Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Eduard: De beste man is 75 jaar oud en heeft het eeuwige leven niet. Tegen de tijd dat hij de 80 aantikt, is zijn kleindochter bezig met e
- Peter (redactie): Beste Tino, je spreekt jezelf tegen. Eerst schrijf je dat stemmen kopen een dwaze en onjuiste stereotypering is. En een stukje ver
- TheoB: Nou GeertP, Ik denk dat de neo-feodale elites – dat zijn de (ultra) royalisten binnen de adellijke, militaire en zakelijke elite
- Eduard: Is het niet de farang zelf die meent sinterklaas te moeten spelen? Hoezo wordt zo vaak de farang afgespiegeld als de ‘wandel
- Kopkeh: Zo knap van je dat je al die ervaringen kunt bundelen en sorteren. En later in een verhaal in deze prachtige landschappen aan ons
- Wil: Geweldig verhaal, heerlijk gelezen
- Rudy: Een schromelijk onderschatting van Geert. Een biljoen keer gelijk heeft hij. En inderdaad enkel hun schaamte (voor zo een dingen d
- Rudy: Het enige wat ik zie floreren zijn digitale betaalapps en aanverwante QR-codes . In 1 jaar van niets naar een niveau waar in elk g
- Rudy: Ze kunnen nog niet eens deftige software en IT leveren om de websites van hun ambassades uit het niveau van de jaren 80 te tillen.
- Rudy: Ik heb vandaag op een marktje in Pattaya een flesje water gekregen van een Thaise dame. De eerste keer in 35 jaar dat ik ooit iets
- Rudy: ‘Hij was de geldschieter geworden, degene die altijd moest geven, zonder dat iemand vroeg of hij nog kon of wilde.’ I
- Annelies: Behoorlijk heftig als je pinpas door de schoonfamilie als een soort plastic sinterklaas wordt gezien.
- fred: Wel hopen je er niet ziek wordt. In Vang Vieng hangen zelfs borden waarop te lezen staat dat wanneer je je voelt ziek worden je be
- GeertP: Het is te hopen Erik dat je geen gelijk gaat krijgen, weer een militaire junta daar zit niemand op te wachten, de laatste heeft aa
- Tino Kuis: Wel goed geschreven en ik ben het er grotendeels mee eens, behalve dan dit citaat: ” En dan de Pheu Thai Party zelf. Het
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Europese auto invoeren in Thailand
Lezersvraag: Europese auto invoeren in Thailand
Beste lezers,
Ik wil een Europese auto invoeren in Thailand, deze is 10 jaar oud, 1.600 kilo, 2.0 liter, aankoopprijs 4.000 Euro.
Heeft iemand ervaring hiermee en kan mij daarbij helpen of doorverwijzen?
Met vriendelijke groet,
Jan
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Cultuur24 november 2024Gedicht v/d week: De stilte van een oranje ochtend
- Leven in Thailand24 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (180)
- Lezersvraag24 november 2024Legalisatie handtekening van mijn Thaise vrouw voor volmacht (Nederlandse) notaris?
- Lezersvraag24 november 2024Hoe regel ik een huwelijk in Thailand en breng ik mijn partner naar België?
Geen eigen ervaring mee, wel wat onderzoek naar gedaan.
De waarde welke je er hier voor betaald hebt, doet in Thailand niet ter zake. Er word namelijk uitgegaan van een boekwaarde welke ze in hun eigen prijslijst hebben staan, tenzij het om een model gaat welke daar nooit geleverd is, of iets exotisch. Dan valt er over te onderhandelen of word er naar andere bronnen gekeken.
http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/individuals/importing+personal+vehicle/importingpersonalvehicle
Je moet rekenen dat verschepen uit Nederland je ongeveer 1000 euro gaat kosten.
Ik kwam tot de conclusie dat een auto invoeren in Thailand gewoon niet echt de moeite is, je Europese auto daar verkopen en hier een nieuwe kopen is makkelijker en interessanter. Heb je ook geen gehakketak met customs, teamoney en ander gedoe.
En in Thailand rij je links, dwz Engelse configuratie.
Links rijden, nou niet altijd hoor. Er rijden er genoeg rechts hier. Zeker alle bussen op de grote weg. Enne…de rest rijdt er een beetje tussendoor.
