Advies gevraagd bij claim EVA Air
Beste lezers,
Zoals inmiddels wel bekend, staakt het personeel van EVA Air en diverse lezers van het Thailandblog hebben daar mee te maken (gehad) en ik ook. Op zich lost EVA Air de problemen wel op (als je geduldig een uur in de wachtstand wilt staan), maar ik heb toch wel wat te claimen. Ik heb extra onkosten gemaakt, heb moeten reizen in de krappe economy van KLM i.p.v. de luxere premium economy waar ik voor betaald had en ben 1,5 dag van mijn vakantie kwijt geraakt.
Ik ben mij bewust van het feit dat airlines zeer goed zijn in het afwijzen van claims, zelfs als ze duidelijk terecht zijn. Ik heb begrepen dat het lastig is om EVA als niet-Europese maatschappij voor de rechtbank te dagen.
Wie kan mij adviseren hoe ik dit het beste aan kan pakken? Heeft iemand al ervaring met een claim bij EVA over de huidige problemen of in het verleden?
Vast bedankt voor het meedenken.
Kees
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Visumvraag28 november 2024Thailand Visa vraag Nr 212/24: Met welk visum bekom ik 90 dagen verblijf?
- Leven in Thailand28 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (183)
- Lezersvraag28 november 2024Ik zoek een fiscalist met kennis van het Nederlandse en Thaise belastingrecht
- Lezersvraag28 november 2024Waarom piekt en daalt de Thaise baht toch zo erg?
EVA’s website rept over een compensatie van maximaal 250USD,voor aantoonbare, daadwerkelijke gemaakte kosten:
‘For passengers holding EVA Air’s individual tickets (FIT), if the departure time of your alternative flight is 6-hour behind your original schedule, EVA Air will reimburse any necessary expenses such as meal, accommodation, or transportation caused during the delay, with the maximum reimbursement amount of USD250 (or equivalent foreign currency). Please upload related receipts and alternative flight boarding pass to ”TRANSPORTATION OR ACCOMMODATION FEE APPLICATION”, and we will contact you after further evaluation. Your understanding and patience will be highly appreciated as the process takes time.’
Daarnaast is er de regeling van EU-Verordening 261/2004: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=NL
Uit artikel 3 van die Verordening blijkt dat die geldt bij vluchten van èn naar de EU met een EU-maatschappij, maar dat bij een niet-EU maatschappij alleen de vanuit de EU vertrekkende vluchten onder deze wetgeving vallen.
Ff bij google invullen “Claim vertraagde vlucht”.
Tal van bedrijven die je kunnen/willen helpen tegen een bepaald percentage.
Of bij google invullen “Voorbeeldbrief vlucht vertraagd”.
Krijg je ook tal van voorbeelden.
Je kunt he eerst zelf proberen en reageren ze niet dan kun je alsnog een buro inschakelen.
Een aantal jaren terug getracht de claim te innen. Langdurig en geen respons.
Omdat het rechtmatig was mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld. Deze heeft keurig naar de maatschappij de klachtenbrief en de bijbehorende claim ingediend.
Heeft een aantal weken geduurd voor er weer een afwijzing kwam.
Ze hebben van de rechtsbijstand verzekering gevraagd of we het op kunnen lossen door niet verder te procederen.
Dit kostte nl meer dan het afkopen door hun.
Ze hebben keurig 600 euro uitgekeerd.
Zonder inschakeling van een bedrijf wat werkt op No cure no pay Ben je uiteindelijk ook 30% kwijt.
Ik was tevreden en het werd geen jarenlange discussie.
Via [email protected] kun je sowieso je miles die je met een alternatieve vlucht hebt gemaakt laten bijschrijven bij je EVA Air account. Ticket dus bewaren. Ik ben ook in de economy van KLM gepropt terwijl ik premium economy bij EVA geboekt had. Die extra kosten ga ik via bovenstaand emailadres ook terug claimen als ik weer in Nederland ben. Succes ermee voor de gedupeerden.
Ben door EVAAir op zich correct geholpen doordat ze mij overboekten naar KLM op zelfde dag. Ook naar Economy, maar zelf een comfortseat a EUR 140 geboekt. Deze geclaimd bij EVA Air Amsterdam, en beschik over mail ([email protected]) dat ze per comfortseat USD 180 zullen uitbetalen, en ook mijn internetvoucher gaan vergoeden.
Nu wel wat gedoe dat ze ineens foto’s, of scans van boardingpassen niet kunnen lezen. Heb dus de PDF van KLM gestuurd. Nu ff afwachten.
Ik mail inmiddels wel in t Engels, zodat als er straks niks gebeurt, ik een klacht kan indienen.
