Belastingaangifte in Belgie van “niet-inwoner” inkomsten 2020
Beste lezers,
Belastingaangifte in Belgie van “niet-inwoner”, inkomsten 2020 + onbeperkt bijverdienen na pensioen. Mijn domicile is al + 15 jaar in Thailand en heb sindsdien geen belastingbrief ontvangen. In januari 2020 ben ik 65 jaar geworden, en in februari 2020 hen ik mijn eerste (minimum) pensioen ontvangen van 1,300 EUR (dat is belastingvrij). Ik heb maar 23 jaar officieel gewerkt in BE.
Ik heb tot hiertoe geen belastingbrief ontvangen, alhoewel de belastingdienst mijn adres in TH kent. Blijkbaar moet ik nu een belastingaangifte invullen omdat dit pensioen als een inkomsten vanuit BE aanzien word. Het is een minimum pensioen en belastingvrij. Waarom moet ik dan toch een belastingformulier invullen? Weet iemand van mijn (waarde) land genoten waarom, en hoef ik dat wel te doen?
Tweede vraag mbt onbeperkt bijverdienen: Volgens de pensioen documenten mag ik nu onbeperkt bij verdienen…is dat wel zo, of zijn er dan toch voorwaarden? Moet ik deze inkomsten ook op mijn belasting brief invullen Indien ik een aangifte zou doen…), en wat zijn de gevolgen indien die bedragen het veelvoud zouden zijn van mijn wettelijk pensioen?
Beste dank op voorhand voor uw antwoorden.
Groet,
Frank
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Beste, volgens de informatie van de pensioendienst, mag je tot 500 € per maand, belastingvrij bij verdienen, wat je meer gaat verdienen zal bij de 1.300 € maandelijks pensioen geteld worden en dan zal je op dat bedrag belast worden, als je boven de belastingvrije limiet uitkomt.
Dag Frank,
Ik denk volgens mij het beste zelf eens contact op nemen met de belastingdienst
E-mail: [email protected]
Georgio
Onbeperkt bijverdienen mag dat klopt maar…
Met een belasting van 52 procent op het einde van t jaar!!Dus !!!!!!
Wat uw pensioeninkomen (of verhuurinkomsten in Belgie) betreft (jaar 2020) moet je voor 2 december 2021 bij de Belgische belastingen aangifte doen. Als jij als inwoner van Thailand hier andere inkomsten hebt, moet je die hier bij de Thaise belastingen aangeven. Van de Thaise belastingen krijg je dan een bewijs dat je voor je andere inkomen hier belastingen in Thailand hebt betaald.
Ik denk niet dat jij aanspraak gaat maken op minimum pensioen maar veel veel minder
Voor u minimum pensioen moet je 45 j hebben gewerkt heb je bijvoorbeeld 40 j gewerkt krijg je 40/45 en je moet minimum 30 j hebben gewerkt
En vermits jij 26 j hebt gewerkt gaat dan nog minder zijn dan 30/45
Opmerking voor Marc :
Frank laat weten dat hij sedert 8 maanden een minimum pensioen van 1300 Euro ontvangen heeft m.a.w. hij maakt geen voorspelling doch wel medeling van een bestaand feit ???
Vraag :
Wordt een minimum pensioen van 1300 Euro zo maar uitbetaald als men leeft buiten de EU?
Beste Ferdinand:
het antwoord is JA, het wordt uitbetaald buiten de EU doch je moet het, vanaf 1 j voor de pensioengerechtigde leeftijd, aanvragen en je hebt daarvoor 6 maanden de tijd.
U moet als Belg in Thailand altijd belastingformulier invullen online,als niet inwoner.Ze gaan dat niet naar u sturen.
Mvg
Beste Bert,
uw informatie klopt niet. Je ‘MOET’ dit niet online doen maar ‘KAN’ het online doen. De fiscus stuurt wel degelijk een papieren aanslagformulier naar het buitenland, tenminste indien ze een correct adres hebben.
Graag correcte informatie.
