Lezersvraag: Emigreren naar Thailand en mijn auto meenemen
Beste lezers,
Mijn naam is Arno, 60 jaar oud en werkzaam bij de overheid. Sinds een aantal maanden volg ik het nieuws op jullie blog. Zeer interessant en de moeite waard. Omdat ik overweeg om mij op termijn in Thailand te vestigen, heb ik een vraag.
Het betreft mijn auto die ik graag zou willen meenemen. Het is een heel mooie cabriolet uit 1992. Ik weet dat er in Thailand een zeer hoge importbelasting op auto’s wordt geheven. Geldt dit ook voor tweedehands auto’s en zo ja, wordt er een percentage over de nieuw- of dagwaarde geheven, en wat zou dit percentage in mijn geval zijn?
Ben heel benieuwd naar reacties.
Met vriendelijke groet,
Arno
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Beste Arno,ik snap helemaal dat je een auto waar je enorm aan gehecht bent wil meenemen.
Ik neem aan dat je als auto liefhebber al opgemerkt hebt dat er bijzonder weinig cabrio’s rond rijden in Thailand,daar is een heel goede reden voor.
Thailand is niet echt geschikt om met een cabrio te rijden,er blijft niets over van het interieur.
Hier in Indonesie ook niet. Veel te vochtig en ook in droge seizoen onverwachte buien. Het is hier geen Mediterranee. Ons bos hier heet niet voor niets regenwoud.
Louter als het een spartaans gestofferde open “Jeep” type is, dan is het redelijk te doen. Maar die lijken me weinig speciaal en kun je prima lokaal kopen.
Dus wellicht alleen als het een super mooie cabrio is, met “foldable hardtop”, die “fixed” is. Dus die je NOOIT thuis kan vergeten en altijd dichtdoet als je ook maar ff parkeert, waar dan ook?
Zoniet, dan moet je denk ik accepteren dat ie na de heerlijk lange1992-2020 periode het niet lang meer overleeft…
Te oud, komt Thailand niet meer in. Alleen zou het nog kunnen voor reparatie en dan weer terug naar land van herkomst, maar ook dit moet goed gedocumenteerd zijn.
Over jouw vraag is 5 jaar geleden een artikel verschenen in de Bangkok Post. Dit is de link:
https://www.bangkokpost.com/business/604176/how-to-import-a-foreign-car-into-thailand
Er zijn nogal wat voorwaarden!
Ik wil daaraan toevoegen: Is jouw model in Thailand toegelaten; anders loop je tegen keuring aan van het model. Ten tweede, is in Thailand het stuur links toegelaten?
Voor verzekering in Thailand kun je contact opnemen met AA Insurance; zij adverteren hier en spreken Nederlands.
Een lokale agent inschakelen lijkt met minste dat nodig is. En als het mis gaat staat jouw kar wellicht jaren te roesten aan een kade; je herinnert je wellicht nog de ellende met de elektrische bussen voor Bangkok die ten onrechte het labeltje ‘Made in Malaysia’ droegen…
Succes!
Links stuur is wel degelijk toegelaten, toch in Pattaya,
mijne maat reed met een jeep van het amerikaans leger van in den tijd van Vietnam, en was links stuur.
Snel uit je hoofd zetten. Gaat je vele malen meer kosten
dan je auto waard is. Koop desnoods een oude cabrio in Thailand.
Er wordt genoeg aangeboden.
TAK
Beste Arno,
Iedereen rijdt hier in Thailand met gesloten donkeren ramen en aircon aan. En daar is een goede reden voor: het is veel te warm om met een cabrio te rijden. Je verbrandt leven en daarnaast zoals GeertP opgemerkt gaat je hele interieur kapot aan stof en zonnestralen. Niet doen. Geef die mooie auto aan een vriend weg.
Wat moeten lieden zoals ik die bijna dagelijks motorrijden, ook wij zitten in weer en wind en hitte op de bike.
Maar wij zijn niet van chocolade gemaakt en houden van het open en vrije gevoel dan in een met airco voorziene koekjes trommel op 4 wielen rond te rijden.
Een cabrio geeft ook een soort van opengevoel met de wind door je haren.
Jan Beute.
Je moet maar in een cabrio zitten met je bezwete rug tegen de stoelleuning geplakt of op een motor waar je bijna alleen contact met je bibs hebt… Denk dat een motor de betere keuze is.
Trouwens, een van de redenen dat ik met mijn vrouw nauwelijks op de motor rijd, is dat wij genieten van een rustige rit in onze auto met aircon… heerlijk! Lekker muziekje erbij…ik vind het veel gezelliger met een normale auto..