Hallo Jan,
Naar mijn mening zijn de kosten hoger dan jouw aankoop bedrag,
Plus dat het mij zal verbazing of je deze hier in Thailand verzekerd kan krijgen, daar je stuur aan de “”verkeerde”” kan zit.
Bespaar jezelf een hoop ellende en koop hier een andere auto.
LOUISE
Je hebt gelijk Louise. De kosten zijn zo hoog, dat het echt geen enkele zin heeft. Ook te meer, dat de kosten van te voren alleen (ongeveer) vast gelegt kunnen worden als je kopien van je gekochte auto papieren van te voren naar de Thaise duane stuurdt. Dat kan via een internationale expeditie bv. MAAS die ook een kantoor in Thailand heeft. Ik heb dat trajekt doorlopen-dwz. droog : dus alleen alles vragen hoe het werkt en wat het kost. . . . . NIET AAN TE BEGINNEN !!!
Als antwoord op jouw verdere vraag : JA . . . je krijgt een auto met het stuur aan de Europeese kant in Thailand verzekerd. Dat is geen enkel probleem. Groetjes
Hallo jan
Ik heb er mee te maken gehad, ik had alleen een kale carrosserie .koste 2000 euro
Vervoer kosten valt wel mee Rotterdam Bangkok 600 euro.
maar dan komt het onder de tafel 200.000 bht betaald plus invoer rechten 80.000 bht.
De carrosserie is om 4 uur in de nacht bij mij afgeleverd.
Je mag in Thailand geen auto s of delen invoeren
ik heb er van geleerd nooit meer doen
Frans
Sorry Frans. Je mag in Thailand wel degelijk bv. autos invoeren. Geen probleem. Zoland je maar betaald wat verlangt wordt bij de duane. En dat is een gok spel-anders kan ik het niet noemen.
Dezelfde auto is nieuw en/of gebruikt bij aankoop in Thailand altijd goedkoper.
Niet aan beginnen koop hier een die is berekend op hitte heeft airco en invoer erg duur voor deze prijsklasse.
Dus verkopen en hier een aanschaffen.
Ga eerst maar eens goed na of een auto van 10 jaar oud uberhaupt ingevoerd mag worden.
Twintig jaar geleden toen ik mijn zeven jaar oude BMW uit Nederland wilde meenemen werde
mij als grensn 3 jaar genoemd. Daarnaast dien je met invoerrechten die 100% of meer van de
nieuwwaarde kiunnen bedragen. Een en ander versch8ilt ook nog of je de auto alsm onderdeel van je ïnboedel” meeneemt bij immigratie of dat je hier al woont. Dit alles gevoegd bij wat in de eersre reakties
reeds is genoemd wat betrert de papierwinkel en het “extra” te betalen kan alleen maar tot de conclusie leiden: niet doen!
Sowieso moet je voorafgaand aan de import een vergunning hebben – soms wel twee – anders krijg je nog een boete ook……….
Zie de volgende relevante tekst van de website van de Thaise douane:
Used / secondhand vehicles need to obtain an import permit from the Foreign Trade Department of the Ministry of Commerce, Tel. 02-5474804. For the vehicles with the weight less than 3500 Kgs., the importer needs to obtain an import permit from the Industrial Standard Institute as well.
Warning For the importation of used/secondhand vehicles, an importer needs to obtain an import permit from the Foreign Trade Department of the Ministry of Commerce before the arrival of the vehicles; otherwise he/she shall be liable to a fine equal to 10 percent of the price of vehicle but not less than 1,000 Baht, or exceeding 20,000 Baht.
Criteria for a Permanent Import of Used/Secondhand Vehicles
An importer is eligible to import only ONE used/ secondhand vehicles for personal use.
In case where the importer is a nonresident, he/she is required to stay in Thailand for at least ONE year and present a non-immigrant visa issued by the Immigration Bureau, the National Police Office together with a work permit issued by the Ministry of Labor and Social Welfare at the time of importation.
Wat je hier aangeeft klopt van A tot Z niet. Mag ik vragen welke clown, die NIET in Thailand woond een auto aldaar importeerd ? Buitendien word een –work permit– . = werkvergunning verlangt ? Ik denk dat je een deel hebt gekopierd uit de wetgeving voor –zaken autos– met een speciale uitrusting aan boord bv. een meetwagen ?.
