Beste lezers,
Ik woon en werk (bij de overheid) in Nederland en ben getrouwd met een Thaise die ook in Thailand woont. Nu ben ik van plan om over 3 jaar naar Thailand te emigreren (ben dan 60 jaar) en dan ga je logisch inschatten in hoeverre je kan rondkomen met het pensioen dat ik tzt ga ontvangen.
Op basis van mijn overzichten vh ABP kom ik op een pensioen van € 30.000 bruto p/jr. Later (vanaf 67 jr) wordt dan de AOW ingebouwd en zal het totaalbedrag niet stijgen. Volgens de belastingwetgeving in 2014 zou ik over deze € 30.000 bruto vrijwel of ik denk zelfs helemaal geen belasting hoeven te betalen. Immers over de eerste schijf € 19.645 wordt 5,10% geheven = € 1002 en over de tweede schijf (€ 30.000 – € 19.645) € 10.345 wordt 10,6% geheven = € 1097 Totaal € 2.100. Hier moet je dan de heffingskorting van aftrekken. Die is hoger dan € 2.100. Dus per saldo betaal je 0!
Nu in 2015!
Over de eerste schijf € 19.822 wordt 8,35% geheven = € 1655 over de tweede schijf (€ 30.000 – € 19.822) € 10.178 wordt 13,85% geheven = € 1410 Totaal € 3.065. Hier mag je sinds 2015 niet langer de heffingskorting van aftrekken. Dus je betaalt € 3065!
Dat is een achteruitgang in 2015 tov 2014 van € 3.065 netto op jaarbasis. Dan heb ik het nog niet eens over aftrekposten die in 2014 nog wel van toepassing waren en vanaf 2015 niet meer. De verschillen tussen 2014 en 2015 worden groter naarmate je pensioen hoger is en vice versa natuurlijk. Lager als het kleiner is.
Een vraag aan de echt kenners; Maak ik hier nu een belangrijke fout of niet?
Met vriendelijke groet,
Ger
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
Beste Ger, als ik zo al die berekeningen van je zie dan ben ik ervan overtuigd dat hier veel
meer expats kunnen rond komen met minder. Ik zou zo zeggen niet teveel piekeren ( krijg je grijs haar van ) ., pluk de dag en denk eraan in 3 jaar kan veel gebeuren dus wacht niet te lang.
Beste William,
Ik had meer op een inhoudelijk antwoord gehoopt i.p.v. een advies ter relativering. Het leven heeft mij leren relativeren, maar neemt niet weg dat je toch weleens boos of verbaast kunt zijn? Het zou verkeert zijn als je daardoor je leven laat leiden. Overigens krijg ik de kans niet meer om grijs te worden
ik ben een ex pat, wonenede in frankrijk en heb ongeveer het zelfde pensioen, en betaal hierover € 4 500 aan awbz en ziekenfonds premies en dergelijke; nu betaal ik mijn belasting in frakrijk maar er is een grote kans dat ik van 2016 belasting weer in nederland moet betale, dat voor mij een verlaging van ijn thns geldende netto inkomen s van tussen de 300 en 500 €, daar ik thans in frankrijk veel meer aftrekposten heb. wat betreft thailand heb ik geen idee.
Beste Danser,
Als je bent uitgeschreven en Ned en bent ingeschreven in Thailand, dan ben je niet langer verzekerd voor de volksverzekeringen (AOW, ANW, AWBZ is nu wet langdurige zorg). Je betaalt dan ook de premies niet. Frankrijk is een EU land dus volgens mij kom je dan wel in aanmerking voor heffingskorting als je belastingplichtig bent in Ned natuurlijk en ad andere voorwaarden voldoet
Beste Ger,
Het belastingtarief in schijf 1 wil men verhogen naar 18%.
Je bent getrouwt, je AOW zal dus gaan bestaan uit gehuwden AOW zonder partner toeslag.
M.a.w. je voorgestelde ABP pensioen met AOW zal dus dus lager uitvallen.
En je zal iets moeten afsluiten voor de ziektekosten.
Maar er blijft netto meer dan genoeg over.
De aanname van de heffingskorting van 2100 euro klopt trouwens niet.
Bij de oude keuze mogelijkheid, die dus nu niet meer bestaat, kreeg je enkel bij keuze behandeling als Nederlands belastingplichtige een percetage van de heffingskorting.
Bij behandeling als buitenlands belastingplichtige was er ook voor 2015 geen recht op heffingskortingen.
Heb ook een vergelijkbaar pensioen via het ABP.
betaal in nl belasting. geen premies na de laatste wijziging van 1 jan 2015 is dat 364 euro.loonheffing
ontvang maandelijks nu netto 2605 euro. Van mijn spaarcentjes heb ik destijds een huisje gebouwd en heb dus nauwelijks woonlasten. leef als god in Thailand.
Enig nadeel geen sociale voorzieningen en geen zorgverzekering, maar heb de premie maandelijks opzij gezzet en dus na 6 jaar een aardig spaarpotje voor de dokter,
Twijfel niet gewoon doen, al kun je niet in de toekomst kijken.
Hans Zegt
Hallo Ger ik heb via belastingdienst een proefberekening gedaan bij het het wijziging van de voorlopig aanslag 2015.
En kwam op dit uit.
30000 1e schijf 8.35 0/0 van 19822 = 1655
2e schijf 13.85 0/0 van 10178=
Totaal verschuldigd 3064 precies hetzelfde als jou
Nu komt het. zoals ik leest hebben we nog heffings korting althans het staat er op.
