Beste lezers,

Ik heb alle artikels doorgenomen voor de aanvragen van een visum. Ik weet (dankzij alle uitgebreide info in het “Dossier Visums”) wat me te doen staat, waar ik moet zijn en welke papieren ik nodig heb. Maar in verband met de inkomsten gaat het steeds over mensen die controleerbare inkomsten hebben (loonbrieven als arbeider/bediende of gepensioneerden), waarvan de de officiële papieren samen gaan met de gestorte bedragen op de rekening. Nergens lees ik wat voor info ik moet bezorgen als zelfstandige.

Als verzekeringsmakelaar krijg ik natuurlijk elke maand geld gestort op de rekening. Maar voor een zelfstandige is dat uiteraard bruto. Daar we nog onkosten hebben en sociale bijdrage moeten betalen is die bruto niet netto. Dus welke documenten moet ik bezorgen aan immigration? Is het mijn laatste aanslagbiljet (inkomsten 2016) of zijn het de bank uittreksels van de recente inkomsten of de voorlopige balans van 2017?

Dank u vriendelijk voor de antwoorden.

Groet,

André (BE)

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

15 reacties op “Hoe kan ik mijn inkomsten bewijzen als zelfstandige voor een visum (BE)?”

  1. RonnyLatPhrao zegt op

    Ik veronderstel dat je het hier hebt over een verlenging op basis van “Retirement”, omdat je over immigratie spreekt ?????
    Moet je alvast minstens 50 jaar zijn en in het bezit van een verblijfsperiode bekomen met een Non-immigrant visum.

    Als je de financiële eisen wil bewijzen met enkel een inkomen, dient dit minstens 65 000 Baht per maand te zijn.
    Dit moet je dan bij immigratie bewijzen met een “Proof of income” waarop dit minimum bedrag is vermeld. Je hoeft daar verder geen bewijzen bij te leveren. Enkel dat “Proof of income” zal volstaat.
    Tenminste, ze kunnen wel die bewijzen vragen van hoe je aan dat bedrag komt, maar doen dat zeer zelden.
    Neem ze wel altijd mee voor het geval, maar ze gaan dat normaal niet vragen.

    Voor de Belgen gebruikt onze ambassade een “Affidavit” als “Proof of Income”.
    Daarop verklaar je zelf het bedrag van je maandelijkse inkomsten. De ambassade zal vervolgens je handtekening legaliseren. Ze bewijzen met die stempel dus niet dat het bedrag dat je zelf hebt ingevuld correct is. Enkel dat, door je handtekening te legaliseren, jij het was die dit bedrag hebt verklaard.
    Als ik mijn “Affidavit ” ga binnen doen bij de ambassade voeg ik er altijd een bewijs bij, maar geen idee of het eigenlijk wel moet. Misschien vragen ze helemaal geen bewijs en stellen ze zich tevreden met het bedrag dat je invult. Officieel hoeft dat natuurlijk ook niet, omdat je zelf voor het ingevulde bedrag verantwoordelijk bent en blijft.
    Voeg je er een bewijs bij gebruik dan eventueel je laatste belastingaanslag.
    Maar, voor de eerste maal, kan je ook voor zekerheid de bank uittreksels van de recente inkomsten, of er de voorlopige balans bijvoegen. Je ziet dan wel welk voor hun voldoende is. Als ze het al controleren op de ambassade natuurlijk. Ik denk trouwens niet dat je het op een andere manier kan bewijzen.
    Stuur anders eens een mail naar de ambassade of ze iets van bewijs willen zien en eventueel welk.
    Je krijgt altijd antwoord.

    Indien je in Pattaya verblijft kan je ook bij de Consul van Oostenrijk gaan. Die “Proof of income” die hij opstelt aanvaarden ze ook. Die gaat wel zeker een van bovenstaande bewijzen willen zien.
    Welke hij zal aanvaarden weet ik ook niet.

    Buiten een inkom kan je natuurlijk als “retired” ook de financiële kant bewijzen met een bankbedrag.
    800 000 Baht op een rekening in Thailand. Minstens twee maanden moet het erop staan voor de eerste aanvraag, drie maand voor vervolgaanvragen.
    In geval men valt over je bewijzen, lijkt me dat voor jou de eenvoudigste manier.

