In Thailand een zogenoemd geel boekje laten maken?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
5 oktober 2023

Beste lezers,

In Thailand wil ik een zogenoemd geel boekje laten maken waarmee mijn verblijf met mijn Thaise echtgenote wat eenvoudiger wordt. Welke documenten heb ik hiervoor nodig?

Ik heb al een Thaise samenlevingsakte met mijn volledige naam in het Thaise schrift en natuurlijk de nodige stempels.

Groet,

Leo

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

13 reacties op “In Thailand een zogenoemd geel boekje laten maken?”

  1. william-Korat zegt op

    Ik ben ‘gewoon’ getrouwd in beide landen beste Leo dus geen werkervaring in deze.
    Maar een ouder onderwerp op dit blog geeft aan dat het geen waarde heeft een Thaise samenlevingsakte.
    Als men er waarde aan hecht officieus zou ik toch echt de naam die in je paspoort staat gebruiken in het Nederlands aangezien men daar snel over valt bij officiële zaken.
    Volledige doopnaam uit je paspoort en geen voor/roepnaam gebruiken want dat staat niet in je paspoort.
    Nederlandse samenlevingscontract is weer een ander verhaal.

    https://shorturl.at/cwN59

    Geel boekje
    Je paspoort met visum.
    Je partner met blauwe boekje.
    Diverse bekende [geen familie]
    Aanvragen in het gemeentehuis waar men aanvullende eisen toelicht.

    Persoonlijk heb ik het niet, men maakt er vaak een melkkoe van bij de ambtenarij.
    Een eenmalig document van je adres kan je zo bij de immigratie kopen, zonder problemen.

    Succes

    • Tali zegt op

      Beste William-korat, bij het opmaken van mijn geel boekje moet je drie getuigen hebben, dat zouden volgens jou geen bekenden of familie mogen zijn, wel bij mij waren dat mijn vrouw haar zuster met haar man + een vriend van hen,ze aanvaarden dat dus wel. Dit in de regio Saklek-Phichit

      • william-Korat zegt op

        Tali er staat bekende bij mij dus mogelijk.
        Spreek al over jaren terug in mijn situatie trouwens.
        Buren en het officiële aanspreek punt in de buurt waar ik woon, ben die naam/aanspreektitel even kwijt.
        Het zal net als het visum verlengen zo hier en daar een verschil van ‘inzicht’ zijn.
        Gele boekje en trouwens ook die roze ID-card is voor ons [buitenlanders] van weinig tot geen waarde.

  2. martin zegt op

    Het ID en de Tabien baan vd vrouw en hup naar de Amphur voor foto’s
    Kan me niet meer herinneren of er een getuige mee moest komen, maar dacht het niet

  3. janderk zegt op

    Beste Leo,

    Een geel boekje is niet een deuropener tot alles. Het is een bewijs dat je ingeschreven bent in een Amphur.
    En dat ze je dus kennen in die gemeente.

    Welke documenten je nodig hebt is precies het punt waarbij alle vraagstellers denken dat er een lijst(beperkt of uitgebreid) is.
    Ja, er is een lijst(zoals een officieel vertaald paspoort, een officieel vertaalde geboorte akte, een officiële trouw acte etc etc) (info over de geboorte=akte is dat er in het gele boekje de namen van je ouders wordt opgenomen)
    Maarrrrrrrr .
    Daar staat ook bij dat de ambtenaar in kwestie aanvullende documenten kan vragen. of als hij de vreemdeling in kwestie kent niet hoeft te hebben
    En ook kan hij verklaringen willen hebben van mensen in jouw dorp/plaats vragen omtrent je gedrag bv een plaatselijke Oboto (of Kamnang) of van het hoofd van de politie of alle drie

    Het slimste is dus gaan naar de amphur en daar de vraag neerleggen bij de betreffende ambtenaar.

    groet
    Janderk

  4. PEER zegt op

    Beste Leo,
    Zelf heb ik dat “gele boekje” ook.
    Maar ik heb het gevoel dat het géén meerwaarde heeft aan m’n telkens halfjaarlijks verblijf.
    Want je moet toch gemeld worden op de immigration door degene, in jouw geval je vrouw, waar je verblijft.
    Zit je in ‘n hotel dan hoeft dat niet, want daarvoor is het hotel verantwoordelijk.
    Probeer zo’n roze Th Foreign ID te krijgen. Die zijn kostenloos en je krijgt op veel entree’s de prijs van ‘n Thai.

  5. Soi zegt op

    Er bestaan legio websites die opsommen wat een yellow housebook/tabienbaan inhoudt, hoe en waar aan te vragen en welke documenten daarvoor nodig. Eén van die websites is de volgende : https://www.thailandlawonline.com/article-older-archive/thai-house-registration-and-resident-book
    Je hebt aan documenten aldus nodig:

    1- paspoort met stempel non-O-immigrant visum,
    2- vertaalde en gelegaliseerde huwelijksakte,
    3- Thai ID van jouw vrouw en
    5- haar blauw huisboekje plus
    6- twee getuigen met hun respectievelijke Thai ID.

