Lezersvraag: Belgisch paspoort vernieuwen
Beste lezers,
Wij wonen gedurende 4 jaar in Thailand. Ik ga geregeld heen en weer naar België. Nu willen mijn dochter 16 jaar jong en ikzelf rond maart, april voor een maand naar België. Mijn dochter beschikt over twee nationaliteiten Belg en Thai wij zijn nog altijd in België ingeschreven en hebben daar een referentie adres.
Nu ons probleem: mijn dochter haar Belgisch paspoort is vervallen maar haar Thais paspoort niet. Het Belgisch paspoort kunnen wij in Thailand niet vernieuwen mits wij nog in België zijn ingeschreven, dus enkel vernieuwbaar op het gemeentehuis van ons referentie adres.
Hoe geraken wij nu het land uit en er terug in?
Hopend op antwoord
Groetjes
Alex & Emmika
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Een referentie adres is normaal gesproken verboden. Mag alleen bij bepaalde beroepen gebruikt worden.
Gewoon je paspoort verliezen in Thailand en een nieuw aanvragen?
Een paspoort dat vervallen is bestaat niet meer . Bij strikte wettelijke toestand kun je niet reizen naar land waar het paspoort is vervallen .
Het is inderdaad zo dat het Belgisch paspoort enkel kan worden vernieuwd in de Belgische gemeente waar je nog bent ingeschreven.
Een Thai (je dochter) hoeft toch geen Belgisch paspoort te hebben om naar België te reizen.
Zij kan -naar mijn mening- in de ambassade van België in Bangkok een visum aanvragen om naar België te reizen (ik vermoed in jouw gezelschap). Zij zal waarschijnlijk een persoon moeten aanduiden die de waarborg op zich neemt voor onvoorziene uitgaven die ze zou doen in België of indien ze zou ziek worden en de kosten niet kunnen betalen. Zo reizen menige Thais voor een korte periode (tot 3 maanden) naar Belgie.
Je zal (als garant) een document moeten ondertekenen dat jij garant staat voor alle kosten die zij zou veroorzaken.
Eens in België kan je dochter een nieuw Belgisch paspoort aanvragen (3 weken wachttijd of op enkele dagen mits een fors bedrag te betalen).
Met het nieuw paspoort (nu 7 jaar geldig) en het nog geldig Thais paspoort kan ze terug naar Thailand reizen.
Misschien zie ik iets over het hoofd maar deze procedure heb ik meermaals met Thaise kennissen meegemaakt.
Hoop dat het je zal helpen.
Groetjes,
Als Europeaan verbaas ik mij een beetje. Dochter heeft de Belgische nationaliteit dus is zij onderdaan van België. Ga gewoon naar de Belgische ambassade en vraag om een reisdocument ter vervanging van het niet meer geldige paspoort. Als je een nieuwe paspoort dient aan te vragen in België zal de ambassade toch moeten meewerken om daar te geraken. Vergelijk het maar met een gestolen of verloren paspoort, dan zal de ambassade ook een nooddocument dienen af te geven zodat er terug naar België gereisd kan worden.
Waarom de moeilijke weg van een visum gaan volgen. Ze heeft tenslotte ook de Belgische nationaliteit.
Hoi Jean
Mijn dochter is nie Thais, is in Belgie geboren, de moeder is Thais
Uw dochter verlaat Thailand met haar niet vervallen Thai paspoort en gaat belgie binnen met haar belgische E-ID,
Ze verlaat belgie met haar belgische E-ID en gaat Thailand binnen met haar Thais paspoort,
De enigendoe moeilijk kunnen doen is de incheck balie van een luchtvaartmaatschappij, maar dan laat ze ofwel haar Belgische E-ID of Thai paspoort zien,
DuizendenThai met de dubbele nationaliteit, (waaronder mijn echtgenote gedur ende 32 jaar) doen dit op deze manier ,
Dus niks om u zorgen over te maken
Ze mag wel haar belgische E-ID niet laten zijn aan de Thaise immigratie en andersom in belgie,
geen probleem…je neemt het oude paspoort mee naar de Belgische ambassade…zij maken dan direct een voorlopig paspoort 1 jaar geldig)…kost weinig en uw dochter kan in belgie een nieuw paspoort aanvragen…heb het zelf gedaan voor vrouw en twee kinderen verleden jaar.
Jean Paul ..word alleen gedaan als jou adres hier is ..waarschijnlijk is jou adres hier ?…of anders is de wetgeving verandert maar ze geven nu geen paspoort meer telefonisch geïnformeerd ..ook geen voorlopig
Zonder bezoek aan Belgische ambassade voor nodige documenten ben je niet in orde .
Ben je bij de ambassade ingeschreven? Als je bij de ambassade ingeschreven bent, dan geloof ik dat je daar je paspoort moet kunnen vernieuwen. Maar inschrijving is volgens mij verplicht.
