Beste lezers,
Hoe zit het met de belasting in Thailand?
- De ambassade stelt, dat je geen belasting hoeft te betalen in Thailand, omdat je geen inkomen hebt in Thailand(retirement visum).
- De belastingdienst zegt dat je niet wordt ingeschreven, omdat je geen inkomen hebt in Thailand.
- Op internet staan de volgende bepalingen.(www.rd.go.th/publish/6045.0.html)
a. Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.
Dit definieert mij als houder van een retirement visum dus een belastingbetaler.
b. A taxpayer has the following duties : File tax returns and pay proper tax. Register for tax identification number. A taxpayer must also notify the Revenue Department officers of any changes in his particular details Provide relevant documents and accounts as the law requires. This includes receipt, profit and loss statement. Balance sheet, special account, etc. Cooperate and assist the Revenue Department officers and provide additional documents or information when required as well as comply with the summon. Pay tax as assessed by the Revenue Department officers on time. Should a taxpayer fail to pay a complete sum, the assessment officer has the right to seize, attach and sell that asset by auction even without a court decision. Cash raised from the transaction will be used to pay off tax arrears. Non-compliance with tax law. Anyone who does not comply with the law will face civil and criminal action.
Dit betekent dus, dat ik een belastingnummer aan moet vragen en een belastingformulier in moet vullen. Als ik dit niet doe, ben ik blijkbaar strafbaar?
Iemand enig idee?
Met vriendelijke groet,
Ruud
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Op 1 oktober a.s. verschijnt het belastingdossier AOW-ers hier. Dit onderdeel wordt daar ook behandeld.
Het simpele feit dat je in dit land verblijft meer dan 180 dagen per kalenderjaar maakt je belastingplichtig als resident voor belastingdoeleinden. De status van jouw verblijf en het stempeltje in jouw paspoort doen niet ter zake. Deze zin van jou …” Dit definieert mij als houder van een retirement visum dus een belastingbetaler….” stemt niet overeen met de wet. Het verblijf is wat telt, niet de status van dat verblijf.
Dit is misschien iets om nog eens goed na te lezen….
“…A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand…” Wat staat daar precies ? Handel daarnaar want in de voorgestelde wijziging van de wetgeving komt die zin niet meer voor.
Heb je wel inkomen waarover je in Thailand belasting moet betalen ga je dan melden bij de belastingdienst hier.
Heb je alleen inkomen dat in het verdrag ter heffing aan Nederland is toegewezen dan ben je in dit land niets verschuldigd.
Inkomen dat niet in het verdrag wordt genoemd kan in Thailand belast worden omdat het zogenaamde restartikel ontbreekt in het verdrag tussen NL en TH. Dat is een punt van aandacht.
In mijn geval verblijf ik op mijn retirement visum meer dan 180 dagen per jaar in Thailand.
Met ” in mijn geval ” bedoel ik dus mijn eigen situatie, want ik kan niemand anders situatie beoordelen.
De toevoeging retirement visa geeft aan dat ik niet werk in Thailand, dus geen inkomsten uit werk heb.
De enige inkomsten in Thailand bestaan uit wat rente inkomsten en daar wordt al 15% belasting ingehouden.
“…A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand…” Wat staat daar precies ? Handel daarnaar want in de voorgestelde wijziging van de wetgeving komt die zin niet meer voor.
Op dit moment heb ik geen inkomsten uit Nederland, maar leef ik nog van geld op mijn bankrekening.
Pas in 2016 ga ik inkomsten krijgen, die voor zover ik nu kan beoordelen in Nederland zullen worden belast.(lijfrente plus vervroegd pensioen (verzekering, geen pensioenfonds) en buitenlands belastingplichtig)
Maar dat moet ik nog verder uitzoeken.
(Ik heb nog even.)
Ik zit echter nog steeds met:
1. de onjuiste voorlichting door de ambassade in den Haag.
Dat lijkt me voor iedereen van belang, die door de ambassade op het verkeerde been wordt gezet.
Ik ben ook van die informatie uitgegaan, hoewel ik nadat ik naar Thailand ben verhuisd wel bij de belastingdienst ben langs geweest om te controleren of ik iets moest doen.
