Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: In Nongkhai komt tegen de Kerst een controlepunt op de ‘bypass’, de weg van de brug naar de autoweg naar Udon Thani. E
- Peter (redactie): Wat bedoel je met bundelen, je kunt ze nu toch lezen?
- Pe'John: Wow. Bundelen deze verhalen. Of is dat er al?
- RonnyLatYa: Inderdaad en misschien het ook niet te ver zoeken en is het gewoon een eenvoudig middel om steeds te weten hoeveel wagens er zich
- Eddy: Ieder jaar hetzelfde,bij my in Nongprue rond het Maprachan lake plaatsen ze ieder jaar 3 controlepunten, maar nog nooit heb ik ze
- Roger: Ron, PEER, Misschien moet je je toch eens verdiepen waarom men je dit kaartje geeft en het terug vraagt bij het buiten rijden.
- Cornelis: Nou, nou, wat een negatief en generaliserend verhaal, Rudy……..
- Nicky: Heel eenvoudige manier om te testen hoeveel water verdamp. Neem een gevulde teil met water. Maak een markering van de waterrand. E
- Sjaak S: Ik heb een vrij grote vijver en in het begin maakte ik me ook zorgen over lekkages. Het blijkt echter dat het waterniveau vooral w
- Gradje: Beste Expat, geweldig verhaal en 100% waarheid wat je hier geschreven hebt. Groetjes, Gradje Kanchanaburi.
- peter: Bedankt Peer, En ik hoop inderdaad nog lang en gelukkig te leven met mijn Thaise vrouw. Helaas denk ik niet dat de gemiddelde Th
- Ruud: Wauw wat een cliffhanger!!
- William: Jan, ik heb me een keer door een ‘para-wing’ drager laten vertellen dat het niets van doen heeft met parachutespringen
- Lung addie: Deze formule is in graden Celcius en niet in Kelvin.
- PEER: Spannend boek Farang KN, weer bedankt. Wanneer het 4 inzendingen had geduurd, hadden we tot zaterdag in spanning gezeten. Want
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Heeft samenwonen invloed op je pensioen uitkering?
Beste lezers,
Heb een vraag over de pensioen. Heeft samenwonen invloed op je pensioen uitkering?
Kreeg vanochtend post van ABP dat mijn pensioen wordt herberekend. Het ABP heeft van de SVB bericht ontvangen dat ik samenwoon en 300 Euro per maand gekort.
Groet,
Hennie
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Wat staat in jouw pensioencontract? Misschien daar eerst eens gaan lezen en benader dan het ABP en vraag waarom het ABP jou met 300 e kort. Of heeft de SVB jou met 300 e per maand gekort? Jouw laatste volzin kan op twee manieren gelezen worden.
Beste Eric
Sorry dat ik wat onduidelijk was maar de AOW is gekort met 300 Eur.
En maandag zal ik het ABP bellen.
Maar is het pensioen gekoppeld aan het AOW?
Hennie, mijn pensioen niet maar jouw pensioen mogelijk wel. Dus raadpleeg jouw pensioenovereenkomst of neem contact met het ABP. Jouw AOW is gewijzigd en zover ik het begrijp van ‘alleenstaand’ naar ‘samenwonend’. Dan krijg je inderdaad bruto een stuk minder.
AOW is een uitkering gebaseerd op een omslastelsel. Uw evt daarnaast zelf opgebouwde pensioen is gebaseerd op het kapitaaldekkingsstelsel. Je betaald zelf een inleg voor je latere persoonlijke pensioen. AOW betaal je voor een ander. Zodra jij AOW ontvangt zijn het de anderen die voor jou betalen. Daarbij wordt daadwerkelijk naar je persoonlijke omstandigheden gekeken. Alleenstaand of samenwonend. Het maakt dan ook niet uit wie die ander is of of deze een inkomen heeft, zelf recht heeft of krijgt op AOW. Samenwonen betekend idd ongeveer 300 euro minder AOW ontvangen. Helaas voor jou.
Via google even zoeken op “pensioen lager door samenwonen” en dan komen je al redelijk wat artikelen tegen m.b.t. uw vraag.
Zie bijvoorbeeld https://www.consumentenbond.nl/geldgids/geldgids-uitgelicht/abp-pensioen-gekort-na-samenwonen.
Ja, dat is weer die perverse Nederlandse politiek. Je gaat inderdaad achteruit. Er wordt vanuit gegaan dat jouw partner, net als in Nederland, bijdraagt in jouw huishouding. Ook al weet de hele wereld dat dit voor 90% niet het geval is. Dus niet alleen heb je meer nodig vanwege je partner, er wordt ook nog eens geld afgetrokken. Ik heb dit vaker op dit blog gelezen.
In Nederland heeft het enigermate zin, omdat een werkloze partner nog geld ontvangt, maar hier? Ze zetten je omdat je hier woont in de slechtste belastinggroep, wanneer je nog belasting moet betalen, hebt geen aftrek en een vermindering van je uitkering. Jouw situatie wordt alleen in het voordeel van de Nederlandse regering gezet. Jij bent de verliezer.
Je schrijft”: niet alleen heb je meer nodig voor je partner”. Juist ja het jaren 70 denken wat men in de jaren 80 voorgoed heeft veranderd, al 40 jaren geleden. Want waarom moet je buurman opdraaien voor jou partner ? En waarom zou jou partner niet hoeven te werken en waarom zou de gemeenschap moeten betalen voor deze niet-werkende partner ? Velen wonen ook in Thailand of Nederland alleen en hebben niemand die kan bijdragen in de kosten dus dienen alles alleen te betalen terwijl iemand met een partner de kosten kan delen.
Dit sloeg op Thailand, niet op Nederland. De meeste vrouwen die hier met Farangs samen zijn, verdienen, als ze zes dagen in de week werken, misschien zo’n 9000 Baht of iets meer. Dus zij moet fulltime werken omdat de Nederlandse staat meent dat ze moet bijdragen? Dan moeten de verhoudingen ook zoals in Nederland zijn. Een minimum salaris in Nederland brengt nog steeds een veelvoud op van hetgeen in Thailand verdiend wordt. Dan moet ook de bijdrage evenredig gekort worden, dus met 50 Euro of iets dergelijks. Niet met 300. Dat is meer dan menigeen hier verdient.
Nou, Sjaak, als ik jouw opmerking goed interpreteer dan bij jij een warm voorstander van de landenfactor!
Ga zo door, breng het naar de Nederlandse politiek, en krijg je zin: de AOW wordt bij verhuizing naar Thailand aangepast aan het peil hier en jij en al jouw landgenoten mogen de broekriem aanhalen, een handjevol insecten in de pan leggen met wat goedkope palmolie, een vis uit het rijstveld eten of een doodgereden kip, bladeren van de boom, water drinken uit de hemel, met een plee waar je op moet hurken, rijden met een 20 jaar oude Honda rammelbrommer die tig keer is opgelapt en wat er meer ‘aardig’ is aan een armoedig bestaan. OK, ik chargeer nu…… Maar je begrijpt verdraaid goed wat ik bedoel.
Wees blij dat jij jouw AOW op Nederlands prijspeil mag ontvangen hier. En nogmaals, jouw partner- en landkeuze hoeft niet ten laste van de Nederlandse schatkist te komen.
