Emigreren van België naar Thailand?
Beste lezers,
Volgend jaar zou ik in Thailand willen gaan wonen, en heb daarbij een paar vragen. Ik ben met mijn vragen naar de Belgische immigratiedienst geweest maar die kunnen of willen mij niet antwoorden. Ik hoop dat u mij een antwoord zou kunnen geven?
- Als ik naar Thailand ga gaan wonen, kan ik dan mijn ziekenkas behouden in België?
- Kan ik mijn rekening behouden in België?
- Hoe zit het met het domicilie adres?
- Kan ik een recentie of een domicillie adres houden als ik in Thailand ga gaan wonen?
De Belgische immigratiedienst kan mij daar niet op antwoorden.
Ik ga trouwen met mijn Thaise vriendin en zou graag op de hoogte gesteld worden wat ik kan en moet doen om in Thailand te gaan wonen?
Kan ik een rekening openen in een bank op mijn naam alleen?
Indien u kan zou u mij daar willen een antwoord op geven?
Groet,
José (BE)
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
1. neen
2, ja
3, neen
4, neen
Beste
Ziekenkas kan je niet behouden als je hier officieel komt wonen
Op jou naam kan je een bankrekening openen
Je Belgische rekening kan je behouden
In België kan je blyven wonen Op die manier kan je als 50 plusser of ouder ook in Thailand
een 1 jaar visa krygen
Hopelyk is dit nuttig Als je nog vragen moest hebben ?
Beste
Bedankt voor uw antwoord,
Heb veel goede antwoorden gekregen,
En ben tot de conclusie gekomen DAT ik mij zal laten uitschrijven in belgie.
De ziekenkas kan je WEL behouden , maar je kan er niet van genieten in Thailand , wel als je naar Belgie gaat of er op vakantie bent , je kan dan in belgie je medicijnen kopen en doktersbezoek met tussenkomst van de ziekenkas .
Ik ben volledig uitgeschreven en ingeschreven in de ambassade ib Bangkok en al vele jaren , telkens ik naar Belgie ga bezoek ik men dokter en doe medicijnen in
Om onverwachte tegenslagen plotse ziekte of ongeluk te financieren heb ik de expat verzekering van Axa Assistance , Assudis die me 450 euro /persoon per jaar kost en me dekt voor 12500 euro , voldoende in overheidsziekenhuizen , onvoldoende voor prive ziekenhuizen
Men domicilie heb ik in Thailand vermits ik uitgeschreven ben , ik spaar daamee gemeentebelasting en provinciebelasting uit .
Als je evenwel je domicilie in Belgie wil behouden moet je rekening houden dat je bovenstaande belastingbesparingen niet meer kan genieten en je de kost van je domicilie in Belgie moet dragen zoals nutsvoorzieningen , huur en verwarming
Succes met je migratie !
Nog even toevoegen dat je wel in Belgie belasting en RSZ betaald op je pensioen , daar ontkom je niet aan
Als je pensioen krijgt blijf je verzekerd in Europa. Anders niet. Voor Thailand kan je dan het beste Assudis van AXA nemen. Ben je in ieder geval gedeeltelijk verzekerd. Je kan natuurlijk ook altijd een prive verzekering afsluiten. Dit hangt ook van je huidige gezondheid en ziekte verleden af en je leeftijd
Bankrekening kan gewoon blijven.
Een domicilieadres kan niet tenzij je iets huurt in Belgie
Waarom zou je je domicilie in België wlllen houden als je naar Thailand gaat wonen?
Beste
Bedankt voor uw antwoord,
Ben tot de conclusie gekomen dat ik mij in belgie zal uitschrijven.
Hallo José,
In Thailand gaan wonen en alles behouden in Belgie, dat is uit den boze volgens mij. Je gaat blijven belasting betalen in Belgie. Gezien je nog niet getrouwd bent zal je twee maanden voor je vertrek 800.000 thai bath op een rekening moeten storten. voor de rest kan ik je doorverwijzen naar de volgende website van het thaise ministerie.file:///G:/Immigratie/NVTP-update-2014-10-21-Alles-over-Thaise-visums-inclusief-jaarverlenging-voor-50-plussers-of-met-een-Thai-gehuwden.pdf
Veel succes
Je bent niet goed op de hoogte, Lung. Waar haal je de onzin vandaan dat je 2 maanden voor vertrek 800.000 baht op een rekening moet storten?
