Lezersvraag: Wie in Hua Hin heeft al een M-formulier van de belastingdienst ontvangen?
Beste lezers,
Hallo iedereen en speciaal degenen die in Hua Hin wonen, is er iemand die al een M-formulier heeft ontvangen van de Nederlandse belastingdienst? De postbezorging in Hua Hin is abominabel ik weet niet of dat in andere plaatsen in Thailand ook het geval is maar soms moet ik een paar keer naar het postkantoor om te vragen waar mijn post blijft en dan na lang zoeken lukt het soms om een poststuk voor mij op te duikelen.
Ik heb de indruk dat de postbodes gewoon wachten totdat ze voldoende post hebben verzameld om dat in de buurt rond te brengen. Een keer heb ik zelfs 6 weken moeten wachten.
Groetjes.
Linda
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Belasting Nederland26 november 2024Thailand belasting vraag: Veel onzekerheid over belastingen en regels voor Nederlanders in Thailand
- Lezersinzending26 november 2024Hoe een piepkleine stroomonderbreking grote frustraties kan veroorzaken (lezersinzending)
- Gezondheid26 november 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoe kan ik de Covid vaccinatie ongedaan maken?
- Belgie vraag26 november 2024Thailand – Belgie vraag: Uittreksel uit het strafregister voor visum
Mijn aangifteformulier is begin maart verstuurd door de belastingdienst.
Reisduur meestal 2 tot 4 weken.
Een jaaroverzicht van de ABNAMRO van januari heeft er echter 2 maanden over gedaan.
Een schriftelijke klacht indienen bij het regiohoofd. Gemotiveerd en bij voorkeur in het Thais. De envelop laten zien waar die zes weken wachten uit blijkt. Dat doet wonderen, helemaal als je van anderen bijval krijgt in hun brieven.
Ik ben in 15 jaar niets kwijtgeraakt en woon bepaald niet in de stad. Alles komt op tijd behalve als de bode ziek is en dan mis ik iets en ga maar eens vragen. In het Thais. In de buitengebieden weet lang niet iedere bode de weg (als die weg al een naam heeft….)
Hallo Erik bedankt voor jouw reactie ik denk dat het feit dat je niet in een stad woont met 100.000 inwoners met maar 1 postoffice die voor tig duizenden mensen post moet bezorgen jij in jouw geval een beter postbestelling hebt. Ik ben een paar keer gaan kijken hoe ze hier in HH de post sorteren en je wil niet weten hoe een onbeschrijvelijke janboel het op de post sorteer afdeling is. Het leek wel of er een bom was ontploft alles door elkaar dozen met post op de grond poststukken en pakketjes op de grond niks efficient en opgeruimd dus op zo’n manier van werken staat garant dat er post zoek raakt of pas na weken weer gevonden wordt tussen allerlei troep op de tafels en op de grond.
Jij boft maar.
Groet Linda
Linda, is hier ook zo. Ik woon in Sattahip en het is hetzelfde daar, grote rotzooi en precies zo als jij het beschrijft. Ik ben ook ontelbare malen post kwijt geraakt of het werdt niet bezorgd. Vooral de Levens bewijzen van SVB en Pensioenfonds, elk jaar raak. Ik heb toen uitgezocht, jaren geleden hoe het werkt. De mail komt aan op Swampy en gaat dan naar het Hoofdpostkantoor in Bangkok. Daar wordt het op provincie gesorteerd, voor mij Chonburi, en gaat dan naar Si Racha Postwezen (waar het meeste verdwijnt, foetsie). Daar wordt de post gesorteerd op postcode welke gelijk is voor iedereen in je dorp of stad. De post voor Sattahip wordt dan, via een lijnbus, naar Sattahip postoffice gebracht waar deze dan wordt gesorteerd op adres. Is er een invaller voor de vaste postbezorger en kan hij het adres niet vinden gooit hij de brieven in de eerste de beste vuilnis ton. Zoveel voor het Thaise postwezen.
