Beste lezers,
Sinds enige tijd is het weer mogelijk om rechtstreeks vanuit Brussel naar het Verre Oosten te vliegen met Thai Airways op Bangkok of met Singapore Airlines op Singapore.
Ik neem beide in overweging omdat we uiteindelijk toch naar Phuket of Krabi willen, waar we al vele jaren heen gaan. Tot voor het corona tijdperk ging dat uitstekend met de rechtstreekse vlucht van TG vanuit Brussel.
Daarna was er geen directe vlucht meer vanuit Brussel en hadden we geen goede ervaringen met Finnair, Turkish Airlines en eigenlijk ook niet met Thai Airways mede door het feit dat dit telkens niet direct verbindingen waren. Bovendien was het erg opvallend dat de service aan boord flink was gedaald, hoewel de prijzen fors waren gestegen.
Onze hoop ligt dus nu weer in het comfort van de rechtstreekse verbindingen. We zijn zeventig plus en hoe minder gedraaf er nodig is, hoe beter, waardoor de via via vluchten niet meer in aanmerking komen.
Mijn vraag is nu of er reizigers zijn die de afgelopen maanden vanuit Brussel naar het Verre Oosten zijn gevlogen, met TG naar BKK of met SQ naar SIN? En die hun recente ervaring willen delen, vooral dan op gebied van service in economy class.
Alvast bedankt om jullie ervaringen te willen delen.
Groet,
Nonkelwin
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond16 november 2024Thais zeezout (lezersinzending)
- Immigratie infobrief16 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 055/24: Immigration Chiang Mai – Jaarverlenging Thai Marriage
- Visumvraag16 november 2024Thailand Visa vraag Nr 206/24: Omzetten van Tourist naar Non-immigrant O
- Gezondheid15 november 2024Vraag aan huisarts Maarten: Wat is een goede PSA waarde?
Je bent een beetje voorbarig want Thai Airways vliegt pas vanaf december terug rechtstreeks vanuit Brussel dus kan er ook niemand zijn ervaring meedelen. Thai Airways is je enige optie, er is geen enkel andere die rechtstreeks naar Bangkok vliegt vanuit Belgie, ook niet Singapore Airways. De maatschappijen waar je mistevreden over bent hebben nochtans een goeie reputatie, Turkisch is zelfs andermaal verkozen tot beste Europese carrier. De prijzen zijn wat ze zijn, daar kan je niks aan veranderen. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je zelf verwacht en voor welke prijs.
Als je naar Phuket of Krabi gaat, zoals je schrijft, kun je daar natuurlijk ook met Emirates of Qatar naartoe vliegen, met een enkele overstap in Dubai c.q. Doha. Met Thai Airways heb je sowieso ook een overstap in Bangkok, dus ook niet echt ‘rechtstreeks’………
Iedereen die met Thai Airways wil vliegen, moet rekening houden met het volgende. Teruggave van geld (na bijvoorbeeld cancellation, vertraging of wijziging van de vlucht DOOR TG ZELF) vind pas plaats na 6 maanden of langer. In de tussentijd blijft TG zitten op het geld dat eigenlijk al lang terugbetaald had moeten worden aan de klant. Dit is ons zelf overkomen bij een binnenlandse vlucht van TG. Dat is inmiddels zeven maanden geleden, en wij hebben ons geld nog steeds niet terug. Dus: TG cancelt of wijzigt, bevestigt schriftelijk dat het restitutie proces in gang is gezet, maar bevestigt tegelijkertijd dat dit minimaal 6 maanden gaat duren.
Zoals gezegd, bij ons is het inmiddels al zeven maanden geleden en wij hebben ons geld nog steeds niet terug. Meerdere e-mails hierover hebben vooralsnog niet geholpen. Let op: dit is beleid van TG, niet slechts een incidentele ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Mijn reactie gaat dus niet over het vluchtschema van TG, ook niet over de al dan niet goede service aan boord, maar wel over een ander aspect dat wellicht van belang is bij het maken van uw keuze.
Voor Belgen: Indien TG in dergelijk geval niet binnen redelijk termijn overgaat tot terugbetaling en de boeking betaald werd met creditcard, kan je via charge back procedure je geld terugkrijgen. Hiervoor een betwisting indienen: https://mijnkaart.be/nl-be/home/how-can-we-help/forms/purchase-dispute
3 weken geleden vanuit Bru naar Bkk gegaan met Swiss via Zurich heel goede service en vriendelijk crew en stipt op tijd, voor een rechtstreekse vlucht zal u moeten wachtten tot december met Thai airways maar hun service aan boord is niet meer wat het is geweest
singapore airlines is top en rechtstreeks brussel tot singapore, heb opnieuw geboekt begin dec 2024
Hierbij timetables vanuit Brussel (rijden onder voorbehoud):
Singapore Airlines
Brussels to Singapore: SQ303, 11:20 -06:55+1 (vanaf 28 okt)
Brussels to Singapore: SQ303, 12:10 -06:55+1 (tot 26 okt)
4x week a350/900 (maandag, dinsdag, donderdag,zaterdag)
Singapore to Brussels: SQ304, 23:55-07:20+1
Thai Airways
TG935 Brussels to Bangkok: Departs at 13:10, arriving the next day at 06:10.
