Beste lezers,

Wie weet er in Pattaya/Nongprue een goede notaris die kan helpen met het ondertekenen van mijn document van het ABP betreffende “Bewijs van in leven zijn”?

Heeft er iemand reeds ervaring opgedaan met een dergelijke notaris?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties,

Groet,

Jan

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

40 reacties op “Ik zoek een notaris voor ondertekening levensbewijs”

  1. Marcel zegt op

    je hebt geen notaris nodig,zowel politie als de gemeente kan je levensbewijs afstempelen.

  2. Henny zegt op

    Notaris niet nodig.
    Gewoon bij immigratiekantoor Jomtien (soi 5). Geheel gratis.
    Ikzelf laat dit al 10 jaar door immigratie ondertekenen.

    • Maryse zegt op

      Ik weet niet hoe het nu is anno 2019 maar toen ik vorige jaar oktober 2018 naar Immigration Jomtien ging voor het tekenen van “in leven zijn” voor een pensioenfonds, bleek dat zij het niet meer deden. Zij verwezen mij naar de ambassade! Onzin natuurlijk, ik ben naar een arts om de hoek gegaan. Die tekende en dat werd geaccepteerd door het pensioenfonds. Kosten 500 Baht.

      • Arie zegt op

        Bij welk pensioenfonds ben jij verbonden.Bij PME wordt het tekenen door een dokter niet aangenomen.Gemeente doet het niet dus moet je naar ambassade.Dat is mijn ervaring!!!
        Gr Arie

  3. Gino zegt op

    Beste Jan,
    Ik woon ook in Nongprue en ga steeds naar het gemeentehuis in Nongprue zelf.
    Op het gelijkvloers en ik gratis.
    Succes.

  4. Raijmond zegt op

    Een levensbewijs moet u in bangkok ambasade nederland kopen
    Dat kan niet bij een notaris
    Dat accepter svb niet
    En bij de ambasade helpen ze u verder
    Met een bewijs van leven

    • Maryse zegt op

      Jan heeft het niet over SVB (want dat moet je in Laem Chabang bij SSO laten tekenen) Jan heeft het over ABP

  5. Thuur zegt op

    Beste Jan,

    Dit document (bewijs van leven) is alleen geldig afgestempeld door/bij de Nederlandse Ambasade.
    Een bewijs via een notaris wordt niet geaccepteerd, is geen geldig bewijs van leven.
    Dit geld ook voor de AOW uitkering als je hier verblijft.

    succes Thuur

    • Peter Leautaud zegt op

      onzin. Kopie SSO sruren met formulier van pensioenfonds wordt geaccepteerd

  6. aat zegt op

    Beste Jan,

    Dit document (bewijs van leven) is alleen geldig afgestempeld door/bij de Nederlandse Ambasade.
    Een bewijs via een notaris wordt niet geaccepteerd, is geen geldig bewijs van leven.
    Dit geld ook voor de AOW uitkering als je hier verblijft.

    succes Thuur

  7. Harry Patry zegt op

    Gewoon naar immigrations gaan in U buurt , ia gratis
    Groetjes
    Harry

  8. ruud zegt op

    Ik laat mijn levensbewijs altijd op de amphur (gemeentehuis) ondertekenen in Khon Kaen.
    Ik neem aan, dat dit in Pattaya dan ook wel zal kunnen.

  9. marino goossens zegt op

    ga naar het oosterijks consulaat in Pattaya. vriendelijke mensen en vlot.

  10. Karel zegt op

    https://www.thai888.com/
    In View Talay 5D, Jomtien.
    Kelvin (Australier) en zijn Thaise vrouw, beiden advocaat met “Notary Services”.
    Hebben dit geregeld voor mij mbt pensioen.

  11. daniel zegt op

    Hallo. Je hoeft geen notaris. Afhalen bij immigratie. Kosten 500bt.