Hoezo moet Sjaak S blij zijn dat hij zijn AOW op Nederlands prijspeil ontvangt? Hij heeft bij de opbouw van zijn AOW toch ook zijn wettelijk verplichte premies betaald, net zo veel als anderen, die niet naar het buitenland zijn vertrokken. Tot voor enkele jaren geleden ontving je bij het bereiken van de AOW leeftijd een bepaald bedrag en gehuwden kregen een toeslag. Politici bepaalden echter dat de AOW geïndividualiseerd moest worden wat impliceert dat thans een alleenstaande in feite 300 euro meer per maand ontvangt dan wanneer je gehuwd bent en één van de partners nog niet de AOW leeftijd heeft bereikt. Pas wanneer beiden de AOW leeftijd hebben bereikt ontvang je hetzelfde bedrag als wat je vroeger ook al kreeg wanneer je gehuwd/samenwonend was. In Nederland bestaat de mogelijkheid om bij een onvoldoende AOW uitkering in aanmerking te komen voor een toeslag, de AIO. Onder anderen veel immigranten in Nederland maken daar (noodgedwongen) gebruik van, mede omdat zij minder dan 50 jaar premie hebben betaald aan de AOW. Voor deze toeslag kom je niet in aanmerking wanneer je als Nederlander in Thailand woont. Realiteit is dat het leeftijdsverschil tussen samenwonende partners in Nederland beduidend minder is dan Nederlanders in Thailand met een Thaise partner. Conclusie: na verloop van enige tijd ontvangen in Nederland beide partners een AOW uitkering terwijl de Nederlander in Thailand met een Thaise partner levenslang een fikse korting van momenteel 300 euro p/m voor zijn kiezen krijgt dan wanneer hij alleen zou wonen in Thailand. Niet enkel door het leeftijdsverschil maar ook omdat de Thaise partner simpelweg (en ook terecht) nooit een AOW uitkering zal ontvangen. Dus kom nou niet aan met het verhaal dat de keuze van Sjaak S voor wonen in Thailand ten laste van de Nederlandse schatkist zou komen. Ik zou zelfs denken dat eerder van het tegenovergestelde sprake is. De meeste kosten van gepensioneerden worden namelijk gemaakt vanwege ziekte en verzorging. Sjaak S e.a. hebben hoogstwaarschijnlijk hun hele werkbare leven in Nederland premies afgedragen voor deze kosten maar juist nu bij het ouder worden de kans op dergelijke kosten steeds groter worden, kunnen zij daar geen beroep meer op doen. Zij zijn aangewezen op dure particuliere verzekeringen met uitsluitingen, uiteraard zonder een toeslag voor de ziektekostenverzekering waarvan velen in Nederland recht op hebben, en eventuele mantelzorg van hun Thaise partner. Verder maak jij een karikatuur van hoe Thaise mensen in Thailand leven. Jouw zelf benoemde gecharcheerde beschrijving zal best voor sommigen opgaan maar gelukkig leeft het merendeel van de Thaise mensen onder betere omstandigheden. En afgezien van wellicht de huur van een woning/condo, en natuurlijk kan Sjaak S geen beroep op huurtoeslag doen zoals veel Nederlandse huurders wel, die in het algemeen lager is dan in Nederland alsmede water en elektriciteit, liggen de kosten van levensonderhoud voor een buitenlander in Thailand aanzienlijk hoger dan menigeen denkt. Blijkt eigenlijk ook wel uit de eis van immigratie van een maandelijks inkomen van 65.000 baht voor een ongehuwde buitenlander voor verlenging van zijn verblijfsvergunning. Al met al ben ik het volledig eens met de reactie van Sjaak S. De Nederlandse overheid gaat uit van een in principe evenredige bijdrage in levensonderhoud tussen partners terwijl daar in Thailand beslist geen sprake van is. Precies zoals Sjaak S opmerkt. Één vraag nog aan jou Erik. Vind je het, afgezien van welke wetgeving dan ook, rechtvaardig dat een Nederlander van minimaal 66 jaar als alleenstaande naar Thailand vertrekt en dus sowieso recht heeft op een AOW uitkering voor een alleenstaande, de rest van zijn leven met € 300,= p/m gekort wordt door de Nederlandse overheid wanneer hij het geluk heeft een Thaise partner te vinden, hoogstwaarschijnlijk met geen of minimale inkomsten,
die hij verzorgt en op zijn beurt verzorgd wordt? Het mes snijdt aan twee kanten, kan mij nauwelijks voorstellen dat jij daar bezwaar tegen maakt.
Een enorm verhaal, maar feit blijft dat een gepensioneerde die in TH gaat wonen en zichzelf uit NL uitschrijft dit zelf doet. Laten we hopen: terdege voorbereid, zichzelf uitermate stevig geïnformeerd, en bij volle verstand. Dat een Nederlander van 66 jaar oud als alleenstaande naar TH vertrekt en gaat samenwonen met een TH partner moet hij zelf weten. Hij weet dat hij in dat geval niet meer wordt gezien als alleenstaande, het geen feit is. Dat die partner geen og minimale inkomsten heeft, is geen zorg voor de NL overheid. Het toewijzen van een toeslag betekent dat dit uit de algemene middelen moet worden betaald, dus vanuit de belastinggelden. Waarom, vraag ik jou beste Leo, moet de NL belastingbetaler opdraaien voor een persoonlijke keuze en besluit van een gepensioneerde die willens en wetens in TH is gaan wonen? Dat hij een partnerkeuze maakt is zijn zaak en verantwoordelijkheid. Dat die partner geen of minimale inkomsten heeft is haar zaak. Ook in NL verliest een alleenstaande gepensioneerde zijn toeslag als hij gaat samenwonen. Hij kan daarentegen een beroep doen op andere regelgeving. De betreffende gepensioneerde in TH kan dat niet en dat weet hij, resp dat had ie kunnen weten. En hoe hij woont en leeft in TH is verder zijn zaak.
Ik weet dat het een omslagstelsel is maar ik en mijn vrouw hebben hier wel ons hele leven voor betaald. Mijn vrouw is overleden toen ze 55 was fus zij krijgt geen cent van haar inleg.
De opmerking dat de nederlandse belastingbetaler moet opdraaien voor een persoonlijke keuze is net zo misplaatst als de vraag waarom kinderloze mensen toch mee moeten betalen aan kinderbijslag, want kinderen nemen is ook een persoonlijke keuze. En zo kan ik er nog wel wat bedenken.
Elke aow er die in thailand woont met een thaise partner geef ik groot gelijk als hij onder die korting probeert uit te komen.
Puur naar de wet heb jij AOW betaald voor de bejaarden van toen, dus heb je niet voor je eigen AOW gespaard. Gelukkig hou je je AOW omdat de werkenden van nu dat voir je betalen. Door samen te wonen raak je wel een extra toeslag kwijt. Het is dus geen ‘korting op je AOW’ als je in Thailand sanen gaat wonen. Ook kun je er voor kiezen met zijn tweeën aar Nederland te verkassen, dan heb je vaak wel weer recht op toeslagen (zorgtoeslag huurtoeslag, aanvullende bijstand).
Indien men van mening is dat iedereen zij toeslagen zou moeten behouden uit sociaal oogpunt zou ik bij de politiek lobbyen om de alleenstaanden toeslagen af te schaffen en de persoonlijke AOW te verhogen. Dat scheelt dan weer controle op fraude met toeslagen enzo.
Het NL belastingstelsel is gebaseerd op omslag- en solidariteitsstelsels. Dus betalen we met z’n allen alle voorzieningen. Daar hoort bij het verlenen van een toeslag aan een alleenstaande gepensioneerde die op zijn oude dag in TH wil gaan wonen. Als hij vervolgens belieft te gaan samenwonen, is het aan hen om tering naar de nering te zetten. Voorbeeld: een kennis in Korat raakte wegens wangedrag zijn TH vrouw kwijt. Na 3 jaar alleen wonen pikte hij op 76 jarige leeftijd in de “Mall” een 32 jarige winkelmedewerkster op met kind. (Het werden zakelijk afspraken, maar romantici zullen beweren dat er sprake is van een liefdesrelatie.) Hij durfde niet meer alleen te zijn wegens gezondheidsproblemen, zij wilde een thuis en onderdak voor haar kind en haarzelf.
Kennis kreeg uiteraard nu weer minder AOW. Terecht. Moeten wij in NL voor dit soort keuzes uitkeringen gaan verstrekken? Ik dacht van niet.