Algemene heffingskorting 450
Ouderenkorting 468
Alleenstaande ouderen korting 195 maar dat geloof ik niet volgens mij vervallen
Totaal 1113
Totaal verschuldigd 2015 3064- 1113= 1951 krijg dit als uitkomst van de belastingsdienst
Ga maaar naar belastingdiens .nl en klikt op verzoekt of wijziging 2015 voorlopige aanslag
Heb dit gedaan maar niet of nog niet opgestuurd
Misschien weet een ander het anders ben benieuwd
Groetjes Hans van Mourik
Je rekent je ten onrechte rijker dan je over 3 jr zult zijn (30.000 bruto en dan slechts 3000 euro belasting? In Utopia of Monaco misschien):
Eerste schijf 8,35 %? Ik lees via de link hieronder 36,50 %,
En ook niet 13,85 % in de tweede schijf maar 42 %?
Misschien zie je de AOW-premie, die je tot 66+ jaar moet betalen, over het hoofd?
http://www.belastingschijven.net/belastingschijven-2015/
Ik heb even geen zin om het te gaan berekenen, maar je zult dichterbij 9.000 euro belasting zitten dan 3000.
Beste Ger,
Je meldt dat als je naar Thailand gaat emigreren, je 60 jaar bent (dus heb je recht op prepensioen bij ABP). Dus moet je nog ruim 6 jaren premies volksverzkeringen betalen (o.a. AOW), totaal 28,15 %.
Vandaar dat je op 36.50% gaat uitkomen, als je behandeld wordt als binnenlands belastingplichtige.
(En dat word je, want gewerkt bij overheid. Waarmee ik bedoel dat Nederland belasting gaat heffen en je dus niet gebruik kunt maken van het voordeligere belastingtarief in Thailand.
Iemand die 33.589 euro inkomen heeft, betaalt dan 13.016 euro totaal. Ik begrijp niet hoe anderen aan een paar duizend euro komen… Begrijp ik iets volledig verkeerd?
Ik lees via de volgende link dat zelfs AOW-ers over de eerste 2 schijven in totaal 7004 euro belasting betalen.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/circulaires/2014/12/17/wijziging-in-de-belastingheffing-met-ingang-van-2015/eindejaarspersbericht-2014-ministerie-van-financien.pdf
Beste Kees 2
Als je bent uitgeschreven uit Ned en bijv emigreert naar Thailand bouw je geen AOW meer op dus dan hoef je ook de premie niet meer te betalen. Dat is in de eerste twee schijven de 28,15% die je dan niet langer betaalt resteert alleen de 8,35% belasting die je wel moet betalen over de eerste schijf en en de 13,85% belasting over je belastbaar inkomen dat in de tweede schijf valt.
Over die bedragen werd tot 1-1-2015 de heffingskorting toegepast, tenminste als je als binnenlands belastingplichtig werd aangemerkt. Per saldo betaalde je tot 1-1-2015 weinig belasting zeker als je thaise partner ook als binnenlands belastingplichtig werd aangemerkt. Per 1 januari 2015 moet je je zogezegd kwalificeren om voor de heffingskorting in aanmerking te komen. Dat is uitgesloten als je in Thailand woont. zie link; http://www.mffa.nl/buitenlands-belastingplichtige-nieuwe-regeling-1-januari-2015/
De circulaire die je aanhaalt vermeldt niets over het kwalificeren als buitenlands belastingsplichtige, maar is wel degelijk relevant.
PS Voor Ger
Heb ook via de belastingdienst een berekening als ik in nederland ingeschreven staat en dan dan betaal je wel awbz en anw premie
In 2015 betaal je dan 3661 belasting
Leuk om uit te proberen
Groetjes Hans
Ps nog een Keer
Beste Ger als je bovendien nog in nederland staat ingeschreven betaal je ook nog zvw deze wordt direct ingehouden op je salaris en dat dat is 3.0/0 van je inkomsten
Ben vanaf 2009 woonachtigd in thailand
En het beval me goed ondanks de prijzige ziektekosten verzekering
Heb voor die tijd alles na uitgezocht en nog
Groetjes Hans
Ger,
Volgens belastingprogramma 2013 over 30.000 euro brutto en geen eigen woning:
Keuze behandeling binnenlands belastingplichtige, te betalen belasting 1955 euro.
Keuze buitenlands belastingplichtige, te betalen belasting 2272 euro.
Let op, als bezitter van een evt. eigenwoning zal er verekening van genoten renteaftrek plaatsvinden!
Ik trek altyd grote ogen als ik lees, ik woon en werk in nederland, ben getrouwd maar mijn thaise vrouw woont in Thailand. Ik dacht dat een 1ste vereiste was om wettelijk getrouwd te zijn dat men moet samenwonen. Moest ik de overheid zijn ik zou dat huwelijk als niet bestaand beschouwen daar men niet voldoet aan de plicht van getrouwd zijn. Een leuk debat en een vettekluif voor de belastingdienst om de voordelen onterecht verworven als getrouwd stel terug te vorderen. Graag jullie mening.
Beste Joeri,
Sinds lang is de eis van verplicht samenwonen al vervallen. Wettelijk getrouwd zijn betekent automatisch dat je elkaars fiscale partner bent. Nu timmert de overheid dat financiele gaatje weer dicht met de bepaling dat de voorwaarde is dat men in Europa of een gelieerd land moet wonen.
Beste mensen,
Bedankt alvast voor jullie reacties! Ik zal hieronder op elk van jullie reageren.