    Rest nog de combinatie inkomen en bankbedrag.
    Kom je maandelijks niet aan het inkomen van 65 000 Baht p/m, dan kan je dit nog gebruiken.
    Jaarbedrag en een bankrekening moeten dan op jaarbasis samen 800 000 Baht zijn

    Succes en laat maar eens horen hoe het verlopen is.

    • Marc breugelmans zegt op

      Beste Ronny ,
      In verband met de belgische affidavit , daarvoor dienen we in eer en geweten het bedrag in te vullen wat we maandelijks hebben of gestort krijgen , en daarvoor tekenen we dan
      Wat betreft het inkomen van Andre , wel in Nederland bestaat toch ook zoiets als een belastingbrief ?
      Het jaarlijks inkomen dat men heeft , hierop staat het brutto bedrag en het uiteindelijke netto , althans in Belgie loopt het zo .
      Ook kan Andre op een rekening 800.000 baht vastzetten of 400.000 Baht indien getrouwd met een Thaise
      Toch eenvoudig niet ?

      • RonnyLatPhrao zegt op

        1. “Daarop verklaar je zelf het bedrag van je maandelijkse inkomsten. De ambassade zal vervolgens je handtekening legaliseren. Ze bewijzen met die stempel dus niet dat het bedrag dat je zelf hebt ingevuld correct is. Enkel dat, door je handtekening te legaliseren, jij het was die dit bedrag hebt verklaard.”
        Wat begrijp je hier anders uit ?. Ik gebruik trouwens ook een “Affidavit”.
        2. Andre is een Belg…. wat heeft dit dan met Nederland te maken.
        3. Buiten een inkom kan je natuurlijk als “retired” ook de financiële kant bewijzen met een bankbedrag.
        800 000 Baht op een rekening in Thailand.Ik zeg toch op het einde dat hij ook voor die 800 000 Baht kan gaan of eventueel de combinatie.. Goed dacht dat hij voor retirement ging maar dat was uit zijn vraag niet af te leiden of hij al dan niet getrouwd was.

        Eenvoudig toch… even goed lezen.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Correcte versie.

        1. “Daarop verklaar je zelf het bedrag van je maandelijkse inkomsten. De ambassade zal vervolgens je handtekening legaliseren. Ze bewijzen met die stempel dus niet dat het bedrag dat je zelf hebt ingevuld correct is. Enkel dat, door je handtekening te legaliseren, jij het was die dit bedrag hebt verklaard.”
        Wat begrijp je hier anders uit ? Ik gebruik trouwens ook een “Affidavit”.

        2. Andre(BE) is een Belg dacht ik…. wat heeft dit dan met Nederland te maken ?
        Daar is trouwens een heel ander systeem in voege dan een “Affidavit”.

        3. “Buiten een inkom kan je natuurlijk als “retired” ook de financiële kant bewijzen met een bankbedrag. 800 000 Baht op een rekening in Thailand”
        Ik zeg toch op het einde dat hij ook voor die 800 000 Baht kan gaan of eventueel de combinatie. Goed dacht dat hij voor “Retirement” ging, maar dat was uit zijn vraag niet af te leiden of hij getrouwd was.

        Eenvoudig toch… even mijn reactie goed lezen…..

    • André Jacobs zegt op

      Dag Ronny,

      Als een trouwe “soldaat” die waakt over zijn “mede landgenoten” had ik wel verwacht dat je hier je steentje ging aan bijdragen.

      1/ Ik ben 58 jaar en ben Thailand binnen gekomen op 01/07/2018 met een Non-Immigrant O Visa (single entry). Ik ben uitgeschreven in België en ga me volgende week inschrijven in Bangkok op de Belgische Ambassade.
      2/ Ik ga nu een verlenging aanvragen voor een jaar op basis van een “Thai Marriage”
      3/ Ik zal moeten gaan voor 40000 Bth maandinkomsten. De 400000 Bth op de rekening is nu niet aan de orde en is trouwens ook te laat. (28/09/2018 vervalt mijn visum).
      4/ Voor mijn inkomen zal ik langsgaan bij de consul van Oostenrijk. Ik verblijf in Bangsaray en veronderstel dat dit ook onder het district valt van pattaya. Moet er nog iets gebeuren met de Engelse samenvatting van de heer Rudolf Hofer ??