TG934 Bangkok to Brussels: Departs at 00:30, arriving at 07:05.
Dagelijks vanaf 1 dec
Qatar airways
flight schedule (Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday):
Brussels (BRU) to Doha (DOH) – QR196 – Departure 09:05; Arrival 16:15
Doha (DOH) to Brussels (BRU) – QR195 – Departure 01:45; Arrival 07:20
Daily flight schedule:
Brussels (BRU) to Doha (DOH) – QR194 – Departure 16:35; Arrival 23:45
Doha (DOH) to Brussels (BRU) – QR193 – Departure 09:20; Arrival 14:55
Emirates
EK 184 BRU 14:55 DXB 00:25
EK182 BRU 20:20 DXB 06:00 (vanaf 27 okt)
EK182 BRU 21:45 DXB 06:15 (tot 26 okt)
Etihad
dagelijks
EY 58 BRU 09:55 AUH 19:15
Er vliegt genoeg richting Phuket, overste ga je altijd hebben, of in Bangkok, of Singapore, Doha, Dubai.
De Middle East carriers hebben 2 vluchten per dag uit Brussel en bieden de beste flexibiliteit qua tijden.
Voorzie wel een overstap van min 2 uur om de overstap stress te vermijden.
En service, heb ze allemaal geprobeerd, Qatar en Emirates zijn gewoon de beste, ook in economy class, maar dat is een persoonlijke beleving. Emirates heeft nu ook premium economy, maar niet op alle vluchten.
Als je helemaal relaxed will reizen kies Qatar Airways, business class, Q suites.. vliegende slaapkamer maar niet in elk toestel voorzien.
Kost natuurlijk wel een pak meer.Maar eens daarvan geproefd wil je niet meer veranderen..
mvg
Of je nu vanuit Brussel of A’dam vliegt, rechtstreeks vliegen naar Phuket kan nooit.
Via Golfstaten lange overstaptijden aldaar voor vluchten naar/van Phuket.
Economy class wordt tegenwoordig wel eens cattle class genoemd. Service is ‘basic economy’, niets meer. Zitcomfort minimaal.,Overweeg Economy-Premium ticketing op deze lange vluchten als je dat kunt betalen.
Uitstekende verbinding A’dam-BKK met EvaAir, Aansluitend van BKK naar Phuket met Bangkok Airways.
Bangkok Airways heeft een lounge op BKK A-pier voor economy class travellers. Free softdrinks, coffee, tea, snacks en free WiFi. Bangkok Airways serveert tijdens 1 uur durende vlucht naar Phuket een simpel meal.
De totale flight duration via BKK naar Phuket is korter en goedkoper dan via Singapore.
Good luck.
Ik (oorspronkelijk en nog) wonend in de regio Eindhoven zit redelijk centraal tussen 4 mogelijke en 5 een wat verder af vliegvelden.
Voor mij qua bereikbaarheid met trein en flixbus of een combinatie is en blijft.
1. Dusseldorf
2. Frankfurt (het verste weg maar prijstechnisch vaak logischer)
3. Keulen Bonn
4 en 5. Brussel en Amsterdam
1. Reistijd en snelheid afhandeling op het vliegveld = beste is Dusseldorf
Tijd van aankomst op het vliegveld tot de gate altijd minder dan 1 uur
2. Ideaal voor reizen anders dan naar Bangkok bv. Krabi, Kuala Lumpur. Hanoi, HCMC. Manilla.. = Frankfurt. De meeste bestemmingen rechtstreeks dus niet overstappen. Overstappen kost vaak 2 a 3 uur of soms meer aan reistijd. Terwijl de reis Eindhoven Frankfurt dat ook is. Alleen geen gesleep met koffers in en uitchecken en aansluitproblemen door vertragingen.
3. Soms met echte aanbiedeinge qua prijs vanaf Keule/Bonn (hangt van de bestemmingen af. Heel kotte afhandeltijden en alles op het vliegveld a normale prijzen.
4 en 5. Brussel vaak een puinhoop. VanuitEindhoven slecht te bereiken en de afhandeling op het vliegveld is heel slecht. (Oh ik heb 8 jaar in de regio Brussel gewerkt en moet vaak internationaal vliegen nar klanten en toeleveranciers.
Amsterdam. Voor mijn in Europa NA Parijs (Charles de G) Het slechtste vliegveld in Europa.
Slecht te bereiken. slechte service, lange wachtrijen. Te duur in alles.
Nu met de geplande uitbreiding cq aanpassing voor 6 miljard Euro tegen 10% return of investment over 5 a 6 jaar betekend dat de kosten per jaar ongeveer 1.5 miljard extra gaan bedragen. Dit zal ergens vandaan moeten komen. En dan ligt Lelystad er verlaten bij. Dit heet kapitaalsvernietiging.