Beste Cornelis,
Waar staat dat de wetgever schijf 1 wil verhogen naar 18%?
Verder weet ik dat ik geen recht heb op partnertoeslag. Bij de berekening van mijn bruto pensioen inclusief de inbouw van mijn AOW is daar al rekening mee gehouden. Het ABP gaat bij de berekening uit van je burgerlijke staat. Die van mij is gehuwd, dus houden ze rekening met mijn gehuwden AOW. Mijn thaise partner heeft geen recht op AOW, omdat ze nooit in Ned heeft gewoond. Je krijgt meer als je ongehuwd zou zijn. Scheelt bij een volledige opbouw (50 jaar) ca € 350 bruto per maand. Dus scheiden als je in Thailand gaat wonen! (-;. Zijn er mensen die weleens een bezoek hebben gehad van een sociaal attache van of namens de SVB?
In ieder geval is het brutobedrag in mijn geval goed berekend.
Ik heb van de Belastingdienst kantoor Buitenland begrepen dat de algemene heffingskorting per 1-12015 is komen te vervallen en daarvoor dus niet. Overigens krijg ik al jaren voor mijn thaise vrouw, die in Thailand woont de algemene heffingskorting, omdat ze wordt aangemerkt als buitenlands belastingplichtige. Per 1-1-2015 kan dat dus niet meer!
Beste Tooske,
Je opmerking dat je sinds de wijziging van 1-1-2015 geen premies meer betaalt snap ik niet. Als je in Ned bent uitgeschreven en in Thailand bent ingeschreven betaal je sowieso geen premies meer toch? Dus ook voor 1-1-2015 toch?
Wordt er € 364 loonheffing p/maand ingehouden? als dat zo is dan klopt dat aardig. Maar dat moet dan ook betekenen dat je in 2014 veel minder belasting maandelijks werd ingehouden. Misschien € 50 per maand oid.
Geld opzij leggen om vervolgens in de toekomst je eigen ziektekosten te kunnen dekken, daar zijn volgens mij al de nodige discussies over gevoerd. Als je een bijv een halfjaar € 200,= per maand opzij hebt gelegd en je moet vervolgens worden geopereerd dan ben je wel de pineut. Maw het is riskant.
Beste Hans van Mourik,
Of we recht hebben op de algemene heffingskorting van € 450 en ouderenkorting van € 468 weet ik eerlijk gezegd niet. Kantoor Buitenland in Heerlen heeft me niet daarop gewezen maar ik ga ze van de week bellen. Ik kan het me ook niet voorstellen want hij zei heel resoluut geen recht meer op heffingskorting! Ik zal ze confronteren met de resultaten vd proefberekening en kom hier graag op terug.
Hans even over je tweede opmerking dat je in Ned obv die berekening in Ned € 3661 belasting betaalt.
Dat scheelt nog maar zo’n € 600 op jaarbasis. Dat leidt er snel gedacht toe dat het niet handig is om je te laten uitschrijven in Ned. Voor die € 600 die je meer betaalt, blijf je AOW opbouwen tot je AOW datum en kan je je veel voordeliger verzekeren tegen ziektekosten en heb je recht op alle evt aftrekposten. Mss nog wel meer voordelen waaraan ik niet heb gedacht. Er zijn natuurlijk wel criteria waaraan je moet voldoen wil je als ingeschrevene in Ned kunt blijven. Maaaar wel interessant (-;
Beste Kees 2,
Nee hoor Kees 2, ik heb het gewoon over Thailand en niet Utopia of Monaco!
De eerste schijf is idd 36,5% maar bestaat voor 8,35% uit belasting en voor 28,15% uit premies volksverzekeringen (AOW, ANW, AWBZ (nu per 1-1-2015 wet langdurige zorg ofwel WLZ)
Als je geen ingezetene van Ned bent en dat ben je dus niet als je je hebt laten uitschrijven in Ned dan betaal je 28,15% premies volksverzekeringen ook niet. Volkomen terecht want je bouwt ook geen AOW meer op namelijk. Als je dus 40 jaar AOW hebt opgebouwd dan krijg je een gedeeltelijke AOW uitkering namelijk 40/50 van het volledige AOW bedrag. Te volgen?
Beste Cornelis
Ik snap niet dat je met het belastingprogramma van 2013 icm een bruto jaarinkomen van € 30.000 op € 2.272 uitkomt voor een buitenlands belastingplichtige. Dat betekent kennelijk dat ze de heffingskorting buiten beschouwing laten. Ik zal het nagaan en kom hier op terug.
Beste Joeri,
Je hoeft volgens de wet niet onder 1 dak te wonen om getrouwd te kunnen zijn. Dat bepaal je toch immers zelf zou ik zeggen. Om een huwelijk dan als niet wettig te beschouwen zou heel veel complicaties geven. Denk aan de profvoetballer die in het buitenland gaat voetballen, de militair die langdurig wordt uitgezonden etc. Dus een beetje onzin. Bovendien heb je het over (fiscale) voordelen als je getrouwd zou zijn. Noem er is 1 dan? Ik ken wel een nadeel en dat is dus je AOW, je krijgt namelijk € 350 bruto minder per maand als je met je thaise vrouw woont tov alleen wonen in Thailand of waar dan ook.
Beste mensen mogelijk ter voorkoming van verwarring uhhh Amateurtje dan ben ik dus …Ger..
