Beste lezers,
Ik heb op het blog getracht informatie te vinden met betrekking tot onderstaande. Er is echter geen praktische informatie gevonden. Wel dat mensen in het verleden een soortgelijk probleem hebben gehad met andere banken en soorten rekeningen.
Per maart 2024 wil de Rabobank het product “Belegd Beheren” opzeggen. De reden die opgegeven wordt is het beleid om zich te focussen op binnenlandse rekeninghouders. Daarnaast zijn het wetten en regels die het moeilijk maken voor de Rabobank om dit te blijven aanbieden.
Klanten die minder dan 3 jaar naar het buitenland gaan zoals studenten, werknemers die uitgezonden worden kunnen hun producten wel blijven behouden. Ik woon nu 6 jaar aaneengesloten in Thailand en ben uitgeschreven.
In een telefoongesprek met de Rabobank gaf de dame aan dat het komt, omdat het product nu in Thailand wordt aangeboden en aan de Thaise bancaire voorwaarden zou moeten voldoen. Komt vreemd op mij over, de Thaise belastingdienst heeft bij belastingaangifte in Thailand nooit naar gevraagd. Ook geen andere instanties. Ik heb het product al 15 jaar.
Producten als: betaalrekeningen; internetspaarrekening, hypotheek en pensioen producten mogen wel behouden blijven. Waarschijnlijk een wettelijke bepaling waarbij personen van Nederlandse nationaliteit die in het buitenland wonen recht hebben op basisvoorziening als betaalrekening omdat dit anders grote problemen veroorzaakt.
Ik heb in het telefoongesprek aangegeven dat ik dan wel vind dat de Rabobank mee moet denken voor een oplossing van het probleem dat ze creëren nml dat ik nu op zoek moet naar een aanbieder van producten die mij als nieuwe klant wil aannemen en waar ik mogelijk rendement kan maken.
Het eerste antwoord was dat de Rabobank niet mag adviseren. Na enig aandringen, zorgplicht, en het veroorzaken van een probleem met mogelijk grote gevolgen (terugkeren naar NL met een jonge dochter van 8 jaar zonder moeder) als er geen financiële zekerheid is. Na enige aarzeling zou ik dan op de mail een link en misschien wat meer informatie doorgestuurd krijgen waar mogelijke aanbieders te vinden zijn. Voor het moment heb ik gezegd ook zelf verder te zoeken, maar van de Rabobank toch wel hulp te verwachten. De dame in kwestie zou een melding maken in het systeem zodat het ook bij management bekend zou moeten worden. Aangegeven binnenkort te zullen reageren met mogelijke vragen en bezwaren.
Nu moet ik dus een zoektocht beginnen naar een nieuwe aanbieder die producten heeft die enig rendement geeft.
Als het niet lukt, komt het tegoed van het “Beheerd beleggen” op de internetspaarrekening. Die levert nu alleen niet zoveel op. Daarnaast kom ik ver boven de garantie deposito regeling uit. De Rabobank zal niet snel omvallen maar toch.
Ik hoop dat er lezers zijn die praktische informatie kunnen geven over hoe zij dit opgelost hebben:
- Praktische informatie kan zijn het noemen van aanbieders waarvan bekend is dat zij mij als klant zouden kunnen aannemen.
- Het geven van goede vergelijkingssites waar aanbieders staan of producten.
- Het noemen van adviseurs die bekend zijn met een dergelijke situatie.
- Ik sta open voor meerdere oplossingen qua producten en diensten binnen Nederland, maar eventueel ook buiten NL maar liefst binnen EU zone.
Mocht het van belang zijn, ik heb nog een eigen huis in Nederland in bezit (met hypotheek).
Ik hoop op positieve antwoorden.
Groet vanuit regenachtig Phetchabun,
Jan
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
Het is weer terug naar de goede oude tijd dat de ABNAMRO zijn klanten buiten Europa op straat zette.