Precies Theo zo werkt dat hier in LOS de Thais moeten op heel veel gebieden nog veel leren maar helaas denken ze dat ze alles zelf beter kunnen en willen ze weinig of niets aannemen van buitenlanders (indoctrinatie en cultuur/ gezichtsverlies en niet tegen -opbouwende- kritiek kunnen) maar ik laat me niet stressen maar ik moet toegeven soms is het wel frustrerend en dit is niet allen zo met instanties maar ook binnen iemands relatie met een THAISE.
So take care en keep cool. GR. Linda
Nou, dan ben ik ook eens een bofkont! Maar je hebt gelijk, orde is er vaak ver te zoeken.
Overigens hebben we hier meegemaakt dat westerse mensen met een postbus ook hun post niet altijd kregen. Oorzaak: een oudere postsorteerder kon het westers schrift niet lezen, post dus in de verkeerde postbus, en de ontvanger daarvan gooide het in het ronde archief….. Wij brengen het netjes naar het luikje.
Heb mijn stembiljet en enveloppen voor de 2e Kamer verkiezingen, welke naar zeggen van Den Haag op
21 Februari waren verzonden naar mijn adres in Hua Hin, pas op 11 maart ontvangen.
Dus te laat om nog op tijd te versturen via de Ambassade.
Zal dus wel liggen aan de beroerde postbezorging hier.
Normaal ontvang ik mijn post uit Nederland binnen 14 dagen.
Neem een P.O.box in het postoffice, kosten 200 Baht per jaar. Nooit maar dan ook nooit problemen gehad
Misschien bij u geen probleem maar bij mij wel.
Ik heb een P.O.Box in Ubon Ratchathani, die overigens 500 THB kost / jaar, maar dat is zeker geen garantie dat post aankomt.
Ik heb bijvoorbeeld een abonnement op National Geographic. De helft van de tijd komt dat blad niet aan.
National Geographic zendt het op verzoek nog een keer en komt dan ook niet aan.
Ik heb het abonnement maar opgezegd want het heeft geen nut.
Post uit NL is de laatste drie jaar nog nooit aangekomen op mijn woonadres. Zelfs lokale post zoals telefoonrekening en Internet rekening worden maar sporadisch bezorgd.
Mijn Thaise echtgenote heeft diverse malen geklaagd maar het helpt niets.
Overigens heb ik mijn stembiljet al weken geleden ontvangen op mijn POBox adres. Dat dan weer wel.
Naar de ambassade gestuurd per EMS. Had een trackingnummer maar die geeft geen info.
Weet dus niet of het stembiljet ooit is aangekomen op de Ambassade.
Het blijft sukkelen met de Thaise post
Ik heb het eens gevraagd maar toen waren alle boxen al uitgegeven maar ik zal het nu weer een box aanvragen kijken of er eentje vrij is.
Groet Linda
Hallo Linda,
Zelf woon ik in Cha am en heb het m-formulier ook nog niet ontvangen.
Gr Ad
Hallo Linda,
Om er achter te komen of en wanneer er een uitnodiging om aangifte te doen is verzonden ga je naar http://www.belastingdienst.nl. Daar log je met je DigiD in, kies je voor “Mijn Belastingdienst” en klik je op het tabblad “Correspondentie”.
Ook via http://www.mijnoverheid.nl kun je deze informatie achterhalen. Ook daar log je in met je DigiD en kies je voor het tabblad “Berichtenbox”. Hier kun je zelfs een eventuele aangiftebrief downloaden in pdf-formaat.
Hallo Lammert, bedankt voor de info maar waar jij het over hebt is niet een aangifte voor mensen die in het buitenland wonen dat gaat met een M-formulier en dat kun je niet downloaden dat wordt opgestuurd naar je buitenlandse postadres.
Groet Linda
Even goed lezen Linda. Ik heb het niet over downloaden van een aangifte maar over het raadplegen van de correspondentie tussen jou en de Belastingdienst. Dat is een ander tabblad op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst.
