Beste lezers,
Drie jaar geleden kocht ik in Chiang Mai een nieuwe Chevrolet Aveo automaat. Iedere 10.000 km naar de dealer voor onderhoud dat nooit meer dan 3.500 baht was. Nu ik voor de 6e keer onderhoud wil laten plegen (60.000 km dus) en mijn auto net uit de 3-jarige garantie is, zou de 6e beurt ’tenminste’ 16.000 baht moeten kosten.
Dit bedrag werd niet na een inspectie opgegeven, maar van te voren door de receptioniste van de werkplaats.
Iemand ervaring hiermee of verstand? (Want heb zelf geen verstand van autotechniek).
Groet,
Berthy
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Het meest aannemelijke antwoord is dat er bij 60K km waarschijnlijk meer service ingrepen noodzakelijk zijn dan by the 5 10K beurten ervoor. Aangezien die prijs blijkbaar aangeboden werd voor een inspectie plaats vond wijst dat in die richting. De garages van de grote merken hanteren standaard tarieven voor dat soort beurten. Ik ken de Aveo persoonlijk niet dus kan hier ook geen definitief uitsluitsel over geven maar het llijkt me het beste de garage zelf even te vragen wat ze allemaal voor die 16K thb gaan doen. Ik denk aan: kleppen stellen, bougies vernieuwen, auto transm en brake fluid vervangen, luchtfilter, etc etc.
Succes.
Ik werd door de kop even op het verkeerde been gezet – het gaat dus niet over een prijs die in Chiang Mai hoger zou liggen dan elders in Thailand………..
Prijs hangt o.a. af van het door de fabrikant/importeur voorgeschreven onderhoudsschema. Het zou kunnen zijn dat er na die 3 jaar en 60.000 km zaken moeten gebeuren/dingen moeten worden vervangen die geen deel uitmaakten van de eerdere onderhoudsbeurten.
Had je deze vraag niet beter aan de receptioniste kunnen stellen.
Misschien is het nu de tijd voor het vervangen van de distributieriem, of andere onderdelen.
Natuurlijk gesteld die vraag, ook door mijn Thaise echtgenote. Antwoord: alles moet vervangen. En dat lijkt mij een beetje veel, het is geen schrootcar…..
Kleppen stellen bij een moderne i jectie motor is niet nodig & distributie riem linkt het me nog te voeg met 60.000 km.
Maar idd, vraag even daar wat er zoal moet gebeuren en kom dan nog even hier terug zou ik zeggen. Maar het lijkt mij erg veel….
Dit lijkt me een reactie van een techneut en daar heb ik wat aan, ga zie vraag ook bij de Chevrolet stellen.
Kleppen stellen bij de Chevrolet Avero dient plaats te vinden bij 150.000 km.
Denk dat bij deze km stand de distributieriem.
Vervangen moet worden.
Berthy,
Gewoon zelf al je vloeistoffen peilen.
En neem de synhetic oil, die houdt het beter uit in de tropen en dan ook gelijk je filter vernieuwen.
Het enige wat je behoeft te vernieuwen.
Natuurlijk wel je remmen in de gaten houden, maar dat merk je vazelf.
Onze auto heeft nu, ik dacht 55.000m gelopen en hebben pas het hele olie-verhaal; later vwerversen en de filters, “”voor de tweede maal””
Dus zeg die garage gedag en zoek een andere.
LOUISE
In gedachten zwaai ik al naar de Chevrolet dealer….:) Dank je Louise.
