Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- RonnyLatYa: Inderdaad en misschien het ook niet te ver zoeken en is het gewoon een eenvoudig middel om steeds te weten hoeveel wagens er zich
- Eddy: Ieder jaar hetzelfde,bij my in Nongprue rond het Maprachan lake plaatsen ze ieder jaar 3 controlepunten, maar nog nooit heb ik ze
- Roger: Ron, PEER, Misschien moet je je toch eens verdiepen waarom men je dit kaartje geeft en het terug vraagt bij het buiten rijden.
- Cornelis: Nou, nou, wat een negatief en generaliserend verhaal, Rudy……..
- Nicky: Heel eenvoudige manier om te testen hoeveel water verdamp. Neem een gevulde teil met water. Maak een markering van de waterrand. E
- Sjaak S: Ik heb een vrij grote vijver en in het begin maakte ik me ook zorgen over lekkages. Het blijkt echter dat het waterniveau vooral w
- Gradje: Beste Expat, geweldig verhaal en 100% waarheid wat je hier geschreven hebt. Groetjes, Gradje Kanchanaburi.
- peter: Bedankt Peer, En ik hoop inderdaad nog lang en gelukkig te leven met mijn Thaise vrouw. Helaas denk ik niet dat de gemiddelde Th
- Ruud: Wauw wat een cliffhanger!!
- William: Jan, ik heb me een keer door een ‘para-wing’ drager laten vertellen dat het niets van doen heeft met parachutespringen
- Lung addie: Deze formule is in graden Celcius en niet in Kelvin.
- PEER: Spannend boek Farang KN, weer bedankt. Wanneer het 4 inzendingen had geduurd, hadden we tot zaterdag in spanning gezeten. Want
- PEER: Ja Piet, Nu zul je zeker nog lang en gelukkig leven. Maar jouw reaktie is uit jouw leven gegrepen en je zou daar ‘n mooi- en
- PEER: Inderdaad Ron, ‘n nutteloos beroep. Nu zit er niemand meer bij dat hefboompje, maar zit op 10 mtr afstand te ‘zitten’. Nu
- KopKèh: Spannend
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Hoe kan je het beste autorijden in Thailand?
Hoe kan je het beste autorijden in Thailand?
Beste lezers,
Ik ga een auto huren voor een trip van een week in de Isaan. Ik vraag mij af hoe ik het beste kan rijden zonder brokken te maken? Ja defensief natuurlijk en veel in de spiegels kijken maar kan ik het beste op de linkerbaan blijven of op de rechterbaan? Op de rechterbaan heb je die gevaarlijke U-turns en invoegend verkeer, maar op de linkerbaan heb je al die motorbikes met hun capriolen.
Wie heeft er nuttige tips voor mij hoe ik het beste het Thaise verkeer kan overleven?
Groet,
Ruud M.
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Een goed en ervaren bestuurder die past zijn rijstijl aan volgens de omstandigheden. Het is onmogelijk te zeggen waar je het best gaat rijden, linker-rechterrijvak. Dat is totaal afhankelijk van het verkeer en daar moet een bestuurder zich aan aanpassen.
Persoonlijk rijd ik hier reeds jaren, zowel met de wagen als met de zwaardere motor. In het begin is het even wennen, doch de ervaring als bestuurder is belangrijk. Indien je in Nederland of Belgie, een wat wij noemen ‘zondagschauffeur’ was, zou ik aanraden de zaak nog even te overdenken. Indien je in je thuisland een ervaren bestuurder was dan zal je hier weinig problemen hebben.
Gewoon niet doen ! Als je nu al zo aan ’t twijfelen bent………zo onzeker, en onzekere en twijfelende automobilisten zijn zelf een zeer groot gevaar op de weg. Ik weet waarover ik ’t heb, woon al 15 jaar in de Isan en heb inmiddels zo’n 270.000 kilometer in Thailand gereden. Alternatieven: je kunt vrijwel overal prima met de bus komen, en ook het huren van een auto met chauffeur is qua prijs goed te doen.
Ondanks een paar wegpiraten en onnozelen vind ik het nog steeds relaxter rijden hier dan in Nederland of Duitsland, omdat je de politie niet voortdurend in je nek hebt. Je kunt zelf hier zo’n beetje rijden zoals je wilt, harder of zachter, het maakt niemand wat uit. Lung Addie heeft groot gelijk met wat hij schrijft.