Ik heb tot nu toe 5 M-biljetten op m’n bureau liggen en er zijn er nog 3 onderweg vanuit Thailand. Ik weet dus heus wel wat een M-biljet is. En bij al deze 8 klanten staat wel degelijk de verzenddatum van het biljet op de website van de Belastingdienst. Dat dat bij jou niet het geval is, terwijl zij ook nog niet door de post bij jou bezorgd is, kan maar op één ding wijzen: de Belastingdienst heeft aan jou nog geen M-biljet uitgereikt.Ik kom dat trouwens wel vaker tegen en dan met name bij klanten, die slechts een AOW-uitkering hebben De Belastingdienst kan dan zien dat de heffingskortingen en de inhouding van premies sociale verzekering tijdig door de SVB zijn gestopt en laat het doen van aangifte achterwege! De Belastingdienst heeft daar zelfs een aparte slogan voor bedacht, nl.: “Gemakkelijker kunnen we het u niet maken.”
Overigens is jouw opmerking, dat een M-biljet wordt uitgereikt aan mensen “die in het buitenland wonen”, wel zeer onvolledig/onzorgvuldig. Doorgaans behoor je dan, als buitenlands belastingplichtige, een C-formulier in te vullen. Het C-formulier kun je wel via Mijn Belastingdienst invullen. Overigens bestaat ook dan nog de mogelijkheid om een papieren C-biljet te vragen via de Belastingtelefoon Buitenland. Dat is speciaal bedoeld voor de digibeten onder ons. Aan een Thaise klant van mij is zelfs ongevraagd een papieren C-biljet gestuurd. Hij heeft niet meer de beschikking over een nog werkende DigiD. Voor hem heb ik dan ook een gebruikersnaam en een wachtwoord aangevraagd bij de Belastingdienst. Ik heb nl. een gruwelijke hekel aan papieren aangiftes. Maar bij een M-aangifte ontkom je daar helaas niet aan.
Slechts wanneer je een deel van het jaar in Nederland en een deel van het jaar in het buitenland hebt gewoond, dan geldt voor jou het M-formulier. Maar dus ook als je na remigratie vanuit Thailand weer in Nederland woont.
Ok Lammert dank voor jouw nadere explicatie.
Groet Linda
Hi Lammert hier ben ik nog een keer, ik hoef niet elke keer MijnOverheid te checken want ik krijg automatisch een notificatie op mijn smartphone als er iets in mijn berichtenbox is geplaatst ongeacht of de belastingdienst, SVB of welke overheidsinstantie dan ook een bericht heeft geplaatst.
Groet Linda
En je hebt geen bericht ontvangen op je smartphone én het formulier is nog niet door de post bij jou afgeleverd? Conclusie: zie mijn eerdere bericht.
Sinds 2010 woon ik in Hua Hin en heb sinds dat jaar ook een P.O. Box.
Werkt fantastisch en kost 500 baht per jaar.
Gr, Hua.
Het gebeurt nogal eens dat een Nederlandse instantie het adres verandert, Bijv. omdat het computersysteem een dubbel huisnummer, een postcode zonder letters of een lange straatnaam niet accepteert. Controleer dus altijd het adres van verlate inkomende post.
Beste Linda, ook wij wonen in Hua Hin en worden telkens geconfronteerd met een zeer slechte postbezorging hier. Soms helemaal niets en dan weer een stapel post die al twee maanden onderweg is geweest. Wij hebben destijds ons M-formulier naar een postadres in Nederland laten sturen en die heeft toen alles gescand en per e-mail door gestuurd aan ons. Voorwat belastingpapieren betreft, doen wij dit altijd op deze manier en werkt perfect en je kunt dan altijd via de gestelde termijn antwoorden. Dit doen wij dan ook via e-mail naar ons postadres en deze stuurt het door naar Heerlen.
Waarom is het M formulier niet per e-mail verzonden?
Dat is niet mogelijk Carl. Het M-biljet is een papieren aangifte. Dat geldt trouwens ook nog steeds voor de Schenk- en Erfbelasting, alhoewel je het daarvoor benodigde formulier tegenwoordig al wel kunt downloaden en met de computer kunt invullen. Maar vervolgens moet je deze aangiften per post versturen naar de Belastingdienst en wel naar het voor jouw regio geldende kantoor.
Ik hoop werkelijk dat het M-formulier ook nog eens digitaal beschikbaar komt en ook digitaal verzonden kan worden. Dat zou mij een hoop tijd en ergernis besparen (en de klanten aan kosten).