Beste reizigers, beste leden,
Wij hebben voor Corona bij verschillende luchtvaartmaatschappijen geboekt doch wij vinden Finnair nagenoeg de beste.
Van Brussel naar Helsinki, Max. 120 minuten wachten om dan de vlucht naar Bangkok te nemen. Wij hebben één maal Economy gevlogen en bij terugkomst een UPGRADING gekregen naar business klasse.
Sindsdien vliegen wij steeds Business class en de prijzen van Finnair vallen goed mee, soms is Business Class bij Finnair goedkoper dan een ticket Economy class bij Qatar Airways of Emirates of Etihad of Oman Airways.
Begin November vliegen wij terug naar Bangkok waar onze familie ons komt ophalen om vervolgens naar Nan te gaan en daar ons laatste etappe (pensioen) van ons leven door te brengen, ja wij zeggen België vaarwel, zullen wel af en toe een bezoekje brengen aan de familie en onze vrienden in België. Steeds zullen we met Finnair vliegen of met Qatar Airways zou deze de lijn Chiang Mai naar Doha terug operationeel doen, dan van Chiang Mai naar Brussel via Doha.
Maar van Business Class stappen wij niet meer af, als je toekomt in Thailand of in België heb je nagenoeg geen last van een jetlag. Je bespaart enkele overnachtingen, de zetels (stoelen in luchtvaart termen) worden een plat bed en je slaapt minstens 09 uur, gordel om don’t disturb.
Service by Finnair of by Qatar Airways is nagenoeg identiek. En met de MILES betaal je 5X de trip en de 6de maal vlieg je gratis.
Wij wensen jullie allen een aangename vlucht
Beste ,
mijn vrouw is sinds gisteren terug in Belgie .
Zij had een vlucht met Qatar Airways van Suvarnabhumi(Bangkok) met tussenlanding in Doha , alles is vlekkeloos verlopen en ook overal stipt op tijd , ook aankomst op Zaventem.
Deze vlucht kan je natuurlijk ook omgekeerd doen !
Weet niet of dit belang heeft maar ik heb voor de volledige vlucht 608 € betaald , 30 kg bagage en warm eten.
Heb al eerder met Thai Airways gevlogen en was ook super goed en het voordeel van rechtstreeks is een must maar zoals eerder gezegd Thai Airways vliegt momenteel niet op Brussel .
Grt. en prettige rei voor jullie
Ik (oorspronkelijk wonend en nog ingeschreven) in de regio Eindhoven en nu al weer sinds 2004 8 maanden per jaar in Jomtien en Uttaradit vanwege gezondheidssituatie. IN Zo Brabant zit je redelijk centraal tussen 4 mogelijke en 5 een wat verder af vliegvelden.
Voor mij qua bereikbaarheid met trein en flixbus of een combinatie is en blijft. (of mijn buurman in nederland brengt ons).
Wij reizen altijd alleen met handbagage.
1. Dusseldorf
2. Frankfurt (het verste weg maar prijstechnisch vaak logischer)
3. Keulen Bonn
4 en 5. Brussel en Amsterdam
1. Reistijd en snelheid afhandeling op het vliegveld = beste is Dusseldorf
Tijd van aankomst op het vliegveld tot de gate altijd minder dan 1 uur
2. Ideaal voor reizen anders dan naar Bangkok bv. Krabi, Kuala Lumpur. Hanoi, HCMC. Manilla.. = Frankfurt. De meeste bestemmingen rechtstreeks dus niet overstappen. Overstappen kost vaak 2 a 3 uur of soms meer aan reistijd. Terwijl de reis Eindhoven Frankfurt dat ook is. Alleen geen gesleep met koffers in en uitchecken en aansluitproblemen door vertragingen.
3. Soms met echte aanbiedingen qua prijs vanaf Keulen/Bonn (hangt van de bestemmingen af. Heel korte afhandeltijden en alles op het vliegveld a normale prijzen.
4 en 5. Brussel vaak een puinhoop. Vanuit Eindhoven slecht te bereiken en de afhandeling op het vliegveld is heel slecht. (Oh ik heb 8 jaar in de regio Brussel gewerkt en moet vaak internationaal vliegen naar klanten en toeleveranciers.
Amsterdam. Voor mijn in Europa NA Parijs (Charles de G) Het slechtste vliegveld in Europa.
Slecht te bereiken. slechte service, lange wachtrijen. Te duur in alles.
Nu met de geplande uitbreiding cq aanpassing voor 6 miljard Euro tegen 10% return of investment over 5 a 6 jaar betekend dat de kosten per jaar ongeveer 1.5 miljard extra gaan bedragen. Dit zal ergens vandaan moeten komen. En dan ligt Lelystad er verlaten bij. Dit heet kapitaalsvernietiging.