Relaxt rijden in het Thaise verkeer? Dan woon je zeker op een onbewoond eiland. Ik heb jaren in Bangkok gewoond en daar was het geen relaxt rijden, geloof me. Zelfs waar ik nu woon, Sattahip, is het een gekkenhuis op de weg.
Die paar wegpiraten en onnozelen is ongeveer 90 procent van de thaise bestuurders, het feit dat thailand opnr 2 stast in de wereld qua verkeersdoden geeft al aan dat jij dit kennelijk niet goed in kunt schatten.
Ik zou iedereen afraden om zelf te rijden als je hier alleen op vakantie bent.
EH sorry ik sluit me bij Lung addie aan in deze.
Ik rij in Thailand ongeveer 35.000 km per jaar (in 8 maanden).
Bangkok – Jomtien, Bangkok – Cha-am en Hua, Bangkok – Uttaradit, Utaradit – Ubon Ratchatani, Jomtien of uttaradit – Buriram, Uttaradit – Phrae en verder Chaing Mai en Chiang Rai.
Afkloppen op blank hout maar in 8 jaar nog niet 1 ongeluk gehad. In Nederland, Duitsland en Belgie in deze 8 jaar en maar gedurende de 4 zomermaanden (+/- juni tm eind oktober) een stuk of 6. Waarvan er 3 binnen 1 week met telkens een (nieuwe) auto.
Oh ik rijd gemiddeld snel. Eh binnen 3 maanden 2 keer op de 32 in Chainat te snell gereden. Volgens mijn 130 a 140 volgens de politie 115 en dus 500 bath boete.
Ik heb nu op mij GPS staan waar ze de fuik hebben.
Gewoon tijdens het rijden het hoofd erbij houden. Indien 2 of 3 rijstroken kies ik meestal of de rechtse of de middelste. Hangt van de drukte af.
Linker rijstrook is vaak slechter, Er rijden OOK van die tractor vrachtauto’s met Kubota motoren een 40 km. Er rijden vaan tegenliggers die dat de kortste afstand naar een eindpunt vinden.
Ik vind het verkeer in Thailand redelijk relaxed. Heb jaren voor het werk in Europa regelmatig een 2500 km per week af moeten leggen. Kan je van harte Frankrijk en Belgie aanbevelen in deze.
Verkeer is overal hetzelfde. Je hebt nu eenmaal een kans op een ongeval.
De meeste verkeersdoden in Thailand zijn vaak jonge onervaren bestuurders vanaf en jaar of 10 a 12 tot een jaar of 30 welke op de motosai rondscheuren. Of rond de feestdagen dronken ook vaak jongere bestuurders in leeftijd van 18 tot 35.
let wel op de motosai zonder helm en in de auto zonder gordel of andere veiligheidszaken.
Pas terug hier in het dorp een jongen van 14 in het donker vol van voren op een maaidorser (Beiden GEEN licht en op en smalle zeg eens maximaal 3.5 meter brede weg). De jongen zat letterlijk vol kleine gaatjes.
Inderdaad, in Thailand behoor je links te houden. onder goede reden (inhalen e.d.) rechts rijden is niet toegestaan.
—
Section 33 (500B)
[When driving, the driver shall keep to the left of the road and must not drive beyond the middle of the roadway, except following situations:
a. there is obstruction on the road
b. the road is prescribed as one-way
c. the road width is less than 6m.
Section 34 (500B)
[If the road is divided into two or more traffic lanes in the same direction, the driver shall keep to the outermost left-hand side lane. If the outermost left-hand side lane is a bus lane, the driver shall keep close to the bus lane. Except following situations:
a. there is obstruction on the road
b. the road is prescribed as one-way
c. it is necessary to enter the correct lane upon approaching a junction
d. when overtaking another vehicle
e. when driving faster than vehicles in the left-hand side lane.