Beste Bert,
Jazeker moeten we aangifte doen en dat is niet zonder problemen hier in Thailand .
Een aangifteformulier heb ik in de zeven jaar dat ik hier woon nooit ontvangen !
Tax-on-web dan maar , ook hier werkt het niet naar behoren , steeds krijg ik tientallen foutmeldingen , ik vulde hem dus in met de foutmeldingen en als ik dan op visualisatieklik heb ik een originele ingevulde kladbrief van men aangifte welke ik kopieer en naar de belastingdiensten stuur met de uitleg waarom ik dat zo doe , steeds kwam een positief antwoord terug en deed men voor mij de aangifte bij de belastingen zelf .
Ik moet erbij zeggen dat men steeds heel vriendelijk en beleefd is in hun antwoord .
Mijn Thaise vriendin, nu wonende in Thailand ontvangt vanaf 2015 een overlevingspensioen (zij is nu 59 jaar oud) uit België (was voorheen gehuwd met een Belg, die overleed in 2014).
Op haar bruto pensioen wordt door de federale Pensioendienst reeds bedrijfsvoorheffing personenbelasting in mindering gebracht.
Eind 2020 kreeg zij van de Belgische fiscus een aangifte formulier voor het inkomen jaar 2019. Dit overigens voor de eerste keer (dus niet over voorgaande jaren).
De aangifte is ingevuld en opgestuurd en op 21 april 2021 kwam de aanslag. De aanslag betrof 7% gemeentebelasting over de verschuldigde personenbelasting.
Elke gemeente bepaalt haar eigen percentage, woon je in het buitenland dan geldt (in elk geval voor 2019) een forfaitair percentage van 7 %.
Beste Werner,
de opcentiemen worden bepaald door het gewest en de gemeente waar iemand laatst woonde. Kan verschillend zijn en is niet overal 7% en is dus niet forfaitair wanneer je in het buitenland woont.. Mijn laatste adres stond in het Brussels gewest en ik betaal 8% opcentiemen.
Hoi lung Addie,
Bedankt voor je reactie en verbeteringen
Beste Frank,
al voor op uw posting te antwoorden heb ik eerst contact opgenomen met mijn fiscaal-juridisch adviseur in Belgie. Wegens de complexheid van dit geval heb ik er ook eerst een nachtje rustig over geslapen. Ik heb dit haar twee pensioendossiers voor Thaise weduwen, van Belgische mannen, en 1 fiscaal dossier afgewerkt, met goed resultaat. Ben goed ingelezen en op de hoogte van deze materie. Die Belg beweerde dat, en was ook BIJ HEM’ zo, dat zijn bruto pensioen zijn netto pensioen was sedert hij uitgeschreven was in Belgenland….. hij heeft achteraf wel de rekening ontvangen…. met veel moeite kunnen rechtzetten.
Ik heb ook eerst een paar vragen:
– Heb je bij uitschrijving, 15j geleden, ZELF de fiscus op de hoogte gesteld van uw nieuw adres? De gemeente, waar jij je uitschreef, deed dit namelijk niet daar ze zelfs je nieuw adres niet vragen bij uitschrijving. In mijn dossier, hier verschenen op TB, geef ik trouwens de raad dat WEL ZELF te doen, anders is de kans groot dat de fiscus dit niet heeft en je ook niets kan en zal sturen.
– In welke maand ben je uitgeschreven en had je toen nog een aangifte ontvangen en gedaan van het jaar van VOOR de uitschrijving? De aangifte gaat namelijk over de inkomsten van het jaar er voor. Indien je uitschrijving voor het versturen, door de fiscus, van de aangiftes gebeurde is de kans groot dat je deze ook niet gekregen hebt.
– had je werkelijk GEEN inkomsten meer? Je moest ten slotte toch van iets leven.
