Beste lezers,
Ik moet voor de eerste keer een dergelijk bewijs overleggen aan mijn pensioenfonds.
Wie weet goedkope mogelijkheid om een geaccepteerd stempel te verkrijgen? Heb op internet gezocht maar daar word ik niet veel wijzer van.
Wie kan me helpen?
Ik woon in Pattaya Nongprue
Groeten,
Piet
Naschrift redactie: Attestatie de Vita is een bewijs van in leven zijn.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Beste Piet,
voor mij helpt altijd een stempel van de dokter. Bij een hospital laat je je checken en koopt wat medicijnen en vraagt de dokter om een stempel,die hij voor mij altijd zet. De dokter is bevoegd om te stempelen.
succes
jan
bangkok
Pas op, hospitals, in het bijzonder de grote, rekenen vaak wel tot 10 keer de pharmacy prijs voor medicijnen
Hi Piet,
normaliter stuurt het pensioenfonds zelf een Attestatie de Vita aan betrokkene. Indien je AOW krijgt stuurt SVB er ook een, vele pensioenfondsen krijgen dan info van SVB, je hoeft dan alleen die van SVB te gebruiken. De verklaring kan worden gestempeld en getekend door SSO (Social Security Office). Weet niet het adres van SSO kantoor bij Pattaya, sorry.
Indien nog geen AOW kan desbetreffende verklaring ook door Nederlandse Ambassade in Bangkok worden afgegeven.
Groeten,
RobN
Gewoon naar uw ambassade gaan of hier in Pattaya kunt ge ook die stempel krijgen in het Thaise immigratie kantoor, vroegen wel 500 THB.
succes,
Walter
Ik moet viermaal per jaar bewijzen dat ik leef. De laatste keer vorige week. Even langs Immigration in soi 5, Jomtien, een paar stempels en altijd gratis.
Er werd gevraagt naar een goedkope mannier, nu in hospital checken en medicijnen kosten geld, Ambassade rekend 30 euro handtekening en stempel + vervoer naar Bangkok.
Dus graag een goed antwoord, heb het zelfde probleem.
Aangezien er niet de leeftijd bij vermeld werd gaf ik twee oplossingen. Indien men 65 is en een dergelijke verklaring ontvangt van SVB en desbetreffende pensioenfonds wordt geïnformeerd door SVB is de verklaring getekend door SSO gratis. Goedkoper kan ik het niet maken, helaas.
Ik neem aan dat je een vvorgedrukt formulier heb ontvangen wat je verder zelf moet invullen?
Zo ja, dan kun je terecht bij een SSO (Social Security Office), die in het kader van de overeenkomst met Nederland dit formulier in zal vullen en stempelen….gratis.
Let wel, zelf opsturen!
De tweede mogelijkheid is je formulier op een Amphur te laten stempelen.
Voeg een kopie van je paspoort bij, en als je een geel Tambien Baan heb, ook daarvan een kopie.
Ook dit is gratis…
Verdere toegestaan:
– Rechtbank;
– Office of the Public Prosecutor;
– Royal Police, Immigration Police, Tourist Police;
– Nederlandse Ambassade, tegen de hoge kosten…….
Zowel voor de SVB en diverse pensioenfondsen is het beter, of zelfs vereist, om het formulier AANGETEKEND te versturen naar Nederland.
Beste mijnheer Piet,
Al hoewel ik geen voorstander ben van reageren via dit soort sites, wil ik u graag helpen. Nog geen week geleden hebben wij een dergelijke verklaring laten opstellen door een notaris. Geen enkel probleem! We konden zelfs wachten op het formele ingevulde formulier.
Kosten 1.000 THB.
Succes ermee!
Ik heb het laten tekenen door de manager van de Kassikorn bank. Kosten 100 baht. Inderdaar is de ambassade peperduur
Dat attest kan je krijgen in Leam chabang in de leamthong tower 2 de verdieping .
Piet ::kreeg vorige week toevallig ook zo een formulier thuisgestuurd van het pensioenfonds .
Ben er mee naar de immigratie geweest en binnen de 10 minuten was alles gestempeld .
Ik ben toevallig naar Sri Racha geweest maar neem aan dat ze in Jomtien ook regelmatig van die formulieren krijgen .Natuurlijk wel even je paspoort e.d meenemen.
Succes
Beste,
Als je de verklaring van inleven moet insturen vanAchmea kun je die daat downloaden je hoeft hem alleen zelf intevullen stempel is niet nodigals het een ander is een stempel van de politie is perfect ik ben nu 7 jaar in Thailand ik vul het zelf in en geen stempel.
Succes Cees
Sorry Piet lees net de reactie van Mickey en bij de Immigratie is het geheel gratis !!