Ik denk niet dat het moeilijk is een pensionario te vinden is met een werkvergunning die tevens een auto wil importeren ?. Waarom een voorafgaande import vergunning ? Hier gaat het dus over het feit of dat voertuig überhaupt mag worden geimporteerd ? Stel je voor elke Thaise Mercedes Benz importeur (auto uit Maylasia) zou dit bij elke auto moeten doen. Voor hij daar mee door is, heeft Mercedes het model al 2x veranderd.
Lees het nog een keer na voor je reageert, zou ik zeggen. De informatie komt rechtstreeks van de website van de Thaise douane, ik heb het niet zelf verzonnen.
Zoals ons allemaal bekend is en waar over hier in TB heel vaak gesproken en ook berichten geschreven werden, bestaat er in Thailand mindestens 2 verschillende versies van veel (bijna alle ?) wetten en regels. De wet of regel zoals hij papier staat en (2) hoe de dienstdiende Thaise beamte deze regels uitlegt. Hoe bv. bepaalde wetten tijdens de Bangkok shutdown werden gehandhaafd hebben we hier duidelijk in TB kunnen lezen.
Voor mij en ik alle TB lezers, is het belangrijk hoe Thaise wetten worden uitgelegt en gehandhaaft op het moment dat ik op deze een beroep doe.Ga er maar niet van uit, dat een Thaise amtenaareen stap terug gaat doen ten behoefte van een expat. Daar kom je bedrogen uit.
Als je een gaaf of top gerestoreerde auto importeerd en de beamte deze als -nieuw- klassifizeerd wil ik wel weten wat jij dan gaat doen. Niets ga je doen, omdat je deze wagen ook niet meer Thailand uit krijgt. Hij staat in -duane- bereik. Daar blijft hij staan tot jij dat betaald wat hij verlangt. Ga geen rechtzaak beginnen. Zo oud wordt je nooit dat je die uitslag nog beleefd.
Ik praat hier in TB over -Thaise realtiteit- en niet over Thaise regels en wetten. Bij zulke auto akties ben je de Thaise willekeur uitgeleverd. Dus is dat helemaal geen onzin, maar gewoon Thaise real-time reality !!
We kunnen hier wel over allerlei regels en kosten praten, maar heb ik hier geen enkel gefundeerd duane tarief gezien ?. Dat wil ik hier even doen.
Nagekeken op de site van de Thaise duane. Op deze Thai site staan ALLE goederen genoemd die je maar kunt importeren, dus ook autos. Kijk op. lgtf.customs.go.th, onder Section XVII vehicles etc. , dan Chapter 87, Vehicle etc. vanaf code 87.0323.41. Import kosten zijn 200%. Mij werden in 2011 andere, hogere tarieven genoemd (Exporteur firma MAAS bv.) De stand van het dokument is 2050 (2007). Daarna hebben de Thais het schijnbaar niet voor nodig gevonden de tarieven op die site aan te passen of ze zijn nog recent ?. Zou ook kunnen-maar in strijd met wat MAAS zegd.
Daar lees je, dat het 200% kost van de NIEUW waarde. Deze NIEUW waarde legt de Thaise duane vast op basis van de kosten van een gelijkwardig voertuig/model . . . in Thailand. De Thaise duane intereszeerd niet dat jij een Nederlandse (Belgische) aankoop rekening meer brengt dat jij het kneusje voor maar bv. € 1000,- gekocht hebt. Dat (200%) is alleen de import belasting. Dann komt BTW er bij en kosten van -papier- winkel en ga zo maar door. Dan nog even de beamte -smeren-, anders duurd het maanden voordat je een O.K. krijgt.
TIP: Het beste importeer je een gebruikte ambulance voertuig. Die kost maar 30%.
begin er niet aan, zoals je in voorgaande reacties kunt lezen, doe het niet
Een auto invoeren kost je – naast transport – ca 200 % van de waarde. Dus je hoeft m.i. niet eens te beginnen met rekenen. En daarnaast: de papierwinkel waar je doorheen moet………is waarschijnlijk op zichzelf al voldoende afschrikwekkend.
Gewoon niet verder over nadenken. Niet doen. Zou mijn advies zijn.