Zoals hierboven al staat is EVA op basis van een EU richtlijn alleen verplicht compensatie te bieden voor haar vluchten die vanaf een EU luchthaven vertrekken, niet voor andere vluchten.
Die richtlijn geeft vaste bedragen vertraging. Voor een vlucht NL-Thailand is dat €600 per persoon. Het gaat om forfaitaire bedragen die altijd zijn verschuldigd. Als er daarnaast extra kosten zij dan kunnen die apart worden geclaimd.
Bevoegd is in dit geval de kantonrechter in Haarlem (daar valt Schiphol onder) en de procedure kan via dit formulier https://e-justice.europa.eu/fileDownload.do?id=7d937cc9-e81d-41d5-9a2d-4b6f9cf43f63 worden gestart. Het is een vereenvoudigde procedure op grond van EU regels: https://e-justice.europa.eu/content_small_claims-42-nl-maximizeMS_EJN-nl.do?member=1
Detail, maar niet geheel onbelangrijk: het betreft een EU-verordening, geen EU-richtlijn. De eerste is rechtstreeks geldig in alle lidstaten en ‘overruled’ zonodig nationale wetgeving. De tweede houdt alleen een verplichting in voor de lidstaten om e.e.a. in de nationale wetgeving te regelen.
Verordening EU 261/2004 is dus rechtstreeks geldig in alle lidstaten, ongeacht de nationale wetten van die landen.
Dat klopt. Ook komt een verordening anders tot stand dan een richtlijn.
Maar dat maakt op zich niets uit zodra de implementatietermijn van een richtlijn is verstreken.
Als nationale wetgeving niet in overeenstemming is met een richtlijn dan geldt gewoon wat in de richtlijn zelf staat.
Dank voor je reactie, en wéér wat geleerd, want dat laatste wist ik niet!
De EU Richtlijn staat helder uiteengezet op o.a. de site van de Consumentenbond en enkele andere sites.
Ook de onafhankelijke Europees Consumenten Centrum (ECC) heeft een heldere site. Ik citeer:
—
Is uw vlucht vertraagd, overboekt of geannuleerd? Binnen de EU zijn er regels die u bescherming en eventueel compensatie bieden. Deze regels vindt u terug in Europese Verordening 261/2004. Ze gelden voor elke vlucht die vertrekt vanuit een EU-land. Daarnaast gelden ze voor alle vluchten van Europese luchtvaartmaatschappijen die aankomen in een EU-land.
(..)
Mijn vlucht is geannuleerd. Wat zijn mijn rechten?
Als de luchtvaartmaatschappij waarmee u zou vliegen op het laatste moment uw vlucht annuleert, moet de maatschappij u kosteloos een vlucht naar dezelfde bestemming aanbieden. Tijdens het wachten op die vlucht hebt u ook recht op verzorging.
Uw recht op verzorging
Als uw vlucht geannuleerd is, hebt u recht op verzorging. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om u te voorzien in:
Gratis drinken en maaltijden in een redelijke verhouding tot de wachttijd;
De mogelijkheid om gratis 2 e-mail-, fax-, of telexberichten te versturen;
Gratis hotelaccommodatie als u 1 of meer nachten moet wachten op de vertraagde vlucht;
Gratis hotelaccommodatie als uw verblijf door de vertraging verlengd moet worden;
Gratis vervoer van en naar de hotelaccommodatie en de luchthaven.
Compensatie bij annulering vlucht
Is er geen sprake van overmacht, zoals slecht weer of een niet-aangekondigde staking? Dan moet de luchtvaartmaatschappij u ook een financiële compensatie bieden. De volgende vergoedingen zijn van toepassing bij annulering van een vlucht:
€ 250,- voor vluchten tot en met 1500 km;
€ 400,- voor vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km;
€ 400,- voor vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km;
€ 600,- voor vluchten van meer dan 3500 km. ( <– AMS – BKK)
Deze compensatie kan met 50% worden verminderd als u een alternatieve vlucht accepteert en uw vertraging beperkt blijft. Hebt de luchtvaartmaatschappij u minstens 2 weken voor de geplande vertrektijd op de hoogte gebracht van de annulering? Dan hebt u geen recht op compensatie.
—
Bron: https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij/toerisme-en-vervoer-eu/vliegreizen
Voorbeeldbrieven om de compensatie aan te vragen zijn er genoeg te vinden via simpel Googlen (voorbeeldbrief vertraging/annulering vlucht).