Beste Ger, Dank voor de uitleg. Ik begrijp dat het dus bij 30.000 euro voordeliger is om – als je uitgeschreven bent in NL – in Nederland belasting te betalen ipv in Thailand.
http://thailand.angloinfo.com/money/income-tax/
Income Taxable Income Tax Rate Tax Payable (Baht) Cumulative Tax (Baht)
0 – 150,000 Nil Nil Nil Nil
150,001– 300,000 150,000 5% 7,500 7,500
300,001- 500,000 200,000 10% 20,000 27,500
500,001- 750,000 250,000 15% 37,500 65,000
750,001-1,000,000 250,000 20% 50,000 115,000
1,000,001- 2,000,000 1,000,000 25% 250,000 365,000
hrt verschil in loonheffing nu met 2014 bedraagd 96 euro.
premies betaal ik niet sinds mijn vertrek uit nl in 2009
vwb zorgpremie, waar kun je je voor 200 euro per maand verzekeren boven de 60 jaar?
Heb diverse offertes gehad maar geen onder de 300 euro met de nodige beperkingen en uitzonderingen.
Verder zijn de kosten voor behandeling in thailand redelijk betaalbaar hoef niet zo nodigvoor elke bekandeling naar bumrungrad of bangkok hospital.
Beste Mensen
Alles wat ik heb berekend komt van de http://www.belastingdienst.nl
Verzoekt of wijziging voorlopige aanslag 2015 kan je downloaden en zelf invullen
Dat het verschil tussen in nederland ingeschreven en uitgeschreven zo groot is komt omdat je zowel in nederland als uitgeschreven bij alle 2 heffingskorting hebben gedaan.
In geschreven 3661 inclusief heffingskorting
Uitgeschreven 1951 inclusief heffingskorting
Dit komt niet van mij maar van de berekening van de belastingdienst
En vergeet niet je zvw dat je ook betaald maar direct wordt ingehouden als je in nederland woont
5. 0/0 van je inkomsten zie loonstrookje
Ben 72 jaar
probeer het maar uit zit nog te twijvelen of ik het opstuurd of dat ik het in 2016 met de opgave
nkomsten belasting 2015
Groetjes Hans van Mourik
Ps
http://www.belastingdienst.nl
Intoetsen op dienst voorlopige aanslag
Daarna op wijzigen
Downloaden en invullen de inkomsten
Groetjes Hans van Mourik
Kunt u ook de volledige link plaatsen?
Op deze link http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_of_wijziging_voorlopige_aanslag_2015_windows_apple staat : Woont u in het buitenland, gebruik dit programma dan niet.
Een andere link heb ik nog niet gevonden.
Als u met 60 jaar naar Thailand gaat, zult u ook 7 jaar AOW opbouw missen.
Uw AOW uitkering zal dus 14% lager zijn.
Ger,
Ik zou op ABP site maar eens controleren wat daar staat.
ABP heeft waarschijnelijk staan dat je gehuwt bent en berekenen dan de AOW ervan uitgaande dat jij en je partner beide in Nederland wonen.
Je kan in hun overzicht trouwens wel de 7 jaren korting op de AOW invoeren.
Belasting betalen in Nederland doe je altijd, het belastingverdrag voorkomt dubbel heffen en
regelt wat onder de Nederlandse belasting valt en wat onder die van Thailand.
AOW en ABP pensioen voor rijksambetenaren valt onder Nederland.
Uitgeschreven uit Nederland, dan als buitenlandsbelastingplichtige geen recht op heffingskortingen.
Omdat AOW ontvangers niet meer AOW premie plichtig zijn wil men schijf 1 langzaam verhogen.
Men gebruikt sinds een paar jaar voor 65+ twee verschillende tabellen nl geboren voor en na 1949.
Nu staan in die tabellen nog dezelfde percentages.
Als er inderdaad een vlaktaks komt in Nederland dan zal dat hard aankomen,
het CDA is voorstander van een vlaktask van 33,25% !
Beste Ruud
Je kan die link best gebruiken
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_of_wijziging_voorlopige_aanslag_2015_windows_apple
Wat je moet aanvragen op een formulier gaat over 2014 en niet over 2015
Staat er duidelijk op
Woont u in het buitenland? Gebruik dit programma dan niet
U kunt dit programma niet gebruiken als u in het buitenland woont. U vraagt de voorlopige aanslag dan aan met het formulier ‘Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2014 voor buitenlandse belastingplichtigen’. U kunt dit formulier aanvragen bij de BelastingTelefoon Buitenland
Groetjes Hans
Je wilt over 3 jaar emigreren? Wie weet wat er tegen die tijd allemaal veranderd is. Ik zou zeggen. Ga flink sparen zodat je over voldoende vermogen beschikt om aan de eisen te voldoen om een visa te krijgen, en maak over 2 en 1/2 jaar opnieuw een berekening met de dan bestaande wet- en regelgeving.
Lijkt me een prima advies, Adje. Natuurlijk, ‘regeren is vooruitzien’ maar er kunnen zo veel zaken wijzigen in de komende 3 jaar, zowel in NL als in Thailand.
Beste Ger,
Een collega-belastingconsulent attendeerde mij op uw vraagstelling op het Thailandblog. Uw wijze van benadering kwam hem niet juist voor en daar hij weet dat ik me vrijwel dagelijks bezig hou met buitenlandse belastingplichtigen heeft hij mij hieromtrent geïnformeerd.
Als ik uw vraagstelling kort samenvat komt dit neer op het volgende:
a. u bent van plan om over 3 jaar naar Thailand te emigreren (dan bent u 60 jaar);
b. wat is uw besteedbaar inkomen vóór en wat is dat na emigratie.