—
Bron:
https://driving-in-thailand.com/land-traffic-act/
In Nederland heb je nog iets meer dan een wet nl. het gebruik -of gewoonterecht welke soms voor de officiele wet gaat. Dit zou ook van toepassing kunnen zijn Thailand want bijvoorbeeld vele rijbanen zijn dusdanig slecht dat het gevaarlijk is om te rijden door spoorvorming of kapot asfalt veroorzaakt door vrachtwagens wat weer een gevolg is van de mindere kwaliteit van de wegenbouw. Als nou bijvoorbeeld de weg Khon Kaen naar Nakhon Ratchasima neemt, 200 km lang en 1 van de drukste wegen in Thailand, dan neemt de overgrote meerderheid de rechter rijstrook vanwege genoemde reden. En ook ’s nachts heb je nog een extra reden want de meeste vrachtwagens zijn slecht verlicht en rijden met een gangetje van rond de 50 km . Om ongelukken te voorkonen rijden ook velen daardoor op de rechter rijstrook want het snelheidsverschil van rond de 100 met een gewone personenauto t.o.v het zware transport, veel vrachtwagens rijden alleen in de nacht, is te groot en veroorzaakt gevaar. Dus zo maar een paar redenen waarom het gebruikelijk is om rechts te houden.
Met wegpiraten bedoel ik mensen die werkelijk op hoge snelheid vlak langs je scheren. Dat heb ik afgelopen zaterdag op weg naar en van Bangkok beleefd. Misschien schrik ik gewoon wat minder en maak me er niet zo druk om, dus is mijn persoonlijke beleving iets anders dan die van een ander.
Ik heb bijna 30 jaar op de Duitse autowegen gereden. Denk je dat het daar veel anders toe gaat?
Daar rijden agressieve gekken rond, waarbij ik zelf eens aan een moordaanslag ontkomen ben door een idioot.
Dit heb ik tot nu toe niet gemerkt. Ja, ik heb misschien een beetje overdreven bij dat relaxte rijden, maar toch is het relaxter dan op een weg waar er mensen met tweehonderd kilometer per uur je van de weg willen duwen op weg naar Frankfurt.
In Nederland is er een maximale snelheid op de autowegen. In Duitsland kennen ze vele autowegen die geen beperking hebben. Ga dáár maar eens rijden met een auto die niet sneller dan 140 kan…. Goed, 30 jaar Duitsland ervaring is niet te vergelijken met 7 jaar Thailand, waarvan pas een paar maanden met de auto. Ik voel me in ieder geval stukken beter hier in Thailand met mijn auto dan in Duitsland… misschien rijdt men in Nederland rustiger… gezien de boetes die er uitgedeeld worden bij het minste of geringste, is dat ook wel voor te stellen.
Ik heb ook vele kilometers in Duitsland gereden maar geen centje last. Het verschil met hier is dat ze daar veel gediciplineerder rijden. En als je niet harder kan dan 140 moet je gewoon zoveel mogelijk rechts rijden. Wegpiraten heb je overal, zowel hier als in nederland als in duitsland maar hier kunnen ze gewoon niet rijden.
Wat ik hier bv regelmatig zie is dat er over drie rijbanen links en revhts wordt ingehaald en zelfs vanmde derde baan rechts doorgestoken wordt naar de vluchtstrook uiterst links om daar in te halen.
Als je dat in europa doet kom je geheid in een programma als “wegpiraten” oid terecht. Ik heb dat in europa nog nooit persoonlijk meegemaakt maar hier praktisch elke week.
Ik heb in europa ook nog nooit een auto als spookrijder op de vluchtstrook tegen gekomen, hier elke week.
Dus elke vergelijking met europa gaat mank.
https://www.anwb.nl/vakantie/thailand/informatie/verkeer?fbclid=IwAR2EN32uLnwyPN-4cXszChERl4ZYgITRV708_iFYst-3swCFd78Jl3MLkqQ
Niet zelf rijden hier in Thailand als tourist, ik woon hier nu 8 jaar en wordt op de “autobaan” , dat is hier een vierbaans provinciale weg met geen ongelijkvloerse kruisingen, smalle rijbanen, veel dwarrelende vrachtwagens, die nauwelijks op hun rijbaan blijven. Veel wegdek mankementen, waarvoor in Nederland de weg zou worden afgesloten, maar die hier maanden lang niet worden gerepareerd. En er zijn alleen maar bochten, bij 100 meter rechte weg word je gewaarschuwd voor in slaap vallen.
En dan is een eigen chauffeur een overweging en kost niet zoveel. Ik begin ouder te worden (75) en kan vind ik nog goed rijden (vind ik), maar gereden worden is wel echt comfortabel.