Die wilden mij toen niet inschrijven, omdat ik geen inkomen had in Thailand.
2. De weigering van de belastingdienst om mij in te schrijven.
Dit terwijl die inschrijving wel verplicht lijkt, als je langer dan 180 dagen per jaar in Thailand verblijft.
Het lijkt mij dat ik mij, zoals ik het nu heb gelezen, ALTIJD in moet schrijven, ook zonder belastbaar inkomen.
En dat dit geldt voor iedereen die langer dan 180 dagen in Thailand verblijft.
Ik neem aan dat ik werderom naar de belastingdienst zal moeten gaan?
Ik hoop dat ik de tekst over de belasting in het Thais kan vinden.
Daar maak ik waarschijnlijk meer indruk mee dan met de engelse.
Ik weet niet of ze die kunnen lezen.
Komt er ook in het belastingdossier over de AOW ook een stukje over hoeveel en precies waarover belasting wordt geheven?
Ik heb daar nog geen duidelijk verhaal voor gevonden, behalve dan een percentage van het geld dat je het land binnen brengt.
Een percentage van het geld dat je binnenbrengt, of een percentage over het inkomen dat je binnenbrengt?
En hoeveel is een percentage, of zijn dit de tarieven volgens de belastingschijven?
Ingewikkelde materie ,ook in Thailand. Ik ben in Huahin bij het districts belasting kantoor geweest en jahoor ik zou belasting moeten betalen en ook nog vooruit . Er kwam een bedrag uit van ong. 200.000 Baht!! Hoe het berekend is is mij een raadsel en waarom vooraf betalen helemaal een raadsel!
Ik weer naar de notaris in Huahin en die kwam met het volgende (heb het zwart op wit van hem)
tot aan 1.000.000 ,– betaal je 35000 Baht
van 1.000.000 – 3.000 .000 betaal je 20%
van 3.000.000 – 5.,000.000 betaal je 30%
vanaf 5.000.000 en meer betaal je 37%
Hoe hij daar aan kwam? Had hij van het belastingkantoor door gekregen.
Verder is de wetgeving ook onduidelijk: Bij punt 2. Taxbase staat wat de belastbare inkomens categorieën zijn ( assessable income) Pensioen inkomen haal ik er niet uit. Indien er een lezer is die het
wel kan aangeven onder welke categorie het valt dan hoor ik dat graag.
Uw percentages wijken af van wat hier staat (http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html)
Of gaat het uitsluitend over geld dat Thailand wordt binnen gebracht?
Erik, is het nu wel of niet nodig om je als belastingplichte te laten inschrijven in Thailand.Ik bedoel dus zuiver alleen het bewijs van inschrijving. Kan Nederland hier naar vragen ?
Dirk, nu kom je net aan het moeilijkste stuk. Ik wacht op professioneel commentaar uit NL en op een reactie van de belastingdienst. Artikel 27 van het verdrag is de crux.
Ruud, ik ben ook niet ingeschreven bij de dienst hier. Heb wel een PIN in mijn geel huisboek maar dat betekent nog niet dat de tax-dienst me ook kent. Ik ga me een keer melden en zie wat er gebeurt. Ik houd me strikt aan dat binnenbrengen van inkomen na afloop van het jaar en in dat geval leef ik feitelijk uit vermogen.
Ervaringen van anderen die pensioen uit een ander land hebben en zich hebben gemeld zijn van ‘ze zien me nog niet staan’. En toch zijn er hier gepensioneerden ingeschreven, zijn er die betalen over het NL bedrijfspensioen en een meneer betaalt zelfs over zijn AOW hier. Willekeur of onkunde ? Ik denk dat lang niet ieder belastingkantoor de regels kent en ‘Bangkok’ bellen is gezichtsverlies.
Dat laatste heb ik zelf ervaren bij de SSO waar men niets snapte van het bewijs leven. Nee, we bellen niet met Nonthaburi, kom over 2 dagen maar terug. Ja, ze bellen wel met de baas maar dat krijg ik niet te horen….
Neem een getuige mee en vraag naam en functie van de persoon die je te woord staat.
De andere opmerkingen komen aan de orde, of in links, in het dossier.
