Lezersvraag: Per Honda PCX door Thailand
Beste lezers,
Eén van de redenen dat ik binnenkort in Thailand kom wonen is omdat ik het he-le-maal geweldig vind om daar op een Honda PCX te toeren en alle uithoeken van het land te ontdekken, Afgelopen winter (zomer in Thailand) heb ik 4 maanden door het zuiden gereden, vanaf Hua Hin naar Surat Thani, Phattalung en terug via Krabi, 4000 KM en vele foto’s, filmpjes, verhalen en avonturen verder.
Ik zou graag wat insider tips hebben over de plekken die ik zeker moet bezoeken in de regio’s waar jullie wonen of verblijven. Ik ben niet van de toeristische plekken maar meer van de ‘off the beaten path’ of dat nou in Bangkok, Hat Yai of Rai is. Van watervallen tot viewpoints, van foodcourts tot tempels. Plekken zoals Pattaya en Phuket laat ik liever aan mij voorbijgaan.
Alvast dank voor de tips en wil je een stukje meerijden, graag!
Groet,
John
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
De PCX is inderdaad een fijne scooter. Ik denk dat je in de omgeving van Chang Mai geweldige tochten kunt maken, op de site BEST BIKING ROADS.COM staan 24 routes beschreven in die regio die verder niet zo bekend zijn.
Overigens: Onze winter is ook de Thaise winter, en daarmee de beste tijd om dit soort tochten te maken. Van Maart tot en met pakweg Augustus vind ik het zelf veel en veel te heet om te rijden (ik heb ook een PCX 150), de zon steekt en de rijwind is heet. Maar goed, de een kan beter tegen de hitte dan de ander!
Veel plezier gewenst, en rij voorzichtig!!
Het diepe zuiden. Vanaf Hat Yai, via de districten Chana, Na Thawi en Saba Yoi, naar Betong, Yala. Na een paar dagen ontspannen in de zuidelijkste stad van Thailand weer noordwaarts en, via Yala door naar Narathiwat om deze mooie provincie te verkennen. Eventueel nog even de grens over naar de Maleisische staat Kelantan, als dat mogelijk is met je motorbike. Je hebt daar nl. een Maleisisch kenteken plus verzekering voor nodig.
Tenslotte via de kust noordwaarts naar Pattani en Songkhla, om via Ranot richting Nakhon Si Thammarat te rijden. Onderweg is genoeg te zien en te doen, ook heerlijk te eten en kennis te maken met de zuidelijke gastvrijheid.
Mocht je nog een keer in de buurt zijn van Ao Nang, dan kan ik je dit aanraden: Checkpoint Mu Ko Phi Phi National Park. Wel zorgen dat je een beetje op tijd bent, want het is een aardige wandeling naar boven en je moet uiteraard ook nog terug.
Jammer, die opmerking over Pattaya!
De door mij georganiseerde autorally van januari 2017 heeft vele hier wonende expats de ogen geopend en wisten niet van het bestaan van dit stuk “Pattaya”, waar zij doorheen toerden.(Oostelijk deel in de ruimste zin van het woord: bergen, meren, bezienswaardigheden)
Helaas Lodewijk heeft een aantal mensen een vooringenomen oordeel over Pattaya. Ik zou, na Bangkok, geen tweede plaats weten die voor toeristen zoveel te bieden heeft. Het oostelijk deel is inderdaad heel interessant en ook mooi. Maar ik heb gemerkt dat ook velen die hier al langer wonen daar geen wetenschap van hebben.
De PCX is een handige en veilige scooter. Ontdekt als huurscooter toen deze nog nieuw was in 2012. Zelfde jaar een PCX gekocht in België : zuinig, betrouwbaar punch tot 75 km/h en een zeer goede en veilige wegligging.
Ik vind niet dat je Pattaya en Phuket moet overslaan. Moet je gezien hebben. Dat je het nacht-uitgaansleven aan je wil laten voorbijgaan kan ik wel begrijpen.
Ik heb met een PCX “rond” gereden op Phuket. Best aangenaam en mooi. De minder mooie stukken en/of drukke verbindingswegen neem je erbij.
Beste John.
Ik kan je vraag niet beantwoorden maar volgend jaar gaan wij op onze pcx vanaf Samui naar Hua-Hin.
Graag zou ik meer over jouw ervaringen willen weten en hoe je in het deel tot aan Surathani gereden hebt.
Allereerst heeeeeel veeeeel geluk gewenst met de toer die je wil gaan maken.
Ik reed tot 26 juli vorig jaar ook dagelijks op mijn pcx, zo’n 130 km per dag ik haalde regelmatig 1 op 50 dus voor de benzine kosten hoef je het niet te laten.
Waar ik je wel voor wil waarschuwen zijn die andere weggebruikers.
Nadat ik mijn dochter op 26 juli naar school had gebracht , terug gereden naar huis.
Bij het derde verkeerslicht (ik had groen) ondersteboven gereden door een imbeciel (sorry) die haast had en volgens berichten naderhand van de politie al 3 x eerdere verkeerslichten had genegeerd ( dit was dus de vierde kruising) die hij ondanks rood gewoon met 50 km per uur overstak. Ik ben 6 weken nadien uit mijn coma wakker geworden met 4 gebroken ribben 2 sleutelbenen en 2 schouders in de vernieling. Ik heb totaal 3 mnd in het zkhs gelegen waarna de verz het veilig vond om mij te repatrerieen . In NL een nieuwe schouder gekregen + dat mijn heup is vastgezet (een scheur die men hier niet had ontdekt.)
