Consulaire hulp voor Belgen in het buitenland

Door Gringo
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
22 augustus 2017

Op de Facebook pagina van de Belgische ambassade in Bangkok kwam ik het volgende artikel uit De Standaard tegen:

AchterDeSchermen | Als onze Belgische burgers in het buitenland hulp nodig hebben, zijn onze ambassades het eerste contactpunt voor kleine incidenten, zoals diefstal of verlies van persoonsgegevens. Voor ergere gevallen is ons consulair team van 25 personen in Brussel 24/7 beschikbaar om onze Belgische burgers te ondersteunen. Zij doen hun uiterste best om de problemen van onze Belgische burgers in het buitenland op te lossen. Om je nog beter te helpen bij noodgevallen adviseren we je om jouw verblijf in het buitenland te registreren op www.travellersonline.diplomatie.be.

Er kwamen nogal wat overwegend positieve reacties op van “Belgen in den verre”, maar ik zag er geen uit Thailand.

Lezersvraag voor Belgen dus:

Wat is uw ervaring met de consulaire hulp, die de ambassade in Bangkok u geboden heeft of de hulp, die u rechtstreeks van het consulaire team in Brussel heeft gehad?

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

12 reacties op “Consulaire hulp voor Belgen in het buitenland”

  1. Daniel VL zegt op

    Kort antwoord, niets: Wij bieden geen hulp indien niet ingeschreven bij ambassade Beduid moet uitgeschreven zijn in België. Ik betaal wegens ouderdom elk jaar meer dan 600 euro voor hospitalisatie, wil ik behouden om eventueel nog verzorging te krijgen in het thuisland. Antwoord van mijn zoon “indien ge het nog haalt”?

    • lung addie zegt op

      Met alle respect voor Uw ouderdom maar wat heeft Uw hospitalisatie verzekering te maken met de werking van de ambassade? En wat je schrijft klopt niet als Belg. Je bent en blijft verzekerd in Belgie, ongeacht je uitgeschreven bent of niet, er is zelfs geen wachttijd. Je moet je wel in Belgie laten verzorgen en geniet dezelfde voordelen als de inwonende Belgen. Dat er geen hulp geboden wordt aan niet ingeschreven Belgen die vast in het buitenland verblijven…. mag je gratis gaan tennissen indien je niet tot de club behoort? Wat is het probleem tenslotte om je te laten uit- en inschrijven? Graag correcte reactie.

  2. Van dijk zegt op

    Aangezien ik in België gewerkt,had ik een zegel op het levensbewijs nodig,
    Zegt die madam daar dat kan ook in eenziekenhuis,
    Maar van de rijksdienst voor pensioen kreeg ik te horen dat,dat niet geaccepteerd werd, dus verkeerde voorlichting

  3. henry zegt op

    Is ook logisch,,want u heeft uw dommicilie in belgie, en uw zoon heeft ook gelijk. Want bij een hartaanval of hersenbloeding haalt u belgie niet.

    • lung addie zegt op

      Als je werkelijk in Thailand woont, volg dan de regels en laat je uit- en inschrijven. Dan kan je wel gebruik maken van de diensten van de ambassade. Je bent, indien je vast in Thailand woont, reeds in overtreding met de Belgische wetgeving maar dat zal je waarschijnlijk worst wezen, om welke reden dan ook, zolang je niet in de problemen komt, dan moet de ambassade je maar helpen. Gemakkelijk kritiek te leveren en zelf niet wettelijk in orde te zijn.

  4. Van dijk zegt op

    Ik woon in thailand kan mij dus is niet uit laten schrijven in België,
    Maar bijnhet zetten werd mij ook nog verteld,dat ze alleen een zegel zetten,
    Voor Belgen die daar staan ingeschreven,maar ben helemaal geen Belg

    • lung addie zegt op

      Er zeer verwarrende uitleg betreffende dat “zetten en zetten”. Als ik er beetje wijs uit raak heb je in Belgie gewerkt en krijg je een pensioen uit Belgie. Wees reeds blij om dit feit. Je hebt voor Uw jaarlijks levensbewijs helemaal de Belgische ambassade niet nodig. In Belgie doen ze helemaal niett zo moeilijk hier ontrent. Je gaat gewoon naar de tessa baan van je dorp en laat dat levensbewijs afstempelen, of je gaat gewoon naar de “kliniek”, ik hoop dat je dit kent, of naar een hospitaal en laat het daar stempelen. Je mag het zelfs per scan email terug sturen…. Maar ook dit heeft NIETS met de werking van de Belgische ambassade te maken, dat wordt zelfs niet gevraagd.

      • henry zegt op

        Voor een gezinspensioen is ook een levensbewijs voor je echtgenote nodig. Zij heeft niet de belgische nationaliteit. Dus weigert men dit.
        Oplossing.
        Ik laat het levensbewijs afstempelen door de lokale politie. Binnen en buiten op 45 seconden en GRATIS. Ik scan dit in,en send het per Wmail naar de dienst levensbewijzen. 8 dagen later zie ik bij raadpleging van mijn dossier, dat het dossier is afgesloten. Eenvoudiger kan niet

  5. lung addie zegt op

    Ik heb enkel goede ervaringen met de werking en de geleverde diensten van de Belgische ambassade. Ik ben wel ingeschreven bij de ambassade. Dat inschrijven, reeds jaren geleden, verliep perfect. Toen ik een nieuw int paspoort nodig had verliep het ook perfect. Ik werd in mijn eigen landstaal bediend in perfect Nederlands.
    Maandag om 09.00 stuurde ik een email naar de ambassade met de procedurevraag voor een nieuw identiteitskaart. Binnen de twee uur had ik reeds een heel bevredigend antwoord op mijn vraag. Opnieuw was het antwoord in perfect Nederlands geformuleerd.
    Zowat elke maand ontvang ik een nieuwsbrief van de ambassade.
    Wat kunnen we meer verwachten of verlangen?
    Dat de ambassade enkel optreedt voor ingeschreven Belgen is maar een gedeeltelijke waarheid. Zij treden ook op voor landgenoten “in nood”. Dit zowel ingeschrevenen als niet ingeschrevenen. Wat de betekenis van een “landgenoot in nood” juist inhoudt dat valt te interpreteren en velen denken dat ze er een eigen interpretatie mogen aan geven.

  6. Van dijk zegt op

    Beste lung

    Het gaat om de verkeerde info de ambassade zegt dat kan een ziekenhuis ook een zegel zetten op een
    Levensbewijs,maar derijksdienst zegt wat anders spreken met monden dus,en blij dat ik pensioen uit België ontvang is niet aan de orde,ik heb er voor gewerkt dus die opmerking is niet aan de orde,
    Zo niet kwetsend,en dat is het laatste wat ik er over zeg

  7. Andre db zegt op

    Werd op de Belgische ambassade in Bangkok steeds vriendelijk ontvangen en geholpen. Tevens kreeg ik snel antwoord op mijn vragen online. Een duidelijk bericht vooraf ter bevestiging van de volledigheid van de voor te leggen documenten kan veel nutteloze verplaatsingen vermijden. Service is er correct, soms lijken bepaalde zaken omslachtig maar vermoedelijk is dit te wijten aan de traditionele administratieve rompslomp en niet aan het personeel in Bangkok.

  8. elodie zegt op

    Over de Belgische ambassade ik zal kort zijn als er iets is een mail en krijg een geweldig antwoord dus HEEL!! tevreden met dank aan het personeel. in de ambassade in Bangkok heel vriendelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website