Beste lezers,
Ik had nooit gedacht om dit blog voor deze vraag te gaan gebruiken omdat ik nooit gebruik maak van postzendingen tussen onze twee landen, maar nu doet zich toch een geval voor (zijnde post met medische documenten t.b.v. ziektekostenclaim/verzekering), dat ik het zeker voor het onzekere wil nemen en aan de lezers hier wil vragen:
Wat is de meest betrouwbare wijze van versturen poststukken? Het betreft puur papierwerk (dus geen kostbaarheden of materiële waarde anderszins), waarvan ik zeker moet zijn dat het vanuit NL ook bij de geadresseerde in Thailand arriveert.
Alvast dank voor adviezen.
Haki
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Kun je toch gewoon met de post versturen, voor de zekerheid kun je het aangetekend versturen, wat is het probleem? Heb al menig keer gedaan nog nooit een probleem gehad altijd op de juiste adres aangekomen.
Het beste is om het adres zowel in het Engels als in het Thai te vermelden, dan gaat het meestal wel goed.
Gewoon per post. Liefst aangetekend, want dan is het te traceren.
Is altijd aangekomen. In het Engels geadresseerd levert vaak bij de 1e afleverpoging “mislukt, adres onjuist’, maar die worden gewoon de volgende dag bezorgt. Schijnt door iemand dan behandelt te worden die het Westerse schrift beheerst (is de verklaring van de postbode in Surin).
Ik kan niet anders zeggen, dan dat de Post in Thailand zeer betrouwbaar is.
Het adreslabel tweetalig zoals Peter al zegt. En aantekenen of met Track & Trace. En thuis kopietjes maken en bewaren, of inscannen.
Begin februari had een lezer de tip om van een postdienst gebruik te maken waarbij je in Nederland een soort postbus neemt en dat bedrijf alles dan digitaal doorstuurt en belangrijke stukken naar je adres in het buitenland kunnen worden nagezonden.
https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/postadres-en-postbezorging-lezersinzending/
Een oplossing voor als gewoon het adres goed vermelden in Engels & Thais, of een postbus bij het lokale Thaise postkantoor niet afdoende zijn.
Als je het E-mail adres van deze verzekering hebt,zou je deze documenten ook kunnen scannen en als aanhang aan een e-mail versturen kunnen.
Je zou in deze mail tevens kunnen vragen of ze je een retour mail kunnen sturen met de bevestiging dat deze mail is aangekomen.
Op die manier spaar je een rit naar het postkantoor,hoeft de brief niet aangetekend te versturen,en bent vrijwel zeker dat jou documenten,snel en goedkoop de verzekering bereiken.
Mocht je hun E-mail adres niet hebben,helpt vaak een korte zoektocht op Google je betreffende hun contact mogelijkheden je snel verder.
Ik doe het op deze manier bij veel instanties,en heb nog nooit geen problemen gehad, dat iets niet tijdig en juist is aangekomen.
E-mail is handig, snel en goedkoop. Maar houd er wel rekening mee dat E-mail standaard niet is beveiligd. E-mail gaat via meerdere electronische tussenstops waar de E-mail wordt opgeslagen en weer wordt doorgestuurd. Personen die deze tussenstops beheren of toegang hebben, kunnen alle E-mail zien en lezen. Dat geldt ook voor netwerken (zoals wifi). Iedere gebruiker van het netwerk kan in principe al het netwerk verkeer zien. Dus eigenlijk is standaard E-mail niet geschikt voor privacy gevoelige informatie. Vandaar dat bijv. notarissen stukken niet via E-mail versturen maar een apart en beveiligd electronisch berichten systeem gebruiken. Een gewone brief is in pricipe veiliger omdat normaal gesproken alleen de zender en ontvanger de inhoud zien (mits de post niet zoek raakt).
Wij gebruiken altijd gewoon Post-NL met Track&Trace adres vermelden in twee schrijfstijlen: Westers en Thais incl. mob. Te.nr. van de ontvanger. Gaat tot dusver altijd goed. Overtocht varieerd van 1 tot 2 weken.
Hoofdletters gebruiken voor het adres.
Bij voorkeur geprint en niet geschreven indien mogelijk.
Ik heb wel eens gemerkt dat de postbode bij ons niet zo goed overweg kan met kleine letters, misschien zijn dat er meer.
En al helemaal niet cursief geschreven! Dat kan daar echt bijna niemand lezen.
Mensen, bedankt voor jullie feedback!
Haki
Voor belangrijke documenten kan je beter DHL gebruiken.
Ik heb dat al enkele keren gedaan en het werkt prima.
Het duurt ongeveer 3 a 4 dagen en de verzending wordt aan huis geleverd .
Je kan ook het pakketje traceren .
Het is duurder dan met de post , maar een pak meer betrouwbaar.
Ruudje