En daar nog steeds mee bezig is, ik krijg nog steeds ieder jaar een brief dat ik moet vertrekken.
Maar dit is een wat eerlijkere en vriendelijkere versie daarvan.
Datum 19 juli 2023
Beste meneer …
Als bank staan we graag klaar voor al onze klanten. We doen daar dan ook ons uiterste best voor. Buiten
Nederland is het alleen een stuk ingewikkelder om u een goede dienstverlening te bieden. Dit brengt
namelijk steeds meer risico’s en hoge kosten met zich mee. Ook moeten wij ons houden aan de wetten
en regels van het land waar u woont. Daarom hebben we ervoor gekozen ons te focussen op de
dienstverlening in Nederland. We nemen u hier graag in mee.
U ontvangt deze brief omdat u volgens onze gegevens buiten Nederland woont. Klopt dit niet? Neem dan
contact met ons op.
Wat betekent dit precies voor u?
Let wel op het “OP DIT MOMENT”.
• U kunt de meeste producten die u bij ons heeft OP DIT MOMENT blijven gebruiken zoals u gewend
bent. Uitbreiden kan helaas niet meer. U kunt dus bijvoorbeeld geen extra rekeninghouder toevoegen
aan uw betaalrekening of uw hypotheek verhogen voor een verbouwing. Geld bijstorten op
bestaande beleggingen is wel mogelijk.
• Heeft u een verzekering afgesloten via de Rabobank? Controleer of deze nog dekking biedt. Een
woonadres in het buitenland kan namelijk invloed hebben op de dekking van uw verzekering. Dit
verschilt per verzekering en hangt af van de voorwaarden en van uw specifieke situatie. Bekijk uw
verzekeringsvoorwaarden, of neem contact met ons op.
• U kunt geen nieuwe producten meer bij ons afnemen.
Belangrijk: het aanhouden of opzeggen van producten kan gevolgen hebben voor de belasting. Meer
weten? Bespreek dit dan met uw belastingadviseur.
Buitenlandtoeslag
Omdat bankieren buiten Nederland hogere kosten met zich meebrengt, betaalt u vanaf 1 september
2022 een buitenlandtoeslag voor uw betaalrekening. Het kan daarom gunstiger zijn om over te stappen
naar een bank in het land waar u woont. Meer informatie over de buitenlandtoeslag vindt u op
rabobank.nl/wijziging-betalen, in de Voorwaarden betalen en online diensten 2022 en in de Tarieven en
limieten particulier betalingsverkeer 2023.
Directeur coöperatieve Rabobank
Lekker een rekening openen bij Robeco geen onderdeel van de Rabo trouwens.
Beste Jan,
Als alternatief Robeco kan wel een oplossing bieden. Dat hoorde ik althans van een Nederlander die ik ontmoette en waarbij we het over dit soort problemen l hadden. Ook ING en nog een paar andere banken vormt voor velen die officieel in het buitenland wonen een soortgelijk probleem.
Banken zijn nu eenmaal ondernemingen die tot doel hebben winst te creeren en kosten te beperken is een onderdeel daarvan. Ook is er de steeds moeilijker wordende Regelgeving in deze materie.
De keuze om in het buitenland te gaan wonen heeft voordelen maar ook nadelen, alle medailles hebben 2 kanten of zijden.
Het is aan jou de keuze te maken en daarbij is soms een wat minder rendement een mogelijk gevolg.
Gemak in het leven heeft een prijs en ik geef de voorkeur aan een leven met zo min mogelijk (bank)zorgen.
Groeten uit het nu natte Phimai
Jan. Neem even contact met mij op. Twee weten meer dan 1. Woon ook in Phetchabun. 0821721495
En drie misschien nog meer.
Lopburi.
0946050943.
Ik ben op het moment bezig met een vergelijkbaar probleem op te lossen en het ziet er naar uit dat ik voor mijn situatie een goed alternatief gevonden heb.