Beste RuudB, die alleenstaande AOW’er krijgt zolang hij in Thailand niet gaat samenwonen tot aan zijn dood een AOW bedrag van momenteel € 1215,= bruto p/m. De in te houden loonheffing bedraagt € 227,=. Door welke reden dan ook besluit hij te gaan samenwonen. Natuurlijk ben ik het met jou eens dat het onwenselijk en bijzonder onredelijk zou zijn wanneer hij door dit besluit een toeslag op zijn AOW zou krijgen, waarvan de Nederlandse belastingbetaler de dupe is. Maar het tegenovergestelde is van toepassing, hij krijgt namelijk een boete voor zijn besluit in de vorm van een verlaging van zijn AOW naar € 835,= bruto (ingehouden loonheffing € 156,=). Dus de Nederlandse belastingbetaler profiteert juist van zijn besluit. Ja, ik weet dat dit conform de wetgeving is maar die is in feite toegespitst op omstandigheden in Nederland. Ik vind jou standpunt hardvochtig want eigenlijk zeg je dat die 66 jarige maar alleen moet blijven omdat hij dan wel recht houdt op zijn volledige alleenstaande AOW. Nog even een vergelijking, een gefingeerd persoon uit Turkije, laten we hem Hasan noemen, is in 1984 op 31 jarige leeftijd naar Nederland gekomen om te werken. Zijn 5 jaar jongere vrouw heeft zich in 1989 bij hem gevoegd. In 2019 heeft Hasan recht op AOW, zijn vrouw uiteraard nog niet, maar omdat hij slechts 35 jaar premie heeft voldaan krijgt hij een uitkering van 70%. Hasan heeft slechts een klein pensioentje opgebouwd en zijn vrouw werkt niet. Vallen onder het sociaal minimum en doen een terecht beroep op de AIO. (Aanvullende Inkomensvoorziening ouderen). Nu onze Nederlandse ‘avonturier’, laten we hem Karel noemen, die sinds enkele jaren weduwnaar is geworden en sinds vorig jaar AOW ontvangt. Karel krijgt 100% alleenstaande AOW want hij heeft zijn hele leven in Nederland gewoond en premie afgedragen. Karel ging direct na zijn AOW leeftijd naar Thailand op basis van zijn AOW inkomen, een pensioentje en spaargeld. Hij ontmoette er een nieuwe Thaise liefde, helaas met nauwelijks inkomen. Zij besluiten te gaan samenwonen en hij wordt voor dat besluit gestraft met een korting van € 300,= p/m op zijn AOW. Vind jij dat rechtvaardig? Nogmaals, wanneer hij niet was gaan samenwonen had hij tot in lengte van dagen recht gehad op een volledige alleenstaande AOW uitkering. Voor de goede orde, ik misgun Hasan en zijn vrouw de aanvullende uitkering op generlei wijze.
Ik wil 1 ding opmerken. Het prijspeil in Thailand is op sommige delen een stuk hoger dan in Nederland. Laten we eens beginnen met de ziektekostenverzekering.
Verder kost een liter melk hier 43,5 bath tegen een koers van 35 bath dus ruim 1,20 Euro.
Oh zelfs de kip is hier vergelijkbaar met Nederland en Duitsland tegen een 2 euro per kilo.
Daarnaast is het een feit dat de omslag 15 jaar geleden is vastgesteld en ik stel dat er ook nog een landenkorting a 40% in zit. Dat is lang geleden vastgesteld destijds tegen een koers van globaal een 45 bath per Euro. Nu is dat een 35 bath met de kans dat het op korte termijn naar een 30 bath toe gaat.
Ik heb in Nederland (en de rest van de EU) vanaf mijn 20 tot mijn 62.5 jaar onafgebroken gewerkt. Zijn dus 42,5 jaar. Veel jongeren zullen met een opgerekte AOW leeftijd naar 75 jaar dat zelfs niet eens halen.
Mag ik mijn inelg aan betaalde AOW premie en mijn over 37,5 jaar betaalde pensioenpremie NU meteen contact ontvangen? Dan zul je mij en velen niet meer horen klagen.
Zoals Rob V al opmerkte: U heeft zelf geen ene cent ingelegd voor uw AOW, doch enkel betaald voor de AOW trekkers TOEN onder de verwachting, dat U t.z.t uw AOW zou krijgen, betaald door de belastingbetalers DAN. Als dus morgen de AOW-wet wordt aangepast en gaat gelden naar levenskosten niveau in het woonland of nog erger: enkel geldt indien het woonland de EU is ( omdat Blonde Dollie en de Boreaalse Uilenzoeker de terugkerende Turken en Marokkanen hun AOW willen ontnemen), heeft u niets meer naast uw privé opgebouwde pensioen.
Sjaak S, het is heel lang geleden dat ‘moeder de vrouw’ het huishouden deed en ‘de heer des huizes’ de centen binnenbracht. Niet alleen zijn die rollen nu vaak omgedraaid, de theoretische verdiencapaciteit van de partner is al tientallen jaren omgezet in feitelijke, actieve dienst. Partners hebben nu ook pensioen, of kunnen dat hebben, en daarom is de partnertoeslag in de AOW afgeschaft voor relaties waarin de oudste is geboren in of na 1950.
De partnertoeslag bestaat (op voorwaarden) nog wel voor oudere koppels maar dat verdwijnt vanzelf door het overlijden van deze leeftijdsgroep.
Als iemand er voor kiest een partner te zoeken die geen inkomen heeft dan moet hij daar zelf maar voor opdraaien. Ik vind dit een logische stap van de wetgever.
Ik heb ook mijn hele werkende leventje betaald aan de kinderbijslag voor andermans kinderen en zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
Volgens een artikel in dagblad Trouw van 22 januari 2018 werken verhoudingsgewijs veel vrouwen in parttime dienstverband. Wereldwijd staat Nederland op de 31ste plaats met een gemiddelde werkweek voor vrouwen, tot hun 35ste jaar, van 29 uur. Daarbij verdienen vrouwen vaak minder dan mannen in een vergelijkbare functie. Dus jouw conclusie dat de rollen nu vaak omgedraaid zijn klopt niet. De wijzigingen m.b.t. tot het versoberen van de AOW uitkering met o.a. de afschaffing van de partnertoeslag zijn enkel gebaseerd op bezuinigingsmaatregelen van het toenmalige kabinet, waardoor heden ten dage, zeker met de gestegen ingangsdatum van de AOW, velen in financiële problemen zijn gekomen. Niemand kiest er in principe voor om met een partner te gaan samenwonen die geen inkomsten heeft. In Thailand is dat helaas vaak wel de realiteit. Het ontgaat mij dat het dan een logische stap is dat je in feite levenslang een in mijn ogen strafkorting krijgt van € 300,= p/m terwijl je partner nooit in aanmerking zal komen voor een AOW uitkering vanuit Nederland. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen en dat je geen toeslag krijgt omdat je in Thailand gaat samenwonen is uiteraard wel logisch maar om daarvoor gekort te worden is mijns inziens buitengewoon onrechtvaardig en een aanpassing van de wet zou wenselijk zijn.
Hoe kan nou beweerd worden dat “niemand in principe kiest voor samenwonen met een partner die geen inkomsten heeft”? Gedurende de tijd dat de relatie vorm krijgt en men samen ervoor kiest dat men wil gaan samenwonen is het toch duidelijk geworden dat de partner geen inkomsten heeft? Ben je blind of doof soms? Blijkt dat je met z’n tweeën niet of moeilijk rond kunt komen, dan overleg je toch samen? Ze kan een baan zoeken, of een eigen 1-mans bedrijfje starten, of in de TH informele sector aan de slag. Of kom naar NL en zoek aldaar werk voor haar, of maak desnoods gebruik van de sociale dienst, vraag huur- en zorgtoeslag aan. Hoe dan ook: doe iets aan je leefomstandigheden, wees inventief, en zorg ervoor dat je je eigen broek op kunt houden.
