Lezersvraag: Europese auto invoeren in Thailand

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
22 maart 2014

Beste lezers,

Ik wil een Europese auto invoeren in Thailand, deze is 10 jaar oud, 1.600 kilo, 2.0 liter, aankoopprijs 4.000 Euro.

Heeft iemand ervaring hiermee en kan mij daarbij helpen of doorverwijzen?

Met vriendelijke groet,

Jan

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

22 reacties op “Lezersvraag: Europese auto invoeren in Thailand”

  1. BA zegt op

    Geen eigen ervaring mee, wel wat onderzoek naar gedaan.

    De waarde welke je er hier voor betaald hebt, doet in Thailand niet ter zake. Er word namelijk uitgegaan van een boekwaarde welke ze in hun eigen prijslijst hebben staan, tenzij het om een model gaat welke daar nooit geleverd is, of iets exotisch. Dan valt er over te onderhandelen of word er naar andere bronnen gekeken.

    http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/individuals/importing+personal+vehicle/importingpersonalvehicle

    Je moet rekenen dat verschepen uit Nederland je ongeveer 1000 euro gaat kosten.

    Ik kwam tot de conclusie dat een auto invoeren in Thailand gewoon niet echt de moeite is, je Europese auto daar verkopen en hier een nieuwe kopen is makkelijker en interessanter. Heb je ook geen gehakketak met customs, teamoney en ander gedoe.

  2. Patrick zegt op

    En in Thailand rij je links, dwz Engelse configuratie.

    • Wim zegt op

      Links rijden, nou niet altijd hoor. Er rijden er genoeg rechts hier. Zeker alle bussen op de grote weg. Enne…de rest rijdt er een beetje tussendoor.

  3. LOUISE zegt op

    Hallo Jan,

    Naar mijn mening zijn de kosten hoger dan jouw aankoop bedrag,
    Plus dat het mij zal verbazing of je deze hier in Thailand verzekerd kan krijgen, daar je stuur aan de “”verkeerde”” kan zit.
    Bespaar jezelf een hoop ellende en koop hier een andere auto.

    LOUISE

    • top martin zegt op

      Je hebt gelijk Louise. De kosten zijn zo hoog, dat het echt geen enkele zin heeft. Ook te meer, dat de kosten van te voren alleen (ongeveer) vast gelegt kunnen worden als je kopien van je gekochte auto papieren van te voren naar de Thaise duane stuurdt. Dat kan via een internationale expeditie bv. MAAS die ook een kantoor in Thailand heeft. Ik heb dat trajekt doorlopen-dwz. droog : dus alleen alles vragen hoe het werkt en wat het kost. . . . . NIET AAN TE BEGINNEN !!!

      Als antwoord op jouw verdere vraag : JA . . . je krijgt een auto met het stuur aan de Europeese kant in Thailand verzekerd. Dat is geen enkel probleem. Groetjes

  4. Frans Ermes zegt op

    Hallo jan
    Ik heb er mee te maken gehad, ik had alleen een kale carrosserie .koste 2000 euro
    Vervoer kosten valt wel mee Rotterdam Bangkok 600 euro.
    maar dan komt het onder de tafel 200.000 bht betaald plus invoer rechten 80.000 bht.
    De carrosserie is om 4 uur in de nacht bij mij afgeleverd.
    Je mag in Thailand geen auto s of delen invoeren
    ik heb er van geleerd nooit meer doen
    Frans

    • top martin zegt op

      Sorry Frans. Je mag in Thailand wel degelijk bv. autos invoeren. Geen probleem. Zoland je maar betaald wat verlangt wordt bij de duane. En dat is een gok spel-anders kan ik het niet noemen.

      Dezelfde auto is nieuw en/of gebruikt bij aankoop in Thailand altijd goedkoper.

  5. piet zegt op

    Niet aan beginnen koop hier een die is berekend op hitte heeft airco en invoer erg duur voor deze prijsklasse.
    Dus verkopen en hier een aanschaffen.

  6. Rob zegt op

    Ga eerst maar eens goed na of een auto van 10 jaar oud uberhaupt ingevoerd mag worden.
    Twintig jaar geleden toen ik mijn zeven jaar oude BMW uit Nederland wilde meenemen werde
    mij als grensn 3 jaar genoemd. Daarnaast dien je met invoerrechten die 100% of meer van de
    nieuwwaarde kiunnen bedragen. Een en ander versch8ilt ook nog of je de auto alsm onderdeel van je ïnboedel” meeneemt bij immigratie of dat je hier al woont. Dit alles gevoegd bij wat in de eersre reakties
    reeds is genoemd wat betrert de papierwinkel en het “extra” te betalen kan alleen maar tot de conclusie leiden: niet doen!

    • Cornelis zegt op

      Sowieso moet je voorafgaand aan de import een vergunning hebben – soms wel twee – anders krijg je nog een boete ook……….
      Zie de volgende relevante tekst van de website van de Thaise douane:

      Used / secondhand vehicles need to obtain an import permit from the Foreign Trade Department of the Ministry of Commerce, Tel. 02-5474804. For the vehicles with the weight less than 3500 Kgs., the importer needs to obtain an import permit from the Industrial Standard Institute as well.