Hallo Cornelis,
Dat is geen onzin, dat zijn gegevens die ik ook gelezen heb en regelmatig tegenkom. Dus als u zegt dat het onzin is, wil jij mij dan correct op de hoogte brengen aub.
Met vriendelijke groet
Lung
Dat is 2 maand voor het aanvragen van een jaarverlenging. Niet 2 maand voor je vertrekt.
En enkel dan nog als je een bankrekening gebruikt voor die jaarverlenging
Als je dat gelezen hebt, Lung, zou ik het nog eens herlezen want wat jij stelt klopt van geen kanten.
Lung, de schrijver heeft, als ik het goed gelezen heb, nergens de hoogte van zijn inkomsten/pensioen gezet. Wanneer hij voldoende krijgt, hoeft hij die 800.000 helemaal niet op een rekening te hebben en zou hij niet genoeg krijgen, dan alsnog slechts het verschil.
Wel grappig dat je naar die link refereert hier op TB. Het is namelijk hetzelfde Dossier Visum zoals het voor Thailandblog is geschreven.
Het Dossier is in de tijd door wijlen Martin Brands op de pagina van NVTP geplaatst. Met toestemming trouwens, want Martin werkte toen samen met mij mee aan dit dossier. Het is dus zeker gaan website van het Thaise Ministerie.
Zoals je kan zien is dit Dossier momenteel op Thailangblog verwijderd, omdat het een up-date nodig heeft. Er zullen nog wel correcte dingen in staan, maar sommige informatie is niet meer actueel.
Er zal later een nieuw dossier verschijnen wanneer bepaalde zaken mij duidelijker zijn.
Beste Jose,
U kunt als Belg steeds Uw ziekenkas behouden indien U betaald doch zij komen niet tussen in Thailand.
Voor hier heb ik een expat Assudis verzekering (450 euro/jaar)en indien nodig repatrieeren ze je terug naar Belgie.
Eens in Belgie zijt ge verzekerd van het ziekenfonds.
Bij Argenta kon ik mijn bankrekening behouden.
U kunt altijd Uw adres bij iemand zetten maar de mensen zijn daar niet happig op.
En je mag ook maar max.6 maad in het buitenland verblijven,zoniet kan de gemeente U ambtshalve uitschrijven.
Laat U gewoon uitschrijven in Belgie en dan ben je van alle rompslomp vanaf.
Veel succes.
Gino
Je mag een jaar in het buitenland verblijven, maar vanaf 6 maand moet je dit melden aan je gemeente en dan sta je gemerkt als “tijdelijk afwezig”.
Correct Gino , je kan inderdaad in Belgie je ziekenkasverzekering behouden , MITS je nog steeds :
1. Je 3 maandelijkse bijdrage betaald.
2. Je van je BRUTO LOON je ZIV-Bijdrage blijft betalen, alsook je Solidariteitsbijdrage ( kortom, als je je BELASTINGEN in Belgie betaald).
Beste
Bedankt voor uw antwoord
Ben tot de conclusie gekomen dat ik mij in belgie zal uitschrijven
Alsook bedank voor mij in te lichten voor de verzekering.
Ik woon sinds augustus permanent in Thailand en zal waar ik kan je vragen beantwoorden.
Belangrijk om weten is of je je laat uitschrijven in België en laat inschrijven in de Belgische ambassade in BKK. Tevens vermeld je ook niet of naar Thailand komt als gepensioneerde of als expat .
Laat je je niet laat uitschrijven, blijf je je sociale lasten betalen en ben je in orde met de ziekenkas.
Ik denk dat een adres dan ook geen probleem zal geven. Je bent wel verplicht om een aantal maanden in België te verblijven (aantal kan je op deze site wel vinden).
Wil je permanent in Thailand wonen, moet je je laten uitschrijven.
Ben je gepensioneerd is het verschillend of je ambtenaar was of een pensioen krijgt als werknemer.
Gepensioneerde zijn verplicht hun belastingen, sociale lasten e.d. in België te betalen. Gepensioneerden uit de privé kunnen kiesen om hun pensioen bruto op een Thaise rekening te laten storten. Dit laatste houdt in dat je niet meer in orde bent met je ziekenkas. Blijf je je sociale lasten op je pensioen betalen, ben je in orde met de ziekenkas. Je moet wel melden aan de ziekenkas dat je in het buitenland woont en je wordt dat tijdelijk uit de ziekenkas uitgeschreven en moet dan ook geen bijdrage betalen. Kom je terug (ook voor een doktersbezoek) meld je dit aan de ziekenkas en ben je met alles in orde.
