Lezersvraag: Departure Card kwijtgeraakt, wat nu?
25 januari 2016
Beste lezers,
Tijdens het begin van onze vakantie hebben we tot onze grote schrik gemerkt, dat een van onze zgn. DEPARTURE CARD (van het Thai Immigration Bureau) bij de douane waarschijnlijk uit het paspoort is gevallen en verdwenen.
Wie kan ons verder helpen met de stappen die we nu moeten nemen om dit probleem op te lossen?
Wij verblijven nu in Cha-am.
Groet,
Jack
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid28 december 2024Supplement met alledaagse voedingsmiddelen vertraagt prostaatkanker
- Nieuws uit Thailand28 december 2024Nieuw jaar, nieuwe kansen: Thailand zet koers richting groei en veiligheid
- Vliegtickets28 december 2024Hoge vliegtarieven in Nederland maken buitenlandse luchthavens steeds populairder
- Reizen28 december 2024Een uitstapje van Thailand naar mooie plekken in Vietnam (foto’s)
Is niet zo erg.
Het gebeurt dikwijls.
Ga naar het immigratiekantoor en je kan daar een nieuwe invullen.
When coming from Cha-am, turn left in soi 19 (the soi that goes to 19-rai park). Turn right almost at the end of the soi when you see the sign then go another 300 meters and you will find the new office on your right.
http://www.onlychaam.com/blog/immigration-office-is-moving-soon,2014-06/
Geen probleem hoor; bij het inchecken voor je vlucht naar huis, kan je gewoon een nieuwe kaart krijgen.
Verleden maand hetzelfde meegemaakt. Kaart nergens te bespeuren. Ik heb bij het inchecken in bangkok een nieuwe kaart gevraagd. Deze volledig ingevuld (departure en arrival) en dan vervolgens bij de controle dit meegedeeld. Ik kon zonder probleem verder.
Sommige immigratie-ambtenaren nieten de kaart vast in het paspoort, dan verlies je ‘m zeker niet.
Bij mijn laatste binnenkomst in november gebeurde dat niet en raakte ik de kaart ook kwijt. Zoals hierboven anderen al zeggen: gewoon bij vertrek nieuw invullen (alleen het vertrekdeel invullen is voldoende, de aankomstgegevens zijn bij binnenkomst in het computersysteem opgenomen).
Ik heb het me gelukkig nog nooit hoeven afvragen, maar de oplossing is zó simpel als ik de reacties lees. Wat een heerlijk land.
Als je op het vliegveld bij de immigratie een nieuwe vraagt krijg je die direct maar maak hem vast met een nietje in je paspoort en geniet verder van jullie vacantie.
Als dat zo gemakkelijk ging als door diversen vermeld, hoefde niemand zich meer zorgen te maken over Overstay: gewoon naar het vliegveld, nieuwe kaart invullen met aankomst 2 -4 weken geleden en.. weg ermee.
NEE, U zult aan moeten tonen, met welke vlucht u binnen gekomen bent. En of men dat stempeltje in uw paspoort voldoend vindt ? Want waarom anders die hele heissa van die inlegkaartjes doen ?
Zelf dit ook meegemaakt, doch met paspoort-en-al kwijtgeraakt. en.., ik kon dus die avond NIET mee ondanks mijn nieuwe pas en een “laissez-passer” van de ambassade in Wittayu rd.. “nee, dat weet men op de ambassade verrekkes goed, dat u dan heir niet zo maar uit kunt checken… “Volgende dag naar Immigratie in Bangkok, daar werd het deel van dezelfde kaart, die toen ingevuld was, doch bij de immigratie blijft, opgezocht en kreeg in een nieuwe.
Die avond daarop kon ik gelukkig weer mee. Leve de service ( en open plaatsen toen ) bij China Air.
De belangrijkste stempel is deze die in uw paspoort staat, en is ook voldoende.
Kan een Arrivalstempel zijn, maar ook een stempel van een verlenging.
Aan de hand van die stempel in uw paspoort zal men kijken of u al dan niet een overstay hebt.
Niet aan de hand van uw Departure card.
Wat met mensen dan die een verlenging hebben? Sommige hebben een datum op die kaart die al jaren oud is.
Op die kaart moet je trouwens zelf toch geen aankomstdatum invullen.
Alleen immigratie zet daar een datumstempel op. En dat zal gebeuren aan de hand van de stempel in uw paspoort. Niet op de datum dat u zegt dat u bent binnengekomen.
Hoe zou het dan een oplossing kunnen zijn voor overstay ?
En de vlucht ? Alsof iedereen met een vlucht Thailand binnenkomt. Thailand heeft wel meer grenzen dan de luchthaven.
De belangrijkste reden dat u die kaart in uw paspoort moet houden is om het kaartnummer.
Die kaart op zich is niet zo belangrijk.
Door dat kaartnummer kan immigratie snel achter uw gegevens komen.
Je zal zien dat die kaart sinds enkele jaren een barcode heeft.
Door die barcode in te scannen krijgen ze snel allerhande informatie over jou zoals je identiteit, wanneer je binnen bent gekomen, foto, 90 dagen reports, etc…..
Het gaat gewoon veel sneller via dat nummer dan via je paspoortnummer.