Helaas blijkt uit de inzending op Thailand Blog van vandaag van de vraagsteller Hennie dat hij inderdaad blind aan één oog is. En een keuze voor een financieel aantrekkelijker partner had hij niet, in feite heeft hij noodgedwongen voor mantelzorg gekozen waarbij het natuurlijk niet uitgesloten is dat zij het samen goed kunnen vinden en wellicht nog een aantal fijne jaren samen kunnen delen.
Ben ik blij dat ik geen inkomsten uit Nederland heb. Ik heb nu nog mijn inkomsten uit Duitsland en krijg ook mijn pensioen van dat land.
Er wordt niets gekort. Ik krijg niet meer omdat ik alleen zou wonen en niet minder omdat ik met een partner zou wonen.
Ik heb nu al verschillende keren gepoogd hier iets zinnigs op te schrijven. Er schiet me niets te binnen. Mij blijft de logica ontgaan. Maar goed, het betreft mij dan ook niet verder. Ergens is er goed iets mis met het Nederlandse systeem.
Van de ene kant wordt er ongeacht je woonsituatie niet naar gekeken hoe jouw uitkering er gaat uitzien (dus wanneer het moederland jouw geld schuldig is) en van de andere kant, moet je wel je inkomsten van jou en je partner bloot leggen, wanneer jij vadertje staat geld schuldig bent en jij het niet kunt opbrengen. Dan plotseling telt wel het inkomen van je partner mee. En als deze geen werk heeft, krijg je ook te horen dat ie dan maar moet gaan werken.
Ergens is hier iets niet pluis.
Wat een onzin reactie er zijn heel wat gevallen hier waarbij de echtgenoot/partner geen inkomen heeft maar ook dan krijg je AOW als gehuwd/samenwonende en dat is al jaren zo en is bij wet vastgelegd.
In NL worden AOW rechten opgebouwd door het aantal jaren, dat men in NL gewoond heeft. Of men dan gewerkt heeft en dus geld ingelegd door de toen AOW-trekkenden … heeft nul invloed
Ook in nederland krijg je minder aow als je getrouwd bent of samen woont, ongeacht of die partner zelf een inkomen heeft.
Dat is alweer een aantal jaren geleden veranderd, toen kreeg je aow voor 2 nu is de aow persoonlijk en maar goed ook want in nederland is het makkelijker te controleren of iemand samen woont dan in het buitenland.
Je wordt inderdaad gekort als je partner ook een uitkering of ander inkomsten heeft en dat is logisch.
De AOW is opgezet in 1954, naar voorbeeld van Bismarck rond 1880, met de ideeën van toen, die men overigens niet tot nauwelijks over het voetlicht bracht, o.a. het oplopen van de AOW-gerechtigde leeftijd met het toenemen van de te verwachten gemiddelde leeftijd en gezondheidssituatie. Zelfs het besteden van die ondersteuning in de Nederlandse economie, is vergeten.
Dat sommigen besluiten naar een land met lagere kosten van levensonderhoud te verhuizen en zelfs nog een partner uitzoeken, die geen enkel inkomen heeft ( of welke andere vaste kosten dan ook), is die personen hun eigen vrije keus. Doch waarom moet uw “buurman = o,a. ik”, meedragen in de daardoor ontstane gelddrain uit de NLe economie ? Ik kan me zo maar voorstellen, dat enkele partijen ( PVV en FVD, om menig migrant te persten) een besluit erdoor krijgen, dat AOW gerechtigheid enkel bestaat bij woonachtig zijn in de EU. Dan heeft u als woonachtig in Thailand, helemaal pech, blijft privé-pensioen over.
Harry Romijn, Denemarken heeft en doet dit nog steeds altijd gedaan. Woon je buiten de EU ben je je staats pensioen kwijt. Of je moet 50 jr in Denemarken gewoond hebben. Wil ik mijn Deens pensioen terug hebben moet ik terug naar Nederland of een ander EU land.
Tja,
Gelukkig is het laatste niet toegestaan, zelfs een korting voor AOW’ers die buiten Nederland verblijven mogen niet gekort worden (uitspraak rechtbank). Pff. Pff.
En als morgen in de 2e en 1e Kamer een wetswijziging wordt aangenomen met omgekeerde inhoud, ingaand per direct, is af overmorgen deze gerechtelijke uitspraak NIETS meer waard.
Ali, Faroek, Aischa en Fatima zwaar de P erin, Blonde Dollie en de Boreaalse Uilenvanger pret, en u in TH.. collateral damage.
Ik wil 1 ding opmerken. Het prijspeil in Thailand is op sommige delen een stuk hoger dan in Nederland. Laten we eens beginnen met de ziektekostenverzekering.
Verder kost een liter melk hier 43,5 bath tegen een koers van 35 bath dus ruim 1,20 Euro.
Oh zelfs de kip is hier vergelijkbaar met Nederland en Duitsland tegen een 2 euro per kilo.
Daarnaast is het een feit dat de omslag 15 jaar geleden is vastgesteld en ik stel dat er ook nog een landenkorting a 40% in zit. Dat is lang geleden vastgesteld destijds tegen een koers van globaal een 45 bath per Euro. Nu is dat een 35 bath met de kans dat het op korte termijn naar een 30 bath toe gaat.
Ik heb in Nederland (en de rest van de EU) vanaf mijn 20 tot mijn 62.5 jaar onafgebroken gewerkt. Zijn dus 42,5 jaar. Veel jongeren zullen met een opgerekte AOW leeftijd naar 75 jaar dat zelfs niet eens halen.
Mag ik mijn inelg aan betaalde AOW premie en mijn over 37,5 jaar betaalde pensioenpremie NU meteen contact ontvangen? Dan zul je mij en velen niet meer horen klagen.
Klopt. Laten we de AOW-toeslag baseren op basis van het verschil tussen een liter NL halfvolle m,elk en een kilo TH kipkluifjes.
“beginnen met de ziektekostenverzekering “? Snap ik niet. In NL betalen we van babdy tot stervende ca € 12 x 110/mnd + eigen risico € 385 + 6,9% van ons inkomen via de ZVV ( zie uw uitkeringsstroken van AOW e.d.) en de rest tot ca € 95 MILJARD) uit de Grote Gemeenschappelijke Pot, ook wel ’s RIJKS Schatkist genaamd. € 95.000/17,1 = 5555 per hoofd per jaar. Wetend, dat de ouderen veel meer beroep doen op de zorg, niet gek staan te kiiken als een bijv Thaise (commerciële) verzekeraar – ondanks de veel lagere medische kosten in TH en .. zo goed als noppes aan bejaardenzorg- u ook een € 6000 / jaar vragen.
Prijs melk, kip enz: met enorme dank aan de uiterst efficiënte boeren en levensmiddelendistributie in Europa.
THB 35/Euro ? ik heb NIEMAND gehoord, toen je meer dan 50 THB voor 1 €uro kreeg.
Landenkorting ? ? Nee, zit er niet in, enkel een netto-bedrag, waar u ook gaat wonen.
Pensioen afkomen: kan vaak,. AOW .. heeft u enkel betaald voor de ontvangers toen.
Maar… dat wist u toen u weloverwogen koos voor uw oude dag in Thailand.
Die korting is gebaseerd op ons nederlandse stelsel waar een sociaal vangnet is, volkomen onlogisch voor thailand. Als ze dezelfde regels willen toepassen zouden ze ons ook een nederlandse ziektekostenverzekering moeten gunnen of dezelfde kortingen op aow belasting.
Waarom moet de NLe wetgever rekening houden met pensionado’s die in welk ander land dan NL gaan wonen ? Het is toch UW keus, om in een ander land te gaan wonen, waar de kosten van levensonderhoud bovendien fors lager zijn dan in NL ? Ik snap al niet, dat de AOW enkel op de NLe kosten van levensonderhoud gebaseerd blijft, en niet het woonlandbeginsel geldt.