Je kunt een rekening in België aanhouden en je pensioen daar op laten storten.
In Thailand kan je rekening op je naam openen en er voor kiezen om je pensioen daar te laten storten.
Hopelijk helpt dit met de vragen waar je momenteel met zit. Nogmaals wil ik herhalen dat je niet duidelijk hebt gesteld of je wel of niet gepensioneerd bent en welk pensioen je gaat krijgen, wat een groot verschil maakt bij de gestelde vragen.
Ronny
Je bent helemaal niet verplicht om een aantal maanden per jaar in België te verblijven.
Theoretisch is 1 dag zelfs voldoende.
Ik ben niet zinnens alle foute info, hier gegeven, te weerleggen. Heb daar gewoon geen zin in. Doch deze info tart alles. Waar haalt Ronny het vandaan dat je in Belgie, als ambtenaar of als privewerknemer verschillend zou kunnen kiezen waar belastingen te betalen, of, door als privewerknemer je pensioen te laten storten op een Thaise rekening en dan je ‘brutopensioen’ te ontvangen? In Belgie komt zowel het legaal ambtenarenpensioen als het werknemerspensioen van de Belgische pensioenskas. Aan de bron wordt zowel RSZ als belastingen ingehouden en daar heb je gewoon GEEN keuze over, waar en hoe het ook gestort wordt. Deze regeling, beschreven door Ronny, geldt voor Nederlanders en NIET voor Belgen, zowel wat de belastingen als de ziekenzorg betreft. Het gaat hier over een Belg en die heeft niets, maar dan ook niets aan de Nederlandse wetgeving. En welk pensioen hij ook krijgt het blijft identiek hetzelfde als wanneer hij in Belgie zou blijven wonen. Indien je andere info hebt, graag de wetteksten, geldend voor Belgie.
Er s wel degelijk een verschil tussen een Belgische ambtenaar en een Belgische werknemer in de private sector, wanneer ze zich in Belgie laten uitschrijven.
Volgens het dubbelbelastingverdrag tussen Belgie en Thailand zal het pensioen van de Belgische ambtenaar altijd in Belgie belast worden. Het pensioen van de werknemer niet (niet-inwoner)
Beste Walter,
uw info is niet correct. Het pensioen van een BELG is ALTIJD in Belgie belast. Je kan je idd inschrijven bij de belastingen als ‘niet inwoner’, en dit zowel als ambtenaar als werknemer uit de private sector, naar dat verandert totaal niets aan het feit dat je in Belgie belastingen blijft betalen. Dat dubbelbelastingverdrag tussen Belgie en Thailand bestaat zelfs niet. De belastingaangifte voor niet inwoners gebeurt online en dan wel in september. Het enige verschil is dat met bepaalde belastingen, zoals: huisvuilophaling, oppervlaktewateren, provincie… automatisch rekening gehouden wordt en deze niet aangerekend worden. Ook voor de ‘opcentiemen ben je niet meer afhankelijk van de laatste gemeente of provincie waar je woonde maar wordt er een gemiddelde aanslag genomen. Net zoals een gezinspensioen voor ambtenaren niet bestaat. Een ambtenaar ontvangt altijd een alleenstaande pensioen. Informeer u maar eens degelijk want er wordt hier veel foute info verstrekt en Nederland met Belgie gemixed.
Beste Lung Addie,
Het dubbelbelastingverdrag tussen Belgie en Thailand dateert van 16 oktober 1978. Hieronder vindt je de artikelen 17 en 18 die over de pensioenen handelen:
“Artikel 17 Pensioenen
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 18 zijn pensioenen of andere beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking afkomstig uit een overeenkomstsluitende Staat en betaald aan een inwoner van de andere overeenkomstsluitende Staat, in de eerstbedoelde Staat belastbaar.
2. Pensioenen of andere beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking worden geacht uit een overeenkomstsluitende Staat afkomstig te zijn indien de schuldenaar die Staat zelf is, een staatkundig onderdeel, een plaatselijke gemeenschap of een inwoner van die Staat. Indien evenwel de schuldenaar van deze inkomsten, ongeacht of hij inwoner van een overeenkomstsluitende Staat is of niet, in een overeenkomstsluitende Staat een vaste inrichting heeft die de last van deze inkomsten draagt, worden de inkomsten geacht afkomstig te zijn uit de overeenkomstsluitende Staat waar de vaste inrichting is gevestigd.