Geachte Piet,
Heb een week geleden zelf zo een bewijs van in leven zijn verkregen. Ondanks de vele goed bedoelde adviezen die wellicht al van enige tijd geleden zijn, geldt op dit moment maar een ding. Je zal je in persoon moeten melden op de Nederlandse ambassade in Bangkok. Deze verklaring kost je 1130 bath en is indien je deze voor 11.30 uur aangevraagd heb in de middag rond 14.00 uur bij de portier van de ambassade af te halen. Ik heb zelf bezwaar gemaakt tegen de handelswijze van de ambassade, moest vanuit Hua Hin om 5 uur in de ochtend vertrekken om in de drukte van Bangkok om 9.30 uur op de ambassade aanwezig te zijn, was savonds om 18.00 uur pas weer in Hua Hin. Altijd in persoon, ook als je haast niet meer kan lopen, je rolstoel gebonden bent, je zult “GEWOON” de gang naar de ambassade in persoon moeten maken. Ben nog in afwachting van het antwoord vanuit het ministerie van Buitenlandse zaken in Den Haag. Zal dat t.z.t. Alsnog aan dit blog laten weten.
Beste Yuundai,
Je in persoon melden bij een instantie lijkt me vanzelfsprekend- ik heb het me toegestuurde formulier van mijn pensioenfonds, zijnde Bewijs van in leven zijn, laten stempelen en tekenen op het, zeg maar, gemeentekantoor hier ter plaatse, waar ik ook destijds mijn gele boekje had geregeld. Helemaal gratis. Navraag later bij Immigration leerde me dat het aldaar ook mogelijk zou zijn geweest. Idem gratis.
Op de bij het bedoelde formulier meegestuurde uitlegbrief was trouwens ook medegedeeld dat o.a. deze instanties geaccepteerd worden als zijnde bevoegd tot tekenen. Maar uiteraard: via de Ned. Ambassade kan ook, en is een van de mogelijkheden.
Als (mijn vrouw en) ik al in Bangkok moet(en) zijn, voor welke gelegenheid dan ook, dan nemen we de dag(en) ervoor een hotel. Je kunt dan op je gemak datgene afwikkelen waarvoor je gekomen bent, al dan niet langer blijven, en daarna op hetzelfde gemak weer naar huis. Per slot van rekening ben ik in Thailand om te genieten, niet om te haasten.
Groet, Ruud
Bete Piet,
Voor 500 baht kun je een dergelijke verklaring krijgen bij het Oostenrijkse consulaat
in Pattaya.
Heel simpel Piet even me een copy van je paspoort bij de emigratie binen lopen en gratis laten stempelen en zij weten wat ze moeten doen.
Er is er maar 1 die het bijna goed heeft namelijk bij de ambassade maar ook bij een SSO kantoor bijvoorbeeld in Leam Chabang waar ik morgen heen ga
De Oostenrijkse Consul wordt niet meer geacepteerd was altijd gratis nooit 500 baht gewsest waar halen sommigen de wijsheid vandaan
Mijn advies als men niet weet hoe het is reageer dan niet je brengt mensen op het verkeerde been
Wel doe ik een begelijdend schrijven bij voor wat er is als men bijv. bedlederig is of niet vervoerd mag worden komt het SSO kantoor dan bij jou dat zou toch billijk zijn lijkt mij
Het adres van het SSO kantoor is
SSO Srirachi District
Laem Chabang
Talay Thong Tower 2nd floor
53 moo 9 Sukhumvit Road
Ik ga naar het Oostenrijks consulaat in South Pattaya.. Daar kan je terecht voor alle mogelijke papieren die je nodig hebt voor je verblijf hier in Thailand.. Als ik me goed herinner kostte dat 1200 bahts.
Dan ben je er al een poosje niet geweest, het Oostenrijkse Consulaat rekende afgelopen januari al 1600 Baht voor bv een inkomensverklaring, was ooit 1200 Baht.
Ik ga altijd, al 7 jaar naar het gemeente kantoor. Nou en de Nai Amphoe, of zijn secretaris, regelen stempel en complete invulling. gratis in 5 a 10 minuten. Zowel AOW als bedrijfspensioen. Ik ben getrouwd en regel ook de verklaring van ( geen) inkomen van mij vrouw daar. De AOW vraagt dat. Voor de AOW breng ik dan de papieren naar de SSO..
Voor de AOW zijn er nu nieuwe regels, men moet zelf naar Laem Chabang bij het SSO kantoor. Of ergens bij een ieder in de buurt. Daar door de dame het af laten stempelen, en zelf naar Nederland sturen. Dit alles staat op het formulier wat je nu toe gestuurd krijgt.
Goed lezen is vaak de boodschap in dit soort gevallen.
