Beste lezers,

Mijn vriend en ik willen graag naar Thailand, maar we willen het graag budget doen. Ik zit naar vliegtickets te kijken. Die met een tussenstop zijn vaak wel goedkoper, maar dat zijn tussenstops van 1 a 2 uur. Kan er dan niets misgaan met het overbrengen van de koffers?

Het is natuurlijk wel een korte tijd. Ik ben dan bang dat ze daar niet mee op tijd zijn en dat wij geen bagage meer hebben.

Groetjes,

Arina

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

22 reacties op “Lezersvraag: Budget vliegtickets Thailand met tussenstop, gaat dat goed met de koffers?”

  1. Fransamsterdam zegt op

    De koffers kunnen vertraagd worden (de meeste), zoek raken, geplunderd of gestolen worden.
    Hoe meer handelingen, hoe groter de kans dat er iets mis gaat.
    Aan de andere kant, je zorgt er natuurlijk voor dat alle essentiële zaken alsmede zaken van waarde in je handbagage zitten.
    Blijft de vraag waarom je überhaupt nog koffers mee gaat zeulen. Sommige mensen nemen zelfs tandpasta, shampoo, T-shirts en dat soort onzin mee, tot kaarsen aan toe voor als de stroom uitvalt… De meeste dingen die je in je vakantie nodig hebt kun je in Thailand goedkoper kopen, ook koffers. Neem dus alleen een koffer mee terug. Als die vertraagd wordt is het niet zo erg.

    • Nico zegt op

      Goed gezegt Frans,

      Gisteren zag ik op Don Muang ook twee meiden lopen met ieder een enorme rugzak. Ongelofelijk.
      Bleken Nederlands te spreken, toen kon ik het niet laten en vroeg; hoe lang gaan jullie op vakantie?
      16 dagen in Thailand……….en daarna? Dan is de vakantie voorbij en vliegen we weer naar Nederland.
      Waarom hebben jullie dan z’n enorme rugzak? Omdat je met EVA Air 30 kilo mee mag nemen……..

      De tweede terminal (domestic) is trouwens wel heel mooi (sorrie Thai’s) geworden, maar wel weinig incheck balies en dus lange rijen.

      Groetjes Nico (vanuit Lak-Si)

    • Jasper zegt op

      Ahh, laat mijn zoontje het niet horen. Nederlands speelgoed, pindakaas, chocola, kaas, unoxworsten, kruiderijen, gerookte makrelen, en ja, ook 2 paar sokken, 2 onderbroeken, 2 t-shirts en 1 korte broek. Ze zijn in Thailand namelijk niet berekend op xxxxL. Koffer kan niet groot genoeg zijn, eigenlijk.

      Voor de rest heb je gelijk. Flipflops, tandenborstel etc- kost bijna niets.

  2. Cornelis zegt op

    Het is natuurlijk nooit uit te sluiten dat er iets misgaat, maar zelf ben ik op vele tientallen vluchten met overstap nog nooit zonder koffer op m’n bestemming gekomen. De laatste jaren vlieg ik een paar keer per jaar met Emirates naar Thailand via Dubai, en dat gaat qua bagage altijd goed. Ik zou echter – zeker in Dubai – overstaptijden van een uur vermijden. Als je vliegtuig daar nog even moet rondcirkelen vanwege de drukte, en/of op een ‘remote stand’ wordt geparkeerd waardoor je met de bus naar de terminal moet, haal je je verbinding gewoon niet. Emirates stelt dat je 45m voor de vertrektijd bij de gate moet zijn, dus reken maar uit……… Voor mij is 2u toch wel het minimum daar.
    Overigens kan het met bagage ook misgaan op rechtstreekse vluchten, en dat is me wèl een keer overkomen, op een Europese KLM vlucht had mijn koffer een geheel andere route gekozen……

    • Hans Struijlaart zegt op

      Ik deel de ervaring met Cornelis.
      Heb zeker al 10 vluchten met overstap geboekt.
      Nog nooit problemen gehad met zoekgeraakte of te laat gearriveerde bagage.
      Ook ik heb goede ervaringen met Emirates.
      Je kunt natuurlijk ook een rechtstreekse vlucht boeken, die zijn tegenwoordig vrij goedkoop.
      Via China Airlines, waar ik het meeste mee vlieg zijn vaak goedkope tickets te krijgen.
      Afhankelijk van de dag en tijd, daar zit heel veel verschil in.
      Nu een ticket geboekt voor 627 euro via China airlines voor komende vakantie.