Dat begint mijn gemakzuchtige, maar zeer actieve Thaise partner ook steeds meer te adviseren.
Dus als een Nederlandse inwoner van Thailand, met veel Thaise gevaarlijke kilometers achter de rug, nou overweegt om niet meer zelf te rijden, waarom zou een tourist dan dat risico nemen?
En rijden in de “plattelandssteden” is verwarrend, ik doe het wel maar niet graag. Ik bedoel het platteland van noord Thailand en de Isaan.
Dus een taxi regelen, onderhandelen over de prijs, ik denk 1000+ Baht per dag exclusief brandstof en tolgelden, de chauffeur regelt zijn eigen nacht onderkomen.
Veel ontspannen plezier in Thailand.
Ik rij zowel een motorfiets als een auto. Het kost tijd om je rijstijl aan te passen aan de verkeersomstandigheden hier. 1 week is onvoldoende hiervoor.
Belangrijkste advies: Rij relaxed zonder haast, go with the flow. Maak je niet druk. Laat jouw normen over verkeersregels in NL achter. Anticipeer, anticipeer!
Anticipeer op situaties dat verkeersdeelnemers zich niet houden aan lokale of in NL gangbare verkeersregels (teveel om op te noemen). Het kost tijd om dit tweede natuur te maken. Let op: straathonden zijn hier ook verkeersdeelnemers.
Wees extra alert op kruispunten, wegwerkzaamheden, slecht wegdek, zwaardere verkeersdeelnemers (bussen, pickups, vrachtwagens, etc). Rij niet in het donker, omdat door het slechtere zicht je minder goed kan anticiperen.
Tenslotte, zorg dat je rijbewijs (internationaal of Thais) hier geldig is en dat je huurauto niet onderverzekerd is, want als buitenlander sta je altijd zwak.
Aansluitend bij alle hier eerder genoemde goede raad, tracht het rechter baanvak enkel te gebruiken om in te halen of je voor te bereiden op de vermaarde U-turn. Jaren geleden wilde een politieman me een boete aansmeren omdat ik “te lang op het rechter baanvak reed”, terwijl er Thai zijn die enkel op het rechter vak rijden…Denk vooral anticiperend, dit wil zeggen: denk wat de andere bestuurders van wagen of motorfiets zouden kunnen doen en houdt daar rekening mee. Een Thai denkt niet na in het verkeer en kent of houdt zich nooit aan de verkeersregels. Een politie man op rust vertelde me dat het merendeel van de Thai geen rijbewijs heeft. Bij het voor de 3de keer hernieuwen van mijn Thais rijbewijs werd er middels een filmpje ook aangegeven dat het nuttig is om enkele malen kort te claxoneren om anderen te waarschuwen dat je er aan komt. Dan zijn die verwittigd en realiseren zich plots dat ze niet de enige op de weg zijn of dat de weg niet enkel aan hen toebehoort. Voorzichtig en succes ermee!
Ik heb een paar maanden geleden gelezen dat thailand het strafbaar wil stellen om te lang op de rechterbaan te blijven. Verbaaste me wel dat dit nog niet zo was, weet ook niet of die wet er inmiddels door is.
je kan wel regels maken maar dan moet je ze ook handhaven, en dat in Thailand?
Huur een automaat… Dan heb je mogelijk minder moeite met anticiperen omdat je dan ook niet nog eens met je linkerhand moet schakelen en zo je aandacht ongemerkt verdeeld….
Hou afstand en ga niet harder dan 100-105, dan ben je ook niet verrast als een een gat zit. Wees je ervan bewust dat de linkerkant (langzame kant) vaak een slecht wegdek heeft en je constant naar de rechterbaan moet om vrachtwagens of ander langzaak verkeer in the halen…. Blijf wat meer op de rechterbaan dan je in Ned zou doen om ellende te omzeilen, maar kijk ver vooruit als er een u-turn aan komt. Zoals hierboven gezegd, anticiperen is zeer noodzakelijk in Thailand. Isan is veel rustiger dan Bangkok omgeving, maar als je bang bent dan moet je het niet doen.
dacht dat de meeste personenautos in thailand automaat zijn.