      Warning For the importation of used/secondhand vehicles, an importer needs to obtain an import permit from the Foreign Trade Department of the Ministry of Commerce before the arrival of the vehicles; otherwise he/she shall be liable to a fine equal to 10 percent of the price of vehicle but not less than 1,000 Baht, or exceeding 20,000 Baht.

      Criteria for a Permanent Import of Used/Secondhand Vehicles
      An importer is eligible to import only ONE used/ secondhand vehicles for personal use.
      In case where the importer is a nonresident, he/she is required to stay in Thailand for at least ONE year and present a non-immigrant visa issued by the Immigration Bureau, the National Police Office together with a work permit issued by the Ministry of Labor and Social Welfare at the time of importation.

      • top martin zegt op

        Wat je hier aangeeft klopt van A tot Z niet. Mag ik vragen welke clown, die NIET in Thailand woond een auto aldaar importeerd ? Buitendien word een –work permit– . = werkvergunning verlangt ? Ik denk dat je een deel hebt gekopierd uit de wetgeving voor –zaken autos– met een speciale uitrusting aan boord bv. een meetwagen ?.

        Ik denk niet dat het moeilijk is een pensionario te vinden is met een werkvergunning die tevens een auto wil importeren ?. Waarom een voorafgaande import vergunning ? Hier gaat het dus over het feit of dat voertuig überhaupt mag worden geimporteerd ? Stel je voor elke Thaise Mercedes Benz importeur (auto uit Maylasia) zou dit bij elke auto moeten doen. Voor hij daar mee door is, heeft Mercedes het model al 2x veranderd.

        • Cornelis zegt op

          Lees het nog een keer na voor je reageert, zou ik zeggen. De informatie komt rechtstreeks van de website van de Thaise douane, ik heb het niet zelf verzonnen.

          • top martin zegt op

            Zoals ons allemaal bekend is en waar over hier in TB heel vaak gesproken en ook berichten geschreven werden, bestaat er in Thailand mindestens 2 verschillende versies van veel (bijna alle ?) wetten en regels. De wet of regel zoals hij papier staat en (2) hoe de dienstdiende Thaise beamte deze regels uitlegt. Hoe bv. bepaalde wetten tijdens de Bangkok shutdown werden gehandhaafd hebben we hier duidelijk in TB kunnen lezen.
            Voor mij en ik alle TB lezers, is het belangrijk hoe Thaise wetten worden uitgelegt en gehandhaaft op het moment dat ik op deze een beroep doe.Ga er maar niet van uit, dat een Thaise amtenaareen stap terug gaat doen ten behoefte van een expat. Daar kom je bedrogen uit.

            Als je een gaaf of top gerestoreerde auto importeerd en de beamte deze als -nieuw- klassifizeerd wil ik wel weten wat jij dan gaat doen. Niets ga je doen, omdat je deze wagen ook niet meer Thailand uit krijgt. Hij staat in -duane- bereik. Daar blijft hij staan tot jij dat betaald wat hij verlangt. Ga geen rechtzaak beginnen. Zo oud wordt je nooit dat je die uitslag nog beleefd.

            Ik praat hier in TB over -Thaise realtiteit- en niet over Thaise regels en wetten. Bij zulke auto akties ben je de Thaise willekeur uitgeleverd. Dus is dat helemaal geen onzin, maar gewoon Thaise real-time reality !!

          • rebell zegt op

            We kunnen hier wel over allerlei regels en kosten praten, maar heb ik hier geen enkel gefundeerd duane tarief gezien ?. Dat wil ik hier even doen.

            Nagekeken op de site van de Thaise duane. Op deze Thai site staan ALLE goederen genoemd die je maar kunt importeren, dus ook autos. Kijk op. lgtf.customs.go.th, onder Section XVII vehicles etc. , dan Chapter 87, Vehicle etc. vanaf code 87.0323.41. Import kosten zijn 200%. Mij werden in 2011 andere, hogere tarieven genoemd (Exporteur firma MAAS bv.) De stand van het dokument is 2050 (2007). Daarna hebben de Thais het schijnbaar niet voor nodig gevonden de tarieven op die site aan te passen of ze zijn nog recent ?. Zou ook kunnen-maar in strijd met wat MAAS zegd.

            Daar lees je, dat het 200% kost van de NIEUW waarde. Deze NIEUW waarde legt de Thaise duane vast op basis van de kosten van een gelijkwardig voertuig/model . . . in Thailand. De Thaise duane intereszeerd niet dat jij een Nederlandse (Belgische) aankoop rekening meer brengt dat jij het kneusje voor maar bv. € 1000,- gekocht hebt. Dat (200%) is alleen de import belasting. Dann komt BTW er bij en kosten van -papier- winkel en ga zo maar door. Dan nog even de beamte -smeren-, anders duurd het maanden voordat je een O.K. krijgt.

            TIP: Het beste importeer je een gebruikte ambulance voertuig. Die kost maar 30%.