Beste Berthy, het ligt er maar aan bij wie je de auto hebt gekocht. Je meldt het niet in jouw vraagstelling, maar laten we er gemakshalve vanuit gaan dat het een officiële Chevrolet dealer/garages betreft. Je hebt het immers over een receptioniste van de werkplaats. De meeste officiële garages hanteren vaste onderhoudsprijzen op basis van gereden kilometers. Meestal worden die tarieven op een bord bij de receptie en/of cashier tentoongesteld. Daar bovenop komt dan de prijs van gebruikte materiaal en al dan niet een meerprijs voor arbeidsloon. Hoe hoger al die bedragen, hoe groter het aandeel btw. Telt allemaal lekker aan. Goed, nu lijkt mij dat je het beste met de receptioniste en/of een monteur de 60 duizend km-beurt had kunnen doornemen, want wat let je om niet te vragen wat er zoal allemaal gedaan moet worden, en welk tarief bij welke kilometrage hoort? Overigens rij ik een Pajerosport Diesel, maar 16 duizend baht voor een grote beurt is mij nog niet ten deel gevallen. Daarbij: pas na 100 duizend km is pas een vervanging van de distributieriem aan de orde, dus dat kan het niet zijn. Rij nog eens langs, zou ik zo zeggen
Bedankt voor jouw advies.
Niet de eerste keer, dat men in een garage de hele auto wil vernieuwen met alle onderdelen, die er maar te verzinnen zijn.
En de oude ? Die worden straks bij een Thai erin geplaatst voor een zacht prijsje.
Daarom: bij een NL /EU garage eens navragen, wat er echt gebeuren moet, en dan een andere Thaise garage ( of meer dan één) eens uit laten leggen op papier wat er echt nodig is.
Daaruit de betrouwbaarste halen en daar trouw aan blijven.
Toen ik nog in TH woonde, hadden we met een 10-tal farangs een “rijd” kontrakt met een garage. Auto’s werden goed onderhouden en geen onzin-vervangingen gedaan. We hebben wel eens het bericht gekregen, dat NU wat aparts gedaan moest worden, wilden we niet het risico lopen onderweg stil te staan. Thai vertelde erbij: nu stil komen te staan = niet zijn schuld. Hij had het echt goed door.
Ik vind het een vreemd verhaal, want Chevrolet hanteert altijd vaste prijzen en bij elke service beurt krijgt u een klein formuliertje met de volgende datum/km afstand, wanneer je moet terugkomen, maar ook de prijs die het dan kost….
Dit is een vaste regel, dus het is raar dat je nu na ruim 60.000 km daarover valt, want je had het al van te voren moeten weten…
En kijk inderdaad in het onderhoudsboekje waar je kan zien wat er gedaan wordt bij een service beurt van 60.000 km….
Chevrolet in Hua Hin is een prima dealer die zijn klanten correct behandeld en altijd zeer vriendelijk is….
Dus om nu bey bey te zeggen naar de Chevrolet is denk ik wat te overdreven…
Bij de Chevrolet Aveo dienen bij een kilometerstand van 60.000 voor het eerst het luchtfilter, het pollenfilter en de bougies te worden vervangen. Bij een diesel bovendien het brandstoffilter.
Beste Berthy, als je de auto bij een Chevrolet dealer kocht, heb je er ook een onderhoudsboekje bij gekregen, zo ook bij mijn Chevrolet, in dat boekje staat het onderhoudschema bij welke kilometrages, dus daar kun je ook zien wat er allemaal gedaan gaat worden bij de 60.000 km beurt.
Dan nog dit, bij Chevrolet wordt ook het systeem gehanteerd, dat vaste, lage prijzen gehanteerd worden voor de eerste onderhoudsbeurten. Daarna ga je de prijs betalen zonder enige vorm van korting, ik denk dat bij jou dit het geval is. Maar goed, misschien kun je al genoeg halen uit het onderhoudsboekje en kun je dan bepalen of de gevraagde prijs fair is. Zodra je die gegevens hebt, kun je ook elders vragen wat ze voor hetzelfde vragen, dan heb je een second opinion. Bedenk wel dat als een andere garage het voor minder doet, dat je dan wel hetzelfde krijgt als bij Chevrolet.