Niet aan beginnen. Het woord -oude auto- kend de Thaise duane niet. Ik heb het uitgerekend met een Mercedes. Nieuwprijs (zonder BTW) 45.000. Transport + verzekering ca 2800 Euro. Invoerkosten ca. 356% over de Thaise nieuw waarde voor een gelijke model. Is die uitvoering nu net niet te koop in Thailand, doet de duane wat hij voor goed vind. Koop je hetzelfde model in Thailand kost hij omgerekend maar 4.850.000 Baht en je stuur wiel zit dan meteen aan de goede Thaise kant.
Dit model is ook als inport uit Malaysia te koop. Maar dat het de een klok in miles en niet in km. Buitendien vertikt de Mercedes (gratis) service te geven aan een uit Maylasia importeerde Benz. Dat gaat alleen tegen cash betaling.
Staat dan je wagen eindelijk op de kaai in Thailand en je bent helemaal niet tevreden met wat financieel gebeurd, mag je hem zonder betaling NIET in dezelfde kontainer terug sturen. Joue auto staat namelijk op Thais grondgebied en kan niet zo maar geexporteerd worden.
Hoe je het bekijkt…je bent . . het sigaar !!! (lach). TIP: koop een gebruikte of nieuwe in Thailand = goedkoper.
@ top martin In een bekende fraudezaak vorig jaar werden nieuwe luxe auto’s uit Engeland ingevoerd en als tweedehands opgegeven om recht te hebben op lagere invoerrechten. Dus die categorie bestaat blijkbaar wel. Een andere toegepaste truc was de wagen in onderdelen in te voeren. Voor beide trucs werden douaneambtenaren omgekocht, dus ik zou niemand adviseren het zo te doen. Bangkok Hilton is geen hotel.
Ik geef je meteen gelijk beste Dick. Maar zoals jij al zegd, werden er duane mensen omgekocht. Dat betekend, buiten de -gokspel- hoogte op de auto invoerrechten, daar nog eens de smeergelden bij geteld moeten worden. Ik denk dat wij eens zijn, dat dit niet de juiste weg is ?
Van de andere kant zie ik de Bangkok Hllton (gevangenis) ook weer als een voordeel. In die tijd van je verblijf aldaar kun je goed de Thaise taal leren . . (lach). Er bestaan echter ook andere, anngenamere manieren die taal te leren.
Het begrip ‘oude auto’ – zoals jij het noemt – kent de Thaise douane wel degelijk, top martin. Kijk maar eens op de website van de douane die hierboven al eerder werd aangehaald, en je ziet zelfs een lijst van percentages waarmee de waarde wordt verminderd naarmate de auto ouder is. Geen onzin verkopen, dus.
Overigens neemt dat niet weg dat de invoer niet bepaald aantrekkelijk is, zeker ook gezien de vergunningen die je eerst moet zien te krijgen, zoals ik hierboven al aangaf.
Hoe je het ook keert of went, je krijgt niet uitgezocht over hoe, wat waar omdat “men” het hier ook niet weet. Wij hebben geprobeerd een Mercedes Unimog omgebouwd tot motorhome in te voeren, omdat wij na een reis van Nederland naar hier gereden zijn 30.000 km. 18 landen in 14 maanden. Ok. de auto was van 1980, dus een oudje, maar …. dan komt het het …..he….. een mercedes en groot en mooi hupa. 240 % tax van de huidige waarden. Ja en wie bepaald de waarden en daar gaat het inderdaad om, het is maar net hoe “men” het ziet. Gelukkig hebben wij onde Unimog kunnen verkopen en hij is naar New-Zealand verscheept. Dus ook ons advies: Niet doen !!!!.
Dank je wel voor jouw/jullie bericht. Jullie schilderen dat wat ik (en andere nuchter denkenden) hier in TB ook al gezegd hebben. Je bent aan de willekeur van de Thaise duane gekoppeld=uitgeleverd. Aan Thaise wetten en regels heb je dan helemaal niets. Mag je wel staan zwaaien op de kaai naast je import auto met de Thaise regels in je hand om de duane te imponeren-het helpt je niets
Koop gewoon een auto in Thailand en je bent van alle gezeur, willekeur en verkeerd stuur etc. af. Ook al zouden de Thaise invoerrechten 0% zijn, zou ik nog steeds geen auto uit Europoa inporteren.