Gesloten luchtruim boven Pakistan treft international vliegverkeer
Luchtvaartmaatschappijen die normaal gesproken over Pakistan vliegen, moeten hun routes verleggen. Het luchtruim boven het land is gesloten vanwege een opgelaaid grensconflict met buurland India. KLM vliegt ook om, onduidelijk is om hoeveel vluchten het gaat.
Pakistan heeft het luchtruim per direct gesloten, blijkt uit een zogeheten NOTAM die is gepubliceerd door Eurocontrol, de Europese luchtverkeersleidingsorganisatie.
Uit een eerste inventarisatie van de organisatie blijkt dat zo’n 400 vluchten dagelijks door het Pakistaanse luchtruim gaan, die zullen worden omgeleid via het luchtruim van Oman, ten zuidwesten van Pakistan.
Langere reistijden KLM
Een bij-effect is dat er extra vluchten over Iran zullen gaan, en juist minder over Georgië en Azerbeidzjan. Luchtvaartmaatschappijen mogen zelf kiezen hoe zij hun vluchten omleiden.
KLM moet ook vluchten naar Aziatische bestemmingen omleiden. Welke vluchten precies, is onduidelijk. Wel moeten passagiers rekening houden met langere reistijden.
Annuleringen THAI Airways International
THAI Airways International gaat nog een stapje verder dan omvliegen, het heeft namelijk een aantal vluchten naar en van Europese steden geannuleerd. Ook de vluchten naar en van Brussel is daarbij betrokken.
24Radar
Vanmorgen om 9 uur Thaise tijd heb ik een screenshot gemaakt van de 24Radar website, waarop mooi te zien hoe de vluchten over Oman op het Arabisch schiereiland vliegen.
Tenslotte
Als u dezer dagen naar of van Thailand vliegt, neem dan vooral contact op met het reisbureau of de vliegmaatschappij, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
Bron: meerdere websites
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken25 november 2024Rijstebrij
- Steden21 november 2024Chumphon: Rust en lekker eten!
- Cultuur18 november 2024Pua, Pua, Pua
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
Thai Airways vliegt terug blijkbaar.
http://www.nationmultimedia.com/detail/business/30364953
Weer een mooi voorbeeld van het in mijn ogen komische gebruik van het woord terug door Vlamingen.
Nee Ronny, Thai vliegt niet alleen terug, want eerst gaan de vliegtuigen ergens heen en daarna weer terug!
Ik zeg toch niet dat ze alleen terug vliegen. Zal nog wel iemand in dat vliegtuig zitten 😉
Beste Gringo : Ronny heeft gelijk. ‘Terug’ is ook synoniem voor ‘opnieuw’.
Is een grap van Gringo, Patrick.
Hij weet best wel wat wij met “terug” bedoelen.
Mochten vluchten gecanceled zijn, houdt dan de toegestane verblijfsduur van Thailand in de gaten, zodat niet ongewild een ” overstay” ontstaat.
Overleg tijdig met de Immigration.
Beste Lagemaat, ik heb het eens meegemaakt, mijn terug vlucht naar Belgie werd geannuleerd, daardoor kon ik maar de dag nadien vertrekken. Ik moest 1.000 baht overstay betalen, alhoewel ik kon bewijzen dat mijn vlucht de dag voordien geannuleerd was. Dat zijn zo van die handelingen door de Thaise Immigratie controleurs waar ik, ZEER NIJDIG van wordt.! Ondertussen, NA 15 jaar naar Thailand te komen, heb ik reeds geleerd van in gedachten te denken, FUCKUP,!! en te betalen. Er is toch niets tegen in te brengen.!!
Thai airways vliegt alweer naar Europa, heen en weer, heen en weer….
Wat een gedoe allemaal, Is het nou echt zo moeilijk om de vlucht routes een beetje lager te leggen, wat een flauwe kul toch van sommige vliegmaatschappijen, zal wel te maken hebben met geld zoals altijd bij die gasten. Of moet er eerst weer een groter probleem onstaan. Man man man toch, verleg gewoon de routen en vliegen, breng u trouwe klanten waar ze horen te zijn, zonder al dat gezeur.
Ik denk dat niemand zomaar wat rondvliegt.
Of ben ik zo dom?
En als er dan een luchtruim wordt gesloten heb ik toch liever dat er wat overleg is over wie waar en wanneer men gaat vliegen.
Even nieuwe afspraken maken…
Kan allemaal flauwe kul zijn zoals u zegr, maar ik heb toch liever wat overleg…
Beste Peter, als dat alles zo simpel was. De vluchtroutes kunnen niet zomaar even verlegd worden. Het is bijna alsof je een spoorlijn gaat veranderen. Vluchtroutes zijn afspraken met landen waar ze overheen gaan. Dan vliegen er tientallen maatschappijen. Ze moeten allemaal een nieuwe route laten berekenen. Dan moeten er ook telkens bepaalde luchtcentrales aanwezig zijn, die er op letten dat vliegtuigen niet met elkaar botsen.
