Bankkosten voor overmaken pensioen?
Beste lezers,
Ik heb een vraag over bankkosten die berekend worden bij het overmaken van mijn pensioen. Per 1 april is mijn pensioen overgedragen naar een ander pensioenfonds. Dit pensioenfonds blijft bij hoog en bij laag volhouden dat de Bangkok Bank heel toevallig heeft geëist dat vanaf die datum pensioengelden uit Nederland via de Duitse Bank moet lopen.
Deze bank houdt nu maandelijks een bedrag in van 15 euro voor bankkosten op een betrekkelijk laag bedrag aan pensioen. Mijn andere twee pensioenfondsen alsmede de SVB sturen mijn uitkeringen naar dezelfde bankrekening bij de Bangkok bank en hebben geen last van bankkosten.
Ben vanaf april tot heden nu al bezig om dit gecorrigeerd te krijgen. Is er iemand die dezelfde problemen heeft als ik?
Groet,
Henk
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (239)
- Lezersvraag23 december 2024Heeft iemand ervaring met tijdelijke opschorting bij Dee Money en alternatieve manieren om geld over te maken?
- Lezersvraag23 december 2024Wanneer is de vakantie op de Klong Prao School in maart en april?
- Lezersvraag23 december 2024Hoe ervaar jij de nieuwe stoelen in de Premium Comfort Class van KLM?
Waarom maakt u het pensioenfonds niet gewoon voor leugenaar uit, door te zeggen dat ze zich vergissen, door aan te tonen dat ander pensioenfondsen dat geld zonder bank ertussen wel over kunnen maken?
Het werkelijke probleem is natuurlijk, dat het overmaken van het geld van uw pensioen naar Thailand een hoop geld kost.
Daarbij zou je je overigens ook af kunnen vragen wie die kosten zou moeten dragen.
Om eerlijk te zijn, lijkt het me dat u (en ik) dat zou moeten zijn, want u bent degene die – door in het buitenland te gaan wonen – het uitbetalen van het pensioen extra duur maakt.
Dan lijkt het mij ook, dat u degene bent, die die extra kosten moet betalen.
Overigens verwacht ik dat andere pensioenfondsen dit ook zullen gaan doen.
Henk, als je geen NL rekening meer hebt probeer dan een rekening te openen bij Wise .
Deze hebben een Belgische IBAN em. laat dat nieuwe fonds daar je pensioen op storten.
Heb je nog wel een NL rekening gebruik je die toch gewoon ?
ik weet niet of de Bangkok bank heeft geeist maar ong 2 jaar geleden kwam ik daar ook achter dat de Deutsche Bank 15 Euro inhield. De ING gesproken maar de medewerker wist niet eens dat de Deutsche bank daar plots zat . Ik heb die 15 Euro wel terug gekregen. Uit Uw verhaal begrijp ik dat er dus niets veranderd is.
Indien U nog een bankrekening in Nederland heeft adviseer ik U om met Wise te gaan werken. U ziet dan exact welke kosten worden ingehouden en verder heeft U dan geen kosten ook niet bij de Thaise bank.
Open een account bij Wise en vraag om een eigen iban , Als u die heeft geeft u die door aan diegenen die u geld storten. U kunt op de rekening sparen en overmaken bij een gunstige koers wanneer u maar wilt.
Let wel pensioenfondsen willen een uw eigen iban van wise. anders komt het op een tussen rekening waar u niet bij kunt. Pensioenfondsen accepteren geen klantnummers voor het generale iban van wise.
John jouw artikel is een opebbaring voor mij! Ik heb een Wise rekening maar wist niet dat een IBAN mogelijk is! Weet jij of de SVB (aow) Wise accepteerd?Waar en hoe kan ik vinden waar en hoe ik een EIGEN IBAN bij Wise kan vinden. Ik wacht met spanning op je antword!
Mijn emaladres is [email protected]
Groeten Ruud
Beste Henk,
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn pensioenfonds gebruikt de ING bank als huisbank. Het is de ING bank, die het probleem veroorzaakt.
Tot vorig jaar mei gebruikte zij de ING België als tussenbank en werden er voor mij géén kosten berekend. In mei vorig jaar hebben zij de route gewijzigd en gebruikten de Deutsche Bank als tusenbank. De Deutsche bank rekent hiervoor 15 euro.