Dit laatste noemt u:”in hoeverre u kunt rondkomen met het pensioen dat u t.z.t. gaat ontvangen.” En zo’n vraagstelling (zo’n planning) is uiteraard een goede zaak. Dit behoort vooraf te gaan aan de planning van zo’n belangrijke stap als het emigreren uit Nederland!
U hebt reeds min of meer een uitvoerige berekening gemaakt en komt daarbij tot de onthutsende conclusie dat u te maken krijgt met een achteruitgang aan besteedbaar inkomen in 2015 (na emigratie) t.o.v. 2014 (voor emigratie) van € 3.065,– (netto)!
Deze berekening vertoont een aantal mankementen. Zo rekent u op deze manier de ook zonder emigratie optreden tariefswijziging (is verhoging) van de inkomstenbelasting voor 2015 toe aan de emigratie. En dat is appels met peren vergelijken. Daarnaast gaat u uit van de maximale algemene heffingskorting. Dus zowel het belastingdeel als het premiedeel terwijl u in uw berekening geen rekening houdt met de verschuldigde premie volksverzekeringen (voor emigratie). Vervolgens houdt u geen rekening met de korting op de algemene heffingskorting bij hogere inkomens.
Als ik uw berekening corrigeer op het punt van de geconstateerde onjuistheden dan neemt uw besteedbaar inkomen niet af met € 3.065,– maar neemt dit toe met € 7.817,–. En dat geeft een niet te verwaarlozen verschil te zien van € 10.882,–.
U heeft er goed aan gedaan om een vergelijking te maken voor wat betreft het jaar 2015 i.v.m. de gewijzigde wetgeving waardoor u ingaande dat jaar niet meer kunnen kiezen voor behandeling als binnenlandse belastingplichtige. Daarnaast betrekt u terecht uw overheidspensioen in de Nederlandse inkomstenbelasting.
U gaat in beide situaties uit van een belastbaar inkomen van € 30.000,–. Op dit inkomen zou u vervolgens de volgende grondslagen en tarieven vóór en de tarieven na emigratie eens moeten loslaten en u ziet vrij snel wat de uitkomsten zijn:
a. grondslag 1e schijf € 19.822,–; verblijf in Nederland 36,50%; idem in Thailand 8,35%;
b. grondslag 2e schijf € 10.178,–; verblijf in Nederland 42,00%; idem in Thailand 13,85%.
Op uw als binnenlandse belastingplichtige verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen (derhalve vóór emigratie) brengt u vervolgens in mindering de voor u geldende maximale algemene heffingskorting van € 2.083,–.
Als binnenlandse belastingplichtige telt u hier nog bij op het voor 2015 geldende percentage voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet is 4,85% van € 30.000,–.
UW BEREKENING IS HIERMEE COMPLEET.
Ik kom hierbij uit op de volgende netto bedragen:
2015 – binnenlandse belastingplichtige € 19.118,–;
2015 – buitenlandse belastingplichtige € 26.925,–..
Dit is inderdaad een verbetering van het besteedbaar inkomen van € 7.817,–.
In een later bericht lees ik dat u getrouwd bent en dat uw echtgenote als uw fiscale partner wordt aangemerkt. U merkt daarbij terecht op dat zij na emigratie de uitbetaling van de algemene heffingskorting misloopt. Dit bedrag is voor 2015 behoorlijk aangetrokken. Daardoor loopt zij als gevolg van de emigratie een bedrag van € 2.203,– mis. Dit bedrag zou u in feite, als direct gevolg van de emigratie, in mindering moeten brengen op het eerder gegeven voordeel van € 7.817,– zodat per saldo voor u beiden een voordeel resteert van € 5.614,–.
Een groot Nederlands filosoof en tevens groot voetbal-kenner heeft eens gesteld: ” Elk nadeel heb z’n voordeel.” Maar het tegenovergestelde is ook waar. Tegenover uw financieel voordeel staat dat u na emigratie geen verdere AOW-rechten meer opbouwt (korting van 2% op uw latere AOW per vol jaar uit Nederland) en bent u niet meer verzekerd voor de ziektekosten en voor opname in een zorginstelling voor langdurige zorg, zoals bijvoorbeeld in een verpleegtehuis.
Voor het AOW-gat kunt u een vrijwillige verzekering afsluiten bij de SVB. Voor de ziektekosten kunt u wellicht een buitenlandpolis afsluiten. Bedenk echter wel dat met name dit laatste gepaard gaat met hogere kosten dan wat u nu gewend bent. Maar hierover is al veel geschreven op dit forum (zie ook het betreffende dossier).
Mocht u prijsstellen op de uitgewerkte berekeningen van het vorenstaande of mocht u nog vragen hebben laat dit dan even weten via: B&[email protected] Ik zend u vervolgens de berekeningen in pdf-formaat.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Lammert de Haan.
Het lijkt me dat die vrijwillige AOW verzekering niet lonend zal zijn, gezien de voortdurende afbraak van de AOW.
De ingangsleeftijd stijgt en de te betalen belasting wordt ook steeds hoger.
De premie voor die vrijwillige verzekering kun je niet aftrekken, maar de uitkering wordt wel belast (tegen 42%) .
