Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Eric Donkaew: Een joviaal rondje lady-drinks komt je al gauw op 1500 baht te staan. Drie joviale rondjes en je bent er al zowat. Wees minder j
- Peter Leen: Mooi geschreven stuk proza! Chiang Mai is een fijne stad. Ik zeg altijd tegen onze gasten; de op één na grootste stad van Thaila
- Ger-Korat: Mijn reactie betreft hetgeen Luit van der Linde schrijft, zo staat mijn reactie ook gerangschikt. Hij heeft het over onjuist geb
- TheoB: “Die lui” zitten net zo in elkaar als jij en ik Van Dalen. De omstandigheden waarin “die lui” opgroeien e
- fred: Je vergeet te schrijven dat Ronny ook aangaf het de reden van bestaan van een Blog is.
- Ger-Korat: Kunnen ze de helft van de passagiers wel aanhouden welke aankomen op Dubai want alcohol is geen probleem om te drinken tijdens een
- Johan: Idereen zalig nieuw jaar gewenst,speciaal ook de colum invuller,blijft facinerend,hoe u de mensen aan het denken kunt zetten,doorg
- Roger: Flauw of niet, tenminste authentiek. Dat is meer dan ik kan zeggen van jouw poging om grappig te zijn. Als je toch met clichés
- Roger: Een vraag speciaal voor onze Expat, de auteur van dit column. Beste Expat, wat zou je doen als niemand meer reageert op je schr
- Emiel: Beste Fred, Het is op zich een kunst om voortdurend kolen op het vuur te gooien en daarbij te doen alsof je de enige bent die e
- rob: Een ieder reageert anders op de schrijfsels van deze figuur. En het is beslist geen verplichting daarop te moeten reageren. Ik lee
- Kris: Tja Fred, vuurtjes stoken is jou wel toevertrouwd. Ik noem het liever met een ander woord: ‘provoceren’. Als jij dit g
- Leopold: Mooie en wijze woorden Albert, een reactie waar ik me totaal in kan vinden. De laatste tijd merk ik helaas dat ons blog idd. st
- PEER: Bovendien hoeft het geen énkele waarheid te bevatten, want zó zijn er miljarden boeken geschreven. Als ze, net zoals de verzin
- Erik Kuijpers: Albert, je haalt me de woorden uit de mond! Niet of ik een column goed vind of niet want een column is een mening en die waard
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Hoeveel bemanning aan boord van vliegtuig op lange internationale vlucht
Hoeveel bemanning aan boord van vliegtuig op lange internationale vlucht
Beste lezers,
Ik heb met vrienden een paar maal een discussie gehad over hoeveel bemanning er aan boord is op een lange internationale vlucht, en hoeveel verschillende talen zij kunnen spreken. Misschien scheelt dit ook van maatschappij tot maatschappij?
Het enige wat ik op het internet teruggevonden heb is 1 steward of stewardess per 50 personen.
Uit hoeveel personen bestaat de bemanning(crew)? Hoeveel verschillende talen kan de bemanning spreken?
Groet,
Marc
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Lezersinzending28 december 2024Hoe ik bijna 9000 baht in Bangla road kwijt raakte in één avond (lezersinzending)
- Immigratie infobrief28 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 058/24: Immigration Jomtien – Jaarverlenging Retired
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
Eigenlijk een beetje onzinnige vraag dacht ik. Want dat is per maatschappij verschillend en de grote van het vliegtuig. Ook maakt het uit waar men het personeel vandaag haalt. b.v. de Emirates heeft soms wel ruim 24 talen, hun stewardessen en stewards komen uit vele landen.
Terwijl een Russische maatschappij weer nagenoeg alleen met russen vliegt en dat dan naast Russisch alleen Engels gesproken wordt.
Denk niet dat er een vast richtlijn is, wel natuur per bedrijf en vliegtuig. Wat betreft de cockpit bemanning zal dat wel meer vastliggen.
Als je met Emirates vliegt zijn dat wel 10 Nationaliteiten. En als je dan met de A380 vliegt zijn dat wel een man en vrouw van 15 tot 20 stewardessen en stewards!
even googlen: http://www.myairlineflight.com/flight_crew.html
Emirates heft op de triple 7 +/- 15 crew die 11 talen spreken. Maar dat is Emirates.
Goede morgen.ben meerdere keren met ethihad en emirates gevlogen.
Zij spreken 17 talen met de 380 dubbeldekker is ieder compartiment
Verdeeld met een vaste crew.
Groetje Theo
Is afhankelijk van het vliegtuig type. Ik heb mij laten vertellen 50 passagiers op 1 steward(es) in economy class. Business is natuurlijk minder en 1e class is 1 op 1.
Laatste keer met Emirates in een A380 gevlogen met 9 stewardessen (geen enkele man) in economy. Heb een upgrade gekregen naar Business en daar waren 4 stewardessen op 32 passagiers.
Ik weet wel dat bij China Airlines zelfs de piloten niet in staat zijn
om behoorlijk Engels te spreken.
https://youtu.be/1NDqZy4deDI
Allereerst hangt het vooral af van het type airplane-er zijn grote, nog grotere en reuzegrote. En hoe flexibel ze omgaan met business, eco of eventueel nog first. En soms ook hoeveel pax aan boord-ze zitten lang niet altijd allemaal helemaal vol en er is meestal een regel voor tenminste 1 per zoveel pax. Je zal wel eco reizen-dan zie je de meeste nl. niet eens.