Voor de pensioendienst is er geen enkel probleem:
Je hebt trouwens je pensioen ZELF MOETEN aanvragen. Dit kon vanaf 1j voor de pensioengerechtigde leeftijd en je had daarvoor 6 maanden de tijd. Bij die aanvraag heb je alleszins uw gegevens moeten kenbaar maken:
– bankrekening waarop je pensioen moest gestort worden
– postadres in Thailand waar ze het JAARLIJKS LEVENSBEWIJS moeten naar toe sturen. Indien ze dat niet hebben zal je geen levensbewijs ontvangen en je pensioenuitkering stop gezet worden.
De gegevens van de uitkering gaan wel naar de fiscus daar, de pensioendienst jaarlijks de uitkeringsdata, met de RSZ en belasting voorheffing naar de fiscus stuurt. Dit enkel op basis van je pensioennummer en rijksregisternummer, niet met de andere gegevens als bank en postadres.
Je betaalt WEL belasting en RSZ op een pensioen, ook al is het een minimumpensioen. Uw minimumpensioen van +/- 1300Eu is afkomstig van een bruto pensioen, als alleenstaande, van 1591 Eu en als gezin van 1988Eu. Het zal bij jou over een alleenstaand pensioen gaan. Hier komt, na de aangifte, nog een bedrag bij van de OPCENTIEMEN, welke afhankelijk is van het gewest waar je laatst woonde en welke je meestal afzonderlijk bij de afrekening zal moeten betalen.
Dat, sedert je uitschreven bent, je niets meer ontvangen hebt van de fiscus kan verschillende reden hebben: niet gekend adres en geen inkomstenfiches.
Zolang je werkzaam bent als werknemer of zelfstandige, wordt elk jaar, door de werkgever (of de isntantie welke de lonen van hun werknemers berekenen), een fiscale fiche naar de belastingdienst gestuurd. Als zelfstandige moet je dat zelf doen. Je krijgt daar trouwens elk jaar een copy van wat je dan kan gebruiken voor de aangifte.
Daar jij geen werkgever meer had of ook, als zelfstandige, niet meer actief was, gebeurde dat NIET. Jouw fiscaal dossier was dus niet meer volledig en ze konden dus geen aanslagformulier meer opmaken.
Wat liep er nu allemaal fout?
In de eerste plaats: indien je geen aanslagformulier ontvangt ben je VERPLICHT er ZELF een aan te vragen, iets wat je hoogst waarschijnlijk NIET deed. (dat is de wetgeving)
Je moet ZELF de fiscus er van op de hoogte stellen dat je over geen inkomsten meer beschikt. Of hij dit zal aanvaarden is twijfelachtig want je hebt, ook al woon je in Thailand, inkomsten nodig om te kunnen leven. Deze kunnen uit verschillende bronnen afkomstig zijn: eigen kapitaal, inkomsten uit dividend of rente. Inkomsten uit verhuur van onroerend goed of inkomsten uit buitenlands werken. Op al deze inkomsten zijn belastingen verschuldigd. Zelfs een rentenier moet belastingen betalen.
Uw vraag naar ‘ongelimiteerd bijverdienen als pensioen trekkende’ wekt reeds een ‘vermoeden’ en ik zeg niet dat het zo was, dat je reeds verdiende in de periode dat je geen inkomsten had en dit natuurlijk nooit aangegeven hebt. Het ongelimiteerd bijverdienen kan nu wel maar hou er wel rekening mee dat dit tot 52% kan belast worden in Belgenland, tenzij je het bewijs levert dat je in Thailand, over deze inkomsten, reeds belastingen betaalde, afhankelijk vanwaar de inkomsten komen.
U hebt ook geen RSZ bijdrage meer geleverd gedurende 15j en was dus totaal niet meer verzekerd in Belgenland. Voor ze je opnieuw willen verzekeren ‘kan’ het best zijn dat ze jaren RSZ opvorderen, net als de belastingdienst, uitgaand van een gemiddeld loon.
Nu zal uw dossier, vanwege uw inkomsten uit pensioen, heropend worden en wat er gaat gebeuren kan ik moeilijk of niet voorspellen. Er zullen mogelijk wel grote bellen gaan rinkelen bij de fiscus.Wat ik wel weet is dat ik liever in mijn schoenen blijf lopen dan in die van jou want het zou een moeilijke bevalling kunnen worden.
groeten, lg addie.
