Beste lezers,

Ik heb al vele jaren een bank- en spaarrekening lopen bij de Kasikorn bank. Nu heb ik onlangs een email gehad met verschillende formulieren. Het betreft een zg. FACTA-CRS update. Een van deze formulieren zou je dan moeten uploaden tezamen met een kopie van je paspoort en dat ook nog voor 20 december a.s.

Heeft iemand een idee wat de consequenties zijn als je hieraan voldoet OF juist niets doet? Zouden ze je rekening kunnen blokkeren? Wel ga ik de 2e helft van januari 2025 weer naar Thailand, en dan zou ik een kantoor van de Kasikorn bank kunnen bezoeken.

Gaarne hoor ik het van jullie.

Groet,

Arie

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

27 reacties op “Een FACTA-CRS update van Kasikorn bank ontvangen maar wat als ik deze niet invul?”

  1. Erik Kuijpers zegt op

    Arie, dit is kort geleden ook al aan de orde geweest. Misschien staat hier jouw antwoord: https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/waarom-ontvang-ik-van-kasikornbank-een-w-8ben-formulier/

  2. Leon zegt op

    Die E-mail is volgens mij een fake mail.

    1 Voordat een dergelijke mail gestuurd wordt verwacht ik een aankoniging via de KBC site.
    2 Geen persoonlijk aanhef, dus iedereen kan wel deze mail verstuurd hebben. Dat deze mail van de Kasikorn komt, dat zegt mij helemaal niets. Vroeger verstuurde ik wel eens een mail voor de grap naar iemand, waarbij die iemand zelf de verzender van deze mail was.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Leon, jij hebt duidelijk de in mijn reactie genoemde link niet gelezen. Daar heeft een lezer van dit blog verklaard dat Kasikorn Bank hem in persoon heeft bevestigd dat het verzoek niet fake is maar echt.

    • Willem zegt op

      Deze mail is geen fake. Maar wel heel onhandig verstuurd zonder duidelijke toelichting.

    • Eric zegt op

      Is allesbehalve een fake e-mail. Ben bij de bank geweest en indien we dit niet invullen worden de rekening(en) geblokkeerd tot je dit wel doet of kan het leiden tot opzegging van de rekening doir Kasikorn. Wij hoeven alkeen de eerste bijlage in re vullen, de andere zijn bestemd voor Amerikaanse burgers.

  3. Ceesdesnor zegt op

    Dit is geen fake mail.
    Ik heb hem ook ontvangen en ben ermee naar de Kasikorn bank gegaan en ben daar vriendelijk geholpen, ze hebben mij verteld dat dat eigelijk voor klanten uit de U.S. is en hebben 1 formulier voor mij ingevuld met mijn adres in Nederland plus mijn sofinummer en klaar was Kees.
    Heeft geen verdere gevolgen voor Thaise tax.

  4. Lung addie zegt op

    Beste Leon,
    dat is totaal geen fake mail.
    @Arie: wat je zinnens bent te doen is de juiste manier: in januari ga je zelf naar de Kasikornbank en doe daar het nodige. Indien je niets doet is het best mogelijk dat jouw rekening geblokkeerd zal worden daar deze CRS update een verplichting aan de banken is. Doch nog niet alle banken hebben dit naar hun klanten verstuurd.

  5. Cees1 zegt op

    Gewoon , uitprinten en dan met je paspoort en bankboekje naar de K bank. Omdat je geen Amerikaan bent hebben ze alleen de laatste 2 formulieren nodig. Het gaat ze om je Nederlandse belasting nummer. (BSN) is in 5 minuten klaar.

    • joskeshake zegt op

      Je hoeft zelfs niet uit te printen, in Kasikorn Pattaya Tai, deed de heel vriendelijke dame alles voor mij rechtstreeks op haar pc , printe zelf alles en heb juist moeten checken of alles juist was en tekenen.

  6. henryN zegt op

    AUB geen paniek gewoon naast U neerleggen. Er is een uitstekende video op YT van Integrity Legal Thailand een Amerikaanse advocaat die met veel Thaise advocaten een kantoor heeft in Bangkok en er al decennia woont en werkt en dit prima uitlegt
    Dit is alleen voor Amerikanen op basis van een wet (FACTA)die ooit door Obama is ingevoerd..