Als je regelmatig heen en weer reist, dan vind ik het verstandiger om ervoor te zorgen dat je paspoort pas vervalt na terugkeer naar het land van het paspoort.
Misschien heeft jouw dochter een geldige Belgische ID-kaart. Dan kan ze die samen met haar Thais paspoort gebruiken om terug naar België te komen. Dan kun je uiteraard ook meteen in jouw gemeente een nieuw paspoort aanvragen. Eigenlijk kan ik mij moeilijk inbeelden dat ze enkel een Belgisch paspoort heeft en geen Belgische ID-kaart…
Neem kontakt op met de Belgische ambassade in Bangkok of stuur hen een mail met uw vragen.
Kijk ook eens op deze website: http://diplomatie.belgium.be/nl
Veel sukses!
Daniel, nog maals mijn dochter is in Belgie geboren en is Belg, bij geboorte, 16 jaar geleden hebben de moeder en ik haar 2nationaliteiten gegeven op de ambassade in Brusselt, dus ze heeft een geldig id kaart en is nog bij alles inorde zoals ziekefons en dergelijke
Beste Alex,
Mijn vrouw is Thaise. Zij heeft een Thais paspoort, een Thaise ID-kaart en een Belgische F-ID-kaart. Als zij in Thailand op de luchthaven incheckt om naar België te vliegen, dan toont zij haar Thais paspoort en Belgische F-ID-kaart. Bij immigratie (nog steeds in Thailand) hetzelfde (misschien ook haar Thaise ID-kaart). Haar Belgische (F-)ID-kaart dient tevens als visum om naar België te vliegen.
In paspoortkontrole in België toont zij haar Belgische (F-)ID-kaart en haar Thais paspoort.
Ik geloof dat deze situatie vergelijkbaar is met deze van jouw dochter. Dus volgens mij kan jouw dochter zonder problemen op vertoon van haar Thais paspoort in kombinatie met haar Belgische of Thaise ID-kaart probleemloos naar België.
Als jullie dan in België zijn, dan kunnen jullie zonder problemen een nieuw Belgisch paspoort aanvragen. Als jullie verblijf te kort is, dan kunnen jullie dat laten doen via de spoed-procedure, maar die is dan een pak duurder…
Het enige probleem waar ik nu aan denk, is dat de naam van jouw dochter niet hetzelfde geschreven is op haar verschillende identiteitsbewijzen… Het lijkt voor de meesten misschien onmogelijk, maar administratief kun je niks uitsluiten en moet je alles goed kontroleren. Maar anders zie ik geen problemen.
Maar nogmaals, kontakteer de ambassade voor alle zekerheid.
Snelle opzoeking levert mij volgend resultaat:
Dit staat op http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Diensten_in_het_buitenland/Belgisch_paspoort:
Belgisch paspoort
U woont in het buitenland en u heeft een vraag over dienstverlening en documenten voor Belgen in het buitenland: raadpleeg dan eerst de website van de Belgische ambassade of het consulaat ter plaatse. Die geeft antwoorden die concreet rekening houden met de eigen werking in het land waar u woont. Heeft u nog vragen, dan kunt u de ambassade of het consulaat ook rechtstreeks contacteren.
Het paspoort is een officieel wereldwijd erkend en bruikbaar reisdocument in de vorm van een boekje dat een land aan zijn onderdanen afgeeft.
Het paspoort mag niet worden verward met de identiteitskaart die – zoals de naam het zegt – maar uit een kaart bestaat.
Een Belgisch paspoort heeft een geldigheidsduur van 7 jaar (5 jaar voor minderjarigen).
Vanaf zijn geboorte kan elke Belg een eigen paspoort krijgen.
Met een identiteitskaart kunt u naar een 50-tal landen reizen.
Het paspoort laat toe om naar alle landen ter wereld te reizen, desnoods na het bekomen van de vereiste visa.
Zoekresultaat
Ambassade Bangkok
16/F Sathorn Square – 98 North Sathorn Road – Silom Sub-District, Bangrak District
110500 Bangkok
hailand
Openingsuren en sluitingsdagen
Diplomatieke afdeling
Maandag tot vrijdag: 08.00u – 12.00u*
Maandag tot donderdag: 13.00u – 16.00u*
Vrijdag: 13.00u – 14.00u*
Consulaire afdeling (assistentie aan belgen, dienst bevolking)
Maandag tot vrijdag: 08.00u – 12.00u* (vrije toegang zonder afspraak)
Maandag tot donderdag: 13.00u – 15.00u (alleen op afspraak)
Vrijdag: 13.00u – 14.00u (alleen op afspraak
Afdeling Visa
Alleen op afspraak! (zie http://thailand.diplomatie.belgium.be/nl/naar-belgie-komen/visum-voor-belgie)
Maandag tot vrijdag: 08.00u – 12.00u
Maandag tot donderdag: 13.00u – 15.00u
Vrijdag: 13.00u – 14.00u
*Tenzij u een afspraak hebt, worden de toegangsbadges aan de receptie op het gelijkvloers teruggebracht tot 15 minuten voor sluitingstijd.
