Lezersvraag: Ervaring auto huren en rijden in de Isaan?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
28 juni 2018

Beste lezers,

Ik kom al vele jaren in Thailand maar heb daar nog nooit auto gereden, vooral om de verhalen over de gevaarlijke wegen. Toch wil nu een auto (pick-up) gaan huren omdat mijn vriendin in Sisaket een huis laat bouwen. Wij zullen regelmatig naar de bouwmarkt moeten rijden en daarom is het handig om een auto beschikbaar te hebben. Ik wil een auto huren op de luchthaven van Ubon.

Wie heeft er ervaring met een auto huren in de Isaan en het rijden daar? Gaat dat goed?

Groet,

Kees

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

24 reacties op “Lezersvraag: Ervaring auto huren en rijden in de Isaan?”

  1. Stan zegt op

    Kees, hier mijn tips uit ervaring:
    Op de luchthaven van Udon vind je betrouwbare verhuurfirma’s,
    Visa of MasterCard wel noodzakelijk of toch zeer makkelijk
    Vooral zorgen voor een internationaal rijbewijs
    Ook best het door u gewenste type voertuig reserveren vanuit uw thuisland!!!!
    Ook al ben je geen automatische versnelling gewoon, toch zeer aan te raden, want schakelen met linkse hand is zeker niet evident!
    Download “Here WeGo” op je mobile en zo heb je een opperbeste gratis gps!
    Vergeet natuurlijk niet een gps-houder met zuignap
    Je kan thuis reeds verschillende adressen rustig voorprogrammeren
    Rij vooral rustig en laat je door niets of niemand “opjagen”
    Good luck!

  2. patrick zegt op

    ik huur altijd een auto op Khon Kaen, meestal met Hertz.
    voor de zekerheid neem ik altijd een maximale verzekering.
    maar tot nu toe heb ik deze gelukkig nooit nodig gehad.
    wij wonen een uur west van Khon Kaen.
    Hoewel het verkeer in de stad wat chaotisch is, vind ik het zeker niet gevaarlijk.
    zeker het rijden buiten de stad vind ik prima te doen, het tempo ligt lager dan wat ik gewend ben.

    • Daniël M zegt op

      Een uur west van Khon Kaen? Nong Ruea? Dan is dat dicht bij mijn schoonouders 🙂

      Alvast bedankt voor deze tip.

      Vraagjes:
      – doet u de reservatie in B/NL of in Thailand?
      – behalve Hertz, welke is dan nog aan te bevelen?

      Vriendelijke groeten.

      • patrick zegt op

        Hallo Daniel,

        Khon San.

        reservering kan gewoon via internet.
        op khon kaen zitten: Sixt, Avis, Budget, Hertz,
        En nog 1 of 2 lokale clubjes deze heb ik nooit geprobeerd..
        ik boek altijd via internet ongeveer een week voordat ik ga, dan heb ik altijd de auto die ik wil.

        patrick

      • bernold zegt op

        kijk via skyscanner of bv budgetair… kun je kiezen uit aanbieders.
        Ik heb dit jaar 1 keer in NL gereserveerd, en 1 keer in Thailand. Beide uitstekend verlopen.

  3. Rien v Weers zegt op

    Ik rij al twee jaar rond in isaan .
    Wat voor mij het meest gevaarlijkst lijkt zijn de motorbikes.
    Deze maken hun eigen regels rijden kris kras door het verkeer en zelfs als je rechts afslaat komen ze je nog aan de rechter kant voorbij.
    Houd er ook rekening me als je met een internationaal reibewijs rijd dat je deze maar 2 maanden mag gebruiken in Thailand .
    Ondanks dat het een jaar geldig is.

    • loe zegt op

      je mag 3 maanden rijden met een int.rijbewijs niet 2

      • Cornelis zegt op

        Ik heb getwijfeld wat ik daarover zou schrijven, omdat ik nogal wat tegengestelde informatie vond/kreeg over die termijn. Zowel 2 als 3 maanden werd mij als termijn genoemd bij navraag in Thailand, en ook op internet vind je geen eenduidige informatie. Daarom ben ik aan de veilige kant gebleven.

        • Cornelis zegt op

          Ik bedoel de termijn die ik in mijn bijdrage over Thaise rijbewijzen noemde………

      • Ben Pakdee zegt op

        En voor de goede verstaander: als je na 3 maanden de grens overwipt voor een visa run mag je weer 3 maanden zo rijden….

