Beste lezers,
Vorige week boekte ik een retourreis naar Thailand met Etihad vanuit Brussel. Vertrek 27/09 , retour 19/12 telkens met tussenstop in Abu Dhabi van +/- 2u. Ik baal van lange overstaptijden dus deze boeking was perfect.
Daags nadien bericht van Etihad dat retourreis vanuit Abu Dhabi naar Brussel met 35 min. verlaat was. Dat half uurtje maakt me niet veel uit, maar vandaag (precies 2 maanden op voorhand krijg ik bericht dat mijn vertrek vanuit Bangkok naar Abu Dhabi met 2u vervroegd is, dus nu in totaal 4u overstaptijd.
Mijn vraag: wat zijn mijn rechten hier? Kan een vliegtuigmaatschappij zomaar naar hartelust uren veranderen? Over enige compensatie natuurlijk geen woord! In regel is een vlucht met lange overstaptijden goedkoper dan een met korte. Annuleren doe ik liever niet want wie weet zie ik mijn centjes nooit meer weer. En uren aan de telefoon hangen …nee dank u.
Zijn er nog lezers die die deze vlucht geboekt hebben? Of iets gelijkaardigs hebben meegemaakt?
Thanks for sharing.
Groet,
Ron
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
MITS tenminste 1 maand tevoren aangekondigd en MITS dan de mogelijkheid wordt geboden tot kosteloos annuleren. MAARre-dat is EU en EY zit in AUH=Abu Dabhi en daar heeft de EU dus geen invloed op.
Er zijn diverse vlieg-fanaten/veelvlieger-forums die allemaal helemaal bol staan met reacties van verontwaardigde mensen die menen dat ze met hun duurbetaald bisnisclass daar van gevrijwaard zouden zijn-nee dus. Langer in dienst zijnde medewerkers van airlines zijn er allemaal op getraind poeslief met suiker in de mond aardig tegen de klant nare boodschappen te melden
Ja dat kan zeker. 2 uur is dan ook totaal verwaarloosbaar als je de totale reis tijd bekijkt. Wees blij dat je geen 10+ overstaptijd hebt. Dan zou ik zeggen heb je echt een punt.
Ik vlieg heel veel jaren met Etihad en ja het komt wel eens voor dat een vlucht veranderd wordt. Meestal geen probleem.
Hallo Ron, Helaas voor jou maar dit is toegestaan want de tijden zijn richttijden en daar van kan worden afgeweken. De enige verplichting die een vliegtuigmaatschappij heeft is jou op 27 september op de plaats van bestemming doen aankomen en dat doen ze. Of je het leuk vind of niet er is niets tegen te doen. Maak het zelf ook mee ik had 75 minuten overstap tijd nu moet ik 7 uur wachten in Singapore dus die 4 uur valt nog mee
Beste Ron,
Ik ondervind hetzelfde.
Mijn vlucht is ook reeds geboekt vanaf begin Mei voor korte wachtijden te bekomen tijdens de transfers, ik bekom dan ook de laagste ticketprijs, daarom boek ik elk jaar van 6 maanden vóór de vertrekdatum.
Nu heb ik ook al 3 keer een update gekregen van Etihad dat vertrekuren veŕanderd zijn, daardoor zit ik nu ook met oversþaptijden van 3u35 min.!
Ik denk er ook aan voor een klacht in te dienen.!
Ik heb dat met vorige vluchten nooit meegemaakt.!!
Louis,
Ik ben trouwe klant bij Etihad en vlieg meestal tijdens de wintermaanden naar Thailand.
De normale transit tijden in Abu Dhabi zijn inderdaad iets meer dan 2 uur. Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat de vlucht in Brussel met meer dan een uur vertraging vertrokken was (slecht weer, ijzelvorming op het vliegtuig, …). Dan blijft er van de 2 uurtjes transit niet veel meer over.
Persoonlijk vind ik 2 uur om over te stappen soms wel krap. Er moet niet veel mis gaan om je aansluitende vlucht te missen. Geef mij dan maar een overstap van 3u35 min. Voor je het weet zijn die uurtjes voorbij en heb je wat extra ademruimte bij eventuele problemen.
Ik begrijp dan ook niet waarom sommigen een immens probleem maken als ze iets langer moeten wachten. Dreigen met klachten bezorgt je enkel wat meer frustraties. Indien ze je vlucht zouden afgelasten of verplaatsen naar een dag later dan heb je een punt. Een 2 tal extra uurtjes, nee hoor, dit is klagen om te klagen.