Natuurlijk wel met de landelijke keuken mee-eten en niet dagelijks Hema-worst, Calvé pindakaas e.d. wensen.
Zolang de regels en wetten nog niet eens in Europa gelijk zijn lijkt me dit nog minder belangrijk.
Ga je in het buitenland wonen, buiten Europa dan weeg je de voors en de tegens af en niet de krenten uit de pap halen en de inwoners van nederland laten werken en betalen voor uw geneugten
Ja, als je gaat samenwonen of trouwen gaat je AOW met ongeveer € 300.= achteruit. Kijk.op de site van de SVB hoeveel.
40% gekort via de landenkorting.
ik ben er ook net mee bezig geweest om dat allemaal uit te zoeken.
Je word gekort op je AOW omdat je samen woont of getrouwd bent dat maakt verder niet uit
je pensioen heeft er niets mee te maken dat blijft het zelfde, mijn pensioen in ieder geval
Buiten het feit , dat ik een misselijk gevoel krijg van sommige reacties, hebben die ook nog niet door, dat er verschillende casussen aan ten grondslag liggen. De regels met het samenwonen in Nederland,zijn meer verdraagbaar dan die in Thailand. Maar niettemin, als je net als ik 42 jaar gewerkt hebt en moet leven met de beperkingen van je uitkering aow en pensioen, vraag ik me af waar het allemaal goed voor is. Eenzaamheid onder ouderen is een probleem aan het worden in de westerse wereld en de regelgeving houdt het in stand.
De reactie van Sjaak S geeft een goede weergave van de spelende kwestie in Thailand. Ouderen nemen het initiatief om hun leven een positieve wending te geven in een ver vreemd land en daar is moed voor nodig.
Tevens leveren ze ook vaak met bescheiden middelen een positieve impuls aan de samenleving hier.
Kinderen krijgen beter onderwijs, voedsel en een beter bestaan. De gemiddelde Thaise vrouw kan nu eenmaal vaak niet meer verdienen dan Sjaak beschreef in zijn bijdrage aan dit onderwerp. En mocht zij echt veel meer verdienen, komt de Farang echt niet in beeld. Conclusie: schandalig om iemand 600 euro te korten omdat het verlangen van bijna ieder mens is, het leven met een ander te delen en dat is geen misdaad , maar een levensbehoefte…
“De regels met het samenwonen in Nederland” zijn al vanaf 1952, dus zo ongeveer uw geboortejaar. U wist dus, waar u aan begon en wat de gevolgen zijn. Recht = Recht, ondanks dat Recht soms erg rechtlijnig is. Ware u in NL gaan samenleven met een jonger persoon, dus exact dezelfde levensbehoefte, was u daarvoor ook gekort geworden op uw AOW.
De AOW bestond niet eens in 1952.
Wie moet er leven met beperking van AOW en pensioen ?. U krijgt een misselijk gevoel schrijft u, nou dat krijg ik ook als ik eraan denk dat de 11 miljoen ouderen in Thailand slechts 600 baht of iets meer krijgen als oudedagsvoorziening, of dat er 30 miljoen Thais zijn met minder dan 10.000 baht inkomen per maand. En dat u als farang met een mininaal verplichte inkomen van 65.000 baht in Thailand gaat wonen als eigen keuze ( ! )en dan gaan klagen dat je onder het systeem valt van het dure Nederland van waaruit je je AOW en pensioen krijgt.
Als ik jaren gewerkt heb en mijn aow en pensioen heb opgebouwd en van dat bedrag mijn leventje inhoud te kunnen geven , moet ik dan na veertig jaar werken ook nog rekening houden met een achterlijke bureaucratie die mij beperkingen gaat opleggen. En niet zomaar beperkingen, maar grote happen uit mijn inkomen denkt terug te vorderen. Terwijl ik van werkend naar niet werkend al veel heb moeten inleveren.
Mag ik na jaren gewerkt te hebben en mijn bijdrage geleverd zelf beslissen waar en met wie ik mijn centjes uitgeef en met wie ik wakker word. Blijkbaar niet dus.
Ook hier: “een achterlijke bureaucratie die mij beperkingen gaat opleggen”.. Nee, een WET, die al in 1952 is voorgelegd, en in 1954 wetskracht gekregen heeft. U wist dus, wat de beperkingen waren.
Je hoeft voor je AOW niet gewerkt te hebben, het simpele feit dat je in Nederland woonachtig bent geweest is voldoende om recht op AOW op te bouwen. De AOW uitkering is individueel, voor alleenstaande anders van voor samenwonenden, je wordt dus niet gekort als je gaat samenwonen maar je krijgt een andere uitkering. Als de partner rechten heeft opgebouwd krijgt deze bij het bereiken van de AOW leeftijd een eigen individuele uitkering
Yep,
Voor mij hetzelfde.
Woon in NL net gepensioneerd, en er staat iemand ingeschreven op mijn woonadres.
Krijg dus “gehuwden” AOW, omdat ik geen contract kan overleggen dat ze bij mij gehuurd zit.
Kreeg eerste maand een hoger ABP pensioen,omdat ik mijn status als ongehuwd heb doorgegeven,maar dat heeft men verlaagd,en met terugwerkende kracht alles terug gevorderd, met 10% afbetaal regeling.
Op mijn navraag waarom dit gedaan was kreeg ik het antwoord dat de SVB mij een samenwonende AOW geeft.
Moet ze nog een brief schrijven dat mijn “status” niet veranderd is.
Hennie,
Heb je SVB al gevraagd bewijs te leveren dat je een partner hebt in Thailand.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, SVB gaat er vanuit dat als een man in Thailand woont hij daar ook een partner heeft(ach meneer, u begrijpt dat toch wel) Nee dus, zolang ze geen bewijs kunnen aanvoeren moet je eisen dat ze de zaak terugdraaien en met terugwerkende kracht je gekorte AOW terugdraaien. Het is in Nederland nog steeds zo dat je onschuldig bent zolang het tegendeel niet is bewezen, ondanks de reacties van fatsoensrakkers op dit blog af en toe.
SVB houdt er erg vreemde regels op na die niet door de wet worden gedekt.
Ook als ze in Thailand komen controleren ze niet binnenlaten, ook als ze bluffen dat ze het recht hebben, dat hebben ze namelijk niet want hebben geen werk– of opsporingsvergunning of ze moeten in het Nederlands met stempels vertaalde vergunning laten zien van de Thaise overheid, anders is het onwettig verkregen bewijs.
Groet, Dick
Ga je samenwonen als gepensioneerde dan vervalt de alleenstaande-toeslag. Eigenlijk wordt je niet gekort, want dit weet je als je je voldoende informeert. De site van de SVB staat er vol van. De pensioenuitkering blijft het zelfde.
Reeds lange jaren gaat men er in NL vanuit dat de partner verdienvermogen heeft. Dat dit vermogen in TH niet veel opbrengt, is niet terzake. Sjaak S maakt hier een denkfout. Het is iemands eigen zaak of hij in NL of in TH of waar dan ook gaat wonen. Stel een gepensioneerde gaat in Spanje wonen. Hij gaat samenwonen met een Spaanse lerares die Eur 1250 p.mnd verdient. Ik denk niet dat we hem horen mopperen.
Stel dat de partner zelf ook al is gepensioneerd: behalve AOW ontvangt zij bv een PfZW of ABP pensioen. Samen netto Eur 1250. Ook nu horen we hem niet klagen.
Dat je in TH woont en dat men in TH lagere lonen verdient heeft met het NL-AOW systeem niets te maken. Nog een voorbeeld: stel je bent gepensioneerd, geniet AOW en pensioen, en je komt een regerings-ambtenares tegen die ThB 40K p. mnd verdient? Ga je toch ook niet van alle daken roepen?
Maw: wij hier in NL hoeven toch niet degenen die met te weinig inkomen/vermogen in TH zijn gaan wonen hun woon- en leefsituatie te “subsidiëren”? Van ons belastinggeld? Terwijl al die pensionado’s in TH hun uiterste best doen om zelf onder NL en/of TH belastingdruk uit te komen? Kom nou zeg!