Artikel 18 Overheidsfuncties
1. a) Beloningen, niet zijnde pensioenen, betaald door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of een plaatselijke gemeenschap daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat staatkundig onderdeel of die plaatselijke gemeenschap, zijn slechts in die Staat belastbaar.
b) Die beloningen zijn evenwel slechts in de andere overeenkomstsluitende Staat belastbaar indien de diensten in die Staat worden bewezen en de genieter inwoner is van die Staat en :
(1) onderdaan van die Staat is; of
2) niet uitsluitend met het oog op het bewijzen van de diensten inwoner van die Staat is geworden.
2. a) Pensioenen betaald door, of uit fondsen in het leven geroepen door, een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of een plaatselijke gemeenschap daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of die gemeenschap, zijn slechts in die Staat belastbaar.
b) Die pensioenen zijn evenwel slechts in de andere overeenkomstsluitende Staat belastbaar indien de genieter onderdaan en inwoner van die Staat is.
3. De bepalingen van de artikelen 14, 15 en 17 zijn van toepassing op beloningen en pensioenen ter zake van diensten bewezen in het kader van een bedrijf uitgeoefend door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of een plaatselijke gemeenschap daarvan.”
Het verdrag maakt wel een verschil tussen prive-pensioenen en ambtenarenpensioenen. Maar dat verschil betreft inderdaad alleen enkele uitzonderingen. In het merendeel van de gevallen worden ook prive-pensoenen in Belgie belast.
In Nederland is dat anders.
Bedankt om dit recht te zetten.
Wetsartikels lezen is nooit prettig en een mens moet het vaak een paar keer lezen al voor, wat ze met veel woorden zeggen maar weinig bedoelen, te begrijpen.
Hier is het duidelijk: wat je VERDIENT in een bepaalde staat daar betaal je in die staat belastingen op.
Wat de pensioenen betreft: ook duidelijk. Er moet belasting betaald worden in de staat waar het pensioen vandaan komt. Is het pensioen opgebouwd in een andere natie, dan betaal je daar, is het opgebouwd in Belgie dan betaal je in Belgie… geen keuze mogelijkheid.
Een verdrag zoals Nederland kent hebben wij Belgen niet. Gelukkig want daar is hier op het blog reeds veel inkt over gevloeid. Dit komt doordat de Belgische ‘legale pensioenen’ en ik spreek niet over de ‘extra legale pensioenen’, afkomstig zijn van dezelfde pensioenkas. De Belgische spoorwegen hadden/hebben een andere pensioenkas maar vallen onder dezelfde belastingsvoorwaarden als de andere Belgen. De ‘regelgeving’ zoals wij kennen is trouwens de meest voor de hand liggende, niet de meest voordeligste in dit geval met Thailand.
Dit klopt bij mijn weten.
Als gepensioneerde ambtenaar kan ik je verzekeren dat ik helemaal mijn pensioen niet trek van van de Belgische pensioenkas!
Mijn pensioen wordt uitbetaald door Ethias. Er is een groot verschil tussen statutaire en contractuele ambteneren, dus ik zou van u een beetje bescheidenheid aan de dag leggen als u het over foute info hebt van andere.
Hoewel ik me voorgenomen had niet meer op dit item te reageren doe ik het ditmaal wel. U was helemaal geen ambtenaar want U schrijft het zelf: u was een ‘contractueel ambtenaar’ en had dus niet het statuut van ‘Belgisch ambtenaar’. U deed wel het werk van een ambtenaar maar was het niet, u was een werknemer of een zelfstandige contractueel. U heeft dus geen ‘ambtenarenpensioen’ maar er zijn twee mogelijkheden: een werknemerspensioen of, indien u als zelfstandig contractueel werkte, een zelfstandigenpensioen.
Dat wat u ontvangt van Ethias is geen ambtenarenpensioen maar een eigen opgebouwd pensioen. Je kan het beschouwen als een soort verzekering en ja, daar had je de keuze : het eenmalig op te nemen of als maandelijkse uitkering te laten uitbetalen. De mogelijk was er ook om dit te ontvangen in het buitenland maar bleef onderhevig aan belastingen indien dit uitbetaald werd in een NIET land van de EER of een NIET verdragsland. Ik heb vandaag nog speciaal de landenlijst met een zo een verdrag met Belgie opgezocht en Thailand staat NIET in die lijst.