Dat het bewijs van leven ook al moeilijk is is mij een raadsel. Ben in Huahin naar SSO office geweest voor bewijs van leven en stond 10 minuten later alweer buiten met verklaring (eigen formulier van mijn pensioenfonds) en prachtige stempel daarop en geheel GRATIS.
Het simpele feit dat je in dit land verblijft meer dan 180 dagen per kalenderjaar maakt je belastingplichtig als resident voor belastingdoeleinden.
Als je hier verblijft met een Retirement visa ben je geen resident, en MAG je ook niet werken. Dus ook geen inkomen. Ik heb er destijds voor gekozen om 800.000 Bt op een rekening t hebben. Op de intrestopbrengs word belasting afgehouden.
Op mijn Belgisch staatspensioen word aan de bron belasting afgehouden.
Ik leef van die 800.000 en vul dit aan 3 maand voor visa-verlenging. Dit is mijn bewijs dat mijn levensonderhoud daarmee betaal. Men heeft bij immigration oit eens gevraagd waarvan ik leef.
Ik plan nu in de toekomst eens in de 5 en een halve maand naar Belgie terug te gaan en er korte tijd te biijven Heeft volgens mij voordelen.
Hoe zien andere mensen dit?
Ook ik ben hier op die 800.000 baht op een boekje.
De immigratiedienst heeft ooit gezegd, dat je op de dag van verlenging 800.000 baht op dat boekje moet hebben staan.
Ik meen echter ooit gelezen te hebben, dat het bedrag niet onder die 800.000 baht mag komen, om te voor komen dat je dat geld voor een dagje leent om aan de visavoorwaarden te kunnen voldoen.
Dus zorg ik maar dat het er niet onder komt.
De 800.000 baht moet 3 maanden VOOR het aflopen/verlengen van het visum op je rekening staan.
Dit om te voorkomen, dat je het even voor 1 dag leent en op de bank zet.
Hier wordt overigens regelmatig mee gerommeld. TIT.
Op Koh Samui wordt een vast deposit van 3 tot 12 maanden (om meer rente te krijgen) geaccepteerd. Ik heb gehoord, dat dat in bijvoorbeeld Pattaya niet het geval is en het geld op een
”open” rekening moet staan.
Mij is nooit gevraagd, waar ik van leef en de bank houdt belasting in over de rente, die ik krijg.
Verder heb ik in Thailand nooit iets met de belasting te maken gehad.
Nee ik heb geen permanent residency.
Het lijkt er op dat ik dat ook niet zal kunnen krijgen op dit visum, tenzij in 10.000.000 baht binnen breng, wat dus betekent dat ik het niet kan krijgen.
Het inkomens criterium om het bedrag naar beneden te brengen zoals bij het retirement visum lijkt hier niet van toepassing.
De belastingdienst houdt echter een andere definitie aan voor residence.
In ieder geval in het engels.
Thailand heft geen belasting over inkomen uit vroegere arbeid.
Lees dus pensioengelden.
Bruto pensioenen worden dus netto uitgekeerd.
Dit als men de belastingdienst in Nederland kan aantonen , dat men in Thailand woont.
Dit kan het beste door het gele baan boekje en copie van paspoort.
Het is een misverstand dat men de Nederlandse belasting moet aantonen dat men in Thailand belasting betaald.
groeten Ton
Als men niet hoeft aan te tonen dat men in Thailand belasting betaalt, is dat een wijd verbreid misverstand bij de belastingdienst.
Ik heb hier een formulier, dat heet: verzoek vrijstelling inhouding loonbelasting/ premie volksverzekeringen.
Daar staat in:
U dient bescheiden bij te voegen waaruit blijkt dat u als FISCAAL inwoner van het woonland dat u opgegeven hebt wordt aangemerkt.
…
…
Bewijs van fiscaal inwonerschap blijkt bijvoorbeeld uit:
. Een verklaring van de belastingdienst dat u als fiscaal inwoner wordt aangemerkt.
. een recente copie van een angifte- of aanslagbiljet.
UIT EEN INSCHRIJVING BIJ GEMEENTE OF CONSULAAT BLIJKT NIET DAT U FISCAAL INWONER BENT.