Uit het feit dat de receptioniste je de prijs kon opgeven, betekent naar mijn mening ook, dat dit dus de standaard handelingen en prijs is voor deze auto bij deze kilometerstand, je hoeft dus zeker niet deze prijs op voorhand te wantrouwen. Goed, volledig en tijdig onderhoud is wel het behoud van de kwaliteit van je auto. Laat ons eens weten wat het resultaat van je onderzoek is.
Succes
Waar iedereen overheen leest is dat de 60.000 km beurt net valt buiten de 3 jaar garantie periode.
Binnen de garantie periode kunnen gereduceerde prijzen gelden. Na de garantie periode wordt iedere handeling t/m maken afspraak onderhoud gerekend. Wordt een prijs genoemd vooraf is het normaal dat zij kunnen opgeven waarvoor wordt gerekend. Komt antwoord alles moet worden vervangen kan de volgende vraag zijn een proforma nota met specificatie. Geeft iedere erkende garage ook in Thailand.
Als ervaren auto technicus kan ik je dit vertellen .
Ze proberen je van je geld af te helpen .
Bij de huidige generatie van motoren is kleppen stellen al lang uit de tijd .
De distributieriem afhankelijk van merk , vervangen meestal rond de 100000 km .
60000 op de teller bij normaal gebruik is niet zo veel voor de huidige generatie van moderne autoos .
Olieen verversen van de motor en versnellingsbak en differentieel , plus motor olie filter , luchtfilter , brandstoffilter , eventueel stuurolie filter dat zijn normale dingen die je dealer moet doen .
Het controleren van accu vloeistof, behoort zelfs al tot de verleden tijd .
Remmen bij normaal rijgedrag zijn de schijfremblokjes voor en trommelremmen achter bij lange na nog lang niet versleten .
Ten zij je taxi rijd in Bangkok of er een agresieve rijstijl er op na houd oid .
Misschien een lampje vernieuwen rond de auto of op het dashboard .
Soms is het verstandig om de remvloeistof , of bij hydraulische koppeling bediening te vervangen ivm veroudering , maar is niet zo duur .
Rij je een automaat , wat voor een , hydraulisch of met schakelband .
Bij hydraulisch soms olie verversen bij schakelband weinig onderhoud .
Ik doe al het onderhoud aan mijn pickup en motorbikes zelf hier in Thailand .
Zeker daar ik met de monteurs van de dealers geen hoge dunk heb .
De beste auto monteurs in Thailand werken niet bij een merk dealer voor 300 bath per dag .
Maar runnen zelf een reparatie shop .
En dat is mijn praktijk ervaring .
Jan Beute .
Mooi antwoord Jan, bedankt, Berthy
Ik ben vorige maand voor de laatste keer naar de Chevrolet dealer in Pattaya geweest. Dit doe ik nu niet meer. Had mijn auto daar een aantal jaar geleden gekocht en tijdens garantie periode geen problemen. Redelijke bedragen alleen vaak items niet voorradig, waardoor weer aparte afspraken gemaakt moesten worden. Mijn distributieriem werd vervangen bij de 90.000 kilometer. Dient te gebeuren tussen de 70.000 en 90.0000 kilometer afhankelijk van de staat natuurlijk. Ik moest de laatste keer bij de onderhoudsbeurt 13.000 bath betalen en volgens de dealer zou mijn stuurbekrachtiging vervangen moesten worden. Ik vond dit vreemd en de kosten voor vervanging zouden samen met beurt 26.000 bath zijn. Tevens wilde ik beide koplampen laten vervangen vanwege lekkage en dan kwam het totaal op 45.000 bath. Ik ben vervolgens naar andere garagebedrijven gegaan voor meerdere opinie. Daar kwam uit dat de stuurbekrachtiging niet vervangen diende te worden. Wel werd er een stang vervangen en de reparatie kostte mij 6000 bath. Tevens werd voor dit geld o.a bandenwissels en uitlijning toegepast. Loopt weer als een zonnetje, maar bij de bekwaamheid van sommige (Chevrolet) monteurs heb ik toch mijn vraagtekens .