  3. marc zegt op

    Ik vlieg regelmatig op Azie met Qatar airways . Ze hanteren ook een korte overstaptijd, de info die ze geven is dat 45 minuten nodig hebben om de overstap vlot te regelen, ook met baggage.
    Dus alles boven de 50 minuten zou moeten lukken. Goede reis.

  4. willem zegt op

    Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan. Maar meestal gaat het gewoon goed. Ik vlieg al 9+ jaar gemiddeld 3 keer per jaar vanaf Schiphol of Dusseldorf naar Thailand en vlieg altijd via Dubai (Emirates) of Abu Dhabi (Etihad). Ik ben in die zeker 27 x2 =54 vluchten nog nooit een stuk bagage met vetraging ontvangen of zoekgeraakt. Het kan zijn dat op de genoemde luchthavens het bagage systeem goed fumctioneerd. Het ging zelfs goed met slechts 1 uur overstap.

  5. John Chiang rai zegt op

    Zelf vlieg ik meestal met een tussenstop,heb nog nooit problemen gehad met mijn koffer. Zowel bij o.a Oman Air,als ook met Qatar Airways,of Emirates is nooit een probleem opgetreden,tenminste als je zelf meewerkt en eindbestemming duidelijk aangeeft. Dat er bij meerdere handelingen, die door stops ontstaan ook meer risico’s ontstaan,dat een koffer bijv.een vertraging heeft,of in het aller slimste geval verloren gaat,is nooit 100% uit te sluiten. Zoals voorgaande reageerders reeds aangaven,moet je werkelijke dingen van waarde altijd bij je handbagage hebben,en nooit in je koffer doen. Ik zou rustig een vlucht boeken met een tussenstop,en mij verder geen zorgen maken over de koffer,die meestal ook nog verzekerd is bij de vliegmaatschappij. Ik wens je een goede vlucht,en een mooie vakantie.!!!

  6. fred steinkuhler zegt op

    11.1.16/16.45

    – via keulen bonn rechtstreeks naar bangkok met germanwings, a budget carrier
    – heel voordelig
    – dus koffertje in een keer door

    • John Chiang rai zegt op

      Beste Fred,
      Je moet dan toevallig in Keulen wonen,anders is het meestal ook geen rechtstreekse vlucht meer.
      Iemand die van elders komt,heeft dan in plaats van Abu Dhabi,of Doha,zijn tussenstop in Keulen.

  7. eugeen zegt op

    Veel vluchten met Etihad met tussenstop in Abu Dhabi. Nooit problemen.

  8. Hans zegt op

    Wij vliegen vaak zo maar tot nu toe nooit problemen gehad !!

  9. Peter zegt op

    Ik reis 2 à 3 maal jaarlijks naar Bangkok, tot op heden meestal met Etihad (overstap Abu Dhabi), en een enkele keer rechtstreeks met Thai Airways en China Airlines. Nooit problemen gehad met m’n bagage, ze was er altijd netjes bij. Ooit 1 maal vond ik mijn bagage niet bij terugkomst in Brussel, maar dat was te wijten aan het feit dat iemand per vergissing MIJN koffer van de band had gehaald en ermee onderweg naar huis was, terwijl er op de band nog een koffer circuleerde die erg op de mijne leek … Dan maar vertrokken naar huis zonder mijn koffer, maar 3 uren later werd ze per taxi al netjes bij me thuis afgeleverd.