  12. David H. zegt op

    Geen notaris , maar weet wel dat immigratie Jomtien dit nu gratis doet , geen ticket nodig ,je wordt verwezen naar desk 5 achteraan , ik heb dit vorige week mogen laten afstempelen voor mijn Belgisch pensioen, en is gratis .

    Voordien hielp I.O. aan ingang links naast de receptiedesk me voor 200 baht , blijkbaar is die bijvedienste hem ontnomen , (was ik anders ook al tevreden mee ) .

  13. Hans zegt op

    Het Oostenrijks consulaat op Pattaya Nua ondertekent het gratis en vriendelijk.

  14. Callens Hubert zegt op

    Hallo jan …ik ben al 3 jaar gewoon naar het Politie bureel geweest ,daar kennen ze dat document en voor 300Tbh krijg je een stempel en een handtekening !!
    Dat is het ..meer niet ,opsturen en alles is OK !

    • Jan zegt op

      In de brief die ik van het ABP heb ontvangen staat duidelijk aangegeven dat het bewijs van in leven zijn door slechts drie personen mag geschieden:
      1. Een ambtenaar van de burgerlijke stand in uw woonplaats of
      2. Een notaris of
      3. Een rechter

      Ik vraag me dan ook af of al hierboven aangegeven opties door het ABP worden geaccepteerd..??

      • john zegt op

        een notaris (notary public in thailand) is makkelijk te vinden in pattaya.Gewoon even googelen

      • Rob Urbach zegt op

        Jan, dat weet je pas als je rechrstreeks contact opneemt met het ABP. Zie verder mijn overige reacties.

  15. Leo Th. zegt op

    Jan, zie uit deze wirwar aan antwoorden maar uit te komen. Wel of geen notaris, politie, gemeente, immigratie, Oostenrijks consulaat of verplicht naar de Nederlandse ambassade? Zou je niet beter bij het ABP zelf kunnen informeren welk bewijs van leven geaccepteerd wordt?

    • Rob Urbach zegt op

      Helemaal mee eens Leo. Niet elk pensioenfonds aanvaardt dezelfde instanties/personen. Het ABP geeft aan: ambtenaar burgerlijke stand, notaris of rechter. Ik heb contact gezocht met ABP, waarna ze accepteerden dat ik mijn formulier (in Nederlands en Engels) door een arts van de plaatselijke kliniekliet invullen, ondetekenen en afstempelen.

  16. l.lagemaat zegt op

    Verwarrende en soms onjuiste informatie.

    Dat alleen de Nederlandse ambassade mag stempelen en ondertekenen: onjuist!

    Ook wordt ABP en SVB door elkaar gehaald.

    • Rob Urbach zegt op

      Verwarrende informatie doordat een aantal mensen reageert vanuit ervaringen met hun eigen pensioenfonds. Maar wat zij aangeven, geldt mogelijk niet voor het ABP.
      Er wordt inderdaad compleet onjuiste informatie gegeven. Dat is kwalijk.
      Nogmaals advies aan Jan om persoonlijk contact op te nemen met ABP.

  17. Bob, Jomtien zegt op

    Vele foute adviezen. Voor de SVB moet u jaarlijks een levensbewijs indien gestempeld bij de security office in Bang Lamung.. Deze kunt u aan alle pensioen verstekkerd sturen en wordt geaccepteerd. Dat is alles.

    • Barry zegt op

      Klopt
      En de SVB stuurt dit weer door naar
      mijn pensioenfonds Achmea
      prima service al jaren geen problemen

    • Erik Kuijpers zegt op

      Ik stuurde een kopie van mijn SSO levensbewijs naar Zwitserleven met een korte toelichting en dat werd aanvaard. En zelfs dit: als Zwitserleven VOOR de SVB kwam met die vraag dan ging ik met een kopie van het ‘lege’ SVB levensbewijs naar de SSO en kreeg er een met stempels die naar Zwitserleven ging. Je maakt gewoon een paar kopietjes van het lege SVB bewijs dan heb je wat voorraad.