Buiten de stad zijn de wegen over het algemeen goed en niet al te druk. Veelal 2 baans en max 90 km . Op welke rijbaan je rijdt hangt natuurlijk van de situatie af. Het is vooral goed inschatten van de situatie.
Linker rijbaan kan weleens hobbelig zijn en invoegend verkeer van de u-turn. Rechts heb je het afslaand verkeer voor een u-turn, dit heeft meestal wel uitvoegstrook. Laat je niet opjagen door anderen die er perse langs willen (die heb je in Nederland ook). Neem je tijd.
Zorg dat je een goede routeplanner app hebt op je telefoon en vooraf de route bekijkt.
Veel plezier.
Ik sluit mij gehhel aan op het antwoord van Eddy.
Als waarschuwing wil ik toch even navolgende lijst dodelijke ongelukken ter wereld tonen:
Rank Country Car Accident Deaths (Per 100,000 Inhabitants)
1 Libya 73.4
2 Thailand 36.2
3 Malawi 35.0
4 Liberia 33.7
5 Democratic Republic of the Congo 33.2
6 Tanzania 32.9
7 Central African Republic 32.4
8 Iran 32.1
9 Rwanda 32.1
10 Mozambique 31.6
De lijst is misschien een beetje achterhaald want Thailand haalde sinds twee jaar weer de eerste plaats met grote onderscheiding….”Me first, me first!”
deze lijst klopt dus niet,bij de eerste 10 landen niks uit zuid amerika en de caribe,daar vallen meer doden als hier
Moderator: Onleesbaar door te veel schrijffouten en/of het ontbreken van leestekens. Dus wordt niet geplaatst.
Hahaha, dat moet dan wel héél erg zijn, gezien bijna niemand (ook ik) foutloos schrijft….:)
Een tekst foutloos schrijven is zo goed als onmogelijk. Je kunt een tekst wel foutloos maken, nadat deze is gescheven. Dus als je klaar bent met je zoveelste herschrijf, neem je de tekst onder de loep – dat wil zeggen niet meer de inhoud lezen, maar strikt kijken naar de taal. Rondje grammatica, rondje spelling, rondje woord voor woord. En op papier!
Maar er zal wel wat anders zijn waarom het niet geplaatst is van mijn tekst, ben dan wel 55 jaar van school af kan wel eens een foutje voor komen of iets vergeten.
Maar op het thema terug te komen hoe kan je het beste in Thailand auto rijden ten eerste, huur een auto met automaat, met schakelen en rechts stuur wordt een beetje lastig.
Als 1 week de enige rij ervaring in Thailand is, is het verstandiger een taxi te huren of met een bus te gaan.
Maar ja, hoe kom je dan wel aan je rij ervaring in Thailand? Heb na 12 jaar Toerisme toch maar eens een auto gehuurd, nu 5 jaar verder zou ik niet zonder meer willen. En gezien het rijgedrag van vele taxichauffeurs misschien toch beter zelf rijden?
In de vraag is alleen sprake van 1 week rondtoer en geeft niet aan vaker in Thailand te zijn geweest!
Er zijn ook goede taxi chauffeurs! Even informeren. Veel expats weten wel een adres.
Hoe kom je aan je rijervaring? Door veel korte stukjes te rijden en telkens je grenzen een beetje te verleggen en niet meteen grote toeren maken.
Mijn ervaring is opgebouwd door 6 jaar scooter (Honda PCX 150) en de jaren die ik in Duitsland en Nederland reed.
Waarom denk ik dat dit beter is? Inderdaad moet je je wennen aan het verkeer, de vele obstakels die tegen komt, het plotseling afslaan, op de weg komen en wat dan ook. Het rijden met de scooter heeft me de ervaring gebracht hoe het verkeer gaat en ook hoe je door automobilisten “behandeld” wordt. Misschien ook dat ik daardoor het rijden met de auto als relaxter ervaar.
Maar zoals al vaker gesuggereert wordt, ga je slechts voor een paar weken, lijkt het me niet zo’n goed idee. Nog een paar dagen geleden was een Nederlander in Kanchanaburi door een ongeluk omgekomen. Hij was ook op vakantie, zoals ik me meen te herinneren.