  7. Barry zegt op

    Helaas is het geen fake bericht alleen zoals eerder
    al verteld ongelukkig gecommuniceerd
    Ik ontving dit bericht in mijn spam box maar door eerder bericht op dit blog hierover dit toch geopend
    gelezen gekopieerd en met mijn paspoort en bankboek naar Kasikorn in Blueport Hua hin
    gegaan hier vertelde een zeer vriendelijk en behulpzame dame dat er al veel farangs waren geweest .Na het invullen van het formulier met mijn Sofia nummer en ondertekening en update bankboek was alles klaar. ik heb als bewijs nog een kopie gevraagd je weet maar nooit.
    Op mijn vraag waarom dit alles was het antwoord
    update van de bankgegevens in computersysteem
    Voor wat het waar is .

  8. Karel zegt op

    Ik zag dezelfde – zeer duidelijke en uitgesproken – YT video waarnaar henryN verwijst en kom tot dezelfde conclusie >> alleen voor US citizens… Volg het graag …
    Link naar de genoemde video >> https://youtu.be/wH9kQZBOV-4?si=tm6SaFJb11Mv7WYb

    • Erik Kuijpers zegt op

      HenryN en Karel, er zijn hier reacties geplaatst van lezers die een bank zijn binnengelopen en die hebben gehoord dat een deel van die vragen wel degelijk voor hen bestemd is. Er staat immers ook CRS in die post en Thailand, NL en BE doen mee met die CRS-toestand zoals in dit blog herhaaldelijk besproken.

      Ik vraag me of jullie advies die zaak maar te negeren wel juist is. Ik zou zelf de bankbediendes geloven.

      En Arie, termijn is termijn. Ik adviseer je dat briefje tijdig op de post te doen. Als ze jouw rekening sluiten zit je met een hoop ellende.

    • Lung addie zegt op

      Indien je alles gelooft wat je op YT aan video’s ziet, dan ben je ver van huis.
      Ik meen, uit de antwoorden, hier op TB in de reacties, van mensen welke zelf naar de bank geweest zijn, dat het heel duidelijk is waar het om gaat.

      • Roger zegt op

        Het probleem is helaas dat zelfs binnen de bank vaak onduidelijkheid bestaat. Ook op dit blog zijn tegenstrijdige ervaringen te vinden van mensen die navraag hebben gedaan bij hun bank.

  9. Marc zegt op

    Ben vandaag naar het kasikorn kantoor in Khon kaen geweest met deze documenten en heb niets moeten invullen alles was in orde

  10. Eddy zegt op

    Ik heb nog een paar zaken nagegaan:

    1) het is niet fake, je kunt het document zelf downloaded op de Kbank website

    https://www.kasikornbank.com/th/Download/Level4_doc/FATCA-CRS-FORM_INDIVIDUAL.pdf

    2) aangezien het zowel FATCA als CRS betreft, moet je net als voor Europese banken zo´n formulier invullen.

    Alleen de Nederlandse of EU banken hebben geen uitgebreide vragenlijst. Ze zijn alleen geinteresseerd in je BSN nummer.

    Sinds vorig jaar is Thaise wetgeving geaccepteerd waarbij Thaise banken zullen voldoen aan CRS rapportage. Dit betekent bijvoorbeeld dat je Thaise bankrekeningen automatisch vermeld zullen worden op je belastingaangifte.

    3) mocht je interesse hebben hoe het formulier in te vullen. Zie hier een goede uitlegwebinar van Expat Tax Thailand

    https://youtu.be/KYskqOBvv-c?si=WIcxD_B64tnRgf1G

  11. fred zegt op

    Ik heb gemerkt dat de Kasikorn bank al al mijn bangegevens heeft doorgestuurd naar de Belgische belastingsdiensten. Je kan dit terugvinden onder de ducumenten bij MyFin. Bij mij staat het als CRS 2023.

    Ik heb geen mail gekregen van de bank. Blijkbaar hebben alleen een zeker aantal klanten van Kasikorn deze mail ontvangen. Andere banken ?? Niemand heeft een mail gekregen van SCB of BKK Bank enzovoort…..dat lijkt me toch heel eigenaardig ??

    Heb die documenten nagekeken en daar staat niks in over die 20.12.24 ???