Beste Ruud,
U geeft inderdaad de goede link van de Thaise Belastingdienst (TD) weergegeven (http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html). Als u “resident” bent in Thailand, dan bent u mogelijk belastingplichtig, uiteraard afhankelijk van uw inkomen. U bent in ieder geval aangifteplichtig en wel om jaarlijks vóór 1 april een aangifte in te vullen en indien daaruit een plicht tot belasting betalen voortkomt om die belasting ook direct te betalen. In het derde kwartaal kan ook een voorlopige aangifte over het lopende jaar worden gedaan, maar ik heb dat de afgelopen twee jaar gedaan en met de TB Hua Hin afgesproken over 2014 dat niet te doen. Dus volgend jaar doe ik dus aangifte over 2014 in het 1e kwartaal 2015. Ikzelf spreek steeds met dezelfde belastingambtenaar en ik kan niet klagen over de medewerking en souplesse bij de aangifte. Ik moet wel zeggen dat ik steeds mijn Thaise vriendin èn gebak meeneem als ik naar het belastingkantoor ga. Het enige bewijsstuk dat ik meeneem is mijn bankboek en op basis van de uit Nederland overgemaakte bedragen betaal ik in Thailand Inkomstenbelasting. Mijn ervaring is dat het verkrijgen van een Thais belastingnummer een makkie is. Met paspoort en gele boek naar de belasting en terwijl u wacht wordt er één aangemaakt. Kijk verder maar op http://www.rd.go.th/publish/21987.0.html.
Ik zie dat er allerlei wilde verhalen de ronde doen over niet hoeven te betalen van belastingen over pensioenen (omdat de TB alleen zou heffen over tegenwoordige inkomsten) en omdat als je de Nederlandse inkomsten van dit jaar op de spaarrekening zet je dat dan volgend jaar kan overmaken en dus van je vermogen leeft. Ik zou de lezer willen uitnodigen ook de Revenue Code te raadplegen bij het maken van deze beweringen http://www.rd.go.th/publish/37693.0.html en speciaal te kijken naar Chapter 3 Income Tax. In Section 40 worden de verschillende inkomenscategorieën behandeld en categorie 1 is “Income derived from employment, whether in the form of salary, wage, per diem, bonus, bounty, gratuity, pension, house rent allowance, monetary value of rent-free residence provided by an employer, payment of debt liability of an employee made by an employer, or any money, property or benefit derived from employment”. Pensioenen worden dus duidelijk in categorie 1 geschaald en Ik heb in de Tax code geen enkele paragraaf kunnen ontdekken dat alleen inkomsten uit tegenwoordige in categorie 1 vallen. Aan geld zit helaas geen tijdstempel dus het wordt een lastige klus om te bewijzen dat de huidige inkomsten naar de spaarrekening gaan en niet in het lopende jaar naar Thailand worden overgemaakt. Elke belastinginspecteur en –rechter prikt dit ballontje zo lek. Ik hoop dat u mijn waarschuwing naar waarde weet te schatten.
Op de pagina met de eerste bovengenoemde link kunt u de diverse aftrekposten (Deductions and allowances) vinden. Ook voor pensioenen geldt een aftrekpost voor “Income derived from employment” van 40% met een maximum van 60.000 baht. Ik heb van de TB Hua Hin begrepen dat voor belastingplichtigen van 65 jaar en ouder er een extra aftrekpost bestaat van 190.000 baht. Ik moet zeggen dat ik overal in de Tax Code heb gezocht en heb deze post op de Engelstalige site niet aangetroffen, maar wel op de Thaise site. Tenslotte staat op de eerstgenoemde link (http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html) ook de tabel hoeveel belasting betaald moet worden en die is dus anders dan door de heer HarryN wordt opgegeven:
Tax rates of the Personal Income Tax
Taxable Income (baht) Tax Rate (%)
0-150,000 Exempt
more than 150,000 but less than 300,000 5
more than 300,000 but less than 500,000 10
more than 500,000 but less than 750,000 15
more than 750,000 but less than 1,000,000 20
more than 1,000,000 but less than 2,000,000 25
more than 2,000,000 but less than 4,000,000 30
Over 4,000,000 35
Thailand heft over pensioenen.
http://www.samuiforsale.com/law-texts/the-thailand-revenue-code.html#6
Part 2 section 40.
