Beste lezers,

Ik ga binnenkort naar Thailand en blijf dan 6 maanden. Ik wil mijn Thaise vrouw meenemen terug naar Holland en heb inmiddels een garantstelling voor een Schengenvisum van het stadhuis in bezit, gestempeld en al.

Weet iemand hoe lang deze garantstelling geldig is? Ik hoor 3 maanden, hoor 6 maanden, maar ik kan het nergens vinden bij voorbaat dank.

Groeten,

Eduard

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

10 reacties op “Lezersvraag: Hoe lang is een garantstelling Schengenvisum geldig?”

  1. Daniël Drenth zegt op

    Volgens mij was het 6 maanden. Maar het is ook mogelijk om op de ambassade in Bangkok een garantstelling te tekenen wanneer je in Thailand bent. Kost iets meer uit mijn hoofd iets van 25 eu

  2. rebell zegt op

    Waarom bel je niet een met het stadhuis die de garantie afgegeven heeft ? Lijkt me niet verstandig bij ene de garantie af te halen en bij anderen te vragen hoe lang deze geldig is ?

  3. Rob V. zegt op

    Ik lees veelal 6 maanden, maar op de website van enkele gemeente wordt ook 3 maanden genoemd. De ambassade of IND zouden hier uitsluitsel over kunnen geven.

    Belangrijkste is dat de garantverklaring nog geldig is bij de aanvraag van het visum, mocht je bij aankomst toch worden gevraagd om het garantstellingsformulier en mocht men moeilijk doen, dan kun je altijd nog daar opnieuw zo’n verklaring tekenen (bron: aflevering van Hello Goodbye). Ik zou dus gewoon:

    – Navragen bij de ambassade
    – Bijtijds het visum aanvragen zodat de garantverklaring (dwz de legalsiatie van de handtekening van jou) nog geldig is (6 maanden zou het moeten zijn?)
    – Mocht men bij de grens hier toch over vallen dan regel je daar een nieuwe legalisatie van je handtekening (wel zonde van het geld).

    Ik ga zelf vandaag ook nog even neuzen om te kijken of ik een officiële bron kan vinden, gemeentelijke websites zou ik niet als voldoende bewijs zien. Op Rijksoverheid.nl kan ik zo 123 niets vinden onder de pagina over legalisatie of VKV, ook niet op IND.nl. Juist op die twee sites zou je de info verwachten…

    Houd er rekening mee dat als je de IND belt je bij meermaals bellen meerdere antwoorden kunt krijgen, het is net de belastingtelefoon…

  4. Henk zegt op

    Daniël Drenth gaf het juiste antwoord. Je bent in Thailand en moet toch naar de Nederlandse Ambassade in Bangkok. Met je visum aanvraag vraag je direct om de garantieverklaring. De benodigde documenten kun je vinden op de website van de Ambassade. Ik heb twee maanden geleden een visum voor onze dochter bij de Ambassade aangevraagd met de aanvraag voor garantstelling. Geen enkele moeite. Het visum was er binnen twee weken.

  5. Rob V. zegt op

    Na wat verder zoeken vond ik het volgende:

    Hoe lang is een legalisatie van een handtekening geldig?

    In het algemeen wordt geen geldigheidstermijn voor een legalisatie van een handtekening voorgeschreven maar het principe “zo-recent-mogelijk” gehanteerd.
    In Nederland hanteren wij een termijn van een halfjaar. In andere landen is dit afhankelijk van het beleid van dat land. Informatie bij de ambassade of consulaat is dan noodzakelijk.”
    Bron: https://dloket.blaricum.nl/loketburgers/faq/10276

    Maar andere gemeentelijke websites reppen over een andere termijn (3 maanden).