Beste Lung Addie,
Uw informatie klopt volledig.
Want ik heb het ook meegemaakt met mijn echtgenote haar belastingaangifte.
Als Belg ben je verplicht van ZELF de belastingdienst te contacteren,
indien je geen belastingaangifte bekomen hebt, voor te onderzoeken wat er moet aangepast worden aan Uw statuut.
U bent reeds op de hoogte van mijn toestand, door vroeger contact.
Sedert dat wij niet meer op het zelfde adres wonen, mijn echtgenote en onze 2 kinderen in Thailand en ik sedert Mei 2015 terug in België,
is mijn echtgenote alleen belastingplichtig geworden als “niet inwoner”
Ik ben opnieuw belastingplichtig als inwoner.
Ik had in 2015 bij mijn terugkeer naar België, contact opgenomen met de belastingdienst voor de veranderingen van mijn statuut aan te passen.
In 2016 wou ik mijn aangifte invullen via “Tax on Web” en toen merkte ik op dat mijn echtgenote nog steeds vermeld was op mijn belastingaangifte, ik kon dus mijn aangifte niet invullen via de website en moest een papieren aangifte aanvragen.
Alles was nochtans bij de Burgerlijke stand, aangepast als alleenstaande sedert Mei 2015.
Doordat we niet meer samenwoonde kreeg mijn echtgenote 50 % van mijn gezinspensioen,
het was ook reeds in orde gebracht zodat dit maandelijks bedrag overgeschreven werd op haar Thaise bankrekening.
Pas in 2017 is mijn belastingaangifte eindelijk in orde gekomen, zodat ik mijn aangifte opnieuw kon invullen via “Tax on Web”!
In 2016 en 2017 had mijn echtgenote ook nog steeds geen belastingaangifte bekomen en heb ik opnieuw contact opgenomen met de belastingdienst voor “niet inwoners”
want zij had nu wel een inkomen, “de 50% van mijn gezinspensioen”
Alle gegevens doorgestuurd via email en het zou in orde gebracht worden.!
In 2018 kreeg ze weer geen belastingaangifte.!
Opnieuw contact opgenomen met de belastingdienst weer niets meer van gehoord, dat was voor de 3de keer.!
In 2019 heb ik dan gevraagd voor een aangifte te versturen via email, alles ingevuld en daarna teruggestuurd via de postdienst en in bijlage via email.!
In 2020 weer niets meer van gehoord en weer geen aangifte bekomen.!
Problemen voor de aangifteformulier te versturen door Corona.!?
In Juni 2021 opnieuw contact opgenomen via email en ik kreeg een antwoord,
voor niet inwoners krijg je de aangifte formulieren pas in September.!
In oktober weer nog niets ontvangen,
opnieuw via email contact opgenomen maar nu,
“wel via het emailadres van mijn echtgenote.” dan heb ik eind Oktober een antwoord gekregen, dat ze in bezit waren van de nodige gegevens en dat mijn echtgenote binnen een paar weken zou een ingevulde aangifte bekomen zodat ze de aangifte kon ondertekenen en terug sturen naar de belastingdienst.
Het is nu bijna eind november,!
Weer nog niets ontvangen.!
Op 28 november kan ik eindelijk terug naar Thailand zonder quarantaine.
Ik zal dan alles in orde brengen en mijn echtgenote of beter mijn dochter, op de hoogte brengen hoe ze de aangifte kan invullen via
“Tax on Web”.
Ik hoop dat het dan eindelijk zal in orde zijn.
Groeten Winlouis.
Dag Frank
Sorry ik ga het nogmaals herhalen het beste is dat u contact zoekt met de belasting dienst, heb dit al geschreven in een vorig antwoord , omdat je verschillende tegenstrijdige antwoorden krijgt, maar zij weten hoe de vork in de steel zit en je het juiste antwoord kunnen geven
Groet