Dank je wel Jacques, Berthy
Ik heb ooit eens een klacht ingediend bij het hoofdkantoor van de Chevrolet in Bangkok en daar werd direct op gereageerd en de dealer op de hoogte gesteld door het hoofdkantoor.
Sindsdien gaat het echt super en de behandeling is absoluut correct, waar ik dus zeer tevreden over ben zo ook de prijsvorming van de service beurten..
Dus mail je klachten naar het hoofdkantoor in Bangkok
Chang mai inderdaad duur. veel te duur. 3500 bath voor servicebeurt voor z’n middel auto.
Ter vergelijk, ik heb een fortuner diesel, nieuw gekocht nu bijna 2 jaar oud, 20.000 km nu.
Heb 2x service gehad, dus 6 liter olie, oliefilters, accu nakijken/vullen en ruitewissersvloeistof bijvullen.
Uiteraard auto volledig gecheckt, dit nog niet voor de helft van wat jij betaald. Ik betaalde ca 1600 bath en 1 x 1900 bath want ik wilde dat de wielen kruislings werden gewisseld en opnieuw balanceren hoort daar dan ook bij.
Feitelijk zou de chevrolet veel goedkoper moeten zijn, er gaat wel 2 a 3 liter minder olie in.
Maar even verder op je vraag terug te komen. hierbij de link voor onderhoud, nog in het nederlands ook. Dus had je ook zelf even uit kunnen zoeken. http://chevroletspark.do-forum.com/t26-onderhoudbeurten
Als je goed leest is 60.000 km beurt uitgebreider, maar of dat zoveel geld moet kosten???????? ik zou bij andere garage gaan informeren. Persoonlijk vind ik 5000 bath al genoeg.
Gr. Roel
Nog een vergelijk, ik heb tevens nog een chevrolet colorado, pick up 3 liter diesel. Deze is wat ouder en gebruik die alleen om wat grotere dingen mee te vervoeren en tuinafval. Ik ga voor onderhoud niet naar chevrolet, maar naar een lokale garage. Zeer goede vakmensen. Ik betaal daar voor olie,oliefilters, luchtfilter, airco check, check gehele auto voor 1200 bath. Daarbij wordt mijn auto ook nog binnen en buiten schoongemaakt. Zelfs voor 100 bath meer volledig in de wax gezet en uitgepoetst.
Gr, Roel
Ik heb dan een Mazda, maar ben bij de dealer ook altijd iets van 3500 kwijt voor een normale beurt. Dan word alles vervangen, olie, filters, auto word visueel overal op nagekeken en de voorwielen worden achter gezet en vice versa plus de auto word van binnen en buiten gratis schoon gemaakt. Na afloop krijg je een inspectiesheet mee met oa slijtage aan de remmen en hoe alles er voor staat, zelfs de bandenspanning word vermeld.
Bij Mazda hangt overigens gewoon een poster aan de wand wat een onderhoudsbeurt kost tot aan 100.000 km.
3500 baht is een schijntje als ik het vergelijk met de kosten aan mijn Nederlandse auto’s. Ik kan het onderhoud ook wel zelf doen maar voor die prijzen heb ik zoiets van laat maar.
Ik wil iedereen bedanken voor de tips en adviezen, erg leuk van jullie.
Inmiddels heb ik mijn auto naar de B-Quick garage gebracht in Chiang Mai city, met de opdracht van een ‘10.000 km beurt’, maar dan voor de km stand van 60.000. Men heeft de olie en zo vervangen en mijn auto op 30 punten gecontroleerd en zo nodig advies gegeven. Men zou bellen als er extra kosten waren voor zaken die vervangen moesten worden. Men belde inderdaad….om te zeggen dat de auto klaar was en de totale kosten 2645,– baht was. De enige opmerking was dat mijn banden al wat slijtage hadden en dat de airco vuil was. Berthy