Totaal onjuist. Ik ben zelf 40 jaar statutair ambtenaar (benoemd) geweest bij een Brussels gemeentebestuur en mijn pensioen wordt wel degelijk betaald door Ethias.
Ethias betaalt ook de pensioenen uit van de gewezen statutaire ambtenaren van de stad Luik en Gent.
U bent slecht geïnformeerd.
Misschien legt deze link beter uit waar je pensioen vandaan komt.
De eerste pijler is het wettelijk pensioen en wordt door de staat uitbetaald.
De tweede pijler is een aanvullend pensioen en kan door een verzekering (Ethias) worden uitbetaald.
Vervolgens zijn er nog een derde en vierde pijler
https://www.aginsurance.be/Retail/nl/pensioen/voorbereiding/Paginas/pensioenpijlers.aspx
Ik weet dat de materie omtrent pensioenen in Belgie heel moeilijk ligt, maar ik probeer voor wat de ambtenaren betreft het te verduidelijken.
Voor eerst zijn er verschillende ambtenaren en ik ga me beperken tot de statutaire ambtenaren. We hebben lokale ambtanaren, federale ambtenaren, lokale politie, fedarale politie, zonale ambtenaren (vroeger gewoon brandweer), enz…, allemaal met een ander statuut en verschillende tantiemes.
Benoemde ambtenaren hebben alleen een eerste pijler (de meeste contractuelen hebben een tweede pijler, maar niet allemaal). Bij verschillende lokale besturen (Brussel, Gent, Luik, Gent, Antwerpen,…) wordt de verrekening van de pensioenen (eerste pijler, dus het wettelijk pensioen) door Ethias gedaan uit naam van het betreffende lokale bestuur en heeft dus niets te doen met een aanvullend pensioen (de zogezegde tweede pijler).
Ik hoop dat dit enige duidelijkheid brengt voor RonnyLatYa en Lung Addie die mij voor het overige al veel hebben bijgebracht i.v.m emmigratie en visum problematiek.
Ik denk dat er een misverstand is tussen “wie het pensioen uitbetaald” en ” wie het pensioen betaalt”.
De overheid betaalt het wettelijk pensioen. De huidige generatie zorgt daarvoor en dat wordt opgehaald door de overheid via belastingen.
FDP, Ethias en de spoorwegen, de drie 1ste lijn pensioenbeheerders, zijn slechts diensten die pensioenen beheren en ze uitbetalen. Van de overheid krijgen ze daar geld voor
Zij betalen zelf niet voor jouw of mijn pensioen.
Net zoals de werkloosheid niet door de vakbonden betaalt worden. Vakbonden zijn slechts uitbetalers van het geld dat ze van de overheid krijgen.
Beste
Bedankt voor uw antwoord
Ben tot de conclusie gekomen dat ik mij in belgie zal uitschrijven,
Ik ben in privé pensioen,
Beste Jose,
dat de immigratiedienst in Belgie je niet kon/wou antwoorden op uw vragen is door het feit dat deze dienst er is voor mensen die naar Belgie komen wonen en niet voor diegenen die er vertrekken.
Ik kan op al ww vragen wel antwoorden:
‘Als ik naar Thailand ga gaan wonen, kan ik dan mijn ziekenkas behouden in België?’ JA, indien u RSZ plichtig bent. T.t.z. indien u pensioen krijgt want dan bent u automatisch RSZ plichtig. Uw bent niet verplicht een persoonlijke bijdrage aan het ziekenfonds te blijven betalen maar is wel geraadzaam dit verder te doen voor wat het kost (+/-85EU/j). Er is echter geen automatische terugbetaling van zorgen verstrekt in Thailand. In Belgie blijf je volledig verzekerd.
‘Kan ik mijn rekening behouden in België?’ JA, wel uw bank verwittigen dat u gaat verkassen en uw nieuw adres kenbaar maken.
‘Hoe zit het met het domicilie adres?’ NEEN. U bent WETTELIJK VERPLICHT je in Belgie te laten uitschrijven indien u langer dan 1 jaar niet meer in Belgie verblijft en u heeft dan geen adres meer. Je kan wel een postadres behouden maar dat is geen domicileadres!!!
