Beste lezers,

Voor lange tijd heb ik een rekening bij de Siam Commercial bank. Daar kon ik al mijn betalingen via het internet mee verrichten. Maar inmiddels reeds 2 jaar geleden is het internetbankieren, om voor mij onbegrijpelijke redenen niet meer mogelijk en is dat enkel en alleen nog maar mogelijk via een app. Maar zover ik heb begrepen die app is alleen bruikbaar indien je Thai bent, voor een buitenlander is dat niet mogelijk.

Ik vraag mij af of ik de enige ben die daar mee worstel, deze week ben ik op het bankfiliaal geweest om een nieuwe debitcard aan te vragen die ik heb gekregen, maar als ik het goed heb begrepen moet die geactiveerd worden. Ook mijn vriendin (Thai) heeft bij dezelfde bank een nieuwe debitcard gekregen en kon via het bekende telefoonnummer in Bangkok worden geactiveerd, met behulp van de app die ze op haar telefoon heeft. Maar voor mezelf is het dus problematischer omdat ik heb begrepen dat een buitenlander geen app bij die bank kan verkrijgen.

Hoe ervaren anderen dat, is er een manier om deze kaart te activeren, en zo ja, hoe te handelen?

Op voorhand dank voor de aangeboden hulp.

Is het correct dat de Bangkok Bank nog wel een website heeft waar je je betalingen kunt verrichten?

Groet,

Patrick

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

20 reacties op “Geen toegang tot internetbankieren bij Siam Commercial Bank?”

  1. Frans Middelkoop zegt op

    Ik heb zojuist Google geraadpleegd en deze zegt het volgende, weliswaar in het Engels, maar ik neem aan dat dat geen probleem is ?
    (Copy & Paste hieronder:)

    Yes, non-Thais can download and use the Siam Commercial Bank (SCB) phone app, but they must have a bank account with SCB in Thailand to access its full functionality; essentially, you need to be a registered customer with a Thai bank account to use the app effectively.

    Key points to remember:
    Account requirement:
    To use the app, you must have a personal savings or current account with SCB in Thailand.

    ID verification:
    When registering, you will likely need to provide your passport or other government-issued ID for verification.

    International transfers:
    While non-Thais can use the app to manage their Thai accounts, some features like international money transfers might have specific restrictions based on your residency status.

    ……………………………..,,

    Verder zegt de bank over het activeren van een debit or credit card het volgende:

    To activate your Siam Commercial Bank (SCB) debit card, you can either use the SCB EASY mobile app to log in and activate your card through the app, or visit an SCB ATM and follow the on-screen instructions to set your PIN and activate the card; you can also contact the SCB call center at 02-777-7777 for assistance.

    Key points about activating your SCB debit card:
    Through SCB EASY app:
    Download the app on your phone.

    Log in with your banking credentials.

    Navigate to the “Card Management” section.
    Select “Activate Debit Card” and follow the prompts to set your PIN.

    At an SCB ATM:
    Insert your debit card into the ATM.

    Select the option to “Set PIN and Activate Card”.

    Enter your desired PIN and follow the instructions to complete activation.
    ………….
    Ik heb nog nooit gehoord dat een niet Thaise klant bij SCB bank de App niet kan downloaden of gebruiken ….
    Het enige zou kunnen zijn dat je telefoon in Nederland is geregistreerd, en dat je daardoor alleen in Nederland verkrijgbare Apps kunt downloaden. Als dat inderdaad zo is, kun je een eventueel een goedkope smartphone in Thailand kopen zonder abonnement, een Thai Apple of Android aanmaken en alleen met wifi gebruiken.

    Ik heb zelf al vele jaren een account bij SCB en gebruik dagelijks de App op m’n telefoon.
    Ik wil daar mee zeggen dat de SCB App in vergelijk met Bangkok Bank en Kasikorn altijd het beste werkt, Bangkok Bank kan soms met technische problemen te maken hebben.

  2. Willem zegt op

    Ik weet niet hoe je er bij komt dat buitenlanders geen toegang tot de SCB app hebben. Lijjt me klinklare nonsense.

    Ik heb zelf geen SCB maar als ik google vind ik juist wel aanwijzingen dat het geen probleem is.

    Heb je al eens met je bank gesproken?

    Online staat ook de procedure hoe je de app kunt installeren.

