Is een droge accu beter in Thailand dan een dan een natte?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
21 april 2024

Beste lezers,

Na 4 jaar en weinig kilometers heeft de accu van mijn Toyota Hilux het begeven. Nu vertelde een oom aan mijn vrouw dat ik beter een droge dan een natte accu kan kopen?

Iemand hier ervaring mee?

Groet,

Jos

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

12 reacties op “Is een droge accu beter in Thailand dan een dan een natte?”

  1. Peter zegt op

    Waarschijnlijk bedoelt hij een zogenaamde onderhoudsvrije accu.
    De meeste huidige auto’s hebben een onderhoudsvrije accu (Deze hoef je niet te controleren of er gesdistileerd water moet worden bijgevuld).

  2. Ed & Noi zegt op

    Droog of nat maakt niet uit, accu’s gaan gewoon niet langer mee in Thailand dan 3 tot maximaal 4 jaar, 5 jaar als je geluk hebt.

    • william j zegt op

      Hoe u de juiste autoaccu uitkiest
      https://club.autodoc.nl/magazin/hoe-u-de-juiste-autoaccu-uitkiest
      4 KENMERKEN OM IN HET OOG TE HOUDEN BIJ HET KIEZEN VAN EEN ACCU
      KOUDSTARTSTROOM
      Deze waarde wordt in ampères gemeten. Dit getal geeft de maximale stroomsterkte weer die de accu gedurende de eerste paar seconden kan leveren om de motor bij −18 °C te starten. Deze waarde geeft aan of een accu over genoeg capaciteit beschikt om ‘s winters de motor te kunnen starten. Bij personenauto’s met een benzinemotor dient de waarde boven de 255 A te liggen en bij dieselauto’s boven de 300 A.

      CAPACITEIT
      Deze waarde wordt in ampère-uren gemeten. Dit getal duidt de stroomsterkte aan die een accu gedurende een 20 uur durende ontlading bij een voltage van boven de 10,8 V weet te leveren. Een accu met 72 Ah heeft bijvoorbeeld voldoende capaciteit om een stroomsterkte van 3,6 A te leveren gedurende 20 uur. Naarmate een auto krachtiger is, neemt het benodigde accuvermogen toe.

      GELACCU’S
      Net als bovenstaande soorten behoren deze tot de loodzuuraccu’s, maar de elektrolyt erin is onbeweegbaar gemaakt en in gel omgezet door er siliciumdioxide aan toe te voegen. Hierdoor kon de gebruiksduur verlengd worden, in sommige gevallen tot wel tien jaar. Dit soort accu’s zijn bestand tegen diepontlading: ze kunnen tot wel 400 cycli aan, waar reguliere natte accu’s slechts 20 tot 30 konden verduren. Bovendien worden ze gekenmerkt door een hoog koudstartstroompeil, dat wel 2 tot 2,5 hoger ligt dan normaal. Dankzij dit kenmerk lukt het om de motor zelfs in de koudste winter nog moeiteloos te starten. Tevens laden dergelijke accu’s sneller op waardoor de problemen die door korte ritjes veroorzaakt worden voorkomen kunnen worden. Ze kennen een uiterst geringe zelfontladingssnelheid, maar zijn duur van prijs. Als u zo’n accu in uw auto hebt, is het heel belangrijk om de staat van de elektrische apparatuur in de gaten te houden, vooral die van de spanningsregelaar van de dynamo. Zelfs nog zo kleine overladingen kunnen onomkeerbare veranderingen in de elektrolytsamenstelling teweegbrengen en schadelijk zijn voor dit soort accu’s.

      AGM (ABSORBERENDE GLASVEZELMAT)
      Het grootste verschil met reguliere exemplaren is de glasvezellaag die de vloeibare elektrolyt opvangt. Dit soort accu’s worden twee tot drie maal sneller opgeladen dan reguliere exemplaren. Ondanks het feit dat ze dezelfde afmetingen kennen als andere soorten worden deze exemplaren gekenmerkt door een wezenlijk hoger vermogen. Bovendien zijn ze beter bestand tegen trillingen. Tot de nadelen ervan telt de hogere prijs. Verder heeft overlading een nogal schadelijke uitwerking op dit soort accu’s, evenals het opbergen in volledig ontladen staat.