‘Kan ik een recentie of een domicillie adres houden als ik in Thailand ga gaan wonen?’ zie vraag hierboven is idem aan deze vraag.
‘Kan ik een rekening openen in een bank op mijn naam alleen?’ JA en het zal wel MOETEN indien je voor de immigratie bij een jaarverlenging een bankstatment wil gebruiken.
Ik geef je trouwens de raad even hier op het blog de zoekmogelijkheid, links boven, te gebruiken en de artikels van Lung addie te lezen: “UITSCHIJVEN VOOR BELGEN”. Hier zal je alle informatie vinden betreffende wat je precies te doen staat indien je definitief naar Thailand komt wonen. Indien je mij uw emailadres kenbaar maakt stuur ik je het ganse dossier door.
Groeten,
lung addie
Beste,Lung Addie.
Is het mogelijk om ook mij het ganse dossier door te mailen?
Ik heb namelijk ook dezelfde plannen en vragen.
Bij voorbaat dank, Mario
Ik kan dit NIET doormailen daar ik geen gegevens van je heb. Doch lees de verder onderstaande reactie van RonnyLatya. In deze reactie staan alle linken die naar het volledige dossier verwijzen. Het dossier werd door mij heel zorgvuldig opgebouwd en biedt antwoorden op de meeste vragen. Het werd, voor publicatie in Belgie door mijn zus, medewerkster van internationaal advocatenbureau nagetrokken. Alle mogelijke en noodzakelijke links, verwijzend naar de betreffende oficiele diensten zijn vermeld. Daar dit dossier reeds een paar jaar oud is het mogelijk dat er wel kleine wijzigingen in de wetgeving zijn, doch de algemene zaken zijn nog steeds up to date.
Daar ik reeds jaren permanent in Thailand woon heb ik zelf al deze zaken reeds doorlopen. Ik heb een gemengd privaat- en ambtenarenpensioen, dus weet maar al te goed hoe beide systemen werken. De meeste info, hier verstrekt, komt dan nog vaak van mensen die niet permanent in Thailand wonen en zelfs geen Belg zijn. Zou wordt er foute info verstrekt. Er zijn er zelfs die niet weten wat het verschil is tussen het RIZIV en een mutualiteit, dus daar ook foute info over betreffende het al dan niet verder betalen van de ‘mutualiteitsbijdrage’. Voor de mutualiteit betaal je enkel een bijdrage voor de administratieve zaken die ze voor je doen en heeft niets te maken met het al dan niet verder in Belgie recht te hebben op ziekenzorg, dat is een andere materie, ook besproken in mijn ‘dossier uitschrijven voor Belgen”.
Beste José,
U haalt enkele mogelijkheden door elkaar, laten we daarom alles even op een rijtje zetten,
1) U verhuist naar Thailand en heeft geen adres meer in België;
Dan moet U zich laten inschrijven op de Belgische ambassade in Bangkok
U kan Uw ziekenkas behouden maar er geen gebruik van maken in Thailand
U kan Uw bankrekening in België behouden
Wanneer U gehuwd bent in Thailand en België het huwelijk aanvaardt zal U indien U pensioengerechtigd bent dan ook kunnen genieten van een gezinspensioen
2) U behoudt een adres waar U ook officieel ingeschreven bent als zijnde woonachtig in België
Dan mag U niet langer dan 6 maanden afwezig blijven uit België
U behoudt Uw ziekenkas en Uw bankrekeningen en kan al dan niet middels een reisverzekering ook verzekerd worden tijdens Uw reistijd in Thailand maar dit geldt niet bij de meeste ziekteverzekeraars.
Indien Uw echtgenote in Thailand blijft wonen zal U als “feitelijk gescheiden” genoteerd worden, let op want dit houdt tevens in dat indien U pensioengerechtigd bent Uw pensioen a rato 50/50 zal toegekend worden aan U èn aan haar.
U kan in Thailand een rekening openen op Uw naam, de vereisten hiertoe verschillen weliswaar bij verschillende banken onderling.
Beste
Bedankt voor uw antwoord
Ben tot de conclusie gekomen
Dat ik mij in belgie zal uitschrijven
6 maanden in Thailand en 6 maanden in België mmmmm,
Is beter denk ik dat ik mij in België uit schrijf en DAT ben ik van plan te doen.
