Hotels boeken in Pattaya op de website goedkoper?
Beste lezers,
Ik ben bij diverse hotels in Pattaya gaan vragen wat een overnachting kost, met de bedoeling te onderhandelen over de prijs. Telkens kreeg ik te horen dat een kamer boeken op de website goedkoper was dan zo een hotel binnen lopen. Dus niet op Expedia, Bookings of Hotels.com maar rechtstreeks op de eigen hotelwebsite.
Na controle bleek dat ook te kloppen. Zo zag ik een prijsverschil van ruim 400 baht per nacht. Aan de balie vertelde ze mij dat een overnachting 1600 baht koste, maar dat op de website het goedkoper was en ja hoor, ik kon dezelfde kamer boeken voor 1.200 baht per nacht.
Hebben anderen ook deze ervaringen?
Groet,
Ben
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
- Lezersinzending19 december 2024Te koop van een lezer: Isuzu MU-X 3.0 Ultimate 4WD SUV AT (2021)
- Immigratie infobrief19 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 057/24: Een Destination Thailand Visa (DTV) aangevraagd als Workcation
- Belasting Nederland19 december 2024Thailand belasting vraag: Welke stappen na emigratie naar Thailand?
Een hele boel mensen die op vakantie gaan hebben vaak te maken met de halve ervaring zoals u die hierboven omschreven heeft.
Een klein deel van de vakantie gangers die hun weg (wel of niet) daar op de vakantie plek al hebben gevonden, boeken vaak bij de bron, wat uiteraard altijd voordeliger is.
Alle andere die dan overblijven vinden het waarschijnlijk sociaal om daar buitenlandse grootverdieners financieel bij te staan.
Deze buitenlandse grootverdieners kijken graag naar de concurrentie en zoeken ter plekke of op het internet naar andere hotels.
Al deze “hotels info” zetten ze op een website, gooien er nog een flinke bak geld er achter aan (om boven in de zoek resultaten te zitten), en ja hoor, het verschil tussen wat het het hotel en de buitenlandse grootverdieners verdienen is in jouw ervaring, 400 thb.
Ik zou dan graag wat voorbeelden zien waaruit dit blijkt. Mijn ervaring is niet zo.
Bij kort verblijf in hotels is mijn ervaring dat boeken in hotel of de eigen hotel site toch duurder is dan sites van de bekende boekingskantoren. Bij de boekingskantoren heb je vaak ook weer regelingen als punten sparen voor korting, dagen sparen ed., wat je bij een directe hotelboeking niet hebt). Alleen bij langer verblijf (maand of langer) dan is er aan de balie van het hotel wel onderhandelingsruimte tot circa 2/3 van de normale tarieven (maar dan weer oppassen over uitsluitingen van elektra, handdoeken ed).
De laatste keer dat ik in Nederland in een pension van een kennis heb overnacht, vertelde die kennis, dat hij de provisie van booking.com gewoon bij de kamerprijs optelde.
Hij had maar een deel van zijn kamers via booking.com in de verhuur en voor de kamers die hij zelf verhuurde rekende hij minder.
Logisch toch dat vergelijkende hotelsites (nationale en internationale) willen verdienen aan hun business en dat niet uit sociale redenen doen? Het is echter te kort door de bocht om te veronderstellen dat deze sites enkel de info van internet afhalen. Veelal worden er prijsafspraken met hoteliers gemaakt en daar kunnen de klanten vervolgens van profiteren. Maar dat was de vraag van Ben niet. Zijn ervaring was dat hij via de website van het hotel zelf een goedkopere overnachting kon boeken dan ter plekke aan de balie van het hotel. Heb ikzelf ook diverse malen meegemaakt. Verbleef ik in een online geboekt hotel waar ik nog wel 1 of 2 nachten langer wilde slapen en bij navraag aan de balie bleek de prijs dan hoger te liggen dan via de website van zowel het desbetreffende hotel als een vergelijkende hotelsite. Als ik de baliemedewerk(st)er daarop attendeerde was de reactie dat de online prijzen nu eenmaal verschilden. De balieprijs werd niet aangepast en er werd gewoon gezegd dat ik dan maar online moest verlengen. Nu met een smartphone een fluitje van een cent maar nog niet zo lang geleden moest je dan eerst op zoek naar een internetcafé waar je de boeking kon printen om je vervolgens weer met de hotelvoucher aan de balie te melden. In mijn ogen een vreemde gang van zaken. Kan mij best voorstellen dat het moment van boeken, ruim van tevoren of juist last-minute, van invloed is op de prijs maar een prijsverschil voor dezelfde kamer tussen wat er aan de balie wordt gevraagd en pakweg 10 minuten later online kan ik niet plaatsen.