Verder inderdaad van de airline, van de totale vluchtduur en of het een gewone of budgetairline is. Nog meer geldt dit voor talenspreken. Dat is uiteraard voor de on board-service-crew, niet die in de cockpit. De enige eis is dat ze (in principe) engels moeten kunnen-waarbij niet staat hoe goed en uiteraard de vooropleiding met succes afgerond. Het totaal ligt van 8 tot rond de 24/25-of nog meer in die AB380. Voor voorin zijn zeer strenge IATA regels.
Aangezien dit soort angstvragen op dit forum vooral door belgen/vlamingen worden gesteld: enkel bij KLM kan je er van op aan dat tenminste een deel van de crew nederlands (niet noodzakelijk vlaams) zal spreken en bij AF frans-niet noodzakelijk wallon. Tijden dat SABENA nog op BKK vloog (jawel, heb ik nog meegemaakt) zijn al van ruim voor 2000.
Al heb ik eenmaal bij EY=etihad mogen meemaken dat een stewardess vlaams was en het dus ook kon spreken. Vooral die Gulfy airlines hebben vaak een enorm multitalige crew (maar dan vooral uit landen met lage lonen, zoals Roemenie, Bulgarije, Thailand, India). Vooral bij transit-flights is er vrijwel altijd Thaise crew op de leg naar BKK-die kosten stukken minder.
Het aantal stewards en stewardessen wordt niet alleen bepaald door het aantal passagiers. Ook door het aantal nooduitgangen (deuren) van een vliegtuig, waarvan er minimaal één per nooduitgang aanwezig moet zijn. Dat is de minimum crew. Dan hangt het ervan af hoe vol het vliegtuig wordt. Mijn maatschappij kende het principe van zogenaamde springers en in de laatste jaren was je ook nog eens op een standbye gezet. Dat wilde zeggen, je werd pas opgeroepen als duidelijk werd dat het vliegtuig toch voller werd dan verwacht.
In ieder geval: hoe meer nooduitgangen, hoe meer crew.
Het aantal talen dat gesproken werd aan boord was variabel. Op vluchten naar Thailand, China, Korea en India, maar ook Brazilië en andere landen in Zuid Amerika kregen diegenen die de lokale talen beheersten de voorkeur. Ik werd vaak op Brazilië gezet omdat ik Portugees kon spreken, naast Duits, Engels en Nederlands. Maar we hadden naar de bovengenoemde Aziatische bestemmingen lokale stewards en stewardessen die hun landgenoten beter konden helpen.
Het is inderdaad verschillend bij elke maatschappij. Wat ook nog eens gedaan werd bij mijn maatschappij, was dat wanneer bijvoorbeeld de first class niet vol was, je dan in economy moest gaan helpen. Andersom ook, was de first class vol en waren de collega’s in economie sneller klaar met de service, dan moesten er altijd mensen in businessklasse gaan om daar te helpen, zodat uiteindelijk de hele service sneller afgewikkeld kon worden en de passagiers kunnen slapen of film kijken of wat dan ook.
TJA
De FAA stelt, dat bij iedere deur een gekwalificeerd “cabin crew” moet zitten tijdens landen en opstijgen.
Dus een Boeing 737 en een Airbus A320 heeft 4 deuren, dus MOETEN er 4 cabin crew aanwezig zijn.
Maximale werktijd is 8.30 uur met een uitloop van 30 minuten. Dus op langere vluchten gaan dus extra personeels leden mee.
EVA Air van BKK naar AMS, heeft altijd een dubbele bemanning. Dat is dus meer dan wettelijk is verplicht.
Ron, bij mijn maatschappij ging daarom niet extra personeel mee. Op een vlucht naar Bangkok, die tien uur duurde had ik circa een uur tot twee uur pauze, al naar gelang de afloop van de service en de werkelijke vluchttijd. Tussen de service en wanneer iedereen van de bemanning gegeten heeft, gaat de ene helft rusten en de andere helft heeft dan wachtdienst. Dit is al voordat de vlucht begint besproken en hangt af bij welke deur je zit tijdens landen en stijgen.
Alles hangt een beetje af van het aantal passagiers, het aantal bemanningsleden, de tijdsduur van de vlucht en de tijdsduur van de service én de dagtijd van de vlucht. Ook niet te vergeten, de richting waarheen je vliegt.
Zaterdag met UIA aar BKK gevlogen. Bij het verlaten van het vliegtuig zat de nieuwe in de lounge te wachten.
Wat ik geschat heb was het een dubbele crew voor een vlucht van 12 uur.
6 man cockpit
6 tot 8 eerste en bussiness clas
en 16 voor de touristen.
Klop volgens mij aardig met mijn waarneming voor een 777-300
Ik heb toen een man en vrouw of 30 geteld.
Maar zal ook van de service afhangen.
Oh ik ben lid van skyteam, 63 + en WIA er.
Perfect alles geregeld. Bij Swiss en Lufthansa ook trouwens. Maat UIA verslaat de sercurity en douane perikelen met verve.
Op Dusseldorf was maar 1 priority base open. Dus relaief lang geduurd van inchecken tot de gate iets van 20 minuten.
In Kiev van vliegtuig naar vliegtuig onder escorte van eh douane officier met twee klapppertjespistolen.
IATA Eis van minimum required cabincrew: 1 ca (cabin attendant) per 50 seats on every passenger carrying flight. Dus ongeacht of er passagiers op zitten. Dit is een flight safety eis. Welke talen een ca moet spreken bepaalt de airline maar vloeiend Engels is een IATA eis. Wat vloeiend Engels is, wordt in Zuid Europa en Azië op eigen wijze geïnterpreteerd. KLM eist daarnaast 2 andere talen. Dat verschilt per maatschappij. Maar Engels is de standaard voertaal internationaal.