Wat de door jou geciteerde informatie niet vermeldt (maar wat wèl in de Verordening staat) is dat je.ook ervoor kunt kiezen het ticket terugbetaald te krijgen – zo kun je dus zelf een andere vlucht regelen. Dat heb ik gedaan toen EVA telefonisch onbereikbaar was – de in-gesprektoon na het aanhoren van het bandje – en een snelle beslissing m.b.t. een vervangende vlucht nodig was. Overigens stelt de Verordening ook dat die terugbetaling binnen 7 dagen moet gebeuren en geeft EVA aan dat dat 2 maanden kan duren……
Aantoonbaar geleden schade zal EVA Air u moeten vergoeden. Maar in dat geval zult u wel moeten aantonen wat uw schade is. Vliegen met KLM i.p.v. EVA Air is op zich wat lastiger, hoewel u natuurlijk wel recht heeft op restitutie van de meerprijs van Premium Economy als u met KLM enkel Economy bent gevlogen.
U kunt het zelf proberen, maar de kans is groot dat EVA Air dat afwijst. Niet omdat ze gelijk hebben, maar omdat ze het spel zo spelen. Vervolgstap is om professionele hulp in te schakelen via een rechtsbijstand-verzekering of bijv. EU-claim (of soortgelijk). Die laatste vraagt echter wel een percentage van de vergoeding die u zou ontvangen. En uw rechtsbijstand kan beslissen dat het teveel werk is t.o.v. de verwachte vergoeding en het afkopen, al dan niet in samenspraak met EVA Air. Omdat het naar mijn inschatting gaat om een paar honderd euro zal zowel EVA Air als uw rechtsbijstand zeker niet de gang naar de rechter maken, maar het gaan afkopen. EU-claim is iets persistenter, maar ook zij zullen vroeg of laat die afweging maken.
Verwacht in elk geval een grote bedragen. Zoals gezegd met een paar honderd euro houd het wel op.
Inmiddels zijn alle vluchten t/m 19-07 geannuleerd.
Waar heeft u die informatie vandaan als ik vragen mag?
Klopt niet. EVA-airways vluchten AMS-BKK-AMS staan heden 3/7 op hun website gecancelled tot en met 9/7
https://booking.evaair.com/flyeva/eva/b2c/flight-status.aspx
Had in het verleden vertraging van 1 dag in Amsterdam, hotelovernachting door EVA geregeld en 4 maanden later toen ik terug in Nederland was voorbeeldbrief van internet gedownload.
Binnen 1 maand €600 bijgeschreven op mijn rekening.
Beste Kees,
Ik heb dit zelf met Eva nog niet mee gemaakt.
Wat ik wel weet is dat Eva in het sky team zit en dan hebben ze te maken met de regels
die zijn opglegt door de EU en of de regels die zij hebben als geheel.
Ik zou een clam in dienen bij Eva, het is niet voor niks dat zij vluchten overboeken
naar KLM.
Dit zelfde heb ik eerder uitgelegt bij een vorige posting wat betreft China Southern.
Zij wilden mensen afschepen met een nacht op het vliegveld waar deze mensen het recht
hadden om een hotel te krijgen(China dacht je bent nu op ons grond gebied en krijgt niks).
Ik heb voor deze mensen toch een overnachting weten te regelen, dit staat in de regels.
Ik en mijn gezin kregen dit niet uit ergenis(555 ik had mijn gram).
Zij moeten dit regelen of compenseren.
Mijn Advies: blijf bellen en contact opnemen.
Ik zelf vind dit erg onbeschoft en zou het er niet bij laten zitten, wat voor praatjes ze ook hebben.
U beeft er tot slot voor betaald.
Een jonge Thaise jongen werd hier ook mee afgescheept die in Nederland aan het studeren is.
Op het moment heeft hij mij in de gate gehouden en sprak mijn aan om te helpen.
Deze jongen is daarna onder onze hoede mee naar Nederland gekomen.
Tot nu hebben wij nog steeds contact.
Niet opgeven!
Met vriendelijke groet,
Erwin
EVA behoort niet tot Skyteam, KLM inderdaad wel. Was dat zo geweest dan had ik waarschijnlijk wel vaker met EVA gevlogen. Ondanks EVA ook rechtstreeks op BKK vliegt gaat mijn voorkeur toch liever naar KLM vanwege de FlyingBlue-miles die je dan krijgt wanneer je betaalt met je AMEX-card.
Erwin, EVA maakt geen deel uit van het Sky Team, maar is lid van de Star Alliance. Of ze wel of niet deel uitmaken van zo’n organisatie heeft overigens niets te maken met de EU regels. Als niet-EU maatschappij zijn ze uitsluitend aan die regels gebonden wanneer het een vanuit de EU vertrekkende vlucht betreft.
Verder: ben je niet wat voorbarig met je kwalificatie ‘erg onbeschoft’?