    Een reisgenoot van me heeft het wel 1 maal voorgehad dat in Suvarnabhumi zijn koffer er niet bij was .. Was met Etihad Airways vanuit Brussel, met tussenstop in Abu Dhabi van 1h 30 min… Dit gemeld aan de balie… alle gegevens meegedeeld (hotel, …) en nog dezelfde avond werd de koffer ook keurig per taxi afgeleverd aan het hotel … ze zat op de andere Eithad vlucht naar Suvarnabhumi die anderhalf uur later arriveerde dan onze vlucht.

    Niet te veel zorgen maken dus..

  10. Willem J. zegt op

    Ik vlieg sinds 1992 enig malen p.j. Amsterdam Bangkok v.v. Met Eva , China, e.a. Nog nooit probleem met bagage . Rechtsstreeks minder starts en landingen en sneller !

  11. Harrybr zegt op

    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
    Ik vlieg al sinds 1993 naar TH, en heb nogal wat geprobeerd, vanaf Schiphol Düsseldorf, Keulen, Brussel…: Tarom, toen nog in een uiterst smerig Bukarest: waar de toiletten waren, hoefde je niet te vragen gewoon op de neus afgaan. Doch stuk Bukarest-Bangkok: perfect.
    Overstappen: nooit een probleem gehad.
    Wel is ooit de koffer van mijn zoon door China Air niet uitgeladen in Bangkok, maar meegenomen naar Taipei. Was twee dagen daarna netjes afgeleverd in ons hotel in BKK, doch lastig, als daar je nette pak inzit, de volgende dag nodig voor een sollicitatiegesprek aldaar. Nog nooit zo snel een kostuum laten maken.

  12. Aad zegt op

    Hallo Arina,
    Als je rechtsreeks naar BKK vliegt en daar uitstapt uitstapt dan zal er in de allermeeste gevallen geen probleem ontstaan.
    Vlieg je naar BKK met een tussenstop en je stapt in BKK uit dan kan er een code share/doorlabeling probleem ontstaan. Als de vervolg vlucht vanaf de tussenstop met een andere dan de 1e mij gaat én je eindpunt is BKK geldt de code share regeling dwz dat indien de vervolg Mij behoort tot de Code share groep van de Mij van de 1e vlucht dan is er geen probleem anders kan de 1e Mij je de doorlabeling weigeren. In dat geval minstens een 2 uur overstap plannen want je moet dan door de immigration, je bagage ophalen en weer inchecken bij de 2e Mij!
    Als je vanuit BKK wilt doorvliegen dan wordt het dus nog ingewikkelder want indien de 3e vlucht va BKK naar je eindbestemming geen codes share Mij is kan de doorlabeling worden geweigerd. Op Suvarnabhumi zou ik dan zeker 3 uur tussenplannen want je moet dan door de immigration, je bagage ophalen en inchecken op de domestic vlucht van je 3e Mij. Dat kan op Suvarnabhumi tijd kosten!

    Zo heeft Qatar geen code share vlucht meer vanaf Suvarnabhumi naar Chiang Mai (tot april 2015 was dat met Bangkok Air) Ons werd dus in Parijs de doorlabeling geweigerd!

    Dus altijd op je ticket de eindbestemming aangeven zodat je kunt zien of de Mij waar je mee vliegt wel een code share aan kan bieden naar je tussen- en eindbestemming!

    Bangkok Air heeft nu een code share regeling met Emirates!

    En wees voorzichtig met de zg ‘goedkope’ aanbiedingen want daar zitten allerlei condities aan vast en slechte vertrek en aankomsttijden en dikwijls vele tussenstop uren!

    Het is er niet makkelijker op geworden!

    Groeten,

  13. Christina zegt op

    Als een vlucht gesloten bij in check balie is gaat de koffer van het vliegtuig af. Door een voorrangs behandeling konden we nog wel met de vlucht mee maar koffer een dag later.
    Afgelopen week nog meegemaakt. Trouwens dat zijn regels van de vliegtuig maatschappijen.
    Een keer bij rechtstreekse vlucht Bangkok geen koffer kwam twee dagen later een vergoeding gekregen om te shoppen hoe gezellig is dat. Het nodige zat toch in onze hand baggage.