Beste Lammert,
Om te beginnen bedankt voor uw inhoudelijk commentaar en het is altijd prettig om te communiceren met mensen die verstand van zaken hebben! Dit gezegd hebbende hieronder mijn reactie op uw reactie:
Het eerste deel van mijn vraagstelling klopt. Het tweede deel van mijn vraagstelling niet. Punt is dat ik naar de redactie van Thailandblog heb gemaild en dat de redactie die vraag in de kop vh stukje hebben gezet. Wat ik feitelijk uiteen wilde zetten is wat de gevolgen van de wetswijzigingen in de belastingwetgeving kunnen zijn voor nederlands belastinplichtigen die in het buitenland wonen. Ik kwam daar kort gelden achter en vond het nogal schrijnend en wilde checken of ik iets verkeerd had geinterpreteerd of over het hoofd had gezien. Ik heb daarom een voorbeeld genomen dat lijkt op mijn (hopelijk) toekomstige situatie. Dus € 30.000 bruto jaar inkomen (pensioen/AOW)
Dus bij vraag b gaat het om het besteedbaar inkomen (voor een nederlands belastingplichtige die in Thailand woont bijv ) voor en na de wetswijziging cq 2014 en 2015. Het verbaast mij overigens hogelijk dat vrijwel niemand echt lijkt te zijn geschrokken, want het verschil in besteedbaar is in veel gevallen groot, althans zo ervaar ik dat.
Ik zal nu puntsgewijs reageren op uw commentaren;
– U stelt dat ik appels met peren vergelijk. U heeft gelijk uitgaande van de situatie voor en na emigratie, maar hiervoor heb ik geschetst dat het gaat om de situatie voor en na wetswijzigingen ofwel 2014 vergelijken met 2015 als belastingplichtige in Nederland, maar wonend in Thailand. Dat is een zuivere vergelijking dunkt mij.
– Mede gelet op het vorenstaande spelen de premies volksverzekeringen nauwelijks een rol in de vergelijking. Hoewel nauwelijks, in 2015 zijn de premies voor de volksverzekeringen verlaagd met 3,25%. Dat heeft geen invloed op het netto inkomen, omdat je die premies niet hoeft te betalen, omdat je dan immers bent uitgeschreven en niet langer verzekerd bent krachtens de volksverzekeringen. Doch de verlaging van de premies volksverzekeringen is gepaard gegaan met eenzelfde verhoging van de belastingcomponent in de eerste schijf. Deze is gegaan van 5,1% naar 8,35%. dat is wel van invloed, omdat je die verhoging wel betaalt als belastingplichtige.
– De toepassing van de korting op de algemene heffingskorting bij hogere inkomens speelt idd een rol die het door mij geschetste verschil een klein beetje nivelleert. (€ 30.000- € 19.822) X 2,32% = € 236 netto op jaarbasis.
– Bij uw geconstateerde verschil van € 10.882 bent u uitgegaan vd situatie wonen in Ned en wonen in Thailand en ik heb u hiervoor gemeld dat de casus is; Wonen in Thailand en belastingplichtig in Ned 2014 versus 2015.
– Ik heb bij de vergelijking de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet van 4,85% buiten de berekening gelaten. Dat maakt, voor zover ik kan inschatten, voor de vergelijking; wonen in Thailand en belastingplichtig in Ned 2014 versus 2015 niet uit.
– Wat de heffingskorting voor de partner betreft het volgende; Zij woont en woonde altijd in Thailand en heeft daar geen inkomsten. Ik kreeg voor haar de algemene heffingskorting (plastisch de aanrechtsubsidie genoemd en wordt afgebouwd met ik dacht 6% per jaar). In 2014 was dit € 1.262. M.i.v. 1-1-2015 vervalt deze vanwege de wijzigingen in het belastingstelsel waar ik het steeds over heb.
– Feit blijft dat, met een inkomen van bruto € 30.000, nog steeds goed is rond te komen in Thailand en dat je er netto veel meer aan overhoudt dan wanneer je in Ned zou wonen. Dat heeft alles te maken met de premie volksverzekeringen die je niet betaalt en die bedragen toch 28,15% vh inkomen. Ik snap ook dat je daardoor ook geen AOW meer opbouwt maar ik mis dan 7 jaar ofwel 14% van mijn gehuwden AOW. Dat is dus 14% van € 766 = € 107 bruto p/m. Netto dus € 107 (100% – 13,85%) = € 92,=
– Een ziektekostenverzekering zal zeker duurder zijn dan in Ned. ik ga uit van tenminste € 200 p/m
Wat mij het meeste steekt, en daarom heb ik ook leden van de Tweede Kamer hierover gemaild is dat de groep, waartoe ik straks hoop te gaan behoren, te maken heeft gekregen met een gewijzigde belastingwetgeving die echt hele zware negatieve financiele gevolgen kan hebben. Op een bruto inkomen (pensioen) van € 30.000 per jaar scheelt dat en daar blijf ik bij zo’n € 3.000 netto (2015 vergelijken met 2014). Dan heb ik het nog niet over de aftrekposten die en passent ook zijn afgeschaft. Je zal bijv ook nog eens € 600 per maand alimentatie betalen aan je ex vrouw in Ned en in Thailand wonen. Ik heb eens naar de kamerstukken gekeken over deze wijzigingen. Je vindt bijzonder weinig terug over de situatie waar ik op duid. Het gaat vooral over het vervallen vd keuzeregeling in relatie tot EU burgers. Ik vraag me af of de ambtenaren overzien hebben welk, in mijn visie, onrecht ze aandoen aan bepaalde groepen. Het is ongelijke behandeling van belastingplichtigen. Waarom zou ik, omdat ik in Thailand woon meer belasting moeten betalen dan wanneer ik in Ned zou blijven wonen? Ik heb ook nooit de keuze gehad welk land belasting heft, omdat staatspensioenen onderworpen zijn aan de nederlandse belastingwetgeving.