Ga je als alleenverdiener in TH samenwonen met iemand die geen eigen inkomen/vermogen heeft, besef dan dat het je eigen keuze, besluit en verantwoordelijkheid betreft.
En nogmaals: informeer jezelf eerst eens volledig alvorens naar TH te vertrekken. Er zijn x-tal sites vol met info en uitleg beschikbaar. Alleen Thailandblog al staat er maandelijks vol van. Typ in het lege witte vak linksboven de letters AOW, druk op: zoeken, en een schat aan informatie verschijnt. Succes.
RuudB, je schrijft ” Terwijl al die pensionado’s in TH hun uiterste best doen om zelf onder NL en/of TH belastingdruk uit te komen? Kom nou zeg!..”
Nou, je durft wel een stelling aan! In Thailand wonen tussen 20 en 25.000 Nederlanders en je suggereert dat je van allemaal de belastingmoraal kent. Ik vind dat heel knap van je.
Generaliseren is erg gemakkelijk. Onderbouwen is een kunst, RuudB, en daarin faal je tot nu toe. Maar kom maar op, laat maar eens onderbouwde cijfers zien.
Gepensioneerden hebben in TH heel veel kopzorgen, en globaal genomen verlopen die in een 4-tal richtingen:
1- grotendeels van de vraagstellingen gaan over welke fiscale oplossingen bedacht kunnen worden om in Thailand van een euro de meeste baht te maken;
2- de meeste problemen met betrekking tot wonen en verblijf in Thailand behelzen veranderende Immigration voorwaarden en de daaraan gerelateerde vraag hoe voordelig mogelijk die verkregen baht op een bankboekje te plaatsen, desnoods via een huwelijk;
3- wordt de houding van Immigration als star of rigoureus ervaren, komt de suggestie dat uitwijken naar bv Laos/Cambodja een absolute optie is, omdat een euro meer of minder aldaar verblijfszekerheid garandeert;
4- alhoewel TH het mogelijk maakt bij een (minimum)inkomen van ThB40K p.mnd. verblijf mogelijk te maken, is het aan NL om dat minimum op te krikken.
De grootste gemene deler is kennelijk dat als NL kort bij samenwonen, in TH een “armoedzaairertoeslag” moet worden toegekend.
De AOW regels gelden voor iedereen waar je ook woont.
Als alleenstaande ontvang je een Alleenstaande AOW bedrag. Ben je gehuwd, samenwonend of voordeurdeler dan ontvang je enkele honderden euro’s minder. Op het moment dat je partner ook de pensioen gerechtigde leeftijd bereikt ontvangt hij/zij hetzelfde AOW bedrag als de partner al genoot. Ieder de helft dus. Dit is samen meer dan het alleenstaande AOW. Er is 1 maar!!!! Om AOW te ontvangen moet je in Nederland gewoond hebben! 40 jaar geloof ik. In dit verhaal wordt meneer dus gekort volgens de geldende regels. Mw. Ontvangt niets omdat zij niet 40 jaar woonachtig is geweest in Nederland. Ook niet als zij ook de AOW leeftijd bereikt.
Klinkt niet aardig misschien maar met de “gekorte” AOW van meneer kan in thailand wel minstens 3 maal zoveel gedaan worden dan hier in Nederland. Mevrouw werkt voor een in Thailand geldend salaris. Dus in verhouding met de koopkracht daar! Ik denk dus dat zij samen een betere levensstandaard hebben dan veel in NL wonende ouderen.
Beste Hennie, het heeft geen zin het ABP te bellen. Je bent gekort op je AOW dus heb je met de SVB te maken.
Je kunt hiertegen in beroep gaan en het erop gooien dat je partner bij je in huis is om mantelzorg aan je te verlenen i.v.m. je lichamelijke gesteldheid. Maak er een zielig verhaal van, eventueel met een attest van een Thaise arts.
De overheid heeft enkele jaren geleden bepaald dat mensen met AOW die b.v.b een kind of anderszins in huis nemen niet meer gekort worden daar zij mantelzorg kunnen verlenen. Zij gaan er van uit dat dit per saldo meer oplevert dan het kost.
Voordat er weer reacties komen die dit bestrijden, ik spreek uit ervaring !
Veel succes, Pjotr.
En dan moeten wij, NLe belastingbetalers, onder de indruk zijn van tranen van NLe pensionado’s in TH als ze een keer tegen de lamp lopen met hun bedrog ?
Als noch Hennie noch partner zorgbehoeftig is waardoor sprake moet zijn van mantelzorg, deugt deze aanbeveling van geen kanten. Daarbij: als SSO of SVB zelf ooit komt controleren, wacht je forse boetes.
Dus gewoon de boel belazeren?
Weet niet hoor maar daar mag ik dus voor werken hier in Nederland??
Vindt u dit normaal en terecht?
Hallo
Ik had begrepen dat wij in Nederland geëmancipeerd zijn geworden , dwz de man is gelijk aan de vrouw . Wie met zijn / haar 65 – 66 – of misschien ouder , met pensioen gaat heeft recht op 787 euro pp per maand , zowel de man als de vrouw zodra ze hun pensioengerechtigde leeftijd hebben berijkt.( behalve voor de oude gevallen ) Dwz in ons geval , dat we het IN Nederland moeten doen met die 768 euro en het pensioen dat mijn man heeft opgebouwd tot ik waarschijnlijk 67 ben , en dan krijg ik ook 787 euro .
Gelukkig hebben we op tijd voor een centje voor de oude dag gezorgt anders moesten we naar de voedselbank .
De oplossing is vrij simpel.
Verhuizen naar Duitsland. dan gelden er andere regels. de korting word dan niet ingehouden.
Zelfs zo dat als men vanuit Duitsland naar Thailand verkast de AOW en de pensioenuitkering via Duitsland onverkort blijven gelden. Ben nu aan het uitzoeken via mijn accountant hoe het geldt via Belgie en Luxemburg.
Beste rori,Ook een in Duitsland wonende AOWer moet wel degelijk oppassen of hij alleen een huishouding voert,of met een andere persoon.
Bij de tweede persoon maakt het overigens voor de SVB weinig uit,of het hier om een wettige huwelijkspartner gaat,of om iemand die duurzaam jou huishouden deelt.
Iemand in het laatste geval moet dit verplicht aan de SVB melden,en wordt net zoals overal gekort in zijn AOW,en bij verzuim van melding veroordeeld.
Controle op de gezins,en woonsituatie kunnen,en worden ook in Duitsland zonder voor afgaande aankondigingen doorgevoerd
Als je het hebt over de vrijstelling van eventuele,,loonheffingskosten” geldt dit alleen maar, als je bij de buitenlandse belastingdienst in Heerlen duidelijk bewijzen kunt,dat je permanent in je nieuwe woonland leeft, en geen verder eigendom of verplichtingen meer hebt in Nederland,en je uitsluitend in je nieuwe woonland fiscaal plichtig bent.
Als antwoord op de vraag van Hennie..
dit stukje van de website van het ABP.
U ontvangt al pensioen en gaat nu trouwen, samenwonen of gaat een geregistreerd partnerschap aan. Dan kan de uitkering die u nu ontvangt van ABP lager worden. Dit komt door een wijziging van de AOW. De SVB past uw AOW aan van alleenstaand in gehuwd/samenwonend. Als u trouwt, uw partner registreert, of gaat samenwonen, dan hoeft u dit niet aan ons door te geven. Wij krijgen dit door van de gemeente en van de SVB. Vervolgens zal ABP uw uitkering aanpassen. Dit geldt alléén als er voor 1 januari 1995 pensioen is opgebouwd bij ABP.