    Bel voor de zekerheid ook eens het service nummer van de bank. Internet bankieren moet ook geen probleem zijn.

    https://www.scb.co.th/en/personal-banking/digital-banking/scb-easy/get-start.html

  3. Emiel zegt op

    Ik heb ook een rekening bij de Siam en ik heb ook de app op mijn NL telefoon, geen probleem. Alleen als je een OTP nodig heb dan wordt die gestuurd naar een Thaise sim. Maar die heb ik ook op mijn telefoon, als 2de eSim. Die activeer ik dan even (in NL) en dan krijg je de sms en daarna zet ik de eSim weer uit.

  4. pbreurre zegt op

    Bij de Bangkokbank geen problemen, de app op mijn telefoon heeft ook een vingerafdruk mogelijkheid maar die moet je wel registren op het kantoor en werkt daarna perfect. Zit nu 6 jaar bij BKKbank en bevalt uitstekend.

  5. Georges zegt op

    Ik heb die app zonder probleem van de SCB bank in Chaiyaphum verkregen;
    Hebben me vriendelijk geholpen met installatie

  6. Chris zegt op

    Ik ben al meer dan 10 jaar klant bij SCB, het is inderdaad zo, dat internetbankieren met je computer of laptop niet meer werkt, daar het sinds enkele jaren werd hebben afgeschafd (wat SCB vooraf gemeld heeft aan hun klanten).

    Bankieren met de mobiele app is nu de enige mogelijkheid, maar ik en andere expats maken daar dagelijks gebruik van, zonder enige beperkingen.

    Ik zou toch maar eens goed navragen bij jouw SCB filiaal, ofwel probeer een ander filiaal.

    Veel geluk, Chris

  7. Gunther zegt op

    Moet dan wel nieuw zijn,maar ik kan nog altijd de app gebruiken

  8. Jan zegt op

    Ik had eenzelfde probleem. Kan geen overschrijvingen meer maken via PC met SCB. Dit bleek voor mij een groot probleem daar ik na het storten van geld uit BE van deze rekening naar mijn andere rekeningen geld overschreef. Vele jaren geleden, kon ik bijvoorbeeld geen domiciliering nemen voor mijn electriciteitsrekening te betalen met een rekening die ik open gedaan had in Pattaya voor mijn woning in Chiangmai. Ik moest een andere rekening openen in de provincie. Begrijpen wie kan. Nu is dit veranderd. Heb gewoon alles gestopt bij SCB en ben met alles naar Kasikorn gegaan waar alles vlotjes verloopt. Bij SCB gaan ze gewoon 20 jaar terug in de tijd.

  9. Khun John zegt op

    Hallo Patrick, klopt de SCB bank heeft haar website opgeheven, alles werkt nu via de app, bij mij werkt de app perfect op mijn mobile (2021), gebruik hem voor mijn vaste lasten hier, dit is wel met een Thais nummer, als ik hem op mijn Nederlandse telefoon met Ned. Lands nummer wil zetten dan krijg ik “deze app werkt niet op je apparaat “, misschien is de mijne te oud (2019), voor internet bankieren gebruik ik de Krungsri bank, werkt perfect,
    Jan

  10. Lung addie zegt op

    Beste Patric,
    het is idd wel zo dat pc-banking, reeds een paar jaar, niet meer bruikbaar bij SCB bank. Reeds jarenlang klant bij SCB bank en ergens vond ik het jammer dat dit niet meer kon daar het een geel goed en betrouwbaar systeem. was.
    Nu is het enkel mogelijk via MOBILE BANKING. De reden is dat er te weinig gebruikers van pc-banking waren en twee systemen onderhouden te duur geworden was.
    Dat dit enkel voor Thaise gebruikers mogelijk is: NIET WAAR.
    Ik heb me dus een tablet aangeschaft die enkel voor dit doel gebruik. Een tablet met als reden: groter scherm en de mogelijk een klavier aan te sluiten. Stukken handiger dan een smartphone.
    Hier een paar raadgevingen:
    – koop een tablet met ANDROID stuurprogramma. Deze werkt met zekerheid met de app Mobile banking
    – laat de ‘app’ in het bankfiliaal zelf installeren. Dan ben je zeker dat het wel de correcte is en downloaden van het internet houdt steeds een risico in.
    – indien je thuis een eigen WIFI hebt, laat dan meteen de toegangscode van de eigen WIFI installeren
    – je vroegere toegangscode, welke je gebruikte bij PC-banking blijft dezelde bij mobile banking
    – gebruik mobile banking enkjel thuis op uw eigen WIFI en niet, of toch zo weinig mogelijk, een publieke WIFI. (veiligheid boven alles met bankzaken)