  18. timker zegt op

    Ik heb gehoord dat het kan bij het “Provincial Social Security Office”. Ik weet niet of ze een vestiging in Pattaya hebben…

    • l.lagemaat zegt op

      De SSO zit in Laem Chabang dit is richting Sri Racha en stempelt en ondertekent het SVB formulier.

  19. Rob Urbach zegt op

    Ik ontvang net als Jan een pensioen van het ABP. In de brief waarin wordt gevraagd om opnieuw het bewijs van in leven zijn in te vullen staat dat deze alleen bevestigd en ondertekend mag worden door een ambtenaar van de burgerlijke stand in je woonplaats, een notaris of een rechter. De eerste keer dat dit voor mij van toepassing was, ging ik op zoek naar een notaris. Die vond ik niet omdat men deze in Thailand niet kent. Na contact met ABP was een advocaat ook goed. Een afspraak gemaakt en kreeg te horen dat dit 10.000 baht ging kosten. Toen op advies van een kennis in Bangkok naar een vertaalbureau gegaan die samenwerkte met een advocaat. Ik ontving het ingevulde en ondertekende formulier de volgende dag retour tegen betaling van 1500 baht. Nu laat ik het formulier invullen, ondertekenen en afstempelen door een arts van onze plaatselijke clinic. Ik heb hier wel toestemming voor gevraagd aan het ABP en gekregen. De kosten/bijdrage voor deze actie wordt aan mijzelf overgelaten.
    Iedereen kan vanuit zijn eigen situatie Jan wel adviseren , maar wie of welke instantie aanvaard wordt kan per pensioenfonds verschillen.

  20. fred zegt op

    Het bewijs moet in het Thais zijn. Dus eerst laten vertalen door een erkend kantoor en dan hopen dat iemand het wil ondertekenen.
    Ik heb zo zelf weken rondgelopen om een levensbewijs te laten ondertekenen voor een vriendin haar overlevingspensioen. Ze heeft de Thaise nationaliteit. Uiteindelijk is het dit jaar gelukt in het politiekantoor mits een goede fooi.
    Het is een schande dat de ambassade van het land die het pensioen uitbetaalt dit niet wil doen. Het zijn Belgische documenten en het is een Belgisch pensioen.

    • Lung addie zegt op

      Beste Fred,
      hoewel het hier over een Belgisch pensioen gaat wil ik, als Belg, wel even reageren op uw reactie. Als er nu iets is wat heel gemakkelijk gaat, bij de Belgische administratie, is het wel het levensbewijs. Het wordt aanvaard gestempeld en getekend door om het even welke Thaise functionaris: ziekenhuis, politie, gemeentehuis, immigratiekantoor… Het laten vertalen naar het Thais is zinloos daar ze dat in Belgie niet kunnen lezen. Het moet in een der landstalen, Frans, Duits, Nederlands of Engels zijn. Indien de persoon in kwestie gewoon naar een ‘kliniek’, moet zelfs geen groot hosptitaal zijn, of naar de Tessa Baan gaat, zoals ik doe, dan is dat reeds in orde voor de administratie. Ik veronderstel dat die ‘Thaise vriendin’ zelf mondig genoeg is om in het Thais uit te leggen waar het document om gaat en daarvoor geen hulp verlenende Farang nodig heeft. Het enige waar jij hulp kan bij geven is het naar het juiste adres in Belgie ( Zuidertoren te Brussel) te sturen en dat mag zelfs per email: een scan als PDF wordt zonder enig probleem aanvaard.
      Verder nog een opmerking: indien de dame niet ingeschreven is bij de Belgische Ambassade dan leveren zij ook geen administratieve diensten aan deze persoon.