      EFB (ENHANCED FLOODED BATTERY)
      Deze onderscheiden zich van reguliere loodzuuraccu’s door de opstelling van de plaatjes – op de positieve kanten is een speciaal netachtig materiaal aangebracht. Dit heeft ten doele te voorkomen dat de spons verweert en de plaatjes gesulfateerd raken en zodoende de gebruiksduur te verlengen. Dit soort accu’s worden gekenmerkt door betere prestaties, snellere oplading en het vermogen om weer tot 100% van de oorspronkelijk capaciteit te worden opgeladen na een diepontlading. Verder beschikken ze over meer koudstartstroom. Ze zijn een tikkeltje duurder dan reguliere loodzuuraccu’s, maar daarentegen zijn ze efficiënter en gaan ze langer mee. Ze behouden hun functionaliteit bij temperaturen van tot wel −50 °С. Maar dergelijke stroombronnen zijn niet geschikt voor voertuigen met een recuperatief remsysteem.

      NATTE ACCU’S
      De elektroden hierin bestaan uit met sponslood of looddioxide overtrokken plaatjes. Als elektrolyt dient een zwavelzuuroplossing. Dit soort accu’s zijn het gebruikelijkst en goedkoopst en in vergelijking met andere soorten zijn ze minder gevoelig voor overlading en schommelingen in de voltage van het stroomnet van voertuigen. Diepontlading vormt evenwel een groot gevaar voor dit soort accu’s: dit kan tot sulfatering van de plaatjes leiden. Regelmatig plaatsvindende onvolledige oplading van de accu, wat vaak voorkomt tijdens korte ritjes gedurende de wintermaanden, is ook niet aan te raden. De elektrolyt kan bij lage temperaturen bevroren raken. Het kan zelfs verdampen. Om die reden dient u, als uw accu niet als onderhoudsvrij aangemerkt is, de elektrolytische dichtheid van uw accu in de gaten te houden en er af en toe gedistilleerd water in te gieten.

  3. René zegt op

    Kies maar voor Optima. Dit is de Rolls-Royce onder de accu’s. Droog, dus geen vloeistof. Je kunt ze in alle standen monteren zelfs ondersteboven. Ik heb er al jaren een in mijn boot. Zijn wel wat duurder maar geweldig goed. Meerdere uitvoeringen onder de kleuren rood, geel en blauw.

  4. wim zegt op

    Maakt niet uit. Ik rijd inmiddels ruim 25 jaar in Zuid-Oost Azie. Meestal gaan ze slechts 3-4 jaar mee.

  5. Patrick zegt op

    Batterijen zijn beperkt in levensduur … that’s a fact. Hoe vaker de batterij op de drempel van ” empty ” vertoefd , hoe beperkter de levensduur. Voor een autobatterij : maak regelmatig een langere rit om de batterij weer volledig op te laden. En ontkoppel de auto
    batterij bij langdurige ( maanden ) stilstand , of gebruik regelmatig
    een ” druppellader “.

    • Arjen zegt op

      Een accu ontkoppelen heeft als alles goed werkt aan je auto weinig zin. Ook verbruikers als klokjes, en alarmsystemen verbruiken vele malen minder als de zelfontlading van de accu is. Als er een parasitaire verbruiker is, is er ergens iets mis. Uiteraard kan dan een oplossing zijn om de accu los te maken. Maar beter is het natuurlijk om de oorzaak op te sporen.

      Accu’s kunnen slecht tegen warmte, ook in NL gaan ze kapot in de zomer. Maar in NL merken we dat pas in de daaropvolgende winter.

      Een goede druppellader (maar het moet dan wel een goede zijn) kan inderdaad wel helpen. De meeste druppelladers zijn niet zo goed, en helpen je accu vakkundig de vernieling in.

      Een lange rit maken is ook vrijwel zinloos om je accu in goede conditie te houden. Een beetje dynamo produceert snel 50A. Een beetje auto trekt een startstroom van 200A. Dat is dus een rit van ongeveer 4x de tijd die je nodig had je auto te starten. Tenzij je auto zeer moeilijk start, kan dit misschien helpen. Maar ik ben geneigd te denken dat de enorme toename in temperatuur bij een lange rit meer schade doet, dan goed. (alleen maar kijkend naar de toestand van de accu, voor de motor, en vooral de oliën in de motor, en versnellingsbak is een lange rit, waar alles heet wordt erg goed) Een hoge accu temperatuur betekent een lagere laadspanning. Bij draaiende, warme motor (en dus warme accu) zal de spanning best wel 13,8V zijn. Als je dan dezelfde accuspanning meet als alles afgekoeld moet je niet vreemd staan te kijken als het ergens rond de 12V hangt. Hetgeen normaal geen probleem hoeft te zijn.

      Arjen.