Voor een ieder die niet getrouwd is en niet gekort wil worden op een AOW is er een officiele regeling van SVB: de tweewoningenregeling. Voorwaarde is dus niet getrouwd zijn en over een eigen huis ( of huur of usufruct) beschikken en zelf alles voor dat huis betalen. In Thailand huur je voor 3000 baht al een eigen huis of condo, je hebt huurkontrakt op je eigen naam net als electriciteit etc. en staat ingeschreven bij de amphur ( gemeente) op dat adres via bijvoorbeeld het huisboek. Voor dat laatste dien je er wel alleen te wonen. En heeft je partner een eigen woning , of huur, dan voldoe je aan de tweewoningenregeling en kun je dat met bewijsstukken aantonen bij SVB. Kost je ongeveer 100 Euro per maand zoals ik beschrijf en bespaart je de korting van 300 Euro op je AOW. En je kunt vootdurend bij elkaar wonen want hebt beiden immers je eigen woning.
Als je wat centjes over hebt kun je ook een eigen huisje kopen op geleasde grond. Huis en grond worden elk jaar in verhouding meer waard dan rente op de bank. Als dat je officiele woonadres woon je daar alleen, je meisje op haar eigen adres. Geen haan die daar naar kraait.
Ik heb een stuk grond voor mijn meisje gekocht, terug geleased en er een huis op gezet. Daar bewaar ik mijn persoonlijke spullen van vroeger en ik heb toch mijn eigen plekje. Ben er haast nooit maar dat was ook niet de bedoeling. Is wel volledig ingericht dus als ik de pijp uit ga kan ze het zo verhuren.
En mochten er gluipertjes zijn die je verraden bij de SVB, al deze reacties maken wel duidelijk dat er behoorlijk wat jaloezie en wrok is, dan val je inderdaad onder de twee woning regeling, volkomen legaal.
Bijkomend voordeel is dat als je de pijp uitgaat je nog een leuk kadootje voor je meisje achter laat.
Ik heb het zelfde probleem. Als weduwnaar leefde ik alleen, maar dat werd steeds moeilijker naarmate je ouder wodt. Bovendien heb ik sinds meer dan een jaar een hartaandoening, hetgeen de zaak niet makkelijker maakt. Ik vond een oplossing: een inwonende huishoudster/verzorgster. Die moet ergens wonen, maar omdat ik een ruim huis heb met bibehorende badkamer, leek dat probleem opgelost. Tenslotte kan ik ook ernstige klachten krijgen in de nacht. Zij heeft haar eigen kamer met badkamer en ik heb de mijne, maar in geval van nood kan ik haar beroepen of opbellen.
Maar nee: volgens de SVB (Asociale verzekeringsbank) heb ik nu dus een (huwelijkse) relatie en word dus gekort. Het ABP hoort dat en kort ook. Wij hebben alle een groot gedeelte vanons leven voor de AOW betaald, maar uitkeren is een andere zaak. Waarom mag ik niet over mijn egen geld beschikken? Nee, de Nederlandse overheid moet zich met alls bemoeien en ik moet steeds vertellen dat ik nog leef (dat vinden zij wrsch niet leuk) en hoe ik mij red op mijn oude dag.
Mijn vader zaliger heeft zijn hele leven ingewikkelde premies berekend voor een levenrverzekerings Mij en hij direct in de vijftiger: dat krijg je nooit terug. Hij berekende toen, dat hij 126 jaar moest worden om dat terug te krijgen.
Ik heb ook nog een kleine toelage van de engelse Old Age Pension OAP. Die keren maandelijks uit en vragen nooit of je nog leeft en hoeven niet te weten wat je met je geld doet. Dat is ook in administratie kosten een stuk eenvoudiger en goedkoper!
Even nadenken .
300 euro zijn rond 10.000 baht nu .
Je bent getrouwd of samen wonend ?
Je huurt en heel goedkoop huis in de buurt
voor rond de 2500 baht ( makkelijk te krijgen in Isaan )
en laat je daar inschrijven .
Dan woon je officieel alleen en wordt je oog niet gekort .
Je kan wel verder bij je vrouw slapen , maar je woont er niet !
Scheelt 7500 baht per maand en heb je eens ruzie met je partner ,
Heb je gelijk jou eigen plekje .
P.S. – werkt niet met een marriage visa !
Alleen wanneer je retirement op basis van 800,000 baht heeft !
De Nederlandse regering is laf. En niet een beetje ook.
Waarom? Dan zal ik het uitleggen.
Er vloeit miljoenen Euro’s aan kinderbijslag richting Marokko en Turkije.
Ik wil zien welk Nederlandse regering het lef kan tonen om kinderbijslag naar deze landen stop te zetten.
Als ze dat proberen dan krijg je de poppen aan het dansen. Want dan gaat Nederland met vuur spelen.
Dus zal het alleen bij praten blijven en niet verder.
Nederland durft ook niet de economische vluchtelingen te weren. Als ze dat doen dan krijgen ze de wind (zeg orkaan) van voren. Dus daar ontbreekt weer de lef.
Het gaat zover dat deze economische vluchtelingen gratis kost en inwoning hier krijgen, terwijl de eigen woningzoekenden voor het apen gapen staan.
Nu onze buitenlandse AOW-ers.
Ik wil zien welke AOW-er op de bühne gaan om zijn of haar rechten te halen. Dat zal nooit gebeuren. En dat weten de laffe Nederlandse politici donders goed.
Dus de kwetsbare ouderen worden door deze leiders geslachtofferd. Laffe laffer dan dit bestaat niet.
Mijn (droom)oplossing zou zijn elke in het buitenland wonende Nederlandse gepensioneerden dezelfde behandeling te geven als de economische vluchtelingen die met open armen ontvangen worden door deze laffe regering.
Zo niet dan de Nederlandse zorgverzekering ook laten gelden voor AOW-ers in het buitenland.
Maar deze laffe regering durft dat niet, dus….
Voor hun liever geld pompen voor de opvang van de economische vluchtelingen en de geldkraan flink opendraaien voor de kinderbijslag naar onze Arabisch sprekende landen.
Bravo Nederland!!!
Meeste kinderbijslag gaat naar Polen en onze buurlanden.
“Het grootste bedrag gaat naar Polen. Daar werd vorig jaar voor 16,1 miljoen euro aan kinderbijslag uitgekeerd. Ook België (7,8 miljoen euro), Duitsland (7,8 miljoen euro), Marokko (2,9 miljoen euro) en de Verenigde Staten (959 duizend euro) staan in de top vijf.”
Bron:
https://www.nu.nl/geldzaken/4246257/vorig-jaar-412-miljoen-euro-kinderbijslag-in-buitenland-uitgekeerd.html
Of wil je kinderbijslag uitkeren op basis van welk buitenland? Of gewoon geheel afschaffen voor elk buitenland? Et gaat ook kinderbijslag naar Thailand. Maar omdat er minder Nederlands-Thaise gezinnen zijn is dan in euro’s een stuk lager.
Economische vluchtelingen krijgen in Nederland geen asiel, want is geen gegronde reden voor asiel. Daarom worfen 99% van de Marokkanen die asiel aanvragen dan ook teruggestuurd. Bewezen politiek vluchteling, oorlog enzo is dat wel. Kijk maar even op ind.nl of lees het nieuws. Dat gratis kost en inwoning is ook onzin maar ook die nonsens blijft men maar verkondigen. Ik blijf mezelf ook maar herhalen:
– https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/pvv-grootste-partij-nederlanders-thailand/#comment-473585
– eerder dit jaar maar kan het zo 1-2-3 niet vinden.
Ik zou zeggen, schrijf partijen aan, stem, sluit je aan bij een partij enzovoort en opper voor verhoging van de AOW, zorgvergoeding, agschaffen kinderbijslag (buitenland?) enzovoort. Als de meerderheid van Nederland daar niet op tegen is (hou rekening met belasting verhogingen om alles te financieren) dan kun je je zin krijgen. Echter wel open staan voor de feiten en cijfers graag ipv met de onderbuik naar ‘de Arabieren’ te wijzen.