      Dank u voor de reactie !!
      Hoogachtend
      André Jacobs

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Als je toch naar de ambassade gaat, kan je daar toch meteen ook een “Affidavit” aanvragen, of informatie daarover bekomen ? Blijft tot zes maanden geldig voor immigratie dacht ik.
        In maart heb ik 820 Baht betaald voor de legalisatie van het handtekening.
        Dan nog 40 Baht (of was het 60 Baht) om het geregistreerd terug te sturen.
        Voor de toekomst, als je ingeschreven staat, kan je trouwens ook alles per post regelen. Hoef je niet zelf voor tot op de ambassade te gaan.

        Je kan het natuurlijk ook later aanvragen, of bij de Oostenrijkse consul in Pattaya langsgaan.

        Bang Saray valt onder het immigratiekantoor in Jomtien dacht ik.
        Daar aanvaarden ze ook de “Proof of income” die de Oostenrijkse Consul opmaakt.
        Zelf heb ik daar nooit langs geweest bij die Consul, maar ik dacht dat hij iets van een 1200 Baht vroeg en je een bewijs van inkomsten moet leveren.
        Belastingaanslag als bewijs zal wel voldoende zijn vermoed ik.
        Aan de hand van dat bewijs maakt hij zelf (zal zijn assistente wel zijn) een “Proof of income” op.

        Maar misschien kunnen mensen, die ook van de diensten van de Consul van Oostenrijk gebruik maken, hier meer recente informatie over verschaffen.

        Ter info
        Als je verblijfsperiode vervalt op 28/9/2018 en je geld staat er op is dit toch voldoende.
        Bij de eerste aanvraag moet het slechts 2 maand op de rekening staan.
        Maar goed, als je het inkomen verkiest. Niks mis mee. Ik doe dat ook.
        Alhoewel getrouwd, verkies ik om de verlenging als “Retired” te nemen. Gaat meestal veel sneller. In Bangkok krijg je die meteen mee (na even wachten +/- 30 min).

        • RonnyLatPhrao zegt op

          Oeps. Vergeten.
          “Moet er nog iets gebeuren met de Engelse samenvatting van de heer Rudolf Hofer ??”
          Neen, kan je zo gebruiken in Pattaya.

        • Nicky zegt op

          Die Affidavit kan je ook downloaden op de website van de Belgische ambassade

          • RonnyLatPhrao zegt op

            Nicky,

            Let op .
            Het “Affidavit” voor huwelijk is niet hetzelfde als een “Affidavit” van inkomen.
            Het eerste kan je downloaden op de website weet ik, omdat ik het laatst nog voor iemand opgezocht heb.

            Of het “Affidavit” van inkomen ook op de website staat weet ik niet. Waarschijnlijk wel.
            Ik heb het mijne toegestuurd gekregen met een mail van de ambassade.

            Misschien moet je de link naar dat document eens plaatsen.
            Hoef Andre er niet naar te zoeken….

  2. Nicky zegt op

    Als je bedoelt voor bij het consulaat, dan is het handig om wat bankafschriften, belasting aanslag, uitreksel van RMZ mee te nemen

  3. Jaap zegt op

    Kan je van de site van het Thaise consulaat in bv Nederland downloaden
    Groet Jaap

  4. Marc zegt op

    Het aanslagbiljet van de belastingen bewijst uw inkomen .

  5. Hans de K zegt op

    Mag het aantonen van die THB 800.000 ook op een Foreign Deposit Account in de tegenwaarde in EUR ? (die dus koersafhankelijk fluctueert)
    Mag het ook een en/of rekening zijn ?

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Ja, er zijn immigratiebureau’s die dat zonder problemen aanvaarden. Zolang het maar op een bankrekening in Thailand staat, is het meestal wel goed.
      Moet je lokaal eens navragen of ze dat ook bij uw immigratiebureau aanvaarden.
      Opletten met de wisselkoers. Immigratie bepaalt in dat geval wat een Euro waard is in Baht. Niet de bank.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Of je laat de bank een brief opstellen waarin de wisselkoers al verrekend is.
        Denk dat ze dit bij immigratie ook wel willen aanvaarden.
        Even navragen bij immigratie. Sta je niet voor verrassingen


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website