Lezersvraag: Heeft Bangkok Airways misleidende reclame?
Beste lezers,
Ik ontving van Bangkok Air een e-mail met aantrekkelijke tarieven voor o.a. Bangkok naar Siem Raep.
Retour voor THB 2190 eind volgende week. Leek me wel wat. Bestelpagina bezocht en jawel, daar staat het:
THB 1095 voor heen en 1095 baht voor terugreis.
Snel bestellen. En, daar ging het fout. Plotseling blijkt het een lokkertje te zijn. 2190 baht heen en terugvlucht PLUS 3860 baht taxes.
Dit soort trucjes kennen we toch in Europa niet meer. Is echt meer voor de onnozelen onder ons. Kennelijk vallen daaronder de Thailandbewoners.
Ik ben trouwe ken tevreden klant bij Bangkok Air maar nu zeg ik toch echt: FOEI BANGKOK AIR. Schaam je!
Groet,
John
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending2 december 2024Integratie (lezersinzending)
- Lezersinzending2 december 2024Te koop van een lezer: Ford Everest Turbo Diesel 4-Wheel Drive
- Lezersinzending2 december 2024Belgium here we come! (lezerrsinzending)
- Visumvraag2 december 2024Thailand Visa vraag Nr 215/24: Immigration Chonburi – Afspraak bij immigratie niet mogelijk
Waarom denkt u dat we dat in Europa niet meer hebben?
Daar heb je toch ook allerlei toeslagen voor bagage, stoel en weet ik wat nog meer?
En hoewel 3890 Baht taxes me wat hoog lijkt, is er best wat voor te zeggen, om allerlei heffingen die door de overheid worden opgelegd, buiten de ticketprijs te houden.
Wat heb je als luchtvaartmaatschappij te maken met een veiligheidstoeslag, luchthavenbelasting of iets dergelijks.
Dat zijn heffingen die voor de overheid worden geind, door de luchtvaartmaatschappij.
Die hebben niets met de luchtvaart maatschappij en het vliegen van doen.
Omdat het -vanuit de consument gezien- niet uitmaakt hoe het bedrag is opgebouwd, maar het alleen interessant is wat het totale bedrag is.
Je hebt tenslotte ook geen invloed op b.v. het aandeel landingsrechten in de kosten.
Je hebt daar wel gelijk in, maar wat heeft de klant daarmee te maken? De klant moet het volle tarief voldoen, inclusief alle bijkomende kosten. Als je aan de computer zit te boeken, wil je de volledige kosten zien vóór je begint en niet bij elke volgende pagina weer een extra bedrag. Ik knap daar ook ontzettend op af.
Als je dezelfde dag bij Bankok Air boekt op een ander tijdstip voor het normale tarief dan heb je ineens NIET die idiote toeslag van taxes.
Het totale bedrag komt dan gewoon op hetzelfde uit als die zogenaamde aanbieding.
Het is dus gewoon de boel voor de gek proberen te houden. Een lachertje voor een ‘Boutique Airlne’ die zichzelf zo graag op de borst klopt met haar klantvriendelijkheid.
Die trucjes heb je in Europa ook gewoon. Eén stoel voor het extreem lage tarief aanbieden en de rest kost meer, daarom staat er meestal ook “vanaf”.
Inderdaad is dit niet alleen bij Bangkok air het geval bij buitenlandse vluchten (Binnenland heeft dat niet, verboden door de overheid. Laatst ging ik in opeen promotie van Vietjetair ivm openen nieuwe bestemming vanaf BKK naar Hai Phong. Vliegen gratis maar bijkomende kosten Bht 5000 per ticket.
In Nederland mogen de vliegmaatschappijen alleen adverteren met een prijs waar je de ticket ook daadwerkelijk voor kunt kopen. Dus inclusief de belastingen en rechten. Het enige dat nog wel eens apart betaald moet worden zijn betalings/boekingskosten. Natuurlijk kun je diverse upgrades kopen zoals meer bagage en betere stoelen. Maar dat moet niet.
Beste Ruud,
De door u aangegeven heffingen horen in de ticketprijs te zitten. Extra’s kan ik bijboeken (stoelvoorkeur, bagage en zoals u zegt weet ik wat nog meer. In dit geval lijkt het dus wel erg veel op misleiding.
gr
Dit is niet alleen bij Bangkok airways maar ook bij Nokair en Thai airasia en misschien ook wel bij de andere. Maar even over Bangkok airways, als inwoner van Koh Samui heb ik een kortingskaart (korting was 25%). Een vlucht moet beginnen of eindigen op Samui. Je kan een vlucht hiermee niet online boeken maar alleen op hun kantoor. Ik ga dus naar hun kantoor om een ticket naar Chiangmai te boeken. Knap aan de prijs dus ik vraag waar mijn korting Is. Daar het geen rechtstreekse vlucht is maar met een tussenstop in Bangkok is de korting alleen op dat stuk. Daar eindigd volgens hun de vlucht, dat je één boekingscode hebt doet niet ter zake. En de korting is ook niet op de goedkoopste vlucht (kan je niet wijzigen) maar alleen op een duurdere vlucht (kan je datum wijzigen). Ik heb dus thuis online de goedkoopste vlucht geboekt en deze was goedkoper dan met 25% korting. Inmiddels is de korting 30% en dan kan het iets schelen. Vlieg nu dus vanaf het vasteland met Nokair of Thai airasia.
Niet om het een of ander, maar op en neer vliegen naar Siem Reap voor zo’n 100 euro is nog steeds een schijntje. Ik kan voor dat bedrag niet met de auto op en neer!
Overigens: je hoeft de ticket niet te boeken. Er is dus geen misleiding in het spel. Dat wij het in Nederland (sinds kort!) anders doen is prettig, maar het maakt anderen nou niet direct tot “onnozelen”. Ik vind het zijn onbeschaafd van u om dit zo te zeggen.
Regels in Europa gelden niet buiten Europa.
Airasia en nok air geven vrij duidelijk voor je de creditcard of betaling aangeeft wat de totale kosten zijn. Dit is geen misleiding.
Een stoel boeken of een verzekering bijboeken is niet verplicht.
Evenals extra bagage.
Norway airline is wat dat betreft veel ondoorzichtiger.
Je kunt dus zelf keuzes maken om met een maatschapij te vliegen of niet.
Ik heb erg goede ervaringen met airasia.
Nokair vindt ik persoonlijk minder goed daar deze bijna altijd vertraging heeft of vluchten die uitvallen.
Verder zijn de meeste internationale maatschappijen ook vrij duidelijk qua prijs.
Bij NOK air moet je wel opletten, als je online boekt staat standaard aangevinkt een aantal extra’s.
Die vinkjes moet je wel weghalen als je het aangebodene niet nodig hebt.
Ben zelf lid van Nok air, kost dacht ik 200 Thb/jaar en dan mag je standaard 5 kilo extra bagage en je stoel uitkiezen.