Zit hier 22 jaar en heb 550000 op de teller. Let alleen maar op de fouten die een thai waarschijnlijk gaat maken.Vind het veiliger hier te rijden dan in europa.let zeker op het onnodig remmen van de meeste thai, geen verkeer voor hun en van de 120 gaan ze gewoon naar de 90,op de rechterrijbaan.Daar ontstaan de files ook door.Als je naar het noorden gaat en voorbij Saraburi, is het heerlijk rijden.
Links of rechts dat maakt de situatie uit. Vanaf rechts heb je inderdaad die u-turn. Blijf vooral kalm en toon geen aarzeling in je rijgedrag. Houd ze wel scherp in de gaten die bestuurders daar.
Links kan ook gevaarlijk zijn. Iemand haalt je net in en snijdt je, want moet links af. De weg af of een tankstop, wat dan ook. Soms stoppen ze bijna op de rijbaan om dan pas af te slaan.
Of ze komen van links heel langzaam de weg oprijden. Ook hier scherp op blijven letten. Maar vaak zijn deze situaties overzichtelijk. Door de ruimte die er is, maar toch opletten!!!
Persoonlijk rijd ik niet graag in het donker in Thailand. Door het sunscreen van de auto zie je minder. Je ziet de gaten in de weg minder snel en slecht belichte weggebruikers zie je minder. Veel wegen zijn slecht of onverlicht. En er kan iets onverlicht geparkeerd staan op de vlucht/brommer strook.
Gezien de toon van de vraagstelling zou ik zeggen, om geen brokken te maken niet zelf gaan rijden.
Het andere verkeer is onbetrouwbaar, haalt u links en rechts in, geeft geen richting aan, remlichten werken niet of zelfs helemaal geen verlichting en bij menig rood licht weten velen niet dat ze daar moeten stoppen ( daar maak ik me zelf trouwens ook schuldig aan waar mogelijk), bij sommige kruisingen zitten de bedieners van de stoplichten of te slapen of op hun telefoon te kijken/ spelen.
Bij het huren van een auto en het terugbrengen met schade bent u denk ik duurder uit dan openbaar vervoer en of taxi, of overweeg een auto met chauffeur.
Ik heb bijna 300.000km in Thailand gereden. Van Noord naar Zuid, van Oost naar West. En elke dag verbaasde ik me over het rijgedrag van automobilisten in Thailand. In die 12 jaar dat ik in Thailand auto reed, geen ongeluk zelf meegemaakt. Alleen wat deukje i.v.m. de hoge stoepranden.
Verkeeregels zijn er wel, maar handhaven is een tweede. Ongeveer 40% van de Thaise automobilisten heeft geen rijbewijs. Een Thaise kennis liet mij zijn Thaise rijbewijs zien, acht jaar al verlopen en toen ik hem vroeg: “rij jij daar mee?”. Hij antwoorde: “Who cares”? En dat is dan de mentaliteit van de meeste Thaise automobilisten.
Groen verkeerslicht is doorgaan. Oranje is wat meer gas geven en rood is een leuke kleur, dus redelijk veel gas geven.
Ga je een korte tijd in Thailand vertoeven, neem auto met chauffeur en een doos pillen tegen de zenuwen.
Afgelopen jaar voor ’t eerst in Thailand gereden (Chiang Mai en het noorden).
Mijn tips:
1) Rijdt in een grote auto. Zeker in een grote stad is het formaat bepalend of je wel of geen voorrang hebt/neemt/krijgt.
2) Als je afslaat en je ruitenwissers bewegen, dan zit je knipperlicht aan de andere zijde van het stuur.
3) Op meerbaanswegen rijd ik zoveel mogelijk rechts, minder last van langzaam verkeer dat de weg op duikt vanuit het niets -of zomaar remt. Wel goed spiegelen en achterliggers ruimte gunnen. De rechterbaan heeft ook minder last van kuilen.
4) Op wegen met tegemoetkomend verkeer zoveel mogelijk tegen de as van de weg rijden (in tegenstelling tot NL waar ik vaak zo rechts mogelijk rijd). Voordeel is dat je tegenliggers dwingt om wat af te remmen en iets bij te sturen. En als ze dat niet doen, heb je zelf nog ruimte om uit te wijken.
5) Geef op het platteland voetgangers de ruimte zodat ze op de kant van de weg kunnen blijven lopen.
6) Neem voldoende rust tussendoor, rijden was voor mij in Thailand veel inspannender dan in NL.