    Wat betreft die CRs

    4. If the customer does not complete the form, what impact will it have, and can they still use the bank’s
    services?
    Ans: Customers can still conduct transactions related to their accounts through all channels as usual.
    However, the information provided to foreign tax authorities may be incomplete since the bank will
    not have the necessary data to generate the report for submission to tax authorities for international
    information exchange.

    4. If the customer does not complete the form, what impact will it have, and can they still use the bank’s
    services?
    Ans: Customers can still conduct transactions related to their accounts through all channels as usual.
    However, the information provided to foreign tax authorities may be incomplete since the bank will
    not have the necessary data to generate the report for submission to tax authorities for international
    information exchange.

    https://www.kasikornbank.com/th/Download/Level4_doc/FAQ-Regarding-FATCA-CRS-Update-for-Entity-en.pdf

    • RonnyLatYa zegt op

      Fred,

      Dat heeft Kasikorn ook bij mij gedaan.
      Bij MyFin zit ook al enkele weken dat document van Kasikorn met bankrekening, bedrag en intrest op.
      Ik heb ook die mail van Kasikorn gekregen trouwens en ga volgende week eens langs. We zien dan wel wat ze zeggen.

      Van mijn Bangkok Bank is er geen document bij de belastingen ontvangen en ook geen mail van gekregen.

      Al mijn buitenlandse rekeningen zijn trouwens al jaren door mij gemeld bij het CAP – Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP)
      https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/centraal-aanspreekpunt-van-rekeningen-en-financiele-contracten-cap/melden-0

      • Eddy zegt op

        Ik kan bevestigen dat ik van andere banken zoals Bangkok Bank en Maybank geen email heb ontvangen. Alleen van Kbank.

  12. Rudolf zegt op

    Ik ben ook naar de Kasikorn bank geweest en die hebben mij met het hoofdkantoor laten spreken.
    Die hebben gezegd dat ik op de email moest wachten.
    Die worden in porties van 10.000 mails verstuurd.

    Ik ga voorlopig dus maar op de email wachten.

    • fred zegt op

      Ik ben ook langs geweest toen ik dat document opmerkte bij MYFIN. Ik had en heb (nog) helemaal geen mail gekregen.
      Aan mij zeiden ze ik niks moest doen zolang ik geen mail ontving (zoals gewoonlijk weer heel vaag en wat gekakel tussen 3 bedienden) Ik heb zelfs het idee ze mijn mail adres helemaal niet hebben want toen ik die rekening meer dan 20 jaar geleden heb aangemaakt had omzeggens niemand (ook ik) een mail adres. Kan me niet herinneren ze daar later ooit naar hebben gevraagd. Ik gebruik die rekening eigenlijk voor niet veel anders dan mijn 800.000 Baht extensie. Heel af en toe stort ik er wat geld op of neem wat op via een ATM. Dat geld is telkens afkomstig van mijn BE rekening. Bij de aanvraag voor het document voor de extensie van mijn retirement is me nog nooit iets gevraagd. Ze maken het document op en nemen copies van mijn pas en bankboekje.
      Ik vernam iemand zou contact hebben opgenomen met de belastingsdienst in BE en blijkbaar hebben ze daar gezegd hij met dat document niks moest doen ? Ja het is dan ook niet meer dan een zichtrekening. Misschien alleen belangrijk om witwaspraktijken op te sporen ?

      Ben benieuwd of er ook iets gelijkaardigs aan zit te komen van die andere banken…..indien niet is het weer niet meer dan een zooitje. Alleszins ga ik verder ook niks ondernemen want zoals hier al aangehaald niks doen is ook iets doen ……en zoals dikwijls is te eerlijk zijn ook niet altijd de beste oplossing. Trouwens op mijn rekening staat dus die 800.000 Baht…..opdat ik altijd zelf eerlijk mijn extensies heb bekomen…..in tegenstelling tot diegenen die te werk gaan met die bureautjes.

  13. William zegt op

    Arie, ik zou maar eerst eens een hartig woordje met jouw Kasikorn bankmanager gaan praten.
    Zomaar jouw Thaise bankgegevens delen met buitenlandse instanties?
    Ook indien dit wettelijk moet had enig fatsoenlijk mededelen aan clíent niet misstaan.
    je moet niet over je laten lopen.

