Beste lezers,

Hoop dat er iemand is op Thailandblog die afgelopen maanden ervaring heeft met het aanvragen van de Thaise nationaliteit bij de Thaise ambassade in Den Haag? Dit voor een kind van 1 jaar geboren in Nederland om de Thaise nationaliteit aan te vragen.

Volgens de huidige regels is het volgende van toepassing, waar ik een vraag over heb:

  1. English version of the Dutch birth certificate (available on request from Gemeente)
  2. The English version of the Dutch birth certificate obtained from Gemeente must be certified. (Legalisation) from the Ministry of Foreign Affairs of the Netherlands (Ministerie van Buitenlandse Zaken) before using it to declare birth.

Mijn vraag is als volgt:

Bij punt 1: Ik heb van de gemeente een gelegaliseerde internationale geboorte akte ontvangen (met stempel en handtekening).
Bij punt 2 kan ik het even niet meer volgen: (Legalisation) from the Ministry of Foreign Affairs of the Netherlands (Ministerie van Buitenlandse Zaken) before using it to declare birth.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan hier ook niets over vinden op internet.

Alle informatie is welkom, waarvoor dank!

Ps: Ik zal de vraag ook uitzetten bij de Thaise ambassade, maar het kan zijn dat iemand hier onlangs ervaring mee heeft gehad.

Groet,

Michelle

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

9 reacties op “Aanvragen van de Thaise nationaliteit bij de Thaise ambassade in Den Haag?”

  1. Erik zegt op

    Michelle, jij zegt ‘ Ik heb van de gemeente een gelegaliseerde internationale geboorte akte ontvangen (met stempel en handtekening).’ Wie heeft die legalisatie gedaan? Dat zal er dan wel op staan.

    Legaliseren is wettig verklaren, geldig verklaren. Dat doet normaliter een hogere autoriteit dan de autoriteit die de verklaring afgaf. Ik denk dat je punt 2 van de eisen gewoon moet naleven en een afspraak moet maken op BuZa.

  2. khun moo zegt op

    Michelle,

    punt 2 betekent volgens mij dat je het verkregen document van de gemeente moet laten legaliseren door buitenlandse zaken in den Haag zodat je het als officieel document kunt gaan gebruiken.

    Er wordt dan nagegaan of het document niet vervalst is.
    Vraag wel even de kosten aan, omdat ik vermoed dat het een paar honderd euro’s kost en je niet voor verrassingen komt te staan.

    wij hebben in het verleden een geboorte akte laten legaliseren bij buitenlandse zaken in den Haag.

  3. khun moo zegt op

    Michelle,

    punt 2 betekent volgens mij dat je het verkregen document van de gemeente moet laten legaliseren door buitenlandse zaken in den Haag zodat je het als officieel document kunt gaan gebruiken bij de Thaise Ambassade

    De ambassade heeft door een legalisatie een bewijs dat het eenofficieel niet vervalst document is
    Vraag wel even de kosten aan, omdat ik vermoed dat het een paar honderd euro’s kost en je niet voor verrassingen komt te staan.

    wij hebben in het verleden een geboorte akte laten legaliseren bij buitenlandse zaken in den Haag.

    • Rudolf zegt op

      Heb jij een paar honderd euro betaald?
      Ik afgelopen week 10 euro, ging heel vlot bij BZ in den Haag, legalisatie bij Thaise Ambassade in den Haag ging minder vlot, daar duurt het drie dagen voor het klaar is.

  4. Emiel zegt op

    https://www.nederlandwereldwijd.nl/legaliseren/nederlandse-documenten/cdc

    Eenvoudig en kost niet veel, 10tje of zo

  5. TheoB zegt op

    Beste Michelle,

    Je hebt een gewaarmerkte Engelstalige geboorteakte van de gemeente ontvangen om, in jouw geval, bij de Thaise autoriteiten te bewijzen dat de op de geboorteakte vermelde persoon in aanmerking komt voor de Thaise nationaliteit.
    De (in jouw geval Thaise) ambassade is echter niet bekend met alle waarmerken van alle Nederlandse gemeenten, maar wél met het legalisatiewaarmerk van het Consulair Dienstencentrum van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarom moet men documenten bij het CDC van BuZa laten legaliseren/waarmerken vóórdat men die documenten aanbied aan de (in jouw geval Thaise) ambassade.
    Vervolgens legaliseert/waarmerkt de ambassade die documenten, zodat de Thaise autoriteiten in Thailand, die niet bekend zijn met alle waarmerken van alle landen, ervan op aankunnen dat de documenten niet vals zijn.
    Zo duidelijk?

    De legalisatie bij BuZa kost € 10,– per document. Zie onderstaande link.
    https://www.nederlandwereldwijd.nl/legaliseren/nederlandse-documenten/cdc

  6. Ad zegt op

    Beste lezers ,
    Ik woon samen met mijn thaise vriendin in Nederland en die is op 3 april 2010 bevallen van onze eerst kind. Als je jouw baby een Nederlands paspoort krijgen wilt dan moet je voor de bevalling het ongeboren kind erkenen bij de gemeente. En als de moeder een Thaise nationalieteit heeft dan krijgt het kind automatisch. Maar dan moet je wel het kind aanmelden bij de Thaise ambassade in DenHaag. Daarvoor heb je nodig: geboorte uittreksel in het Engels (kan gewoon opvragen bij de gemeente waar geboorteaangifte gedaan wordt), huisregistratie van de moeder, thaise paspoort van de moeder, Thaise ID-bewijs van de moeder, Trouw akte (als jullie getrouwd zijn wel vertalen in het Engels), en van de vader paspoort (als de vader een thaise is dan heeft men dezelfde documenten als de moeder), verder moeten de ouders aanwezig bij het aanmelden.
    Procedure volgt zo : eerst wordt er geboorte aangifte in het Thais gedaan. En als het goedgekeurd is dan kan het kind de paspoort aanvragen. Maar voor beide kunnen tegelijker tijd gedaan worden maar het wordt eerst altijd geboorte-aangifte gedaan en het duurt wel paar weken want ze moeten de aanvraag naar Thailand opgestuurd. Als het verder goed is dan krijgen jullie de geboorte aangifte thuis gestuurd of zelf komen ophalen. Na het krijgen van geboorte-aangifte wordt dan het paspoort gemaakt.

    • TheoB zegt op

      Enigszins off-topic, maar ik wil het toch even melden:
      Heb je ook jouw ouderlijk gezag geregeld Ad? Je zult de eerste ongehuwde/niet geregistreerd partnerschap partner niet zijn die dacht met het erkennen van het (ongeboren) kind ook ouderlijk gezag te hebben en er te laat achter komt dat dat niet zo is.

      https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-automatisch-gezag-over-een-kind

  7. Tambon zegt op

    Beste Micelle, je bent abuis bij punt 1. De door de gemeente uitgereikte kopie geboorteakte (het origineel houden zij in hun administratie) is niet gelegaliseerd. Stempel en handtekening bevestigen slechts de afgifte.
    Vervolgens ga je naar Buza, en daarna naar de TH ambassade.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website