  7. peter zegt op

    begin er niet aan, zoals je in voorgaande reacties kunt lezen, doe het niet

  8. teun zegt op

    Een auto invoeren kost je – naast transport – ca 200 % van de waarde. Dus je hoeft m.i. niet eens te beginnen met rekenen. En daarnaast: de papierwinkel waar je doorheen moet………is waarschijnlijk op zichzelf al voldoende afschrikwekkend.

    Gewoon niet verder over nadenken. Niet doen. Zou mijn advies zijn.

  9. top martin zegt op

    Niet aan beginnen. Het woord -oude auto- kend de Thaise duane niet. Ik heb het uitgerekend met een Mercedes. Nieuwprijs (zonder BTW) 45.000. Transport + verzekering ca 2800 Euro. Invoerkosten ca. 356% over de Thaise nieuw waarde voor een gelijke model. Is die uitvoering nu net niet te koop in Thailand, doet de duane wat hij voor goed vind. Koop je hetzelfde model in Thailand kost hij omgerekend maar 4.850.000 Baht en je stuur wiel zit dan meteen aan de goede Thaise kant.

    Dit model is ook als inport uit Malaysia te koop. Maar dat het de een klok in miles en niet in km. Buitendien vertikt de Mercedes (gratis) service te geven aan een uit Maylasia importeerde Benz. Dat gaat alleen tegen cash betaling.

    Staat dan je wagen eindelijk op de kaai in Thailand en je bent helemaal niet tevreden met wat financieel gebeurd, mag je hem zonder betaling NIET in dezelfde kontainer terug sturen. Joue auto staat namelijk op Thais grondgebied en kan niet zo maar geexporteerd worden.

    Hoe je het bekijkt…je bent . . het sigaar !!! (lach). TIP: koop een gebruikte of nieuwe in Thailand = goedkoper.

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ top martin In een bekende fraudezaak vorig jaar werden nieuwe luxe auto’s uit Engeland ingevoerd en als tweedehands opgegeven om recht te hebben op lagere invoerrechten. Dus die categorie bestaat blijkbaar wel. Een andere toegepaste truc was de wagen in onderdelen in te voeren. Voor beide trucs werden douaneambtenaren omgekocht, dus ik zou niemand adviseren het zo te doen. Bangkok Hilton is geen hotel.

      • top martin zegt op

        Ik geef je meteen gelijk beste Dick. Maar zoals jij al zegd, werden er duane mensen omgekocht. Dat betekend, buiten de -gokspel- hoogte op de auto invoerrechten, daar nog eens de smeergelden bij geteld moeten worden. Ik denk dat wij eens zijn, dat dit niet de juiste weg is ?

        Van de andere kant zie ik de Bangkok Hllton (gevangenis) ook weer als een voordeel. In die tijd van je verblijf aldaar kun je goed de Thaise taal leren . . (lach). Er bestaan echter ook andere, anngenamere manieren die taal te leren.

    • Cornelis zegt op

      Het begrip ‘oude auto’ – zoals jij het noemt – kent de Thaise douane wel degelijk, top martin. Kijk maar eens op de website van de douane die hierboven al eerder werd aangehaald, en je ziet zelfs een lijst van percentages waarmee de waarde wordt verminderd naarmate de auto ouder is. Geen onzin verkopen, dus.
      Overigens neemt dat niet weg dat de invoer niet bepaald aantrekkelijk is, zeker ook gezien de vergunningen die je eerst moet zien te krijgen, zoals ik hierboven al aangaf.

  10. Kees en Els Chiang Mai zegt op

    Hoe je het ook keert of went, je krijgt niet uitgezocht over hoe, wat waar omdat “men” het hier ook niet weet. Wij hebben geprobeerd een Mercedes Unimog omgebouwd tot motorhome in te voeren, omdat wij na een reis van Nederland naar hier gereden zijn 30.000 km. 18 landen in 14 maanden. Ok. de auto was van 1980, dus een oudje, maar …. dan komt het het …..he….. een mercedes en groot en mooi hupa. 240 % tax van de huidige waarden. Ja en wie bepaald de waarden en daar gaat het inderdaad om, het is maar net hoe “men” het ziet. Gelukkig hebben wij onde Unimog kunnen verkopen en hij is naar New-Zealand verscheept. Dus ook ons advies: Niet doen !!!!.

    • top martin zegt op

      Dank je wel voor jouw/jullie bericht. Jullie schilderen dat wat ik (en andere nuchter denkenden) hier in TB ook al gezegd hebben. Je bent aan de willekeur van de Thaise duane gekoppeld=uitgeleverd. Aan Thaise wetten en regels heb je dan helemaal niets. Mag je wel staan zwaaien op de kaai naast je import auto met de Thaise regels in je hand om de duane te imponeren-het helpt je niets

      Koop gewoon een auto in Thailand en je bent van alle gezeur, willekeur en verkeerd stuur etc. af. Ook al zouden de Thaise invoerrechten 0% zijn, zou ik nog steeds geen auto uit Europoa inporteren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website