Emigreren naar Thailand: welke documenten moet je meenemen?
Beste lezers,
Er zijn vele die de stap emigreren al gedaan hebben. Ik vroeg me af welke documenten allemaal nodig zijn om mee te nemen? Dus niet voor de visumaanvraag maar voor allerlei andere zaken.
Ik denk aan een huwelijksakte, wat was je opleiding, medische kaart, rijbewijs etc. Wellicht dat ik nog wat over het hoofd zie? Want het is vervelend als je eenmaal in Thailand zit en je moet een documentje uit Nederland hebben. Als er mensen zijn die dit willen delen, dan hebben we allemaal er iets aan.
Oh ja, indien vertaling naar Engels of Thai ook moet, geef het aan. Ik ben komend jaar van plan te gaan en hoewel ik al 6 maanden in voorbereiding ben mogen we niets missen.
Groet,
Francois
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Beste Francois,
Wat me nu even te binnenschiet:
1 huwelijksakte moet gecertificeerd zijn door ministerie buitenlandse zaken van Nederland en een stempel van Thaise ambassade in Nederland. ( affidavit en gecertificeerd)
2. Als je nog geen AOW ontvangt, stopt de opbouw daarvan met ong. 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft. Dit kan je bijverzekeren.
3. Neem ook internationaal rijbewijs mee.
Veel hangt natuurlijk af van je persoonlijke situatie en leeftijd.
Succes.
Als je echt wil emigreren neem je toch alle documenten mee die je hebt. Waarom zou je die achterlaten ?
Als Belg (ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse situatie) kan je steeds makkelijk via het e-loket van je gemeente alle officiële documenten aanvragen (moest je die vergeten zijn).
Wat je niet mag vergeten is een internationaal rijbewijs aanvragen en meebrengen.
Dat is noodzakelijk om in Thailand met wagen en/of brommers te rijden.
Het is ook makkelijker om een Thais rijbewijs aan te vragen (verplicht in Thailand als jer langer dan zes maand (denk ik) onafgebroken verblijft (ook al is je internationaal rijbewijs langer geldig ).
Hallo Francois,
In feite niets. Je emigreert niet als zodanig. Je verkrijgt een verblijfsvergunning op basis van een visum. Dat kan al geregeld worden in Thailand vanuit je arrival stempel voor 30 dagen verblijf. ([email protected]) (pattaya-Jomtien).
Het is wel gemakkelijk als je bepaalde zaken bij je hebt zoals rijbewijs, paspoort, digid (voor nederlander), verblijfadres, id kaart, bewijs van uitschrijving gemeente, info aan ambassade Bangkok, ziektekosten polis maar die vervalt bij uitschrijving dus in Thailand bij AA brokers aanschaffen. De belastingdienst informeren. Als je nederlander bent aanvragen heffingskorting bij de belastingdienst. kopie van je testament. Tja meer weet ik niet op te noemen. Wellicht een vertrouwd adres hebben in je land van herkomst: vriend, familie, etc.
succes, bob
Bob, aanvragen heffingskorting? Zinloos want die krijg je in Thailand niet.
François, stap over naar een bank in NL die je als klant wil hebben na emigratie naar Thailand.
Misschien ook handig om iets achter te laten: een machtiging bij notaris maken waarmee iemand voor jou zaken in NL kan regelen. Bijv zaken in relatie tot bankrekeningen, erfenissen, belasting, aanvragen documenten?
Meenemen: Ik nam mee: rijbewijs, vaccinatieboekje. Verder: als je van plan bent ooit met een Thaise (of Thai) in het huwelijk te treden kan het nuttig zijn een document te hebben betreffende je burgelijke status.
Als je gepensioneerd bent is je opleiding niet van belang.