      • fred zegt op

        Als Belg kan dat inderdaad zo zijn. Maar veel weduwen hebben niet de Belgische nationaliteit. En willen de administraties het ondertekenen willen ze weten wat ze ondertekenen dus is een vertaling noodzakelijk.
        Maar zoals met alle administratieve formaliteiten is het mensen pesten de voornaamste dienstverlening.
        Iemand helpen is al lang verleden tijd. Nu geldt alleen nog het mensen zo moeilijk mogelijk maken.

    • David H. zegt op

      Waarschijnlijk is de reden dat die vriendin Thaise is , en daarom zij dit niet kunnen / willen doen , zelfs Belgen niet ingeschreven bij ambassade zijn beperkt voor documenten , wat betreft levensbewijs doen ze mits ingeschreven bij ambassade niet moeilijk , selfie foto met Thais dagblad met recent datum ,per email naar hun en retour komt levensbewijs werd mij medegedeeld door hen in email.

      Thai immigratie voor mij eenvoudiger Jomtien verblijvende, maar voor in de Thai jungle levenden kunnen hier wel baat bij hebben

  21. jan zegt op

    Het ABP accepteert ” het bewijs van in leven zijn” als het ondertekent is door:
    Nederlandse Ambassade/Consulaat
    Ambtenaar van de burgerlijke stand
    Notaris of een Justice of peace
    Heb ABP geïnformeerd en gevraagd wat te doen omdat geen van de gevraagde personen muv Ambassade in Thailand bestaat en ik dan naar Bangkok moet vliegen en extra kosten moest maken. Antwoord kunnen wij niets aan doen dat u in Thailand woont
    Zelf ben ik bij een ambtenaar van de burgerlijke stand geweest en dezen kon en mocht het bewijs niet ondertekenen / stempelen omdat het geen Thais document was. Hij heeft wel een document laten opmaken waarin stond dat ik nog in leven was, dit document was in Thais en werd niet door het ABP geaccepteerd.Ga dus al jaren naar het Duits Consulaat en deze consul ondertekend mijn bewijs. Kosten ongeveer 1200 baht. Hij noemde dit Ambtliche dienstbahrheid Het VK consulaat was niet welwillend en wilde niet ondertekenen.Dan heb je in Chiang Mai een dependance zitten van het SVB die een uitwisseling programma hebben met SVB personeel in Nederland en ook worden geïnformeerd door SVB personeel. Deze waren ook niet bereid om te ondertekenen omdat zij niets te doen hebben met het ABP.
    Nu zijn er ook advocaten die ook als notaris werkzaamheden verrichten en die worden wel geaccepteerd door het ABP. Noe moet ik wel aangeven dat ik een ex militair ben en geen “burger ABP”

  22. Willem zegt op

    Jan. Je laat weten dat

    1. Een ambtenaar van de burgerlijke stand in uw woonplaats of
    2. Een notaris of
    3. Een rechter

    Je bewijs van leven mogen aftekenen.

    Gezien het feit dat jij je verblijfplasts bij de Thaise immigration moet registreren en je daar iedere 3 maanden moet melden lijkt me dit gelijk staan aan optie 1. De burgerlijjke stand. De ABP brief is een standaardbrief en niet specifiek voor Thailand.

  23. Rob Urbach zegt op

    Beste Jan. Ik ben het met l.lagemaat eens dat je veel verwarrende en zelfs onjuiste informatie krijgt. Mijn advies is om persoonlijk contact op te nemen met ABP. Dat heb ik zelf ook gedaan en naar volle tevredenheid. Je kunt het snelst contact met ze krijgen via CHAT op hun site. Als je er niet uitkomt dan kan je me mailen ([email protected]). Anderen aangesloten bij ABP ook eventueel.

  24. bona zegt op

    Verleden maand laten afstempelen door de politie in soi 9.
    100 baht tip gegeven, op minder dan 5 minuten terug buiten.
    Geen probleem.

  25. Hermie zegt op

    Die eisen gelden voor europa. In thailand gratis bij SSO en kopie ervan wordt door alle pensioenuitkeerders geaccepteerd. Gratis!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website