  6. bennietpeter zegt op

    Bij een accu met vloeistof (water met zuur) verdampt het water, verandert de samenstelling en levert problemen. Zo’n accu heeft ook kleine druk ontlading gaatjes, waardoor het water verdwijnt.
    JE zal dus regelmatig moeten checken met een soortelijk massa meter of de vloeistof goed is.

    Wellicht ken je ze , een glazen buis met daarop een balg en inwendig een af te lezen sm meter.
    Je zuigt dan de vloeistof /cel op en weet hoe het ermee staat per cel. 6 dopjes/cellen op accu, welke je kan openen.
    Meestal ook met kleur aanduiding rood, groen, geel op de meter. Afhankelijk van de sm, vul je aan met ALLEEN GEDESTILEERD water en/of in sommige gevallen met zuur. Gebruik je gewoon water, help je de accu om zeep.
    OP je accu zelf zit ook een indicator min/max wat betreft het vloeistof nivo in de cell. Het nivo zal dus tussen deze markeringen moeten staan.

    Neem je een gel accu, deze zijn hermetisch gesloten en kan/hoef je niets aan te doen.
    Je kan natuurlijk temperatuur ophopingen voorkomen door een reflecterende deken over de motorkap te leggen (indien lange tijd in hete zon), zodat hitte wordt gereduceerd.

  7. Jos M zegt op

    Arjen , bedankt voor je uitvoerige commentaar.
    Als ik jou goed begrijp moet ik dus eigenlijk iedere week na de installatie van de nieuwe accu minimaal een rit van 50 kilometer gaan maken?

    Toen ik deze auto in 2020 nieuw kocht was dat geen probleem want mijn vrouw handelde in watermeloenen op de markt en moesten we ongeveer iedere 10 dagen een rit van ruim 100 kilometer maken.
    Helaas heeft ze nu een ander verkoop object gevonden waardoor de auto nu alleen gebruikt wordt om 2 x per maand naar de makro te gaan …

  8. Arjen zegt op

    ??? Waar zeg ik dat?

    Verwar je mij met een andere schrijver?

    • Jos M zegt op

      Arjen , ik bedoel echt jou, jij schrijft “”Een lange rit maken is ook vrijwel zinloos om je accu in goede conditie te houden. Een beetje dynamo produceert snel 50A. Een beetje auto trekt een startstroom van 200A. Dat is dus een rit van ongeveer 4x de tijd die je nodig had je auto te starten. Tenzij je auto zeer moeilijk start, kan dit misschien helpen. Maar ik ben geneigd te denken dat de enorme toename in temperatuur bij een lange rit meer schade doet, dan goed””
      Daarom denk ik dat jij bedoelt een regelmatige korte rit maken is beter dan een lange ?

      • Arjen zegt op

        Hmmm,

        OK, ik schrijf toch ook; (wat jij ook citeert) “Dat is dus een rit van ongeveer 4x de tijd die je nodig had je auto te starten.”

        In ieder geval, ik bedoel te zeggen dat ook bij hele korte ritten de accu voldoende wordt opgeladen, dus het maken van een lange rit niet nodig is. En daarbij impliceer ik (maar dat schrijf ik inderdaad niet) dat veel korte ritten voor je accu niet slecht zijn….

        Dat idee komt van misschien 30 jaar geleden. Dynamo’s waren toen gelijkstroom dynamo’s, en die produceerden pas vermogen bij een wat hoger toerental, en hoe hoger het toerental, hoe meer vermogen ze produceren.

        Tegenwoordig hebben alle auto’s een wisselstroom dynamo. Die produceren al vermogen bij stationair toerental, en maximaal vermogen vanaf rond de 2000RPM. Dit vermogen bij stationair toerental vermogen te genereren kan je merken als je met stationair toerental wat elektrische verbruikers aanzet. (lichten, achterruitverwarming) je hoort dat de motor iets belast wordt. De belaster is op dat moment de dynamo.

        In ieder geval, kort en goed. Als alles verder naar behoren werkt, hoef je aan je rijgedrag niets te veranderen.

        Een levensduur van 4 jaar is vrij normaal hier. Soms haal je 5 jaar, soms maar drie jaar. Mijn ervaring is dat het type accu wat je kiest daar weinig aan veranderd. Een gewone goedkope accu die onderhoud nodig heeft (dus af en toe het vloeistof niveau controleren, en bijvullen met gedistilleerd water, (zeker na een lange rit!)) kan het wat langer volhouden als bijvoorbeeld je spanningsregelaar het niet zo goed doet. Ook dat is eenvoudig te controleren, maar dat is misschien wat teveel off-topic.

        Dus gewoon een nieuwe accu kopen, maakt niet veel uit wat, en over vier jaar weer één.

        Succes!

        Arjen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website