Als je gaat emigreren en spullen laat verschepen kun je contact opnemen met Windmill forwarding in Den Haag. Die hebben hier lokaal mensen werken die ongetwijfeld jouw goede en juiste antwoorden kunnen geven over de import van jouw geliefde auto. Succes
Tje
Mocht die auto binnen komen, wat ik betwijfel, dan zit het stuur aan de “verkeerde kant” dat rijd rampzalig.
Zeker met die gevaarlijke Thai op de weg. Niet doen.
Om nog maar te zwijgen van de tolpoorten…
Bij mijn weten is import van tweedehands auto’s niet meer toegelaten sinds kortelings, eerst even goed navragen. Mijn wagen (4jaar) werd het dubbele van de nieuwprijs getaxeerd.
Volgens onderstaand artikel zou het inmiddels niet meer mogelijk zijn:
https://www.nationthailand.com/news/30378880
Niet aan beginnen.
1. Alleen al het transport. Moet in een container. Kosten voor een 18 voets container 3500 Euro.
2. Kan alleen als je een longstay visum hebt of je moet hem laten importeren door een thai welke uit europa terugkeerd naar Thailand. Maar die moet het daarna minimaal 1 jaar in eigendom hebben.
3. Is het type in Thailand toegestaan? Begint met simpele zaken als verlichting. Moeten “engelse” glazen in voor.
4. Import belasting misschien wel 1.5 tot 2 keer de waarde van de auto in Nederland.
Advies is niet aan beginnen.
Ik heb Mijn mercedes 300 d in 1992 naar thailand ingevoerd en Ik moest 200% taks betalen op de prijs die zij er plakten en toen alles In orde was na 4 maanden wagen gaan ophalen in Bangkok haven wagen verdwenen
Politie er bij gehaald documenten en foto,s van het lossen op de kade laten zien ,kreeg als antwoord van de haven politie die wagen is hier nooit geweest ! en Ik werd vriendelijk verzocht om de haven zo snel mogelijk te verlaten voor Ik in de problemen zou komen , dus nooit aan beginnen !!!
Jammer voor je van toen, Edmond, maar we leven nu in 2020.
Auto invoer Thailand
-Passport or identification card of the vehicle’s owner.
-Import declaration form,plus 5 copies.
-The vehicles foreign registration certificate.
-Bill of landing
-Delivery order (customs form 100/1)
-Proof of purchase (sales documents)
-Insurance premium invoice (proof of insurance)
-Import permit from the Foreign Trade Department of the ministry of commerce.
-Import permit from the Industrial Standard Institute
-House registration certificate or certificate of residence.
-Foreign Transaction Form 2
-Power of attorney (ook anderen mogen dan het voertuig besturen)
-Re-export contract,alleen voor tijdelijke invoer.
Het moet wel een byzonder voertuig zijn of men moet er byzonder aan gehecht zijn om deze “gastvrije” ontvangst te overwinnen.Mijn auto heb ik indertijd met pijn in mijn hart aan een liefhebber kunnen verkopen.
Het is links verkeer inThailand en als enigste land heeft het verkeer komend van links voorrang. Dan zit het stuur ook nog eens aan de rechterkant van de auto. Dan betaal je hoge invoer rechten over de nieuwprijs van de auto als deze wordt toegelaten, wat ik betwijfel.
Niet Doen veel te veel romp slomp oude auto in NL.verkopen
En van die centen een nieuwe in Thailand kopen
Het is al weer een tijdje geleden dat ik hetzelfde overwoog. Ik Ik redeneerde dat men ook vanuit Maleizie en andere landen met een auto Thailand mag binnen rijden. In Belgie zit een Consulaat afdeling betreffende Handel-Import en Export. Je mag je eigen auto ongeregistreerd in Thailand, in Thailand gebruiken zolang je een geldig visum hebt. Het hoeft niet te worden geimporteerd werd mij toen verteld. Als je hem in Thailand wilt verkopen dan moet je hem eerst Importeren. Corruptie schijnt het grootste probleem te zijn want komt de container in Thailand aan, dan kun je je wagen in ontvangst gaan nemen en zou je zo maar het douane terrein mogen af rijden maar…… trouwens, je kunt betreffende container toch ook naar een ontvangst adres laten brengen! Een ongerestaureerde auto die je in Engeland hebt gekocht, is het meest interessant. Neem b.v. een MG-GT, een ‘fast top’ 6 cilinder met mooie spaakwielen. In Thailand bouwt men er wel een airco in als die er niet in zou zitten (dit als voorbeeld) ik had destijds een ongerestaureerd Volvo 265 uit Engeland