Beste Ron,
Heb laatst met Etihad gevlogen, en is ook de laatste keer.
Heen naar BKK ging prima, maar terug was de vlucht vervroegd, terwijl de aansluitende vlucht juist verlaat werd. 4,5 uur tussenstop.
Wij hebben ook Etihad vanuit Brussel geboekt en vliegen dus ook via Abu Dhabi. Onze eindbestemming is Phuket. Ook hier vertrek- en aankomsttijden gewijzigd, maar rond een half uurtje is derhalve geen probleem.
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik vertrek in december en kom in januari terug en de uren zijn ook al 2 keer veranderd. Ook bij terugvlucht 4 uur wachten i.p.v. 2 uur. Ik weet niet wat men daar kan tegen doen.
Vlucht gewijzigd? Dit zijn uw rechten!
U heeft een mooie reis geboekt, maar een week voor vertrek meldt de luchtvaartmaatschappij dat uw vlucht gewijzigd is. U vertrekt een dag later, terwijl uw terugvlucht wel op de geplande tijd blijft staan. Door deze schemawijziging heeft u een dag korter op uw bestemming. Bij een schemawijziging van uw vlucht heeft u verschillende rechten. Zo heeft u recht op vergoeding van de door u extra gemaakte kosten en mogelijk recht op compensatie voor uw geleden tijdsverlies. Dit alles op basis van Verordening 261/2004 en het Verdrag van Montréal.
Vluchttijden veranderd, wat nu?
U heeft bericht ontvangen van de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie dat uw vluchttijden veranderd zijn. Uw vluchttijden, ook wel vluchtschema, mag wijzigen tot twee weken voor vertrek zonder dat dit consequenties heeft voor de luchtvaartmaatschappij. Doen zij dit minder dan twee weken voor vertrek dan heeft u, volgens Verordening 261/2004, recht op compensatie en eventueel recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten. Het is hierbij belangrijk dat u bewijs bewaart van het moment van informeren.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vluchttijden wijzigen?
De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen mits zij dit meer dan twee weken voor vertrek aan u communiceren. Dit komt vaak voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode. De luchtvaartmaatschappij heeft de zorgplicht richting de passagier en moet dan ook de passagier op tijd informeren. Zij kunnen dit via de reisorganisatie doen of direct melden bij de passagier. Wanneer u als passagier de wijziging minder dan twee weken voor vertrek hoort heeft u recht op compensatie en vergoeding van de extra gemaakte kosten. Verordening 261/2004 maakt hierbij geen onderscheid tussen lijn- of chartervluchten.
Vergoeding van uw extra gemaakte kosten
Als uw vluchttijden veranderd zijn bestaat de mogelijkheid dat u een dag langer moet blijven. Het kan zijn dat u daardoor extra kosten moet maken voor bijvoorbeeld een extra hotelovernachting en de huur van de huurauto een dag langer. Deze extra kosten moet de luchtvaartmaatschappij vergoeden als u dit binnen twee weken voor vertrek te horen heeft gekregen. Hierbij is het altijd belangrijk om bewijs te bewaren.
Recht op compensatie bij verandering in vluchttijden
Of u recht heeft op compensatie hangt af van de verandering in de vluchttijden en wanneer u geïnformeerd bent:
Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie
Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
Bent u 7 dagen of minder voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u recht op compensatie
Daarnaast is het van belang dat u vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit de EU of vertrekt vanuit een luchthaven in de EU.
Situaties waarbij u geen recht op compensatie heeft
Niet in alle gevallen heeft u recht op compensatie. Als de luchtvaartmaatschappij uw vluchttijden veranderd, omdat er sprake is van een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. Wel heeft u in zo’n geval recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten. Er wordt van een buitengewone omstandigheid gesproken als de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de wijziging in uw vluchtschema. Hierbij kunt u denken aan extreme weersomstandigheden die het niet toelaten om te gaan vliegen of terrorisme.
Hoogte van de compensatie
Als u recht heeft op compensatie dan wordt de hoogte van de compensatie bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.
Vluchtbestemmingen binnen de EU
€250 compensatie bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
€400 compensatie bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
€250 compensatie bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
€400 compensatie bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
€600 compensatie bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km
De hoogte van de compensatie wordt verlaagd met 50% als het verschil in aankomsttijd van de oorspronkelijke vlucht en de vervangende vlucht als volgt is:
Bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km waarbij de vervangende vlucht één tot twee uur eerder vertrekt.