Ambassadeur Philippe KRIDELKA
+66 2 108 18 00
+66 2 108 18 07
+66 2 108 18 08
+66 81 833 99 87 (Buiten openingsuren en enkel in geval van nood)
[email protected]
[email protected] Voor visumaanvragers
http://diplomatie.belgium.be/thailand/
http://www.facebook.com/BelgiumInThailand
Paspoort verloren melden en een ” laissez passer ” document vragen op Begische ambassade ,welke je toelaat om enkel naar Belgie te reizen , misschien kan dit ook wel indien het paspoort gewoon vervallen is ..?
B) vetrekken met Thais paspoort voor je dochter en aankomst Belg Identiteitskaart gebruiken voor binnenkomst ?Tevens zal men je bij aankomst geen toegang weigeren als Belgisch onderdaan voor dat vervallen paspoort …, mogelijk enkel berisping of een boete
Volgens sommige reacties: “geen enkel probleem: gewoon naar de ambassade en zeggen dat ze het paspoort verloren is”… ze zijn op de ambassade wel niet achterlijk hoor en het gaat om een minderjarige!
In het slechtste geval haal jij je een deftige boel narigheid over je hoofd. Jij, noch je dochter zijn ingeschreven bij de Belgische ambassade daar je het zelf schrijft. De ambassade heeft, en dit reeds sedert 2015, de opdracht enkel documenten af te leveren voor “ingeschreven” Belgen en het helpen van Belgen “in nood”. Dat is hun taak trouwens. Gaan vertellen dat je dochter haar paspoort verloren heeft is eigenlijk zinloos want het eerste ze gaan vragen is een document van de politie met aangifte van het verlies. Indien je een copy bezit van het ‘verloren’ paspoort zien ze onmiddellijk dat het om een vervallen paspoort gaat en je staat te liegen. Daar een verloren of gestolen paspoort onbruikbaar moet gemaakt worden zodat het door de vinder of de dief niet kan misbruikt worden, is het, door ingave van de naam van de rechtmatige houder, een koud kunstje te achterhalen om welk paspoort het ging, waar en wanneer het uitgegeven werd…. Daar je dochter minderjarig is heeft ze jouw handtekening, en waarschijnlijk van beide ouders, nodig om een nieuw te krijgen. Je zal dan ook wel met bewijzen over de brug moeten komen dat het wel degelijk om je dochter gaat want ze is minderjarige. Dan komt onmiddellijk aan het licht dat je reeds 4 jaar in Thailand woont en niet uitgeschreven, noch ingeschreven bent. Reden… je zal wel een reden daartoe hebben…. 6 maanden afwezigheid betekent een wettelijke “meldingsplicht, 1 jaar betekent wettelijk uitschrijvingsplicht …. en ga zo maar door… indien ze moeilijk willen doen en tevens correct willen handelen, kunnen ze dat heel eenvoudig en heb je zelfs geen poot om op te staan.
Het minste risico op dikke problemen is een visum aanvragen voor je minderjarige dochter en ook dat zal niet zomaar voor de hand liggen dat het zal toegekend worden zonder de nodige papierwinkel. Ik wens je veel geluk en laat ons weten hoe het allemaal verder verliep.
Verdorie! Daar had ik niet aan gedacht! Lung addie, uw reactie doet mij inderdaad nadenken.
Maar wie zegt er dat de moeder niet meegaat? Als de moeder wel gaat, dan is er volgens mij geen probleem.
Ik lees in de vraag, dat het meisje een geldige Belgische ID-kaart heeft, een geldige Thaise ID-kaart en een geldig Thais paspoort.
Als je met de geldige Belgische ID-kaart naar de ambassade gaat, dan kunnen ze op basis van het rijksregisternummer, dat op de ID-kaart vermeld is, toch opzoeken of die persoon ook een paspooort heeft, en zo ja, wanneer die vervalt of vervallen is. Deze vraag zal vanuit de ambassade via Brussel moeten verlopen en dan kan het misschien even duren voor het antwoord bij de ambassade gekend is. Misschien is dan een tweede bezoek aan de ambassade vereist.
Ik ga ervan uit dat Alex dat ook wel weet. Ik heb in mijn reactie van 25.01.2017 ook vermeld, dat je moet ingeschreven zijn bij de ambassade. Als dat nog niet gebeurd is, dan kan Alex dat volgens mij nog doen, samen met zijn dochter en misschien ook met de moeder erbij.