Hi Wim,
helemaal mee eens. zo doe ik het al 2 jaar. Overigens hier in Korat stuurde SSO tot op heden het formulier zelf op naar SVB. Bewijs van leven voor dit jaar moet ik nog ontvangen. Kijken of ik het nu zelf moet opsturen of SSO het nog steeds doet.
Goed maar ook begrijpend lezen voorkomt een hoop onnodig ongemak.
Hoi Piet,
Als je die verklaring van je pensioen verzekeraar hebt gekregen, kun je die gratis laten afstempelen en onderteken bij de immigratiedienst in Soi 5.
Heb je die verklaring niet gekregen, moet je die opvragen bij je pensioen verzekeraar, ze moeten zo’n verrklaring hebben.
Oostenrijk is lid van de EU. Op het consulaat in Pattaya kan u dus alles regelen wat de eigen ambassade in Bangkok doet. Er blijft nog een verschil. Voor een vakantie visa van een Thai naar de EU. Dan moet er wel een tussenlanding zijn in Oostenrijk en kom je gewoon zonder problemen met je Thai Nederland binnen. Oostenrijk is wat dat betreft een stuk eenvoudiger. De kosten voor de vliegreis zullen natuurlijk wel hoger zijn.
Leve de EU, maar de regels zijn niet overal hetzelfde.
Cor van Kampen.
Bij de immigratie haal ik het altijd. Was tot een jaar geleden gratis. Nu koste het THN 200
Doe toch allemaal niet zo moeilijk, ik woon zelf ook in Pattaya Nongprue en regel dit al sinds jaren bij de immigratie in Jomtien en geheel GRATIS.
Ik ben de vraagsteller ..dank voor al jullie reakties..heb eigenlijk uit nieuwsgierigheid nog vraagje …hoe lang duurt het voordat de pensioenfirma de betaling staakt als ze de attestatie de vita niet ontvangen ( kan zoek raken etc ). Iemand daar ervaring mee ?
Dag Piet,
Van het stopzetten van het overmaken van maandelijkse pensioengelden heb ik nog nooit gehoord. Nadat ik het Bewijs van in leven op de post heb gedaan, stuur ik nog even een mailtje naar de Klantenservice. Ik spreek dan af dat ik na een maandje even bel om te horen of het Bewijs is aangekomen. Mocht dat niet het geval zijn, dan beschouwt mijn Pensioenfonds het telefoongesprek als zijnde het Bewijs enz.
Van één kennis heb ik ooit vernomen dat hij een herinnering had ontvangen nadat post uit Thailand niet bleek te zijn aangekomen.
Hoe dan ook: het lijkt me altijd handig om niet enkel op de post te vertrouwen vwb contacten met instanties in Nederlandals SVB, Belastingdienst, Pensioenfondsen, Banken. Al die instanties hebben een klantenservice, en werken veelal met telefoonnummers tegen lager tarief. Maar ook al zou een telefoontje me een paar euro kosten- mijzelf ervan vergewissen en weten dat de hele “administratie” vlotjes verloopt is me ook wat waard.
Groet, Ruud
Yuundai het klopt inderdaad wat je zegt over dat het enige tijd geleden is namelijk op 10 juni 2013 ben ik bij de Immigratie geweest dus dat zal wel niet meer up to date zijn .
Overigens kreeg ik die brief van HIBIN pensioenfondsen op donderdag 30 mei in de bus met het verzoek om te antwoorden en de papieren terug te sturen voor 1 juni .
Op 31 mei heb ik de het pensioenfonds gebeld en een en ander uitgelegd ,
Het was geen probleem dat het papier later kwam en de stempels kon ik op haar advies halen bij de immigratie .
En om maar meteen de laatste vraag van Piet te beantwoorden :::Alle papieren konden digitaal verzonden worden .
Heb overigens niks meer van het pensioenfonds gehoord maar er is ook nog niet gestort .
(afkopen pensioen) dus maar even afwachten
Sorry er moet staan dat ik op 3 juni bij de immigratie ben geweest (afgelopen maandag dus)
Ik woon in khon kaen voor me a.o.w ga ik naar de ampur daar sta ik ingeschreven ook voor me pensioen tekene ze af met stempel dan fax ik het en alles is ok of probeer touriste politie maar die wille geld zien altans hier
je kan me mailen.
Piet,
Eenmaal heb ik meegemaakt dat mijn bedrijfs-pensioen mijn ”Attestatie de Vita” niet ontvangen
had. Kreeg na ongeveer ander-halve maand een brief van hun plus telefoon-nummer..
Heb toen telefonisch gebeld, en mocht de copy van het bewijs van in leven zijn opsturen.
Neem een copy van alles wat je naar Nederland stuurt, voor komt vele problemen.