Bij een geannuleerde vlucht tussen de 1500 km tot en met 3500 km waar bij de vervangende vlucht één tot drie uur eerder vertrekt of twee tot vier uur later aankomt.
Bij een geannuleerde vlucht met een bestemming buiten de EU van meer dan 3500 km waarbij de vervangende vlucht één tot vier uur eerder vertrekt of twee tot vier uur later aankomt.
Claim uw compensatie bij een schemawijziging
Uw compensatie voor het geleden tijdsverlies claimt u bij de luchtvaartmaatschappij. Vaak kunt u bij de luchtvaartmaatschappij op de website eenvoudig aangeven dat u een compensatie wilt claimen. Dit is niet altijd gemakkelijk in een situatie van een schemawijziging, omdat u in sommige gevallen een niet bestaande vlucht op uw boekingsbevestiging heeft staan. U kunt op de website van EUclaim controleren of u recht heeft op compensatie. Als u recht heeft op compensatie kunt u de claim direct indienen bij de luchtvaartmaatschappij, EUclaim of u kunt contact opnemen met uw reisbureau, reisverzekering of rechtsbijstandsverzekeraar.
https://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/vlucht-gewijzigd-rechten/
Ik heb hetzelfde voor. Ik vertrek 4 oktober en komt terug op 3 november. Op 20 juli krijg ik een bericht dat vlucht EY57 van Abu Dhabi naar Brussel veranderd is van 2.35 uur naar 3.10 uur.
Een week later op 27 juli krijg ik een bericht dat vlucht EY407 veranderdis van 21.05 uur naar 19.10 uur.
Dat is bijna 4 uur transit in plaats van 2.05 uur.
Groeten
Hugo
Een tussenstop kan ook een zegen zijn voor je lichaam. Eens de benen strekken, wat rondwandelen, een koffietje drinken, allemaal niet zo erg.
Ik heb vele malen naar Bangkok gevlogen via Abu Dhabi en de normale overstap van 2 uurtjes is toch maar nipt. De afstand tussen de verschillende terminals is redelijk groot. Dus die 4 uurtjes is toch geen drama!
Indien dit de enige veranderingen zijn: bij de retourvlucht 2 uur vroeger. Ik zie echt niet in waar u over te klagen hebt en een klacht hieromtrent zal geen enkel resultaat opleveren. Indien U lange overstaptijden niet wenst of haat: boek dan in het vervolg een rechtstreekse vlucht, dan heb je geen overstaptijden. Op de eerste rij willen zitten voor de prijs van de laatste rij….. ja, je kiest zelf….
Bedankt voor jouw nuttige advies ! Hier was ik zelf niet opgekomen !
Als jij rond die periode een rechtstreekse vlucht kan vinden vanuit Brussel ,aarzel niet om mij te contacteren !!
Ron,
Ik heb wel degelijk een rechtstreekse vlucht. Kan je me eens je email bezorgen, dan mail ik je de details door.
Bart.
Ik zie eigenlijk het probleem niet. Wat zijn 2 uurtjes in een mensenleven. Moet er daar nu echt over geklaagd worden? Er zijn ergere dingen in het leven.
Dreigen met klachten, zich de vraag stellen wat je rechten zijn, en dit allemaal voor een schamele 2 uurtjes dat men langer moet wachten tijdens het overstappen. Maak je het jezelf nu niet wat lastig?
Ik heb vele malen met Etihad via Abu Dhabi gevlogen. Verschillende malen werd er tijdens de transit gewacht op andere vluchten zodat alle passagiers met bestemming Bangkok netjes hun op hun bestemming konden geraken. Mooi toch? Dat ik daarvoor zelf wat langer moest wachten, wel dat deerde me niet. Iedereen blij, iedereen gelukkig.
Alvast een aangenaam verblijf in Thailand gewenst en geniet van het leven!
Hier hetzelfde scenario…ik vlieg op 7 november van Brussel naar BKK en op 1 december terug. Ook mijn terugvlucht is met 2 uur vervroegd met als gevolg 4 uur wachten op mijn connectievlucht naar Brussel…jammer maar het zij zo….normaal vlieg ik met Qatar en daar heb ik dat probleem nog nooit gehad. Maar die periode was Qatar toch zo’n 400 euro duurder vandaar mijn beslissing om met Ethiad in zee te gaan. In het verleden is dit me ook al een paar keer overkomen met Ethiad en daarom blijft Qatar toch nummer 1 voor mij (als het prijsverschil niet te groot is, natuurlijk!). We zullen de bluts met de buil nemen zeker 😉