Totale kosten 67000 euro
Gelukkig goed verzekerd (Raad ik je dan ook van harte aan om daar niet op te beknibbelen)
Bedenk dus wat je gaat doen, en bedenk je daarna nog eens. Wat die ander in het verkeer doet weet je niet, net als je niet weet of hij/zij het rijbewijs bij een fles bakolie hebben gekregen. Ik heb het wrak van de pcx weggeven, ik rijd hier geen motor meer. Gewoon te kwetsbaar doordat men hier in het verkeer maar wat doet en zich om de gevolgen niet bekommerd. “mijn” imbeciel b.v. heeft nog geen nagel om zijn kont te kunnen krabben dus daar wat halen kan ik vergeten. Mag gewoon blij zijn dat ik het kan navertellen ondanks de dagelijkse pijn en ongemakken die ik tot het einde mag blijven genieten.
Gewaarschuwd mens telt voor twee.
Een motorrijder die in NL al ruim 30 jaar dagelijks op de weg was.
zxit dat wel lekker voor lange tochten, zo’n PCX? neem je vaak korte pauzes?
@Jasper Dank je voor de tip vanEn vwb de hitte, ik heb eerder 6 maanden in BKK gewoond en elke dag rondgereden in de stad / omgeving en inmiddels wel aan de hitte gewend.
@Danzig Ik ben tot aan Phattalung geweest en vond daar het meer helemaal super met die weg er doorheen. Ook de mensen daar, allemaal even super aardig. Ik ga zeker weer naar het zuiden en dan de regio’s bezoeken die jij beschrihft. Dank je!
@Theo, Ben ik geweest, Ao Nang zelf vond ik wat minder (erg druk en veel toeristen) Krabi vond ik wel helemaal leuk maar de omgeving van Nong Thaile vind ik super.
@Lagemaat Sorry, idd een vooroordeel wat ik niet zou moeten hebben over Pattaya, wellicht ga ik het maar eens proberen. Maar Phuket vond ik zo enorm tegenvallen dat ik het idee heb dat ik ook Pattaya niet leuk zal ga vinden. We gaan het zien!
@Jan Ik ben er doorheen gereden vanuit BKK naar Koh Chang en ga daar zeker weer eens rondrijden.
@Stefaan Ik heb een week rondgereden op Phuket maar vond het juist daar erg gevaarlijk, niemand maar dan ook helemaal niemand houdt rekening met je wat in b.v. Hua Hin en zelfs in BKK wel zo is. Ik heb die weg door die heuvels een paar keer gereden en vond het superdruk en gevaarlijk.Ik kwam net uit Phang Nga wat weer erg leuk is, voor de Highway 40!!
@Theo Is een mooie en rustige route maar dat is natuurlijk altijd erg persoonlijk, ik neem altijd wel zoveel mogelijk de lokale wegen (liefst wat uit de kust en door de heuvels) en niet de snelweg. Aanrader is een verblijf bij The Jam Jungle in Prachuap Khiri Khan. Mocht tijd genoeg hebben ga dan vanuit KS eerst richting Nakhon SI Thammarat, blijf daar 2 nachten en ga op de tussendag naar Lan Saka en de Karom waterval, echt geweldig daar. En daarna terugrijden via Kiriwong, was een van die routes en dagen welke ik nooit meer vergeet.
@Harm Goed dat je het weer even meldt hier, ik rij zelf altijd wat rustig en heb dan 4 ogen en oren open. Maar een ongelukje zit vaak in een klein hoekje (lees: andere rijders…) Ik ben zelf een keer flink onderuit gegaan en had over de hele rechterzijde schaafwonden en alles vies en vol stof natuurlijk. Ik maak het zelf wat schoon met het water uit de fles die ik altijd bj me heb.Ik rij door naar de eerste 7/11 en koop daar nieuw water en maak buiten alles goed schoon. Komt er een ambulance aanrijden met 2 verplegers en vragen: Are you OK sir en begnnen hun koffer uit te pakken en mijn been en ar te desinfecteren, zalf er op, verband er omheen… ZO snel ze kwamen zo snel waren ze ook weer weg. Ik wilde nog Baht geven voor de rekening. Have a nice day sir…. I LOVE Thailand. Maar het kan natuurlijk ook anders aflopen, daar ben ik me erg goed van bewust….Ook 2 x een lekke band gehad, je wacht dan even tot er een pickup truck voorbij komt, zehelpen je met de PCX achterop en rijden je naar het eerstvolgende dorp waar ze verder helpen. En rijden vervolgens gewoon verder….
Helemaal met je eens, rij elke winter van november tot eind january dagelijks op mn ‘pcx’ rond. Regelmatig naar Buriram vanuit Pataya. Hele afstandjes maar ik geniet ervan. Wat gevaar betreft, denk dat je gewoon goed moet uitkijken.
Heb wel Michelin bandjes laten monteren, beter als die Chinese bandjes.
Veel rijplezier gewenst
Tegenwoordig mag je op een aantal autowegen/snelwegen niet meer met de brommer komen.
Staat soms ook aangegeven.
Gebruik je dan de “alternatieve “wegen?
@snelle japie Ik rij max 100 km aan één stuk maar vaak minder. Er is onderweg zoveel te zien en te eten, daarnaast heb ik nooit haast. Tussen Khanom en Nakhon Si Thammarat heb je veel kleine dorpjes en kruispunten met leuke eet- en drink stalletjes met mmmhhh… niet de beste koffie maar wel de leukste mensen en niet 1 x hoeven te betalen voor de koffie. Zulke ritten zijn dus letterlijk én figuurlijk priceless.