Beste, maak gewoon een afspraak mat de Thaise embassade in Brussel en die zullen uw vragen allemaal beantwoorden. Gewoon afspreken… Luc.
Beste José,
Een delicate vraag inderdaad !
We komen zelf al lang vele jaren in Thailand
Ons inziens is het beste wat men kan doen , om raad vragen aan een landgenoot die er al heel lang woont, en die voormalig advocaat is, en die zonder mogelijke tegenspraak, een voorbeeld kan genoemd worden van een totaal succesvolle emigratie ( huwelijk – opgebouwde relaties met een aantal V.I.P. Thai’s – levenslang lid van “ Thailandelite “ – en die U met onze groeten, zegge van “ Christine & Paul “, heel graag en uitvoerig te woord zal staan ; we spraken reeds met hem en U mag hem bellen op 00 66 8 96 888 175 . . . en als U naar Thailand komt zal hij U als landgeboot en als Vlaming, ongetwijfeld goed ontvangen . . .
Chris
Beste
Bedankt voor uw antwoord
Als ik NAAR Thailand ga ik denk einde dit jaar,
Zal ik heel zeker contact opnemen met die mens,
Met jullie complimenten,
En inderdaad iemand die al lang in Thailand woont en daarbij nog eens advocaat is,
Die mens zal ik ZEKER contacteren, BEDANKT.
Vooreerst weet ik niet zo goed wie of wat U bedoelt met Belgische immigratie dienst ?? Ik heb nooit van deze dienst gehoord ?
Ik woon al jaren halftijds in Thailand. Ik heb gewoon mijn adres in België waar ik een kleine eigendom bezit. Of ik nu 6 7 of meer maanden in Thailand verblijf daar maakt niemand iets van. Gewoon zorgen dat uw eigendom er waardig blijft uitzien en iemand regelmatig uw brievenbus komt ledigen. Zorg er ook voor dat al uw facturen worden betaald. Heeft U geen eigendom maar een domicilie bij vrienden of familie is er helemaal geen probleem.
Ik heb gewoon een Belgische bankrekening.
Ik betaal gewoon de bijdragen voor mijn ziekenfonds en blijf dus gewoon verzekerd. Ik betaal ook een bijdrage voor een hospitalisatie.
Laat u zich definitief uitschrijven uit België neemt u zeker best een expat verzekering gezien een gewone reisverzekering zoals ik heb alleen kan als u bent gedomicilieerd in België.
Ik zie weinig problemen van welke aard dan ook.
Lees het volgende ook – opgemaakt door Lung Addie
https://www.thailandblog.nl/dossier/dossier-voor-belgen-uitschrijving-1/
https://www.thailandblog.nl/dossier/dossier-belgen-uitschrijving-pensioendienst-2/
https://www.thailandblog.nl/dossier/belgen-uitschrijving-2bis-pensioendienst-overlevingspensioen/
https://www.thailandblog.nl/dossier/belgen-uitschrijving-ziekenfonds-3/
https://www.thailandblog.nl/dossier/dossier-belgen-uitschrijving-belgenziekenfonds-3-aanvulling/
https://www.thailandblog.nl/dossier/belgen-uitschrijving-financien/
https://www.thailandblog.nl/dossier/uitschrijving-werkloosheid-5/
https://www.thailandblog.nl/dossier/uitschrijving-bankinstelling-6/
https://www.thailandblog.nl/dossier/dossier-belgen-uitschrijving-kindertoe-bijslag-7/
https://www.thailandblog.nl/dossier/dossier-belgen-uitschrijving-8-opnieuw-inschrijven-belgisch-bevolkingsregister/
Beste
Bedankt voor uw antwoord
Zal alles goed doornemen.
Ik bedank voor aal de goede adviezen die de mensen via Dit bloc mij gegeven hebben.
Ik hoop dat je een goede filter ingebouwd hebt om de correcte en de foute info uit elkaar te houden want veel slaat gewoon op NIETS, zijn veronderstellingen, gissingen, van horen zeggen, foutief gelezen of geinterpreteerd …..
Beste, je kan zeker en vast je ziekenkas in Belgie behouden vermits betaling iedere maand, je kan je uitschrijven in je gemeentebestuur online of persoonlijk. Dus hieromtrent geen probleem.
Je kan je rekening nr behouden en je pensioen wordt gestort op je Belgische rek nr.