    Hou er rekening mee dat van de documenten 1 t.m 6 kopieën gemaakt moeten worden plus handtekeningen gezet op elk exemplaar. Soms is op een Amphoe de aanwezigheid van de Poejaibaan gewenst/vereist. Niet overal, niet altijd, maar vraag aldaar van tevoren even na. De procedure bij de ene hoeft niet per sé dezelfde te zijn als bij de andere Amphoe.

    Tot slot: je hebt het over jouw echtgenote. Prima. In dat geval volstaat de huwelijksakte. Maar vervolgens heb je het over een samenlevingsakte. Let op: Thailand kent geen wettig erkende vormen van samenleven anders dan het huwelijk. Aldus: indien niet gehuwd heb je voldoende aan een huur- of een lease- en/of een koopcontract. Jouw partner hoeft dan niet mee. Mag wel, makkelijk voor de communicatie, maar heeft verder geen deel in de procedure. Kortom: het is van belang altijd de juiste benamingen te gebruiken. Voorkomt misverstanden.

  6. niek zegt op

    Het is afhankelijk van de eisen van je ampheu kantoor, die nogal kunnen verschillen
    In Chiangmai had ik alleen het eigendoms bewijs van mijn condo, pasfoto en paspoort nodig. Mijn vriendin, die bij mij woont mocht als getuige tekenen en maakte bij uitzondering de 2 officieel benodigde getuigen overbodig.
    Sommige kantoren eisen ook nog een legalisatie van je paspoort bij de ambassade.

  7. ed.swinkels zegt op

    Beste Leo, ik ben toevallig gisteren voor zo een boekje geweest, ik maak uit je verhaal op dat je nog in nederland bent, dan adviseer ik om je paspoort en geboorte bewijs, in Den Haag te laten legaliseren. (zie de site Nederlandwereldwijd) want het verschilt hier per gemeente, de ene niet moeilijk, hoef je alleen alles laten vetalen in het thais, de andere, zoals ik, moeten mijn paspoort en geboortebewijs gelegaliseerd worden,heb hierover de ambassade in Bangkok gebeld, maar deze doen dit niet.Ik kan je een lijst sturen van de benodigde papieren van het gemeentehuis hier, in het thais, moet je even vertalen, weet alleen niet hoe ik in contact kan komen met je, de redaktie mag mijn e-mail adres doorgeven aan je, ik denk niet dat ik dat hier mag plaatsen

    Ed

  8. Frank R zegt op

    Het belangrijkste document om mee te nemen zie ik maar eenmaal vermeld in de eerdere reacri s en dat is namelijk je eigendomsbewijs van je condo! Want zonder dat, geen geel boekje!

  9. Chris zegt op

    Moderator: Te veel schrijffouten, controleer je tekst voordat je op verzenden drukt.

  10. haki zegt op

    Ik ben er nu mee bezig in BKK. Mijn Thaise vriendin/vrouw (alleen Buddha marriage) is al bij amphur geweest waarna we advies kregen om visakantoor in te schakel om je papieren met het MFA (Ministerie buitenlandse Zaken) in orde te maken. Maar dit schijn je ook zelf te kunnen. Die papieren bestaan in feite enkel uit officiele verklaring van kopie paspoort en visa pagina’s, die bij de ambassade verkrijgbaar is (kosten € 25). Ik ga dus a.s. maandag naar ambassade en vervolgens geef ik die documenten af bij visa kantoor (kosten THB 4000). Vervolgen zal ik bericht krijgen wanneer we naar amphur kunnen om gele boekje in orde te maken en ongevraagd krijg je dan ook een ID kaart.
    Wat is het nut van dat gele boekje? Nou, bij aankoop van bijv. een brommer, moest ik alles op naam van mijn vrouw doen en zo zijn er meerdere zaken waar ik in toekomst nut zal hebben van dat boekje cq id-kaart.
    Voor vakantieganger heeft het geen nut; wel als je langer verblijft zoals ik met NON O visum.

    Haki

  11. william-Korat zegt op

    Het gele boek is geldig zolang je op dat adres blijft wonen haki.
    Makkelijk, klopt, alleen het verkrijgen is een drama en niet bepaalt, goedkoop, een bewijs [residence certificate] voor korte tijd is bij de Imm te verkrijgen [kopen], als het om niet meer als een het kopen van een brommer of auto gaat, ben je een stuk eenvoudiger/goedkoper af.
    Er zijn dus twee manieren om je aanwezigheid en adres in Thailand te bewijzen.

    What is a proof of residency letter in Thailand?

    A residence certificate in Thailand is a document that your local immigration can provide you to certify where you live. That document has many utilities: getting a Thai driver’s license, buying a car, getting a bank account in Thailand. Any place that will request a proof of where you live.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website