Ik verwacht volgende week zekerheid te hebben/ krijgen.
Bel mij gerust om te zien of we elkaar kunnen helpen.
Als het allemaal goed uitwerkt dan wil ik dat delen hier op Thailandblog maar daarvoor is het nog te vroeg.
Eerst resultaten behalen.
Ik heb in Nederland een spaarrekening geopend bij goldrepublic die automatisch het geld daarvoor innen, en ben sindsdien geen buitenlands rekeningnummer meer, waarschijnlijk doordat een ned. Organisatie geld int van een ned. Rekening. Ook beleg ik via DeGiro ik ben uit geschreven en woon in Thailand En als alternatief heb ik een rekening bij wise, waar eventueel mijn pensioen en aow naar toegestuurd kunnen worden, vanwege het Iban nummer van wise kunnen de uitkeringen niet geweigerd worden door pensioenfonds en aow dus als alternatief is dat mogelijk.
Ik kan maar heel weinig vinden op internet over goldrepublic, behalve aanbevelingen van websites die mij ook niets zeggen.
Ik zou voorzichtig zijn.
En misschien is er iemand die beter kan zoeken dan ik op de website van de AFM.
Gewoon een bankrekening en beleggingsrekening in Singapore openen. Singapore is het Zwitserland van Azie en heeft een AAA rating. Verschillende banken in Singapore gelden als meest betrouwbare ter wereld.
Ik ben zelf 10 jaar geleden met mijn paspoort utility bills en nog wat andere Engelstalige bankafschriften bij de DBS Bank in Singapore binnen gelopen. Een uur later stond ik weer buiten met een pinpas en een tancodegenerator als houder van een Singaporse spaarrekening en een beleggingsrekening.
Tot nu toe zeer tevreden over deze bank.
Utility bills , m.a.w. U woonde daar of had visa en dan is dit mogelijk. Als je in Thailand woont kan dit dus niet, ook volgens de website van DBS bank.
U vergeet te vermelden of u in Thailand woont of in Singapore. Is volgens mij erg relevant voor dit probleem.
Ik woon momenteel in Thailand. Toen ik mijn Singaporese rekening opende woonde ik in Nederland. Niet ingezetenen kunnen probleemloos een rekening openen in Singapore.
Als Nederlands ingezetene heb ik ooit ook zonder problemen een rekening bij de Duitse Volksbank in Emmerich kunnen openen.
Dit topic van Jan gaat over serieus beleggen. Zoals hij het zegt: meer dan de garantie-deposito-regeling.
En het is net als bij beleggen:
“Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst”.
Volgens mij is Jan niet zo geholpen met de persoonlijke ervaringen die nu als reacties worden gegeven.
Namelijk: er zijn heel veel dingen aan het veranderen. Juridisch, in NL maar ook internationaal. Fiscale veranderingen. Niet alleen belasting verdragen. Veel meer CRS, MLI etc etc.
Internationale verdragen veranderen, transparantie van geldstromen én persoonlijke gegevens zijn al afgesproken tussen zeer veel landen (waaronder Nederland en Thailand) en moeten nu nog worden geïmplementeerd. Wat eerst kon, kan nu al niet meer of snel al niet meer.
Internationaal opererende advies kantoren zijn bezig om de volle impact in kaart te brengen voor elke klant categorie om op maat gesneden advies te kunnen leveren. Zo ingewikkeld is het wel. Wat voor de een kan, kan niet voor de ander.
Dus die persoonlijke “resultaten” zijn misschien niet zo’n goede oplossingsrichting voor Jan en anderen.
Bedankt hoor, dat zeker! Ik zie het echt als positieve bedoelingen van goed willende Thailandblog lezers.