Ook ik heb 2 verschillende pensioenfondsen en mijn AOW en de eerste van het pensioenfonds die komt vul ik in en ga naar soi 5 in Jomtien en krijg daar zonder te betalen mijn stempels en maak daarvan een copy en stuur ze via het internet naar de fondsen, het AOW formulier gaat ingevuld naar SSO in Leam Chabang waar ik het ter plekke onderteken met mijn paspoort erbij natuurlijk en dit wordt met alle post voor de SVB gratis naar Nederland gestuurd.
SSO heeft het voor mij vorig jaar naar Nederland gestuurd ZONDER kosten. Dit jaar werd ik door SSO doorverwezen naar Immigration die mij 1000 Bath in rekening bracht en zelfs een kwitantie weigerde!! Discussie hierover bij SSO was niet mogelijk omdat niemand bij SSO Udonthani Engels spreekt en het met de welbekende glimlach werd afgedaan.
Beste mede lezers van dit Forum.
Blijkbaar geldt er voor het aanvragen van een bewijs van “in leven zijn” ondanks dat de ambassade zelf op zijn site schrijft dit slechts in persoon te kunnen bekomen, de Thaise regel. Er is maar een regel namelijk dat er vele regels kunnen zijn en die weer op velerlei manieren kunnen worden uitgelegd en geïnterpreteerd. Lijkt heel veel op een grote rivier die zich uiteindelijk splitst in zeer veel stromen in de delta. BOEIEND, volgende keer ga ik dus eerst maar naar emigratie ter plaatse.
Een ieder bedankt, ben weer wat wijzer geworden.
Het probleem is de SVB{Aow}.Nieuwe ,idiote,regel dat alleen de ambassade{tegen hoge betaling} of de SSO de attestatie kunnen ondertekenen.Vroeger meerdere instanties waarvan de makkelijkste de ondertekening door de burgermeester van de tambon waarin je woont.Kan niet meer.Waarom niet is mij een raadsel daar SSO aanzienlijk corrupter vatbaar is dan mijn burgermeester.Moet nu 60 km heen en 60 terug rijden naar SSO in gezelschap van mijn vrouw.Heb geklaagd bij de SVB,geen resultaat uiteraard.Nu een fractie in de 2de kamer aangeschreven.Resultaat nog niet bekend.Indien alle in Thailand woonachtigen een klacht indienen over deze absurde,kostenverhogende maatregel gebeurt er wellicht iets.Dat er geen coordinatie is met het ABP is belachelijk{geg.s wijken zo weinig af dat 1 formulier beide instanties tevreden kunnen stellen} en wekt kostenverhogend daar nu 2 maal een formulier moet worden gestuurd.Andere pensioen instanties aanzienlijk makkelijker,Achmea bv. is tevreden met copie van de attestatie aan het ABP.SVB regels een vb. van bureaucratie zonder weerga.Wachten is nu op de regel dat de SSO ondertekening moet worden gelegaliseerd!
Ik heb hier nog geen last van omdat ik hier in Thailand gewoon een baan heb en geen enkele Euro uit Nederland ontvang.
Wat me verbaast is dat de moderne technologie nog niet wordt ingezet om te checken of iemand nog in leven is. Daarvoor zijn formulieren helemaal niet meer nodig.
Je spreekt gewoon af met de instantie in Nederland om te skypen; daar in kantoortijd, hier in de avonduren. Natuurlijk moet je met je gezicht op de computer, je laat je paspoort zien, een brief van deze instantie. Zij stellen een paar vragen die alleen jij kunt beantwoorden: je geboortedatum , je bloedgroep, je oude adres in Nederland, je trouwdag enz enz. Volgens mij veel sluitender, sneller en goedkoper dan allae papierwerk en wel voor beide partijen.
chris
Chris,
men heeft in Nl nog steeds niet in de gaten dat communicatie tegenwoordig op andere wijze kan. Gezien de honderdduizenden Nederlanders die dan gecontacted moeten worden. kan ik mij wel iets voorstellen. dat SVB daar huiverig over is. Bewijs van leven kan nu ook via Nederlandse Ambassade, ook werk aan maar waarom dan niet via bv. Skype of Facetime via Ambassade bewijzen dat je nog in leven bent. Geautomatiseerd programma wat dan de gegevens doorstuurt aan SVB. Decentralisatie van de werkzaamheden niet alles door SVB laten doen, grote voordeel: niemand hoeft meer onnodig vele kilometers te maken voor een vrij eenvoudige handeling. Ambassade weet ook wie waar woont, kan weer een nadeel zijn voor sommigen. Probleem is alleen, dat er wel een regel in Nederland zal zijn, die een dergelijke eenvoudige oplossing onmogelijk maakt