Internationaal rijbewijs ANWB maar geen stempel voor A-categorie?
Beste lezers,
Ik haal zoals gebruikelijk mijn internationaal rijbewijs bij de ANWB en kreeg andere jaren zowel bij A en B een stempel met bij A een sterretje met de opmerking ‘Valid for moped’. Nu heb ik mijn internationaal rijbewijs opgehaald, dat overigens nu voor 3 jaar geldig is, maar krijg bij A geen stempel. Wel een sterretje met de opmerking ‘Valid for moped’ met een stempel bij deze opmerking.
Heeft iemand hier ervaring mee bij aanhouding door de politie in Thailand, wordt dit getolereerd? Ik huur geen motor maar de lichtste scooter die er is.
Groet,
Jan
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 227/24: Borderrun Nakhon Phanom. Wie heeft er ervaring met die grensovergang?
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
De lichtste scooter is volgens de Nederlandse wet een motor. Momenteel krijg je nagenoeg niets onder de 100cc. Ik ben in al mijn vele jaren in Thailand nog geen moped tegen gekomen. Succes met het zoeken.
In Nederland heb je voor het besturen van een lichte motor (125cc) een rijbewijs met Categorie A1 nodig, voor een zware motor Categorie A. Een scooter mag in Nederland maximaal 45 km/u en de cilinderinhoud mag niet meer dan 50cc zijn. De lichtste ‘scooter’ die jij in Thailand huurt mag er inderdaad als een scooter uitzien maar is toch echt een motorfiets, waar ook in Thailand een rijbewijs voor wordt vereist. De vertaling van ‘moped’ op het internationale ANWB rijbewijs is ‘bromfiets’ en dat voldoet dus niet om een motorfiets in Thailand te mogen besturen. Nu zijn er niet veel Thaise agenten die de Engelse taal kunnen lezen dus in de praktijk zal je bij een controle er meestal wel mee wegkomen wanneer er op het internationale rijbewijs iets staat genoteerd bij het vakje Categorie A. Maar er zijn ook grootschalige controles waarbij agenten betrokken zijn die wel op de hoogte zijn van de juiste informatie op het rijbewijs. Nu valt het risico op een bekeuring wel te overzien maar wanneer je de pech hebt om betrokken te raken bij een ongeluk, wel of niet door eigen schuld, dan kunnen de consequenties voor het niet in bezit zijn van het juiste rijbewijs enorm zijn. Zowel financieel maar ook gevangenisstraf kan het gevolg zijn. Het enige advies, zorg dat je in het bezit bent van een geldig motorrijbewijs wanneer je in Thailand een (lichte) motorfiets huurt/bestuurt!
Jan, ik heb een motor rijbewijs en categorie A in Nederland is idd motor.
De lichtste scooters in Thailand, 110cc en meer, zijn voor Nederlandse begrippen nog altijd een motor.
Daarbij voor de reisverzekering ben je ook NIET gedekt ingeval van een ongeluk
Ik heb ook geen stempel bij A gekregen met als uitleg dat wij maar tot 50cc mogen rijden en in Thailand de scooters meestal 125cc zijn, waarvoor je niet verzekerd bent. Dat hield sowieso al in dat je bij n schademelding problemen kon krijgen
De lichtste scooter in Thailand is er 1 met een motor van minder dan 50cc, net zoals in Nederland.
Deze mag zelfs zonder rijbewijs gereden worden.
De volgende stap is circa 110cc en hoewel dat dan zo ongeveer de lichtste scooter is, is het geen moped meer maar een motorcycle.
Als je geen Nederlands motorrijbewijs hebt zal je volgens de letter van de wet (en de kleine lettertje van de verzekering) beperkt zijn tot die kleiner dan 50cc scooters.
De betekenis van ‘moped’ is BROMFIETS. Dat zijn motorfietsen met een cilinderinhoud van minder dan 50CC. In Thailand, zelfs zoals je noemt dat je steeds de kleinste motorfiets huurt, zijn deze praktisch allen meer dan 50CC, Enkel nog de heel oude tweetakt motorfietsen, welke je nog zelden ziet, vallen hier onder.
Dus in principe heb je niet het correcte motorbewijs.
Betreffende ‘problemen’ met de de politie: de pakkans is klein, heel klein. Het moet, bij controle, reeds een agent zijn welke het woord ‘moped’ verstaat. Het grootste probleem is wel bij een ongeval, waar niemand vrij van is, dat je dan een probleem zal hebben. Wegens het niet beschikken over het juiste rijbewijs zal de verzekering je niet dekken.
Ook vroeger, toen je wel een stempel kreeg bij ‘A’ met bijgevoegsel ‘moped’ was je niet in regel met de regels in Thailand, tenzij je zeker was, of nu bent,bent van het feit dat de motorfiets minder dan 50CC was.
Vooraf: Het Nederlandse categorie “A” is voor motoren. Een Nederlandse 50 cc brommer mocht u besturen zonder rijbewijs (tegenwoordig niet meer). Maar de Thaise “scooters” zijn naar Nederlandse maatstaven eigenlijk motoren en daar mag u dus (eigenlijk) niet op rijden. Tenzij u specifiek wel een motorrijbewijs heeft in Nederland. Heeft u dit niet, dan heeft de ANWB feitelijk juist gehandeld.
De Thaise politie zal hier niet moeilijk over doen. Want in Thailand heeft niemand een rijbewijs voor een kleine motobike (althans niet in de praktijk) en wordt er ook niet voor bekeurd. En indien toch, dan is de boete heel klein. Zet dat even af tegen de kosten van een internationaal rijbewijs
Wat voor u een probleem kan zijn is de verzekering. Als u in Nederland geen A-rijbewijs heeft gehaald, dan mag u dus geen motor rijden. Een Thaise 125 cc scooter is een motor (naar NL-begrippen). Uw verzekering kan u daardoor uitsluiten van vergoeding, omdat u in strijd met de polisvoorwaarden hebt gehandeld.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar wat belet u om te informeren bij de Thaise politie zelf. Die weten hier wel antwoord op te geven. De mogelijkheid om een bromfiets te huren in Thailand zal ook niet makkelijk zijn en of de grens van 49.9 cc (voor bromfiets in Nederland) ook in Thailand van toepassing is, zal u dan ook moeten navragen.