Heb dit toen aangekaart bij mijn pensioenfonds. Zij hebben de ING bank hierop aangesproken. Hun antwoord was letterlijk:
“Het probleem ligt in het feit dat er een aanpassing op de routering is doorgevoerd, waardoor nu de Deutsche Bank geselecteerd wordt als tussenbank en niet de bank in België. ING is zich ervan bewust dat deze inhouding van kosten geen normale gang van zaken is.”
De Ing bank heeft toen de routering aangepast, door géén gebruik meer te maken van een tussenbank. De inhoudingen in totaal 2 x 15 euro heb ik terug gekregen. In april dit jaar begon de ellende weer van voor af aan.
Deze keer gaf de ING bank als antwoord:
“We have changed the routing on request of the receiver’s correspondent Deutsche Bank. The deduction is their service fee for pass through payments.”
De ING heeft weer op verzoek van de ontvangende tussenbank de routing moeten aanpassen. Dat betekent dat de tussenbank van uw bank deze wijziging verzoekt en daarna dus de kosten hiervan aan u doorberekend. Net als vorig jaar.
Wij verzoeken u daarom contact op te nemen met uw bank om na te vragen wat de reden van deze jaarlijkse wijziging is en of zij dit weer kunnen en willen terug draaien. Anders blijft dit probleem zich voordoen.”
Heb navraag gedaan bij de Bangkok bank. Zij zijn de ontvangende bank en hebben géén invloed op de routering. Heb van de transacties de volgende overzichten gekregen:
Nu:
Ordering customer: Pensioenfonds
Ordering institution: ING bank
Sending bank: Deutsche bank
Receiving bank: Bangkokbank
extra kosten 15 euro
Voorheen:
Ordering customer: Pensioenfonds
Ordering institution:
Sending bank: ING bank
Receiving bank: Bangkokbank
Geen exttra kosten
SVB:
Ordering customer: Sociale Verzekerings Bank
Ordering institution: Citibank Europe
Sending bank: Citibank Europe
Receiving bank: Bangkokbank
Geen extra kosten
Heb mijn bevindingen en afschriften doorgespeeld aan mijn pensioenfonds. Zij hebben wederom contact opgenomen met de ING.
De laatste mail van mijn pensioenfonds luidt als volgt:
“Helaas is het op dit moment nog niet helemaal duidelijk waarom het per april niet meer mogelijk is voor de ING bank om de betalingen rechtstreeks naar de Thaise bank over te maken en de overboeking via een correspondentbank gaat.
Het pensioenfonds is nog steeds bezig om te achterhalen wat de reden voor deze extra transactie is en wat te doen met de extra kosten die door de Deutsche bank in rekening worden gebracht. Zodra er meer duidelijkheid is worden de getroffen deelnemers geïnformeerd”.
Dus tot nu toe wacht ik af. Vraag me wel af of jouw pensioenfonds ook gebruik maakt van de ING bank.
Overigens betaalt het pensioenfonds ook nog kosten voor het overmaken,
Groetjes Hanso.
Ik weet niet hoe het werkt in Nederland, maar voor de Belgen is het geen probleem voor Uw pensioen rechtstreeks te laten overschrijven naar Uw Thaise bankrekening.
Je moet wel eerst online contact opnemen via “MyPension” daarna zal je een document ontvangen van de pensioenkas, dat je moet laten invullen door het bankkantoor met een bevestiging stempel.!
Dat document moet je dan doorsturen naar de Pensioenkas.
Je kan het met de postdienst aangetekend versturen en ook via e-mail.
Neem een kopie van het originele document als je het met de gewone post verstuurd,
in geval het met de post moest verloren gaan.!
Nooit problemen mee gehad en de verzendkosten zijn miniem.!
ik heb indertijd bij de Bangkok Bank een Foreign Currency account geopend. Mijn pensioenuitvoerder stort mijn (bedrijfs)pensioen rechtstreeks in euro’ s op deze rekening. Kosten: 0,00.
Bij het overboeken van euro’ s van deze Foreign Currency account naar mijn Thaise baht rekening krijg ik steevast een veel hogere koers dan wanneer ik vanuit Nederland euro’ s overmaak naar mijn Thaise baht rekening.
Soms doe ik ook wel eens een overboeking vanuit ING naar mijn Thaise bankrekening. Het is niet te geloven hoe laag dan de uitbetaling is. Dus maak ik nooit meer gebruik van ING voor dit soort overboekingen.
Openen van een Foreign Currency account zou derhalve de oplossing kunnen zijn, want de pensioenuitvoerder kan daar direct naar overboeken.