    Ik heb ook gezocht op wetten.nl maar daar kan ik niets vinden over termijnen voor legalisatie. Dat zou er op neer komen dat het van de ambtenaar in kwestie af hangt wat deze als “recentelijk” ziet.
    Legalisatie van buitenlandse documenten hebben een houdbaarheid van 6 maanden. Een beetje ambtenaar zou die termijn ook voor de Nederlands “logies en/of garantverstrekking” doen gelden mag je aannemen, 6 maanden dus al houden sommige 3 maanden aan.

    Belangrijkste punt is dus waar de ambassade mee akkoord gaat, die kan je vast vertellen of ze inderdaad 6 maanden aanhouden. Legalisatie kost bij een gemeente enkel euro’s (rond een tientje?) bij de ambassade een stuk duurder. Ik zou dus gewoon het reeds door jouw gemeente gelegaliseerde papiertje meenemen en bijtijds het visum aanvragen (kan al 3 maanden van te voren), afspraak kan via VFS (niet kosteloos) of via de mail (kosteloos). Vind men het toch te oud dan haal je een verse legalisatie bij de ambassade. Doet de KMAR later moeilijk (kan me niet voorstellen, tenzij je helemaal geen garantstrekkings formulier hebt of deze echt oud is) dan kun je daar ook nog altijd een verse legalisatie doen. Wel typisch dat er nergens een harde termijn te vinden valt, dan zou je over geleverd zijn aan de willekeur/flexibiliteit van een ambtenaar..

    • piet buikstra zegt op

      3 maanden,
      hierna de mogelijkheid via inburgering (MVV)
      maar dat is in totaal erg prijzig.
      mijn partner laat nu haar dochter overkomen 8j
      kosten eenmalig 1250 euro
      is maar dat je het weet!!

      • Rob V. zegt op

        Piet, ik denk dat je nu praat over maximale verblijfsduur?

        Voor kort verblijf is dat 90 dagen (grofweg 3 maanden maar men telt in dagen, meer dan 90 mag niet), dat kost standaard 60 euro, voor bepaalde groepen is het tarief lager of kosteloos (Bijvoorbeeld voor familie leden van een EU/EEA burger die samen naar een ander EU/EEA land gaan dan het land waar de EU-er zelf de nationaliteit van heeft).

        Wil je langer blijven dan moet je de TEV (toegang en verblijf, ingevoerd 1 juni 2013) procedure doorlopen. De TEV bestaat uit MVV en VVR. Dat koste tot eind 2012 inderdaad 1250 euro maar door een rechtelijke uitspraak 228 euro (in 2013 was het 225, met elk jaar inflatie correctie er boven op).

        Zie ook:
        https://www.thailandblog.nl/visum-kort-verblijf/thaise-partner-nederland/
        http://www.ind.nl -> klantdienstwijzer invullen. Dit zou ieders primaire bron moeten zijn!

        Deze lezersvraag betreft de geldigheidstermijn van een gelegaliseerde handtekening, die is “zo vers mogelijk” en zou 6 maanden moeten zijn (??) sommige ambtenaren/gemeente stellen hem op 3 (extra geld cashen?), maar wat de gemeente zegt is niet zo belangrijk, gaat erom wat de ambassade zegt en accepteert voor maximale termijn.

        Een verwijzing naar een wets of verdrags artikel zou helemaal top zijn zodat zwart op wit staat hoe oud een legalisatie van een handtekening exact mag zijn. Als die er niet is of onvindbaar voor ons leken: raadpleeg de ambassade. In Bangkok leveren ze puik werk dus hen vertrouw ik wel als het op informatie voorziening aankomt (sommige ambassades nemen het wat minder nauw met de NL of EU regels, die doen, laten we zeggen, “moeilijker” ).

  6. Rob V. zegt op

    Ik vond op de webste van de NL ambassade in de Filipijnen het volgende:

    “Documenten hebben maar een beperkte geldigheid voor gebruik in Nederland. In het algemeen geldt dat documenten niet ouder mogen zijn dan 6 maanden, wanneer deze in Nederland gebruikt gaan worden. Houdt u hier rekening mee bij het opvragen van documenten.”