Het gaat om de veiligheid van jou en alle andere passagiers.
En inderdaad is er ook een kostenplaatje aan verbonden. Een luchtvaartmaatschappij bestaat niet omdat ze jou alleen een plezier willen doen, maar er moet ook met winst gevlogen kunnen worden. En dat jij en vele anderen een ticket voor nog geen 600 Euro kunnen kopen, dat zo’n 20 jaar geleden nog 1200 Euro kostte, heb je ook niet aan gedacht? Waar blijft daar nog de winst?
https://www.schiphol.nl/nl/vertrek/vlucht/D20190228KL0875/
Misschien krijgt EVA AIR als Aziatische maatschappij wel toestemming om op een bepaalde route te vliegen en de KLm als Europese maatschappij niet.
Wat is dat toch met die KLM?! Annuleren
Zo maar omdat ze iets moeten omvliegen?! Dinsdag/Woensdag met FinnAir naar BKK gevlogen, net nog voor de sluiting van het Pakistaanse luchtruim! Ik zag dat Finnair nu ook hele grote problemen had, maar ze komen hun verplichtingen wel na!!
Gister was ook de vlucht van EVA air geannuleerd net als de vluchten van Thai airways. Met het gevolg dat er richting Bangkok ook niet veel vertrekt.
Wellicht morgen beter.
Niet de vlucht naar Amsterdam, want die wordt niet op woensdag uitgevoerd.
Vlucht KL 875 is zojuist volgens schema vertrokken richting BKK.. niet geannuleerd dus
Kijkend naar flightradar24 zie ik op dit moment (23:40) nog alles onderlangs vliegen….
Ik zie dat op dit moment (zaterdagmiddag) er nog niet over Pakistan wordt gevlogen. De EVA vlucht uit Bangkok – die vanavond vanuit Amsterdam vertrekt – is wel onderweg maar heeft een meer zuidelijke route gekozen.
Weet iemand hoe het zit met andere maatschappijen ? de midden Oosten maatschappijen? Turkisch Airlines?
en andere? ik lees alleen maar over de rechtstreekse vluchten naar Europa
Emirates vliegt vanuit Dubai sowieso een meer zuidelijke route naar Bangkok, en ‘raakt’ Pakistan niet – als ik het goed heb.
Er is geen vlucht van EVA air gannuleerd.info:de platform officer van Eva air .
Mvg Dik.
28 feb met eva air naar Nederland gevlogen.
We vertrokken te laat + 40 minuten.
En we arriveerden om 21.20 in Amsterdam wel een kronkelige route gevlogen.We hadden volgend mijn reservering om 19.35 uur moeten landen.
Vliegen wordt wel steeds gevaarlijker met al die idioten die vliegtuigen uit de lucht schieten.
Heb net gebeld met Evaair bkk en de vlucht van zaterdag gaat normaal volgens schema, ;(
Zouden er nog mensen zijn waarvan de vlucht een paar dagen geleden niet door ging dan gaan die niet voor.
Wij zouden op 28 februari met Thai terug Brussel vliegen. Luchtruim Pakistan gesloten, ging dus niet. Daar is op dat moment niets aan te doen. Maar sindsdien van het kastje naar muur gestuurd worden gaat er ver over. Zo hebben wij een vertrekdag gekregen die zeker is, nl ‘’10 maart’’. Elke dag stand-by blijven kunnen we – misschien – vroeger terug. Every flight full sir, stand- by sir, maybe sir. Ze doen niets en eigenlijk lachen ze je gewoon uit. Geen hotel, sinds gisteravond, na 1 dag, gratis water en een klein beetje eten. Domme falangs moeten toch alleen maar geld binnenbrengen. In de toekomst misschien nog wel Thailand maar zeer zeker nooit nog met Thaiairways, nooit meer.
10 maart waren nog 3 plaatsen vrij.
Dit is toch wel heel duidelijk een situatie van ‘overmacht’, lijkt mij. Ook al zou het een vlucht betreffen die onder de Europese regels – Verordening 261/2004 – valt (wat in dit geval niet zo is), dan zou de luchtvaartmaatschappij niet tot schadevergoeding verplicht zijn.
Dit is wat ik bedoel.
Mensen die geboekt hadden en op het moment dat er weer gevlogen word gaan gewoon op de vlucht die geboekt was.
Jullie vlucht ging niet door dus achter aan sluiten.
Heb dit ook al eens meegemaakt een enkele jaren geleden, en weet niet meeer wat toen het probleem was, maar om 00.00 uur ging bkk weer open.
Vlucht China airlines vertrek 2.30 ging toen waar we mee gingen, terwijl er honderden wachtenden waren in bkk.
Was wel een drukte om aan de incheck bali te komen 🙂