Ik woon hier al 8 jaar …no problem at all
Zizi
Waarom verschillende maanden in belgie moeten verblijven om ziekenkas, hosp verzekering,reisbijstandverzekering te behouden ?
Ik dacht dat de enige verplichting was
Max 6 maanden in het buitenland verblijven…
Dus volgens mij kan je terugkeren na 6 maand – 1 dag
Hier een week blijven
En daarna terug 6 mnd – 1 dag naar Thailand
Of heb ik het verkeerd voor ?
Ik ben liever mijn goede dkv verzekering, mijn europ assistance en ziekenkas NIET kwijt hoor….
Ik zou zeker overwegen (als je eigendom hebt in Belgie) om 6 maanden min 1 dag in Thailand te verblijven, zeg maar van october tot eind maart. In april to t october in Belgie verblijven dan is het ginder toch regenseizoen. Dan Blijf je met alles in orde Qua ziekenkas en dergelijke > ik noem dit ” Best of 2 worlds”
Ik ga het zo doen in elk geval als je getrouwd bent met een Thaise trek je gezinspensioen en betaal je zowieso Quasi geen belastingen> Heb dit jaar grond gekocht en ga tegen dat ik 65 ben daar een huisje opzetten, dus binnen 2 jaar vind je mij 6 maand in Thailand en 6 maand in Belgie.En ik verbrand mijn bruggen niet in Belgie, jemoet er rekening mee houden als je ouder bent en serieuze medische problemen krijgt ben je beter af in Belgie
Dat je niet langer dan 6 maand van je domicile (in België) weg mag blijven is NIET JUIST.
U mag tot 1 jaar afwezig zijn van je domicilie.
Bepaalde groepen zelfs langer, maar daar vallen vakantiegangers of gepensioneerden niet onder
Het enige dat u moet doen, is uw gemeente op de hoogte brengen dat u langer dan 6 maand maar minder dan een jaar afwezig zal zijn van je domicile. Dat is al. U zal daarmee in het rijksregister dan de status van “Tijdelijk afwezig” krijgen. Dat is gewoon een administratieve status. Het ontslaat je niet van gemeente of gelijk welke ander belastingen. Zelfs niet van de opkomstplicht bij verkiezingen. U moet dan eventueel per volmacht stemmen. Moet je bepaalde documenten voor invullen voor je vertrekt en die door de burgemeester moeten ondertekend worden. Door je “Tijdelijke afwezigheid” kan men u echter niet oproepen al voorzitter of bijzitter van een kiesbureau. Zulke “tijdelijke afwezigheid” kan je ook al melden vanaf 3 maand. Je hoeft dus niet te wachten tot je minsten 6 maand afwezig bent.
Gaat u natuurlijk langer dan 6 maand en zegt u NIKS tegen uw gemeente, dan kan het zijn dat je administratieve problemen kan krijgen. Maar meestal zal je gemeente enkel te weten komen dat je weg bent indien een bepaalde dienst of overheid je tevergeefs probeert te contacteren. Eventueel komt de wijkagent kijken waarom je niet reageert. Van Ambtswege schrappen kan ook zomaar niet. Daar moeten wel wat voorwaarden voor vervuld worden voor je van Ambtswege geschrapt wordt. Mag zelfs niet als de andere verblijfplaats gekend is.
Ga je nu telkens maximum 6 maanden weg en kom je dan enkele weken terug (in theorie 1 dag) en je vertrek dan terug voor 6 maand dan hoef je eigenlijk niks te melden. Ben je perfect administratief in orde, zonder wat ook te melden.
Hier, op deze link van Vlaanderen staat het kort samengevat.
Als er in een tekst staat “aanleiding tot” of “aannemen dat” wil dit trouwens niet zeggend dat je gemeente dat dan verplicht moet doen……
https://www.vlaanderen.be/nl/gemeenten-en-provincies/dienstverlening-van-gemeenten-en-provincies/melding-van-tijdelijke-afwezigheid
Omdat ik alleenstaande ben moet ik wel een paar zaken in het oog houden.
De datum extension of stay is voor mij altijd midden januari daar aan gekoppeld 3 maand voordien zien voldoende geld op rekening NU 2 maand voordien. Maakt het voor mij beter.
Ik moet alle 6 maand terug voor dokter. Moet op een goede manier ingeplant worden.dit jaar iets mislukt
(verlof dokter).