  14. Royalblog zegt op

    Alleen overstappen bij gebruik van twee verschillende en niet met elkaar verbonden maatschappijen geldt als een risico: ze hoeven geen rekening met elkaar te houden, als de een vertraging heeft bijvoorbeeld. Maar bij vluchten met overstap bij een maatschappij die volgens het ‘hub’ systeem werkt – zoals Emirates, Qatar en Etihad, maar in feite ook KLM – is de genoemde overstaptijd ‘gegarandeerd’.

    Emirates bijv geeft zelf aan dat die verbinding/overstap kan worden gemaakt, en dan houdt de maatschappij ook rekening met het overladen van de koffers. Dubai is tegenwoordig erg druk en overbezet, met veel cirkelen tot gevolg en krappere overstaptijden dan op het reisschema aangegeven, maar Emirates zorgt dan zelf dat de bagage evt wordt nagestuurd.

    En ach: bij een rechtsteekse vlucht kan bagage ook worden vergeten, zoals mijn collega’s vorige maand overkwam. Aankomst in Azië, maar KLM was vergeten de koffers in te laden. Emirates had die van mij netjes meegenomen, via Dubai.

    Niet zeuren ove koffers. Er gaat nog maar weinig mis, zoals de eerdere getuigenissen al aangeven. Als het niet werkte, zou het systeem op deze manier niet bestaan. Maar zorg dat je overstapt bij dezelfde maatschappij of zelfde alliantie, dan gaat het vast goed.

  15. Jack G. zegt op

    De luchtvaartmaatschappijen hebben in het verleden flink moeten nadenken over dit gebeuren. Als je kijkt naar 10/15 jaar geleden toen waren er top 10’s over te laat of zoekgeraakte bagage te vinden in de media. Ik weet niet of die er nu nog zijn. Ik zie ze niet zo vaak meer. Er waren toen maatschappijen die meer dan 15% niet op tijd meekregen. Ook op rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam was het een drama. Nu is dat een stuk verbeterd tot zeer goed. Naar Azië gaat het tot nu toe bij mij goed ondanks de overstappen. Met Zuid Amerika heb ik helaas wel vaak problemen. Wel weten ze waar de koffer is en dan komt deze na een paar dagen opdagen. Ik reis dus met behoorlijk wat handbagage om dit probleem voor te zijn. Ook handig als je eventuele rechtstreekse vlucht opeens toch een tussenstop gaat kennen die niet voorzien was of je krijgt plotseling de halve maaltijd van je buren over je heen. Maar goed, ik ben gewent aan hubs vliegen en tot nu gaat het prima qua bagage en met mezelf. Maar waar hebben we recht op als je koffer niet of later aankomt is een mooie aanvulling op bovenstaande vraag.

  16. theoS zegt op

    Toen ik nog veel vloog, in mijn werkzame leven, bleef ik bij de incheck balie kijken of het juiste label aan mijn koffer gehecht werdt. De juiste plaats van aankomst, dit na 1x mijn koffer gemist te hebben door zo iets als dit. Het kan gebeuren dat je naar BKK vliegt over Dubai en de koffer gelabelt wordt naar Dubai, dus je staat in BKK zonder koffer. Blijf dus kijken of er BKK op komt te staan. Ook je NL adres onuitwisbaar op je koffer plaatsen, ik deed dat met een permanent marker pen. Evt. je adres van aankomst met een label aan je koffer bevestigen. Zijn mijn ervaringen, nooit geen bagage meer gemist.

  17. Mr.Bojangles zegt op

    Als je via een Europese maatschappij boekt, zit je altijd wel in een of andere alliance. Zou je dan bij de overstap wisselen van maatschappij is er niks aan de hand. Ik heb zelf met vrijwel alle Europese maatschappijen wel gevlogen met meestal een tussenstop van 2 a 3 uur. Nooit problemen gehad.

  18. Erik zegt op

    Afgelopen 10 jaar naar Bangkok via Frankfurt, Munchen, Zurich, Rome, Londen, Helsinki, Wenen, Quatar, Doha en Kuala Lumpur. Nooit problemen met de bagage.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website