Heeft iemand problemen met DigiD en sms?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
17 december 2021

Beste lezers,

In mijn kennissenkring bevinden zich nu al drie Nederlanders die moeite hebben met inloggen bij DigiD. Direct krijg ik de melding dat de tijdslimiet van 15 minuten is overschreden. Dat is uiteraard bezijden de waarheid.

Anderen krijgen geen sms meer uit Nederland en dat is met bijvoorbeeld bankzaken uitermate lastig. Navraag in Thailand en Nederland wijst uit dat in feite niemand weet waar de bottleneck zit.

Zijn er meer Nederlanders in Thailand die te maken hebben met dit probleem?

Groet,

Hans

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

16 reacties op “Heeft iemand problemen met DigiD en sms?”

  1. Al een VPN geprobeerd? En dan de virtuele locatie op Nederland zetten.

  2. dirk zegt op

    Test je telefoon.
    Stuur met een Thaise telefoon een sms naar jou telefoon, en wacht hoelang dit duurt.
    Stuur daarna een sms met je eigen telefoon naar je eigen telefoon, ook nu wacht je hoelang het duurt.

    Krijg je geen bericht dan kun je proberen je telefoon opnieuw op te starten, daarna weer testen.
    Krijg je dan nog geen berichten, controleer je berichten instellingen.
    Een telefoon met 2 simkaarten (dualsim) moet ook dusdanig ingesteld staan dat deze sms kan ontvangen op het telefoonnummer dat jij hebt geregistreerd bij DigiD.

  3. Lammert de Haan zegt op

    Dag Hans,

    Deze melding krijg ik ook regelmatig en dan met name bij het inloggen op de website van de Belastingdienst..
    Een oplossing biedt dan het schoonmaken van je computer met (de gratis versie van) CCleaner of, (als je daarover beschikt) uitwijken naar een andere browser zoals Firefox.

    Succes..

    • Josthai zegt op

      Hallo Hans , ik had dit probleem ook met inloggen via mijn iphone via safari.
      Ik ben toen de app firefox gaan gebruiken en sindsdien geen enkel probleem meer.
      Wat het probleem was bij safarie, heb ik nooit kunnen achter halen.
      M.v.g. Josthai

  4. Mike zegt op

    Klopt, dit gebeurt wel eens. Wat ik dan doe: druk op het alternatief dat standaard wordt geboden. Dan wordt je gebeld ( gratis ) en krijg je de code middels spraak.

  5. Driekes zegt op

    Ik heb nu 1.5 jaar een nieuwe laptop en Thaise mobile telefoon en via de Digid kreeg ik altijd een sms bericht op mijn telefoon.
    Nu kan het zijn dat ik iets verkeed hebt gedaan want sinds een paar maanden krijg ik een gesproken sms met de 6 nummers en dit gaat tot nu toe goed.
    Ik wordt dus gebelt en zij zeggen mij de code.

  6. Peter de Bruin zegt op

    Rond deze tijd in 2020 kan ik ook niet meer inloggen bij Digid.nl.
    Zodoende kom je dan niet meer in je berichtenbox!
    Gelijk probleem ook ervaren bij mijn pensioenverzekeraar.
    Na een paar keer chatten bleek het probleem bij hun, niet bij mij te vinden.
    Inmiddels ook via het SVB getracht dit probleem te tackelen, dit omdat je ook via het SVB een Digid.nl kunt aanvragen.
    Na het nodige van mijn gegevens door het SVB werd gecheckt concludeerden ook zij dat al mijn verstrekte informatie overeenkomt in hun systeem.
    Digid.nl daarentegen begon het inloggen voor mij onmogelijk te verklaren vanwege 1e x onjuiste @mail adres.
    Ondanks dat ik wel met hun via ditzelfde @mail adres communiceer.
    2~x was mijn wachtwoord niet goed.
    3~x was mijn telefoon nr. niet goed.
    4~x was mijn huisadres te Thailand onbekend.
    Benieuwd intussen wat het 5~x mij als excuus gaat brengen.

  7. Wil zegt op

    Ik heb daarnet noch gebankierd en per sms een code ontvangen.
    Verleden week moest ik via mijn Digid mijn verzekering regelen en ook toen was de sms cotrole geen probleem. Voor de volledigheid ik zit op Koh Samui.

  8. Willem zegt op

    Installeer de Digid app. Dan hoef je geen sms meer te ontvangen.

  9. Dirk Couzy zegt op

    Ik krijg geen sms en gesproken sms op mijn telefoon meer sinds vandaag 17-12-2564 over twee dagen krijg Ik bericht daar over……….

  10. Janderk zegt op

    Dag Hans.
    Het is mij niet helemaal duidelijk wat precies jouw probleem is.
    Dus eerst maal de Digid (heeft niet te maken met je bankzaken), maar ik denk dat daar het probleem hetzelfde is.