  4. rori zegt op

    Over het auto huren kan ik niets zeggen over het rijden wel. Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar in Thailand

    Geen enkel probleem. Ik woon in Jomtien, schoonmoeder iets ten noorden van de stad Uttaradit en ergens tussen Hua Hin en Cha-am heeft mijn vrouw een huis.
    We karren ook regelmatig naar Bangkok, Ubon Ratchathani, Chian Mai, Chiang Rai, Buriram, en alles wat er tussen in ligt.

    In ruim 15 jaar rij ervaring in Thailand, met daarbij Filippijnen, Maleisie, Indonesie.
    Ik moet het afkloppen maar ik heb nog geen ongeluk hier gehad. Eh in Nederland en de EU lukte het me toen ik werkte ieder jaar wel een keer. Vaak buiten mijn schuld.

    Wat zijn de aandachtspunten in Thailand.

    1. Defensief rijden.
    2. Let op dat op de wegen behalve de tolwegen iedereen van de weg gebruik maakt. Lijkt lastig maar maakt het wel duidelijk dat je alles kunt verwachten.
    3. Kijk goed vooruit en hou de spiegels goed in de gaten. Scan de zijkanten van de weg af en probeer te ontdekken waar verkeer vanuit inritten vandaan kan komen.
    4. In de vroege avond tot een uur of 10 kan het gebeuren dat er onverlichte voertuigen op de weg rijden. Hou hier rekening mee.
    5. Bij evenementen let op dat er aangeschoten mensen aan het verkeer deelnemen.
    6. Rij daar waar het toelaat zoveel mogelijk op de meest linker rijbaan.
    7. Probeer dan minimaal net zo hard of iets harder te rijden dan de rest op de motorways.
    Zo hou je het gevaar achter je en heb je niet te maken met inhalers links en rechts.
    8. Op lokale smalle wegen doe je net het tegenovergestelde.

    Verder valt het allemaal reuze mee.
    Oh wel een opmerking. Als ik in een auto zit RIJ IK. Niet mijn zwagers, niet mijn vrouw, niet een oom, tante of andere. Nee ik rij. Heb niet zo een goed gevoel bij de rijkunsten van de gemiddelde Thai.

    TIP. Ga eens als je in Nederland bent of naar het circuit in Assen, Zandvoort of Zolder en volg eens een “race” cursus cq cursus uitgebreide rijopleiding. Je krijgt instructies in de auto en zaken worden geevalueerd. Zou eigenlijk iedereen moeten doen.
    Ik heb zelfs mijn racelicentie gehaald omdat ik het leuk vond. Je leert anders te rijden. Tegen de verwachting in eerder defensiever dan agressiever. Je kijk gedrag en allertheid word anders.
    Oh als passagier bij mij in de auto is erg leuk. Ik hoor en zie de medepassagiers niet en zal ook geen woord wisselen. Ik rij. En heb de telefoon UIT.

    • Cornelis zegt op

      Zo’n cursus heb ik gevolgd, zowel met de auto als met de motor. Inderdaax zéér aan te raden!

  5. eduard zegt op

    Dat je maar 3 maanden mag rijden met een int. rijbewijs,dat klopt. Maar waarom dan een jaar geldig. Op die vraag kon de anwb mij geen antwoord geven. Toen ik 7 maanden naar Thailand ging meldde ik de anwb dat ik de laatste 3 maanden van die 7 maanden een auto ging huren en dat was geen probleem. Dus ik vraag me af welke 3 maanden je mag rijden van het jaar?

    • Cornelis zegt op

      Ik kom zowel 2 maanden als 3 maanden tegen als termijn in Thailand. Elk land stelt zelf vast hoe lang je een IDP – International Driving Permit. – kunt gebruiken voordat je een nationaal rijbewijs nodig hebt. Die termijn gaat lopen als je het land binnenkomt en NIET pas wanneer jr gaat rijden……

    • Ben Pakdee zegt op

      Eduard,

      Je bent goed, en verkeerd voorgelicht door de ANWB. Goed, omdat je in principe met een Nederlands rijbewijs, aangevuld met een internationaal rijbewijs van de ANWB in THailand legaal mag rijden.
      Verkeerd, omdat er slechts een periode van 3 maanden geldt. Deze periode gaat in op het moment dat je het land binnenkomt. Nu weet ik niet op welk visum jij in Thailand bent, maar het komt er op neer dat als je Thailand NIET verlaat in die 7 maanden je na 3 maanden niet meer legaal mag rijden met een Nederlands rijbewijs. Ga je echter tussentijds naar een ander land (visarun, b.v.) dan beginnen die 3 maanden weer van voor af aan.