Toch niet altijd.
Bij mijn laatste boeking in Phuket waren de websites beduidend goedkoper (bijna 50% !!!) dan de balie of de website van het hotel. Dit werd ook aan de balie gezegd.
Nu snap ik het even niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
De bron lijkt mij de balie van het hotel. Maar die is duurder dan de andere bron, de eigen hotel website.
De vraagsteller heeft het over het (relatief hoge, namelijk 30%) prijsverschil tussen die twee bronnen.
Booking,com cs komen verder niet ter sprake. Waar je de buitenlandse grootverdieners vandaan haalt is mij een raadsel.
Beste Ben,
Wij hebben dit ook al een antal keren mee gemaakt.
Bij ons laatste hotel hebben wij via internet geboekt met de reden dat het goedkoper is.
Bij onze aankomst zij het personneel dat de prijs eigenlijk 200 Bath te laag was.
Op het moment dat wij besloten om nog een paar nachten bij te boeken zij de beste
man dat we deze 200 Bath meer moesten betalen.
Wij vonden het toch raar en na overleg met de manager hebben wij gewoon de prijs van internet
gekregen.
Ik heb de volgende dag nog eens gekeken op internet en tot mijn verbaazing was het hotel uitverkocht,
wat echt niet het geval was.
Toch raar, en ik kreeg het iedee dat het personeel hier mee ook wat extra wilde verdienen.
Toch heeft de magager ons goed geholpen en was het mischien een promotie voor moederdag.
We zullen het nooit weten.
Met vriendelijke groet,
Erwin
Dat dacht ik ook altijd. Tot de laatste keer in juni 2018. Toen kon ik via Expedia het Eastiny Plaza in soi 8 boeken voor de ongelooflijk lage prijs van 11 euro/nacht. Dus circa 440 baht. Hierna het Eastiny Plaza een mailtje gestuurd. Lager dan 800 baht kwam ik niet. Ik heb toen dus voor het eerst via een boekingssite geboekt. Alles keurig in orde. Volgens mij was dit voornamelijk omdat het laag seizoen was. Voor november zit er vrijwel geen verschil in de prijs van de hotels zelf en de boekingssites. Overigens zijn de Eastiny hotels , ondanks dat ze nog niet oud zijn , sterk verwaarloost. In november wordt het dus waarschijnlijk weer het Flipper House of het Flipper Lodge.
Als hotels hun kamers ook via de bekende websites aanbieden, is met die websites contractueel overeengekomen dat de hotels zelf hun kamers niet goedkoper mogen aanbieden dan die websites.
Ik heb een hotel in Keulen geboekt via Booking.com kosten € 68,25 p/n voor 2 personen inclusief ontbijt.
Op advies heb ik gekeken naar de website van het betreffende hotel en daar kost het, alles hetzelfde, slechts € 25 p/n. Nooit maar dan ook nooit meer Booking.com!
Rectificatie op mijn eerste bericht. De prijs op de website is gelijk aan de prijs op Booking
Com. Mijn oprechte excuses.
Beste Kees,
Booking.com heeft niets met prijzen te maken, ieder hotel bepaalt zelf zijn prijs op de website’s van Expedia of Hotels.com of Booking.com. Ieder hotel kan die prijs per minute aanpassen.
Dit lijkt me zeer sterk Kees, want als dit echt zo is dan kan je als je wil bij Booking.com hierover aan de bel trekken. Zij zijn dan verplicht het verschil terug te betalen, dit omdat ze de goedkoopste prijs garanderen. Nadeel voor het betreffende hotel is wel dat die weer een soort van boete van booking.com krijgen.