    Ik had ook bij de Digid de verificatie via de SMS aanstaan. Ik had ook (vanaf ongeveer 23 oktober 2021) een probleem het de SMS ontvangen.. Ik heb dat aangemeld bij de helpdesk van de Digid. Deze verwezen mij naar mijn provider van mijn telefoon(zij zeiden bij hun was niets mis.de SMS werd binnen 1 of 2 seconden verzonden) Mijn providers(Dtac) heeft mijn klacht serieus onderzocht. Zij (Dtac backoffice, de software specialist) verklaarde dat er op de genoemde tijdstippen ( of vlak daarna geen SMS berichten te hebben ontvangen. Je begrijpt dat ik die datums en tijden paraat had. Ik heb vervolgens een andere provider geprobeerd (hetzelfde resultaat)
    even een populaire uitleg:
    Nu moet je weten dat SMS verkeer via een SMS service centre lopen (zeg maar een tussen station)
    Dus: van de Digid naar het “sms service center” vandaar naar mijn provider(in dit geval Dtac) Dat service center is een los van alle provider staande organisator. En die kan overal in de wereld staan Er zijn er velen over de wereld. Voor de telefoonnummers in Thailand staan er verschillende in ZO asië. (singapore, malysia, maar ook in australië. Maar er staan er ook een aantal in Europa. Zij bieden de service aan tegen concurrerende tarieven.
    Tot zover de uitleg.
    De software van de SMS service centers moeten ook worden geüpdatet. Bij de laatste update ronde 23 oktober 2021 is er iets aan de instellingen veranderd van deze service. Dat had tot gevolg dat alle SMS van Digid naar de Thaise telefoonnummers wel werden verstuurd naar het “SMS service Centre” daar tegen een dichte deur botste en dus niet naar de Thaise telefoons werden terug gestuurd.
    Dit probleem is opgelost. Ik krijg nu als ik inlog via de Digid SMS controle elke keer binnen 10 seconde een controle SMS.

    Nu de banken (ik heb probleem met ICS van de ABNAMRO).
    Daar werken ze ook (soms) met een controle SMS, maar ook service berichten gaan via deze SMS service Centra.
    Daar heb ik het zelfde probleem. Dat is tot nu toe nog niet opgelost, hoewel ik hen van mijn bevindingen van de Digid op de hoogte heb gesteld. Maar ik denk dat daar aan gewerkt wordt.

    Als je probleem hetzelfde is met de Digid dan moet je er nu geen last meer van hebben. (check dat even)
    Als je het probleem hebt met je bank (of credit maatschappij) moet je het misschien zelf een melding maken. Als het toevallig ook ICS is (van ABNAMRO of een andere bank) dan is het belangrijk dat er druk op de ketel komt.
    Maar als de Digid SMS nu nog niet werkt is het probleem niet wat je bedoeld.

    Groet Janderk

  11. Gerrit zegt op

    ja ook ik heb een probleem met DigiD dat ze mij steeds een sms sturen maar wel naar een mij onbekend nummer en dus kan ik geen code ontvangen en daarom een afspraak moeten maken om mijn Digid code in Bangkok bij de ambassade op te halen en dan kan ik misschien als ze daar mijn goede telnr invoeren wel een sms ontvangen maar ik heb voor een afspraak wel 3 weken moeten wachten en nu mag ik 21-12 mij om 10.00 uur in Bangkok melden eenreis van heen en weer 840 km

  12. Gerrit zegt op

    ja ook ik heb een probleem met DigiD dat ze mij steeds een sms sturen maar wel naar een mij onbekend nummer en dus kan ik geen code ontvangen en daarom een afspraak moeten maken om mijn Digid code in Bangkok bij de ambassade op te halen en dan kan ik misschien als ze daar mijn goede telnr invoeren wel een sms ontvangen maar ik heb voor een afspraak wel 3 weken moeten wachten en nu mag ik 21-12 mij om 10.00 uur in Bangkok melden eenreis van heen en weer 840 km. Niet dat ik weet!

    • KhunTak zegt op

      Ik heb een smartphone met dubbele simcard.
      Voordat ik inlog met DIGID open ik mijn NL simcard. Meestal krijg ik, als ik de code voor DigiD nodig heb dan gelijk.
      Krijg ik die niet, vraag ik hem opnieuw aan en alles ok.
      Met de QR heb ik zelden een probleem.
      Het wil ook nog wel eens helpen als je de NL simcard activeert en daarna de smartphone opnieuw opstarten.
      Daarna inloggen met DigiD.

  13. Hans Bos zegt op

    Via een vpn lukt het wel.

  14. PaulW zegt op

    Ik had vorige week ook ineens het probleem dat ik geen sms ontving. Toen geswitched naar gesproken sms en dat werkte feilloos .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website