    • Kees zegt op

      ANWB gaat niet over Thailand. Internationaal rijbewijs zorgt dat je in het buitenland met een nederlands rijbewijs mag rijden. Dat is een jaar geldig.
      Elk buitenland bepaalt hoe lang dat mag. In Thailand 3 maanden dus en dat geldt vanaf binnenkomst. Gedurende die 3 maanden moet je int. rijbewijs natuurlijk wel geldig zijn.
      Landen gaan er van uit dat als je langer dan 3 maanden blijft je geen gewone toerist bent en dus maar moet zorgen voor een rijbewijs van dat land. Over het algemeen kun je het nederlands rijbewijs simpel gebruiken om een thais rijbewijs te krijgen. Het kost wat tijd en wat kopiën en er zijn wat regels aan verbonden maar het kan.

  6. Rene zegt op

    Beste Kees,

    Ik kijk altijd op carscanner, deze maakt een vergelijk van verschillende verhuurders.
    Ik boek er altijd voor een paar tientjes een verzekering bij voor de afkoop van het eigen risico.

    Links rijden gaat eigenlijk automatisch, alleen de richtingaanwijzer en ruitenwissers zitten precies andersom en dat is even wennen.
    Vooral rustig rijden en goed opletten, want als je denkt dat doet ie toch niet, echt wel dus.

    Gr.
    René

  7. Alex zegt op

    Geen ervaring met auto huren in Isan, wel veel ervaring met autorijden in Isan: over het algemeen hele goede wegen, goede infrastructuur, geen enkel probleem.
    Maar let goed op de medeweggebruikers, verreweg de meesten hebben geen rijbewijs, niet voor de moterbike en vaak ook niet voor de auto. Maar rijden wel zonder enige kennis van verkeersregels!
    Dus oppassen! Maar dat geldt voor heel Thailand!

  8. Hans zegt op

    Misschien nog een tip die ik niet direct las, maar mij is overkomen : hou je Visa- kaart steeds in de gaten zodat ze het niet achter je rug kunnen copieren. Maar het kan dus ook bij verhuurbedrijven. Welke heeft geen belang omdat vele bedienden er even later toch niet meer werken. Het gebeurt dus niet alleen in restaurants. En je moet je creditkaart afgeven als garantie. Het kan je veel last besparen.

  9. Ben Pakdee zegt op

    Ik woon deels in Amsterdam, en deels in Thailand. Hoewel ik er vroeger anders over dacht (10 jaar geleden), prefereer ik inmiddels het rijden in Thailand. De mede weggebruikers zijn weliswaar veel onvoorspelbaarder, maar het tempo waarin alles gebeurt is ongeveer de helft van hoe het er op de A10 rond Amsterdam aan toegaat. Om nog maar te zwijgen over Amstedam doorkruisen met de auto. Thaise motocy bestuurders halen het niet bij de doodsescapades die Amsterdamse fietsers uithalen. En als je ze aanrijdt, is het jouw schuld, per definitie. Dat is in Thailand, inmiddels zeker, een stuk beter geregeld.

  10. Francois Nang lae zegt op

    Bouwmaterialen vervoeren in/op een huurauto: houd er rekening mee dat je beschadigingen zal moeten betalen. Dat kan in de papieren lopen.

  11. peter zegt op

    Links blijven rijden en vooral anticiperen, zoals menig al als mening heeft gezegd. Nog veel meer dan in Nederland, omdat de Thai lak heeft aan verkeersregels (zijn ze er ?).
    De Thai komt overal vandaan en gebruikt de gehele weg, waar het maar vrij is van verkeer.
    Je moet niet vreemd opkijken als er een Thai op JOUW weghelft je tegemoet komt of verkeerslichten negeert en dwars over het kruispunt, gemoedereerd van de ene naar de andere kant gaat. Mee gemaakt.
    Verkeerslichten, soms mag je wel op rood licht links af slaan en soms niet, staat dan we in Thais.
    Meegemaakt op een “hoofdweg” zomaar een stoplicht, wel op rood stond, dus ga je stoppen. Uh uh fout, dat maakt de Thai je dan wel duidelijk door het toeteren wat je dan hoort.
    Rij defensief en anticipeer zoveel mogelijk !!

  12. Piet zegt op

    Is er restrictie in Thailand qua leeftijd als je een auto wilt huren ?
    Ik ben 77 en heb op dit gebied in andere landen al een paar keer mijn neus gestoten
    Dank u
    Piet

    • Piet zegt op

      Aanvulling..heb wel Thais rijbewijs


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website