Chander,
‘Er vloeit miljoenen Euro’s aan kinderbijslag richting Marokko en Turkije.’
Dat is de laatste jaren al voor 60% teruggedraaid. Die andere 40% mocht niet van de rechter. Nederland is een rechtstaat.
‘Nederland durft ook niet de economische vluchtelingen te weren’.
Die worden allemaal teruggestuurd. Dat kan enige tijd duren en soms is het lastig echte van de economische vluchtelingen (ongeveer fifty-fifty) te scheiden.
Periode 2014-2016 aantal asielaanvragen 82.000; ingewilligd 47.000; in procedure 10.000; niet-ingewilligd 25.000 –
Sinds 2000 wordt tussen de 30 en 70 procent teruggestuurd.
Eigenlijk zijn al die expats in Thailand ook een ernstige bedreiging van de mooie Thaise cultuur. Ze jagen de prijzen van huizen omhoog, verhinderen de toegang voor Thais tot de gezondheidszorg en kosten de Thaise samenleving miljoenen bath.
Een aantal zaken die hier worden genoemd zijn inderdaad niet tegen de wet (illegaal) maar wel tegen de strekking van de wet. Het lijkt een beetje op het verschil tussen belastingontduiking en belastingontwijking.
Ik snap niet waarom mensen die toch weinig of geen moreel besef hebben niet een veel gemakkelijkere weg kiezen in Thailand. In plaats van een stek voor jezelf te huren met een tandenborstel in de badkamer adopteer je gewoon 3, 4of 5 kinderen van arme ouders in het dorp. Ze krijgen jouw familienaam en zijn nu voor de wet jouw kinderen. Ze blijven wel gewoon bij hun eigen ouders wonen maar zijn nu elke dag op visite. Kan heel eenvoudig in Thailand. Je geeft de ouders een paar zakcenten per maand (om met Freek de Jonge te spreken: ‘als ik niks heb, neem ik alles aan’) en strijkt zelf de kinderbijslag uit Nederland op, zo’n 260-325 Euro per kwartaal.
En om het helemaal af te maken: adopteer een meisje van ongeveer 16-17 jaar en zorg ervoor dat ze binnen een paar trouwt. JIJ bepaalt de sin-sod en strijkt die ook op natuurlijk. Allemaal toegestaan door de wet. En zo heb je heel eenvoudig (minstens) de 800000 Baht op je rekening die je nodig hebt voor je marriage visum.
Voor een huwelijksvisum is er 400.000 baht nodig en Nederlandse kinderbijslag kan je wel vergeten.
Trouw een ambtenaar met redelijk salaris en de pijn van de korting is gelijk een stuk minder. Daarnaast is de ziektekostenverzekering ook geen groot probleem meer aangezien deze ook voor aanhang geregeld is.
Het hebben van een overheidsbaan met veeal laag salaris wordt eerder gezien als een investering in de toekomst zodra de pech of ouderdom toeslaat.
En de overheid krijgt er een loyale, monarchistische groep voor terug dus een soort van win-win.
Zoals al gemeld is het pensioen van het ABP ook afhankelijk van de AOW-status. Het ABP is (voor zover ik weet) het enige pensioenfonds waar dit van toepassing is. Dit staat ook vermeld op het universeel pensioen overzicht dat je als gepensioneerde ontvangt van het ABP:
“Uw uitkering kan nog veranderen door:
– wijziging van uw burgerlijke staat of AOW-recht”
Dus als de AOW-status verandert van alleenstaand naar samenwonend dan wordt het ABP pensioen (voor zover opgebouwd voor 1-jan-1995) verlaagd.
In reacties hierboven staat dat samen in een woning wonen automatisch inhoudt dat je door de SVB voor de AOW als samenwonend wordt beschouwd en dus geen recht meer hebt op het ongehuwde AOW pensioen. Maar zoals in de onderstaande link te lezen is, moet het samenwonen daarvoor wel aan voorwaarden voldoen:
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/samen_wonen/
Het ENKELE feit dat iemand samenwoont is dus geen geldig bewijs dat er geen recht meer bestaat op het ongehuwde AOW pensioen. Als bijv. de persoon met wie iemand samenwoont niet (met enige omvang) bijdraagt aan het huishouden (door bijv. de meeste huishoudelijke taken uit te besteden) en ook niet bijdraagt aan de kosten van het huishouden dan heeft men nog steeds recht op het ongehuwde AOW pensioen! Dit geldt zowel in Nederland als in Thailand!
Uit een aantal reacties op Thailandblog lijkt het voor mij dat de SVB soms willekeurig en onrechtmatig handelt vanuit een machtspositie. Een zeer schrijnend en triest voorbeeld hiervan valt te lezen op Thailandblog via link:
https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/lezersinzending-nederland-sociaal-nee-de-4e-macht-heerst/
Wat betreft het betalen van belasting: als men als gepensioneerde in Thailand woont dan betaalt men in het algemeen MINDER belasting dan in Nederland. Maar een aantal zaken blijft belastingplichtig in Nederland (zoals AOW, ABP-staatspensioen, lijfrente uitkeringen) dus ook gepensioneerden in Thailand betalen nog steeds belasting in Nederland! Tegenover het minder belasting betalen staat dat men wonend in Thailand geen recht meer heeft op of geen gebruik meer kan maken van een groot aantal voorzieningen die in Nederland (mede) door de overheid betaald worden (zoals bijv. voorzieningen voor de gezondheidszorg). Het minder belasting betalen vind ik daarom niet oneerlijk zoals in een aantal reacties hierboven gesteld wordt en de opmerking “de krenten uit de pap halen” slaat nergens op!
Gerard, je slaat de spijker op zijn kop! Wilde het zelf ook al benoemen maar mijn reacties waren al zeer uitgebreid. Jouw reactie is glashelder en ’to the point’.
Ik ken enkele Nederlanders die hier samen met hun Thaise vriendin wonen. Toch woont die Thaise vriendin officieel bij haar ouders. Nu begrijp ik waarom men dat zo doet.
Das niet de enige reden.
Thai blijven op hun geboorteplek ingeschreven tenzij er dringende redenen zijn om dat te veranderen. Anders dan in nederland krijgen thai nauwlijks post van overheid ed.
Bv mijn meisje is in het verleden 4 jaar getrouwd geweest met een thai en is naar goed gebruik bij haar schoonouders gaan inwonen. Maar haar officiele woonadres is nooit veranderd.
Haar zuster woont en werkt al 15 jaar in bangkok maar officieel nog steeds op haar geboorteadtes.
Haar broer woont ook al 12 jaar elders maar officieel nog op het geboorteadres.
Niemand heeft betaald voor zijn eigen AOW,omdat hij/zij hoogstens betaald heeft, voor diegene die tijdens zijn eigen werkzaamheden reeds in het genot kwamen.
Om de huidige generatie,die nu betalen moet voor de huidige AOWer, voor de steeds hogere kosten,die bij een toenemend aantal AOW berechtigden aanvalt te beschermen,heeft men verschillende toepassingen aangebracht.
Een van deze toepassingen is de korting op AOW bij een eventueel samenwonen aanvalt.
Hoe ongerecht deze korting ook lijken mag, waarbij ik zelf ook een beetje slikken moest,is deze korting niet alleen in Nederland en Thailand,maar wereldwijd.
In Nederland,en andere sociaal/economisch beter gestelde landen, wordt deze korting vaak opgevangen door een partner die zelf over een beter inkomen of zelf een pensioen vervoegd.
Anders is het natuurlijk in een land,waar lonen een stuk lager zijn,en sociaal voorzieningen op geen stuk na te vergelijken zijn met de meeste landen uit Europa .
Moet de huidige generatie die sowieso door het stijgende aantal AOWers reeds betalen moet,dan ook nog voor een wereld socialeverzekering spelen,die alle hongerlonen en ontbrekende pensioenen opvangt??