Lezersvraag: Condo verhuren aan toeristen, wat zijn de regels?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: , ,
17 maart 2018

Beste lezers,

Het verhuren van mijn appartementen via airbnb. Hoe, wat, waar? Welke licenties heb ik nodig en welke belastingen moet ik betalen als ik mijn 2 appartementen verhuur via airbnb. Kan ik dit als buitenlander doen?

Ik wil alles 100% legaal doen, met welke instanties moet ik contact opnemen? Wie kan mij correct advies geven?

Bij voorbaat bedankt.

Groetjes,

Sara

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

5 reacties op “Lezersvraag: Condo verhuren aan toeristen, wat zijn de regels?”

  1. David H. zegt op

    Strict genomen mag je enkel minder dan 1 maand verhuren aan touristen indien je condo gebouw een hotel licensie heeft , vanaf 1 maand verhuur is er voor dat geen probleem….. dit is enige wat ik weet , maar waar je naargelang je condo management problleem mee zou kunnen hebben …

    Strict genomen (wederom..) zou je wel een agent moeten inschakelen , dit ivm. werkvergunning , verhuren mag, maar je mag eigenlijk enkel je geld ontvangen ,niet de verhuurwerkzaamheden doen ….tja T.I.T

    Eigenlijk mogen farang agents dat ook niet ,de Real estate agent status (is beschermd enkel voor Thais )….. die farang “agents”omzeilen dat met zich de tittel van consultant aan te meten , welke een toegelaten beroep is voor non Thais ….

    PS: schakel een Thai agent in is de beste raad …

  2. Petervz zegt op

    Het is juridisch toegestaan je condo te verhuren aan anderen, zolang je dat niet als een business doet. Meerdere condos verhuren wordt gezien als een “real estate” agency en dat is voorbehouden aan Thais.

    Bij verhuur van je condo is het wel belangrijk te weten of het condominium gebouw dat toestaan. Vaak is dat niet het geval en mogen slechts eigenaren de condos bewonen. Niet onbegrijpelijk ivm veiligheid, correct gebruik van de faciliteiten ed. Dit is dus iets dat je zal moeten vragen aan de vereniging van eigenaren.

    Verhuur tot maximaal 30 dagen valt onder de hotel wet. In dat geval moet het gebouw een hotel vergunning hebben.
    Tot slot heb je als eigenaar de plicht buitenlandse huurders te melden bij de immigratie.

    • bob zegt op

      Hallo Sara,
      Allereerst is van belang te weten waar u gedomicilieerd bent: in Nederland dan dient u uw verdiensten als inkomen op te geven bij uw aangifte (en dus ook de waarde van de condo’s bij uw vermogen box 3), in Thailand dan is mede uw leeftijd van belang i.v.m. vrijstellingen. Verder de genoemde (volgens mij 21) 29 dagen termijn, zulks i.v.m. het 30 dagen visum. Verder hetgeen hierboven al besproken. En u moet inderdaad de gasten aanmelden bij immigratie met een tm30+bijlage formulier. Officieel moet dat worden gedaan door de eigenaar die daarmee toestemming geeft dat de gast(en) in uw condo mogen verblijven. Indien een gast langer wil verblijven en soms een verlenging van een visum nodig heeft moet er ook een huurcontract op tafel komen.
      Ook moet u heel duidelijk maken of het gehuurde met of zonder extra kosten wordt verhuurd. Vaak aangeduid als ++ zijnde water en elektra gebruik. En vergeet niet een deposit te verlangen als garantie. Breng ook schoonmaak kosten ende wasserij achteraf ter sprake of reken daar een bedrag voor. Meer weten?: [email protected]

  3. Cornelis zegt op

    Zie deze achtergrondinformatie http://www.linkedin.com/pulse/legal-aspects-renting-out-condominium-unit-airbnb-thailand-moser

  4. Marc zegt op

    De laatste tijd erg in deze materie verdiept. Aannemende dat het condo complex geen hotel lice tie heeft, MOET de huurder(s) in kwestie tenminste 30 dagen in het appartement verblijven. Strikt genomen betekent dit dat met ook een visum moet aanvragen, omdat je met een visum vrijstelling slechts 30 dagen, incl. dag van aankomst en dag van vertrek. Wat momenteel vaak gebeurt is dat mensen op schrift voor een maand (30 dagen) huren, maar iets eerder vertrekken, maar als verhuurder moet je dan niet binnen die 30 dagen een volgende huurder toelaten. In ons condo complex hebben we dat ook zo geregeld. Er werd zo veel misbruik van gemaakt dat de juristic person en building manager het recht hebben een extra slot te plaatsen, indien bezoekers die beweren 30 dagen te blijven, en na soms 3 dagen weer vertrekken; het slot gaat er dan dus 27 dagen op en ook de owner kan er in principe niet in. helaas was dit de enige optie omdat sommige agents zich niet aan de formele regels houden.
    Verder heb je als huurder de plicht om, als je gebruik maakt van een condo, zich binnen 24 uur te registreren bij immigratie (het hele gezelschap)(geldt niet voor hotel, die zelf registratie bijhouden). Er zijn al behoorlijk wat boetes uitgedeeld door Jomtien immigratie voor te laat of niet melden, bijvoorbeeld wanneer men een verlenging van verblijf aanvraagt. In principe is er ook nog een lokale belasting mogelijk van 12,5% van de vast te stellen verhuurprijs (de zgn House and Land Tax, HLT). Tot nu toe is er weinig controle op de samenhang van de regels, maar zodra alles via een database gaat lopen (komt binnen een jaar???) wordt handhaving wel eenvoudiger. Pas ook op dat je als verhuurder niet aangezien wordt als werkende, met twee condo’s heb je een werkvergunning nodig. Zoals ook gezegd door anderen in dit forum, doe het via een agent. Airbnb en dat soort websites zijn feitelijk ongeschikt voor condo’s.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website