Dit topic wordt echter door meer mensen gelezen die met hetzelfde probleem zitten en willen graag constructieve duurzame oplossing voor hun belegging. We hebben het hier immers niet over een bankrekening of spaarrekening zoals Jan beschrijft. Maar over serieus veel geld.
Het probleem is ook dat banken, verzekeraars en ook beleggingsinstellingen zelf ook aan het worstelen zijn met de veranderingen. Veranderingen met Nationaal en Internationaal karakter. Zij zijn gebonden aan de nieuwe afspraken en de implementatie wordt niet even 1,2,3 in gang gezet. De medewerkers zijn soms slecht geïnformeerd van bovenaf door de leiding en moeten de klanten wel correct te woord staan. Ook geen makkelijke taak.
Zoals vaak: onder druk wordt alles vloeibaar.
Het lijkt erop dat er een paar Nederlandse bedrijven hierop zijn ingesprongen. Zij kunnen alleen aan de slag als zij alle goedkeuringen licenties hebben die nodig zijn in Nederland.
Dus de oplossing is er juridisch. Er zijn aanbieders van oplossingen voor dit probleem.
Zover ben ik nu wel gevorderd in mijn eigen zoektocht.
Maar die wordt stil gehouden door banken en verzekeraars, want het is concurrentie voor een markt die de banken en verzekeraars uiteraard niet kwijt willen.
Dus helaas, geen makkelijk antwoord of advies.
Zodra ik meer weet wil ik eerst in contact komen met mensen met soortgelijke problemen om een constructief en duurzaam verhaal neer te pennen.
Ik ben bereikbaar in Thailand op het nummer 094 605 0943
Nog even geduld alstublieft.
Ik was tot enige tijd geleden een zeer actief belegger. Ik werkte samen met een gerenommeerde beleggingsfirma, actief in heel wat Europese landen.
Van zodra ze wisten dat ik definitief naar Thailand verhuisd was hebben ze met onmiddellijke ingang de samenwerking stopgezet. Een beleefde ‘dank je wel voor de jarenlange samenwerking’ kon er wel van af.
De echte reden voor de stopzetting ben ik helaas niet te weten gekomen. Enkel dat ze geen klanten woonachtig in Thailand aanvaarden (wat uiteraard een drogreden is …).
Mijn geliefde hobby werd mij ontnomen. Dit was mijn dagelijkse bezigheid. Helaas.
Beste Maarten,
Dit heeft mogelijk te maken dat deze gerenommeerde beleggingsfirma met ‘samenwerken’ (zoals ze dat wel heel netjes noemen) met jou als inwoner van Thailand een grensoverschrijdende handeling verricht. Althans dat is het geval als deze beleggingsfirma geen notificatie (zeg maar een licentie) heeft in Thailand.
En dat is niet toegestaan.
Dit probleem geldt voor, zover ik tot nu toe weet, voor alle NL banken, verzekeraars en beleggingsfirma’s. Geen van hen heeft een notificatie in Thailand om te mogen ‘samenwerken’ ofwel een klant te bedienen die in Thailand woont. Tot zover ik nu weet, dat zegt nog niet dat het uitgesloten is.
Dit kan ook deels een antwoord zijn op de oorspronkelijke vraag van Jan, de starter van dit onderwerp.
Maar pas op. Er zitten nog veel meer aspecten aan dit verhaal!
Ik noem een paar:
Bruto of Netto? Moet er nog belasting worden betaald over de belegging?
Wie zijn de begunstigden?
Etc.
De mogelijke achterliggende redenen en vermoedens van Thailandbloggers waarom deze grensoverschrijdende handelingen moeilijker wordt gemaakt in recente wetswijzigingen zijn makkelijk te raden en zijn al zeer veelvuldig geuit hier op Thailandblog.
Herhaling is niet echt nodig lijkt mij.
Ook illegale wegen of; “ik doe het altijd zo, easy!” zijn niet zo’n reële optie met bedragen die de garantie deposito regeling te boven gaan.
Tot zover.