Maar het is vrij nieuw dat Thais pensioen hebben dus het is niet algemeen bekend. Overigens, er zijn vrijstellingen per persoon en er is een hoge kostenaftrek dus je zult niet snel aan betalen toekomen, helemaal niet als de nul-schijf er ooit door komt..
De aandrang om belasting te betalen als het niet nodig is lijkt me tamelijk ongezond. Een goed Nederlands spreekwoord luidt: geen slapende honden wakker maken. Het lijkt me verstandig om die honden dus maar rustig te laten slapen.
Ik heb geen principieel bezwaar tegen het betalen van belasting.
Ik zou het wel prettig vinden, als er dan wel eens een keer zorgvuldig met dat geld wordt omgegaan.
Gelet ook op de verplichting om aangifte te doen, gecombineerd met deze tekst:
“Non-compliance with tax law.
Anyone who does not comply with the law will face civil and criminal action”
En de nieuwe bezems van de junta,
zou het misschien niet onverstandig zijn om toch nog maar eens bij het belastingbureau binnen te lopen.
Anders zou er wel eens een hap uit uw kuit genomen kunnen worden door een hond, waarvan u dacht dat hij sliep.
Ik vul de link aan…
http://www.rd.go.th/publish/37748.0.html
Arend Hart, de ‘slapende honden’ zijn al wakker gemaakt door Noorwegen. Het zal een kwestie van tijd zijn en andere landen zijn ook aan de beurt.
Een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting is geen verdrag om dan maar helemaal geen belasting te betalen. Ons bedrijfspensioen is nu feitelijk nergens belast. Fijn, maar dat is niet de bedoeling.
Dit hele gedoe over mag ik alstublieft belasting betalen komt voort uit het teveel lopen roepen van de dames en heren bij verschillende evenementen hier hoef je geen belasting te betalen , ik woon persoonlijk al 9 jaar hier en niemand heeft mij ooit aangesproken over het te betalen van belasting alhier, ben uitgeschreven in Nederland en heb aow en twee andere pensioenen , alles GOED geregeld met de belasting dienst in Nederland destijds i.v.m. heffingskorting ,maar hier zijn diverse mensen naar de belasting dienst gegaan om te vragen of ze niet belasting plichtig zijn , als je gewoon een adres heb in Thailand en dat bekend is bij de immigration dan vinden ze je wel vanzelf hoor , en ik vind het artikel van Arend Hart dan ook op zijn plaats , zorg dat al je papieren in orde zijn dan heeft u geen problemen met welke instantie ook , en de O.O.S. zijn de aller vriendelijkste dames in HUA HIN , alleen moet je zelf even dat formulier van de SVB invullen want ergens l anders moet je het eerst laten vertalen in thai want ze kunnen het niet lezen.
Ik begrijp uit de bovenstaande reacties dat men in Thailand geen belasting hoeft te betalen over het eigen vermogen dat in NL is opgebouwd. Of dat nu 1 miljoen Euro of 10.000,- Euro is wat men meeneemt naar Thailand. Klopt Dat?
Al die meningen op Thailand Blog zijn wel leuk maar maken mij ook vaak onzeker.
Ik heb grote behoefte aan een soort tabel waaruit positieve en negatieve gevolgen van allerlei situaties genoemd worden. Dit vooral qua belastingen (zowel gemeentelijk als landelijk), ziektekosten, verzekeringen, rijbewijs, m.b.t. verblijf in NL en TH? Postadres? Gehuwd of niet? ….etc
Dat zal nog wel jaren duren.
Mvg,
Hans G
Ik sluit mij aan bij Hans G.
Een soort tabel met feiten i.p.v. persoonlijke meningen/ervaringen zou ideaal zijn.
Ik ben 65+.
Als ik het voorgaande lees wordt het er allemaal niet duidelijker op.
Heeft iemand er ervaring met een adviesbureau in Nederland dat de hele procedure van verhuizen naar Thailand in kaart kan brengen en de administrative afwikkeling kan uitvoeren.
Ik denk daarbij aan zaken als belasting,erfrecht,bezit onroerend goed in Thailand etc.