7) In bergachtige gebieden: je rijdt in dezelfde versnelling naar beneden als naar boven (ook automaat kan je begrenzen) zo voorkom je dat je je remmen oververhit.
8) Heb geen haast. Morgen is er weer een dag.
Besef wel dat constant rechts houden tegen de wet is. Men mag niet zonder geldige redenen rechts rijden (en die situaties zijn er, o.a. langzaam verkeer passeren en de veiligheid). Daarnaast, als iedereen tegen de middenstreep aan rijd dan zou je elkaar constant dwingen even iets uit te wijken (of spiegels te verliezen). Of dat nu sociaal is?
Het is zeker niet sociaal, maar dat is het verkeer in Thailand nu eenmaal ook niet. Ik denk in eerste instantie aan mijn veiligheid (en heb ook iets meer vertrouwen in mijn rijkunsten dan die van de gemiddelde Thai, is wellicht een vooroordeel maar ik heb de meest idiote capriolen gezien daar). Mijn ervaring is dat het verstandig is om zoveel mogelijk te proberen ruimte voor jezelf te houden om uit te wijken. Hulpdiensten in NL rijden ook tegen (of over) de as van de weg om goed zichtbaar te zijn en tegenliggers te dwingen om af te remmen en ruimte te maken. Het is een vorm van intimidatie, zeker met de auto die ik reed (Toyota Fortuner). Maar ik heb dat wel als nodig ervaren en zal ook anderen die tip geven. En als iedereen een beetje vaart mindert bij het passeren, wordt het er zeker niet onveiliger op.
Idem voor links/rechts rijden. Maar als je tijdig plaatsmaakt voor die coureurs die harder willen, is het mijns inziens veiliger dan de linkerbaan steeds opzoeken.
Wat Pieter aan adviezen meegeeft is juist: rij in een grote auto (liefst suv, pickup) of in een duur merk. Dat alles heeft status en dwingt ontzag van de Thai. Wacht niet op voorrang bij kruisingen, maar laat zien wat je van plan bent te doen. Ik rij ook altijd zoveel mogelijk rechts vanwege alle kuilen, brommers (eigenlijk motoren), vrachtverkeert, tegemoetkomend verkeer. En inderdaad, zoveel mogelijk tegen de as van de weg aan. (zie Pieter: 4)
Toevoeging: Punt 9) etc Vergelijk het Thaise verkeer niet met die in NL/EU. Creëer een eigen veilige rijstijl. Rij defensief en anticipeer ruimschoots op de diverse verschillende en andersoortige verkeerssituaties. Kijk ver vooruit: verkeerslichten staan vaak aan de andere kant van de weg tegenover de plaats waar jij ze verwacht. Verbaas je niet over de Thai, maar neem de situatie voor wat het is. Mopperen, ontstemd raken, boos worden: heeft allemaal geen zin. De Thai verandert zijn rijgedrag niet, en zal zich noolit vergewissen van jouw verkeersinzichten.
punt 1: in een grote auto rijden: enorm handig in de drukte van de stad, steeds wringen en centimeter rijden…. heel leuk met zo een mislukte halve vrachtwagen.
Dat punt 4 slaat wel echt alles: zo dicht mogelijk tegen de aslijn van de weg rijden…. Indien je graag een frontale botsing hebt dan moet je dat zeker doen. Vooral pickups houden ervan in een bocht over de middenlijn te gaan rijden, hou je daarom zoveel mogelijk tegen de linker zijkant van de weg en geef ze ruimte en ‘dwing’ ze niet bij te sturen want voor je het beseft is dat reeds te laat.
Je kan duidelijk merken dat deze poster pas ‘vorig jaar’ voor de eerste keer in Thailand gereden heeft …
Zou een grote tractor nemen, hebben ze nog meer respect voor dan een Fortuner
Rijden in thailand is met name in het begin net zonder risicos. En zo als overal moet je ook hier je rijsteil aanpassen aan de omstandigheden, je kunt niet stellen dat het beter is om rechts of links te rijden, je zult je moeten aanpassen.
En iemand die dermate onzeker is over zijn rijvaardigheid dat hij op een forum vraagt of hij links of rechts moet rijden kun je maar 1 advies geven, niet zelf rijden. Een auto met chauffeur huren kost geen dr.l hier dus das het enige juist advies.