    Ik zou mijn Kasikorn bankaccount opheffen en het geld naar een andere Thaise bank laten overmaken.

    Het schijnt een rommeltje te zijn bij Kasikorn, als ik zo wat reacties hier lees.

    Lieve mensen. Leer het toch eens, gaat niet met fladderende papieren in de lucht naar banken lopen hollen en op eigen houtje van alles aanleveren als je ergens wat hoort of leest.
    Gaan die administratieve banktijgers interessant vinden en dan Thai bureaucratisch er maar wat mee gaan doen.

    Ga leven met het gezegde: De helft van de tijd weten ze hier niet waar ze mee bezig zijn.
    Dan ga je jezelf verliezen in hun eigen uitleg, die overal verschillend is.
    Sta je aan hun balie, dan gaan ze om het niet weten, gezichtsverlies, te verbergen maar wat doen met uitleg: just registration.
    Juist dat moet je zoveel mogelijk voorkomen.
    Denk eens na over het gezegde; ” Niets doen is ook iets doen “. Werkt uitstekend in Thailand.

    • henryN zegt op

      Gelijk heb je William waarom zou je dat moeten doen. !! IK vraag mij ook af of er wel een wet voor is?????
      Je vraagt je inderdaad af wat moeten of willen die vreemde instanties met jou gegevens doen/

      • Erik Kuijpers zegt op

        HenryN, wel eens van Big Bro gehoord? Nou, daar is ie dan! De CRS is als een Big Bro als gevolg van afspraken tussen landen, een verdrag. In NL hebben we nog zoiets, de ‘Wet Witwassen’ heet die wet in het kort, terrorisme doet er ook aan mee, want ‘men’ vindt witwassen en het financieren van terrorisme onjuist.

        Jouw bankgegevens worden doorgestuurd van Thailand naar jouw thuisland en andersom. Daar doe je weinig tegen behalve door in beide/alle betrokken landen geen bank- en dergelijke tegoeden aan te houden. Geen onroerende zaken, geen polissen, en op straat houden camera’s je in de gaten. Straks kun je geen wind meer laten of het staat op beeld…

        Zijn wij er als burgers dan ingetrapt? Nou, een beetje wel. Wij hebben die lui gekozen, of laten kiezen, die dat soort wetten aannemen. En nu zitten we met de gebakken peren….

  14. Rudolf zegt op

    Niets doen en mogelijk allerlei problemen krijgen?
    Daar heb ik helemaal geen zin in op mijn oude dag.
    Iedere medewerker van de bank kan naar mijn rekening kijken, dus waarom zou ik mij dan druk maken als de belastingdienst informatie wil hebben?

    Ik geef mijn inkomen al sinds mijn emigratie netjes aan in Nederland en in Thailand, en die willen allebei geen geld van mij hebben.
    Wat zal ik me dus opwinden?
    En als ik op een dag wel moet betalen dan doe ik dat gewoon en slaap ik lekker zonder nare dromen over deurwaarders en dwangbevelen.

    • Eddy zegt op

      In aanvulling op fred’s verwijzing naar de FAQ, als ik de FAQ zo lees is het formulier nog op vrijwillige basis. Het kan natuurlijk veranderen.

      Hier een paar interessante zaken uit de FAQ’s:

      1) als een buitenlands adres bekend is bij Kbank, ongeacht Thai of andere nationaliteit, je krijgt een email van Kbank
      2) 20 december 2024 is geen deadline

      FAQ’s
      https://www.kasikornbank.com/th/Download/Level4_doc/FAQ-Regarding-FATCA-CRS-Update-for-Entity-en.pdf


      3. Why did I receive an email?
      Ans: You are considered a tax resident based on your key documents, contact address, or workplace
      address in 113 countries. This means the bank is required to request your foreign tax identification
      number (TIN) for reporting to foreign tax authorities through the Thai Revenue Department in
      accordance with international exchange agreements.
      ..
      19. If a Thai customer is abroad and receives the email, do they need to fill out the form?
      Ans: We kindly request that you fill out the form as you have an address abroad

      10. Can I submit the documents after December 20, 2024?
      Ans: Yes, you can submit the documents via email [email protected] at
      any time.

      13. If a customer no longer uses the bank’s services, do they still need to fill out the form?
      Ans: We kindly request that you fill out the form as you still have an account with KBank.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website