    Bron: http://filipijnen.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/legalisatie-van-documenten/legalisaties-van-documenten.html

    Op veel gemeente websites staan dan weer teksten als:

    Hoe lang is de legalisatie van een handtekening geldig?
    In Nederland is de legalisatie van een handtekening over het algemeen drie maanden geldig. In andere landen gelden andere termijnen. Voor informatie hierover moet u contact opnemen met de ambassade van het betreffende land.”
    Bron: http://www.s-hertogenbosch.nl/digitaalloket/producten///legalisatie-handtekening/?tx_alternetpdc_pi3%5BaVAC%5D=220&cHash=6b1fbf12ab52e47f3042f6adc610410e#tab-description

    Rotterdam schrijft dan weer:
    Hoe lang is een garantverklaring geldig?
    Dit wordt bepaald door de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat in het land van waaruit de aanvrager naar Nederland komt.”
    Bron: http://www.rotterdam.nl/product:garantverklaring.

    Zeer verwarrend allemaal… helemaal spijtig dat op rijksoverheid.nl niets staat over de geldigheidstermijn van een legalisatie. De ambassade in Bangkok verwijst wél naar die pagina maar je schiet er weinig mee op:
    http://thailand.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/legalisatie-van-documenten

    Mijn conclusie:
    Lijkt dus een toch een kwestie van interpetatie/flexibelheid/starheid van de ambtenaar of overheidsorgaan in kwestie… Tenzij men bedoeld dat de legalisatie van de handtekening zelf 6 maanden geldig en en het garantstellingsformulier zelf maximaal 3 maanden (90 dagen?), ofwel net zolang als dat een gast maximaal kan verblijven. Bij een tweede bezoek op een nieuw visum of het oude multi entry visum dus weer een nieuw formulier en legalisatie regelen.

    Leuk he dat er niet gewoon een eenduidig antwoord te vinden is op rijksoverheid.nl (waar ook meer en meer ambassades na verwijzen om zo informatie te centreren bij 1 bron) of de IND. Info over visa etc. is sowieso al verspreid, zou eigenlijk ook allemaal vanuit 1 hoofdpagina op te vragen moeten zijn… uiteraard wel dusdanog dat je in een paar klikken landsspecifieke eisen vermelden, de ambassade in Bangkok werkt net wat anders dan die in Abu Dabi…. Ik geef het antwoord op het hou het bij “Ergens tussen de 3 of 6 maanden, ligt er aan wie je treft, vraag het na bij de ambassade in Bangkok, succes!” . 😀

  7. Marco zegt op

    Beste Eduard als je in Thailand aankomt gelijk naar de ambassade en het visum aanvragen dan heb je 6 maanden de tijd om alles te regelen en eventuele problemen op te lossen.

  8. patrick zegt op

    ik weet niet hoe het bij de Nederlandse Ambassade gaat, maar in België hebben we volgende regeling: visum mag pas 3 maanden op voorhand aangevraagd worden, dus onmiddellijk bij aankomst in Thailand aanvragen zou fout gaan. Garantstelling maximaal 6 maanden voor aanvang visum laten opmaken. Maar je moet bij de visumaanvraag inkomstenbewijs van de laatste 3 maanden bijvoegen. Dus voor het bewijs zelf geldt 6 maanden, terwijl de bewijsstukken pas over de laatste 3 maanden mogen gaan (gelijk met de aanvraag visum dus). Dit zou het verschil in tekst van sommige gemeentebesturen kunnen verklaren. Ik hoop voor Eduard dat dit laatste niet het geval is voor Nederlanders, want anders moet je nog zien aan de inkomstenbewijzen van de laatste 3 maanden zien te raken terwijl je in Thailand bent. Toch best nog eens duidelijk informeren bij de ambassade zelf, zou ik aanraden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website