    Betreffende een nieuwe bankkaart: die kunnen ze in het filiaal, waar je die verkregen, zelf activeren. Het zou ook moeten kunnen bij een ATM. Dat een buitenlander geen app mobiel banking kan krijgen….. wie heeft je dat wijsgemaakt?
    Ik deed dit alles, hier in Chumphon in een bijkantoor in LOTUS. Zonder enig probleem deden ze al het nodige voor mij. Installeeren app (in het Engels) toegang tot mijn eigen WIFI, actieveren debit kaart… Zelfs een demo voor het uitvoeren van een overschrijving met het mobile systeem……
    In het begin is het even wennen aan het nieuwe systeem wat in grote trekken overeenkomt met het oude pc-banking systeem. Alleen het UITLOGGEN vraagt wel wat zoekwerk. Doch indien je niet uitlogd wordt je automatisch, na een zekere inactivatietijd, uitgelogd. Het inloggen gebeurd op basis van uw PIN code.
    Hier zijn ze echt heel behulpzaam bij SCB bank.

  11. Dick Koger zegt op

    Sinds ik hier woon, heb ik een rekening bij de Siam Commercial Bank. In de loop der jaren was ik uiterst tevreden dat ik veel via de website van de bank kon afhandelen. Ik schrok dan ook toen deze bank lang van tevoren aankondigde dat ze over zou gaan op een app, waarmee bedoeld werd dat bankieren via de mobiele telefoon mogelijk zou worden. Voor het gemak nam ik aan dat de bankieren via de computer zou blijven bestaan. Tot ik op de feiten gedrukt werd. De website werd afgesloten. Ik kon niets meer doen. Bovendien was ik al mijn bankadressen kwijt.

    Een poging tot het downloaden van de app op mijn mobiel mislukte. Ik ben daar niet handig in. Dus naar de bank op de Beach Road. Ik vertelde een vriendelijk meisje over mijn probleem en zij nam mijn telefoon over en begon druk te tikken. Na een tijdje vertelde ze me dat de app erop stond en nu moest ze mij uitleggen hoe die werkte. Dat nam zo veel tijd in beslag dat, zonder dat ik het merkte de bank sloot en het overige personeel naar huis ging. Uiteindelijk had ik alles door. Ik wist hoe ik oude bankadressen kon vastleggen en hoe ik rekeningen kon betalen. Ik kon zelfs betalingen via mijn creditcard volgen. Ik bedankte het meisje hartelijk en zij liet mij via een achterdeur uit.

    Thuis begon ik te oefenen door kleine bedragen aan mijn huisgenoten over te maken. Het werkte feilloos en inmiddels ben ik blij dat ik via mijn mobiel altijd en overal kan bankieren.

  12. Hans zegt op

    Ik ben na een kortstondig verblijf bij SCB 1 jaar geleden overgestapt naar K-Bank en daar zit ik nog. Zowel app als internet bankingen werken probleemloos.

    Als overstappen naar een andere bank geen optie is zou ik, afhankelijk van je lokatie naar een SCB bank met een International Desk stappen en daar de zaken proberen te regelen.

    Ook bij K-bank is de kennis van zaken mbt buitenlanders en hun bankiermogelijkheden in de bijkantoren soms schrijnend.

  13. klaas zegt op

    Ja, bij Bangkok Bank kun je gewoon internet bankieren op je computer. Keurige en handige website met alle mogelijkheden. Mijn vriendin zweert bij krungthai bank, helaas zijn die gestopt met internet bankieren. Kan daar alleen nog met een app. Volgens het kantoor hier zou de service zijn gestopt omdat de klanten het toch niet zouden gebruiken!! Gevolg is wel dat zij met haar oude telefoon niet meer de app kan gebruiken, want geen update van de software meer mogelijk en ze dus voor een nieuwe telefoon moet gaan. Service van de bank!!