Van die kamerleden nog steeds geen antwoord ontvangen.
Graag je reactie!
vrgr
Ger Boelhouwer
Beste Ger,
Het is zondag dus een geschikte tijd om even wat privézaken af te doen.
Er was bij mij al enige twijfel omtrent jouw vraagstelling. Ik ben m’n reactie dan ook heel bewust begonnen met een opsomming van de probleemstelling, zoals ik die uiteindelijk vertaalde.
Hoe is dit misverstand ontstaan?
1. De kop van dit topic is:”Ik wil emigreren …………”.
2. In je vraag geef je aan dat dit over zo’n 3 jaar zal plaatsvinden.
3. De meeste reacties gaan dan ook uit van het feit dat emigratie nog moet plaatsvinden.
4. In je berekeningen betrek je echter niet de premies volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet; dit wees wat op een situatie, waarbij je al geëmigreerd was.
5. Bij de heffingskorting(en) ga je echter uit van zowel het belasting- als het premiedeel; dit wijst weer op het feit dat je nog moet emigreren.
Maar toch genoeg redenen om te twijfelen en dus een herhaling van de door mij geïnterpreteerde probleemstelling.
Nu dit anders is komen te liggen is mijn reactie dus niet op jouw van toepassing. Zij zou nog wel van belang kunnen zijn voor mensen die nog wel de stap van emigreren overwegen.
Wat is dan wel de vraag?
Deze luidt:”Wat zijn de gevolgen van de wetswijzigingen in de belastingwetgeving voor Nederlandse belastingplichtigen die in het buitenland wonen.” En dit dan toegespitst op wonen in een niet “EU+ land”.
Hierbij gaat het om een tweetal wijzigingen en wel:
1. het vervallen per 1 januari 2015 van de mogelijkheid om te kiezen voor behandeling als binnenlandse belastingplichtige;
2. de wijziging in de opbouw in belastingdeel en premiedeel van het gecombineerde heffingspercentage van schijf 1 voor de inkomstenbelasting.
Over beide zaken is al het nodige geschreven op Thailandblog. Veelal betrof dit onjuiste en dus onbruikbare informatie.
Ad 1. De financiële gevolgen hiervan zijn al heel snel te berekenen. Zij bedraagt. nl. maximaal het belastingdeel van de heffingskorting(en). In jouw situatie (bij emigratie nog niet de AOW-leeftijd bereikt) bereken je dat als volgt:
algemene heffingskorting € 2.083,– x IB% 1e schijf ad 8,35% : gecombineerd heffingspercentage ad 36,50% is € 477,–.
Het effect van deze wijziging is van niet al te grote betekenis.
Hierbij heb ik de maximale algemene heffingskorting van € 2.203,– teruggebracht naar het voor jou geldende niveau van € 2.083,– i.v.m. de korting voor hogere inkomens (voor 2015 boven de € 19.822,–).
Ad 2. Deze wijziging is veelal van veel groter gewicht. Zij is echter niet eenduidig aan te geven. Van belang daarbij zijn zaken, zoals:
a. is de AOW-leeftijd bereikt;
b. is er sprake van een fiscale partner, en zo ja: hoe is de samenstelling van het gezin;
c. heeft de belastingplichtige ook inkomen uit Nederland wat daar echter niet belast is (bijv. een particulier pensioen).
Hiervoor is dus een puur individuele benadering nodig. De uitkomsten zullen voor een ieder weer anders komen te liggen.
Het hoe en waarom van de wijziging van het IB-tarief van de 1e schijf (van 5,1% voor 2014 naar 8,35% voor 2015) laat ik buitenbeschouwing.
De uitwerking
Als ik jouw situatie uitwerk dan kom ik tot het volgende opstellingen voor 2014 en 2015:
a. totaal bruto per jaar € 30.000,– – € 30.000,–
b. af:
IB – 1e schijf € -1.002,– – € -1.655,–
IB – 2e schijf € -1.123,– – € -1.410,–
c. bij:
belastingdeel heffingsk. € 282,– – € -,–
d. totaal netto per jaar € 28.157,– – € 26.935,–
Je verlies aan besteedbaar inkomen komt hiermee uit op € 1.221,– (incl. afrondingsverschil) en bestaat uit € 477,– (zie ad 1) en € 744,– (zie ad 2).
Dit blijft overigens ruimschoots binnen het ook nu weer door jou opgevoerde voor jou geldende nadeel van € 3.000,–!
Uitbetaling algemene heffingskorting aan (fiscale) partner.
Je geeft aan dat je (fiscale) partner over 2014 een uitbetaling van de algemene heffingskorting heeft genoten van € 1.262,– Hiermee geef je aan dat zij geboren is na 31-12-1971 en er geen sprake is van een thuiswonend kind, jonger dan 6 jaar. Zonder wijziging zou deze uitbetaling voor 2015 € 1.122,– hebben bedragen. Echter als gevolg van een verhoging van de algemene heffingskorting voor 2015 had zij kunnen rekenen op een uitbetaling voor dat jaar van € 1.175,–. En dit is dus de volgende afname van het gezinsinkomen voor 2015!
Persoonlijke verplichtingen.
Zoals je al schrijft vervallen in 2015 niet alleen de heffingskortingen maar ook de mogelijkheid van aftrek wegens persoonlijke verplichtingen, zoals betaalde alimentatie en doorbetaling van een deel van het partnerpensioen i.v.m. scheiding.