Nou, dat nooit meer zou ik maar niet zo stellig beweren, een volgende keer zou je zomaar kunnen ervaren dat juist het omgekeerde het geval is. Kan mij overigens niet voorstellen dat je in Keulen een kamer voor 2 personen met ontbijt voor 25 euro kan boeken.
Ik doe altijd aan prijsvergelijking. Leg eerst via booking.com een annulleerbare reservering vast van de plek waar ik in ieder geval wel heen zou willen voor de geboden prijs en ga dan op speurtocht naar gunstiger aanbiedingen (als de tijd het toe laat). Die kunnen ook op een later tijdstip op booking.com zelf zitten.
Nooit vergeten op tijd bij booking.com te annuleren, maar dat gaat in twee klikken en is een kwestie van goed agenderen.
Volgens mij ben ik niet de enige die dat zo doet.
Dat geeft wel de nodige rust. en ik ben al jaren zeer tevreden over booking.com. Zo tevreden dat ik doorgaans niet eens meer kijk op trivago en consorten waar doorgaans niet echt iets voordeligers is te vinden (tenzij je er heel veel tijd in steekt).
Ga gewoon langs bij hotel bij aankomst in Thailand en informeer naar kosten van verblijf per dag of langer en je bent altijd goedkoper af dan bookingsites…..
De meeste bookingsites overdrijven met de kosten prijs.
In Europa betaal je blauw van de prijzen en als je een hotelkamer van binnen ziet vd prijs dan zijn de meeste hotelkamers in Thailand toppie en betaal ik gerust het bedrag.
Gr.
TonyM
Toevallig heb ik dit deze week aan den lijve ondervonden. Wij waren op Krabi en zijn verder getrokken. Moeten nu weer terug naar Krabi omdat daar vandaan onze terugreis aanvangt. Heb op booking.com gekeken en die boden ons kamers voor 800 Baht, vervolgens het hotel gemaild en gevraagd wij zij ons te bieden hadden. Kreeg van hun de aanbieding van 1200 Baht per kamer incl. ontbijt of 1000 excl. ontbijt. Heb hun vervolgens gemaild dat ik dit erg vreemd vond omdat ik via booking.com voor 2 kamers in totaal 1600 Baht kun uitsparen, toen binnen no time reactie gekregen dat ik bij directe booking ook bij hun de kamers voor 800 per nacht zou krijgen.
Kijk ook eens op latestays.com
Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met de vergelijk site van Momondo Hotel,waar je van de verschillende hotels de voordeligste aanbiedingen ziet.
Bij een vergelijk is het natuurlijk wel belangrijk er op te letten,of het om de zelfde catogerie kamer gaat,en of wel of niet een ontbijt inclus.is.
Om zeker te zijn dat het dan ook werkelijk om een goede prijs gaat kun je altijd nog een direct vergelijk maken op de betreffende hotel site.
Met direct ter plaatse,en op goed geluk in een hotel vragen vond ik persoonlijk nooit de beste oplossing.
Bovendien heb ik persoonlijk na een lange vlucht,geen zin om met vaak hoge temperaturen en bagage van hotel naar hotel te slepen, in de hoop iets gunstigers te vinden,zodat ik zekerheid en gemak in deze ook iets waard vind.
Appartement waar we inmiddels voor de 4e keer aankomende feb verblijven kost ons ongeveer 18000 bath inklusief stroom en water.
Als ik dezelfde datum,s bekijk op booking.com is de prijs 974 euro.
Het betreft een 2 kamer appartement dus met aparte slaapkamer ( +- 50 vierkante meter totaal en 2 balkons
Hallo Adrie. Mag ik vragen naar de naam van dat appartement en waar dit is? Alvast bedankt!
Ik zelf boek altijd via agoda. Eerst voor een dag of twee. Bevalt het me en ik wil langer blijven dan kijk ik eerst op de site vervolgens vraag ik aan de Bali wat de kamer kost voor een bepaalde tijd. Meestal ligt de prijs hoger als via agoda dan beginnen de onderhandelingen. En ja hoor je krijgt het gewoon voor dezelfde prijs. Natuurlijk slaan we de dames dan niet over en nemen ze een keertje mee om te gaan eten. Al met al toch goedkoper en nog een hoop plezier.
Groetjes