  14. Henk zegt op

    Ik heb al vele jaren de SCB App in engelse taal op mijn telefoon. Alles werkt prima behalve voor een buitenlander is de gezichts herkenning niet mogelijk. Ik moest special naar de bank om dit te deactiveren voordat de App weer werkte. Een ander probleem is dat de bank moeilijk doet over een joint account op je app. Ook kan de App maar op een apparaat (waardoor dus volgens Thaise logica een joint account niet kan op de App). Ik kan de App ook buiten Thailand gebruiken en betallingen doen.

  15. Bert zegt op

    Bangkok Bank weet ik niet, maar bij Kasikorn kun je wel via je pc of laptop bankieren.

  16. john zegt op

    Bij Bangkok bank kun je alles regelen zoals je wenst.

  17. Patrick zegt op

    Beste mensen,
    Met dank voor de moeite die u allen hebt genomen mij het een en ander uit te leggen.
    Heb al tig jaren een Thaise telefoon met Thais nummer, dus dat was het probleem niet.
    Moet eerlijkheidshalve vermelden dat ik de SCB app wel op mijn telefoon heb maar deze wordt gebruikt voor de rekening van m’n vriendin en ben van mening dat het om die reden niet mogelijk is om ook mijn rekening toe te voegen die overigens alleen gebruikt word voor de 800K t.b.v. retirement.
    Heb me ook laten misleiden door berichtgeving op ‘Asean Now’ en meen me te herinneren dat ik daar de mening vandaan had dat het voor buitenlanders niet mogelijk was, kennelijk zat ik er naast.

    Dus de enige twee mogelijkheden die nog open staan is om een tweede telefoon met prepaid kaart aan te schaffen en daar de app op te installeren.
    De andere mogelijkheid zou kunnen zijn, zoals Frans Middelkoop aanhaalt, op een ATM machine de kaart activeren.
    Overigens maakte ik bij het filiaal van de bank deze week een enorme blunder, bij het vernieuwen van de debitkaart zijn natuurlijk alle nodige paparassen nodig zoals paspoort en bankboekje.
    Het is dan normaal dat het bankboekje ge-updated word, wat nu niet werd gedaan.
    Onderweg naar huis maakte ik een stop en merkte ik dat ik ongeveer 700K miste, in allerijl terug naar de bank om m’n beklag te doen, maar wat bleek het was niet ge-updated dus het was de laatste notitie van rond April j.l….de medewerkster was niet zo happy.

  18. Jan Beute zegt op

    Ik heb bij 3 banken alhier rekeningen lopen.
    En verleden jaar was de voorheen TMB nu genaamd de TTB bank ook gestopt met internet banking voor gebruik achter mijn PC.
    Waarbij ik ook gebruik maak van de Kaspersky money safe browser.
    Heb het merendeel van mijn spaargeld daar opgenomen en heb het naar de Krungsri overgemaakt.
    Bij de BKK bank kun je to op heden ook nog steed’s internet bankieren.
    Ik denk er namelijk net zo over als mede blogger Lung Addie, want dat hele mobieltjes bankieren gebruik is zo lek als een mandje.
    En achter je PC met een groot scherm hoef je niet in zo ener klein schermpje te turen, speelt vooral een rol als je wat ouder wordt.
    Mijn advies is dan ook weg bij de SCB en ga opzoek naar een bank in Thailand die dit nog wel doet.

    Janneman.

    • Patrick zegt op

      Beste Jan,
      Reeds meer dan 25 jaar in Thailand en van het begin bij SCB, ook nog in het begin bij de Bangkok Bank.
      Over het algemeen geen slecht ervaringen met SCB, alleen het opheffen van het bankieren via de website, dus daar hoef ik niet voor te veranderen, het was alleen het probleem met activeren met de debitkaart, maar ook dat is nu opgelost.

  19. Patrick zegt op

    Het kan allemaal zo makkelijk, vandaag via het bekende nummer van de bank contact opgenomen, en het bleek telefonisch mogelijk te zijn om de kaart te de-blokeren, waarbij ik wel moet vermelden dat mijn telefoonnummer bekend is bij de bank, ik werd gelijk met mijn naam aangesproken, op mijn vraag hoe de dame in kwestie mijn naam wist kreeg ik de bevestiging dat het telefoonnummer op mijn naam bij de bank stond geregistreerd.
    Hoe dan ook, iedereen bedankt voor de goede raad!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website