Hiermee stip je een heel interessant onderwerp aan. In je reactie geef je als voorbeeld het moeten betalen van € 600,– per maand aan alimentatie aan je ex vrouw in Nederland terwijl je zelf in Thailand woont.
De mogelijkheid van aftrek als persoonlijke verplichting van deze alimentatie is inderdaad komen te vervallen ingaande 2015! Maar ook als je pensioen geniet krijg je meestal te maken met verevening van dit pensioen na scheiding. En dan doet zich hetzelfde voor: geen aftrek meer in het geval er sprake is van doorbetaling van een deel van dit pensioen.
Bij de verevening van pensioenrechten kunnen zich twee situaties voor doen, nl.
a. gescheiden na 26 november 1981 maar voor 1 mei 1995 en vallend onder de werking van het pensioenarrest (Boon Van Loon arrest) en
b. b. gescheiden na 30 april 1995 en vallend onder de werking van de Wet verevening pensioenrechten.
Ad. a. In dit geval zullen de gewezen partners, met inachtneming van genoemd arrest, zelf de verrekening ter hand moeten nemen. De ontvanger van het pensioen betaald maandelijks het aan de gewezen partner toekomende deel door. Dit gaat volledig buiten de pensioenuitvoerder om. Deze doorbetaling werd vervolgens als een persoonlijke verplichting in mindering gebracht op het belastbaar inkomen. De ontvanger hiervan is hierover inkomstenbelasting verschuldigd.
De mogelijkheid van aftrek is echter komen te vervallen terwijl de ontvanger nog steeds inkomstenbelasting hierover moet betalen!
Ad b. In dit geval komen beiden veelal overeen dat de betaling aan de gewezen partner van zijn of haar deel van het pensioen rechtstreeks wordt gedaan door de pensioenuitvoerder.
Er vindt dus geen doorbetaling van een van de partners aan de gewezen partner meer plaats. Er is dus ook geen sprake meer van een persoonlijke verplichting. Zijn of haar pensioen is immers al gekort.
Als ambtenaar kom jij waarschijnlijk ook wel (al dan niet veelvuldig) in aanraking met het bestuursrecht. Een van de beginselen van algemeen bestuur is dat van “behoorlijk bestuur”. Doodzonde nummer 1 van “behoorlijk bestuur” is handelen in strijd met het “gelijkheidsbeginsel”.
Er bestaat voor mij geen duidelijker voorbeeld van “gelijke gevallen ongelijk behandelen” als opgesloten ligt in het vorenstaande. Hier is dus duidelijk sprake van belastingdiscriminatie.
Immers: het voor de doorbetalende partij ad a. overblijvende deel van het pensioen is gelijk aan dat, bij verrekening direct door de pensioenuitvoerder, ad b. De fiscale behandeling is echter verschillend (ongelijk).
Hier is door beleidsmakers en politiek onvoldoende over nagedacht. De weg naar de Bestuursrechter ligt hier dan ook wagenwijd open!
Meer informatie hierover (hoe bijvoorbeeld alsdan te handelen) kun je trouwens vinden op m’n website:
http://lammertdehaan.heerenveennet.nl (onder het tabblad Belastingnieuws).
Tot slot.
1. Zoals reeds gesteld is de uitkomst van zo’n berekening zeer persoonsgebonden. Het verlies aan belastingdeel van de heffingskorting(en) verloopt wel voor een ieder gelijk maar verder spelen persoonlijke omstandigheden een belangrijke rol.
2. Je moet er niet vanuit gaan dat de doorsnee in de EU+ wonende Nederlander wél kwalificeert als buitenlandse belastingplichtige en daarmee automatisch wordt behandeld als binnenlandse belastingplichtige. Ik ben er bang voor dat het gros niet kan voldoen aan de 90%-eis!
3. Opmerkelijk is het dat de politiek en de (vak)pers geen oog hebben gehad voor bovenstaande problematiek. Voor zover ik kan nagaan ben ik de enige die hier (vanaf september 2014) over heeft gepubliceerd. Toen heb ik ook reeds m’n buitenlandse klanten hierover geïnformeerd.
4. Ondanks publicaties hierover op o.a. Thailandblog, welke overigens niet altijd correcte informatie bevatten, verschenen er nog regelmatig berichten in de trant van:”Ik word maar € 5,– per maand gekort.” Jij wijst hier in je reactie ook al op.
Zij komen, na de aangifte inkomstenbelasting over 2015 en gevolgd door een verplichte aanslag, van de koude kermis thuis.
Veelal gaat het hierbij om een AOW-uitkering van de SVB. Bij het ontstaan van het recht op AOW heeft betrokkene een opgave verstrekt aan de SVB inzake het al dan niet van toepassing zijn van de loonheffingskortingen (de vroegere loonbelastingverklaring). Bij wijziging hierin is de uitkeringsgerechtigde gehouden om een nieuwe opgave te doen aan de SVB (artikel 29, lid 1, van de Wet op de loonbelasting 1964).
Dit kan alsnog worden gedaan of men zou er goed aan doen om maandelijks een bedrag opzij te leggen voor de t.z.t. op aanslag alsnog te betalen (inkomsten)belasting.
5. Ik hoop je zo op weg te hebben geholpen in je speurtocht naar jouw/jullie verlies aan besteedbaar inkomen. Mochten er echter nog vragen overblijven dat hoor/lees ik dat wel.
Hierbij kun je ook gebruik maken van het in de eerdere reactie gegeven e-mailadres of via bovengenoemde website.
Met vriendelijke groet,
Lammert de Haan.