Het nummer van die arrival/departurekaart is eigenlijk je persoonlijke code voor de periode dat je in Thailand verblijft.
Verlies je de kaart dan geen probleem. Men kan ook je gegevens terugvinden door je paspoortnummer in te tikken. Je vult dan een nieuwe kaart in en ze passen het nummer in het systeem aan en klaar.
Een andere reden kan zijn omdat men een dubbele controle moet hebben van wanneer iemand Thailand binnengekomen is of verlaten heeft. Misschien is dat iets wettelijk. Wie weet.
Een systeem zal dat natuurlijk ook wel bijhouden, maar misschien bestaat er een (oude) wet dat voorschrijft deze aankomsten/vertrek ook op hardcopy moet bijgehouden worden.
Daarom dat men waarschijnlijk nog vraag om voor vertrek een nieuw in te vullen. Zodat men een hardcopy bewijs van je vertrek heeft.
Ik heb nog niemand geweten die in de problemen gekomen is omdat hij die kaart verloren is.
Uw paspoort verliezen is natuurlijk wat anders.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen allen je departure card verloren zijn en je paspoort verloren hebben.
Als je alleen je departure card kwijt bent kun je zoals anderen al aanggeven hebben gewoon zonder problemen een nieuwe krijgen.
Die arrival/departure card is onderdeel vd bekende bureaucratie en waarschijnlijk is er iemand op het ministerie die een drukkerij in de familie heeft.
Dus volgens jou zijn alle ‘geen probleem’-reacties uit de duim gezogen? Nou, de mijne in ieder geval niet. Je vergelijkt ook appels met peren – jij was je paspoort kwijt en dat is toch wel een ‘iets’ andere situatie: dan is het een stuk lastiger om aan te tonen wanneer je bent binnengekomen. Bij die binnenkomst werd immers je oude paspoort gescand.
Sorry hoor, maar op het vliegveld staat in de computer precies wanneer u binnen bent gekomen, hoe laat en met welke vlucht dat was en ook de retour vlucht is reeds bekend…..Het gaat inderdaad zoals door respondenten beschreven, nieuw kaartje samen met stempel in paspoort tonen en geen enkel probleem, tenzij je ruime overstay hebt natuurlijk.
Dan heb je problemen gehad omdat je paspoort dus ook vernieuwd was en daar ook geen stempel in stond.
Als je gewoon op een 30 dagen stamp binnenkomt en de departurecard kwijt raakt dan kan je gewoon een nieuwe krijgen, die hebben ze zelfs bij de incheckbalie van de airlines.
Ik heb er een scan van
gemaakt en opgeslagen
in mijn computer en
mobiel…je weet maar nooit!
De mijne wordt bij de dag ouder net als ik zelf overigens , en is zelfs nog aan meer slijtage onderhevig .
Zegmaar de tands des tijds hij is nog gemaakt van een stukje goedkoop papier .
Ooit eens uit de handen verkregen van een aardige stewardes van China Airlines .
Dat kan namelijk ook gebeuren , als je voor een zeer lange tijd niet meer uit Thailand weg bent geweest .
Elke 90 dagen weer het zelfde verhaal , invullen op je TM 47 met weer de zelfde kopie van je mag toch wel eens hopen door de jaren heen , dat het bij de Thaise Immigratie inmiddels wel eens bekend moet zijn geworden van mijn depcard nummer .
Want waar heb je dan computersystemen voor nodig .
En ook elk jaar hem weer presenteren bij de , hoe noem je dat ook al weer de retirement extension aanvraag .
Ik hem gekopieerd , gescand en opgeslagen in mijn computerbestanden in usb sticks en zelfs gebrand op een CD rom .
En waarom , lijkt dat je zonder deze kaart aan illegale en criminele dingen bezig bent hier in Thailand .
Maar ik ben inmiddels aan hem gehecht .
Jan Beute
Wat hierboven door Harrybr geschreven is slaat gewoon nergens op. Geluukig schrijft hij erbij dat hij ook zijn passport -en-al kwijt was. Het enige wat werkelijk telt is de “arrival stempel” in het passport voor eventuele overstay. Indien hij zou weten waar de arrival en deperture kaart voor gebruikt wordt zou hij deze onzin niet schrijven. Die wordt enkel gebruikt voor de statistieken, niet meer of niet minder. De “arrival kaart” krijg je bij aankomst nl zelfs niet terug, enkel de “departure” kaart. Het verlies hiervan heeft geen enkel gevolg. Je vult gewoon een nieuwe in en voor je eventuele overstay wordt er gewoon gekeken naar de stempel in je passport. Voor de rest heeft immigration alles in hun computer, zodus, een nieuwe arrival kaart invullen op een fictieve datum heeft geen enkele zin, dat is gewoon flauwe kul. Bij verlies van het passport, is het natuurlijk een ander verhaal maar dat was hier de vraag niet.
Dus aan vraagsteller: geen enkel probleem.
Expats, welke hier al jaren wonen, daarvan zij er meer die geen departure kaart meer hebben dan wel.
Ook hier: geen enkel probleem. Ik was er 2 jaar geleden in oktober, regenseizoen. Doorweekt na een bui, niks van het kaartje over. De ambtenaar bij het uitchecken gaf me een nieuwe. invullen en doorlopen.