In principe dient de Belgische ID-kaart als visum, en het Thaise paspoort en de Thaise ID-kaart voor identifikatie en voor de identiteitskontrole. Ik geloof dat de dochter van Alex strikt genomen beschikt over voldoende dokumenten.
Het bewijs van verwantschap is iets anders. Als beide ouders meereizen, dan is er waarschijnlijk geen probleem. Als alleen de vader meereist, dan is de schriftelijke toestemming van de moeder nodig. Deze toestemming moet in de gemeente of bij de ambassade gelegaliseerd worden (te informeren bij de ambassade). Misschien moet de moeder daar dan zelf ook bij zijn. Er kan inderdaad een groot probleem ontstaan, als de moeder weigert of ‘niet in staat is’ om haar toestemming te geven.
Over die meldingsplicht, uitschrijvingsplicht, … ga ik mij niet uitspreken, omdat daarover niets verteld is in de vraag. Maar ik vind het wel heel goed dat u dit aanhaalt in uw reactie.
Het is nu aan Alex, om op basis van de informatie die hem gegeven wordt, te beslissen hoe hij ‘zijn problemen’ gaat oplossen.
verbetering/nuancering:
“… als de moeder ‘niet in staat is’ …”
gelieve dit te lezen/interpreteren als:
“… als de moeder er niet is (bvb onvindbaar, overleden, …) …”
@Daniel M.
denk je dat men zich “zomaar” kan inschrijven bij de ambassade? Daar even binnenlopen en zeggen, hier ben ik, ik zit in de problemen en kom me nu vlug even inschrijven zodat jullie me uit de problemen moeten helpen. Kan NIET want je hebt daarvoor het “uitschrijvingsdocument, de zogenaamde ‘Model 8’ ” nodig. Dit krijg je bij de gemeente waar je uitgeschreven wordt en waarmee u zich dan bij de ambassade kan laten inschrijven. Niet uitgeschreven = niet in te schrijven! Zonder die Model 8 kan je dat dus NIET.
Ik heb een volledig “uitschrijvingsdossier voor Belgen” geschreven en laten verschijnen op dit blog… deed ik al dat werk dan uiteindelijk voor NIETS?
PS de moeder gaat kennelijk, volgens wat vraagsteller schrijft, niet mee . Dus het zal niet zomaar van een leien dakje lopen want besef dat er een “minderjarige” in het spel is.
Ik voorzie problemen op de ambassade omdat er in dit geval sprake is van fraude.
Als het meisje in Belgie ingeschreven staat, maar feitelijk in Thailand woont zal dit boven water komen.
In Nederland is dit strafbaar, omdat men op die wijze wel AOW opbouwt vanaf het 18e jaar, en gratis mee verzekert is voor ziektekosten bij de in Nederland wonende ouder.
Belgische ambassade in Bangkok reikt geen nieuwe passen meer uit aan landgenoten en ook geen voorlopige ..wat ze wel doen is een dagdocument meegeven zodat u het land zonder problemen in kan hier geeft u het eigenlijk niet nodig .
Ze maken wel nieuwe passen als je hier woont .
U mag in Belgie jou adres houden als je om de 6 maand eens terug naar daar gaat …
vroeger kon je de familie vragen om voor jou naar gemeentehuis te gaan voor aanvraag pas maar nu is de vingerafdruk nodig van de aanvrager .
Best wacht je nu tot je bijna naar België gaat en voor de afreis ga je naar de ambassade voor jou document ..succes !
Alex gelieve ons te contacteren via mail aub … [email protected]
Poo & Ronny
Poo bedoeld waarschijnlijk : het land, in dit geval Thailand, UIT kan en niet IN kan.
Ze maken wel nieuwe passen als je hier woont …. dit moet zijn: als je hier INGESCHREVEN en dus in Belgie UITGESCHREVEN bent. Hier wonen is niet genoeg, je moet hier bij de ambassade ingeschreven zijn en dat kan enkel als je in Belgie uitgeschreven bent. Je hebt voor de inschrijving het bewuste Model 8 document nodig ( uitschrijvingsdocument afgeleverd door de gemeente welke je uitschrijft. )
Je mag zelfs tot maximaal 1 jaar afwezig zijn uit Belgie zonder je adres te verliezen , mits op voorhand dit op dienst bevolking van je woonplaats door te geven …Een vb. met alle redenen , tourisme is ook een reden , heb dit 3 jaar gedaan , mits 1 keer terug naar Belgie jaarlijks , adres blijft behouden , dit telt in alle gemeenten in Belgie (Fgov. regel )
https://www.sint-truiden.be/tijdelijke-afwezigheid
De laissez passer is het document dat ten allen tijde afgeleverd wordt aan gerechtigde Belgen (uizondring in dit geval is ws. toelating van moeder nodig wegens minderjarige ..) hiervoor dien je niet ingeschreven zijn op ambassade , we Belg zijn ..!!