‘Voor mij geen KLM meer!’ (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending, Vliegtickets
Tags: ,
21 februari 2024

e X p o s e / Shutterstock.com

Ik had een vlucht geboekt bij KLM. Tot mijn spijt ontving ik bericht dat mijn vlucht naar Amsterdam geannuleerd was. Ze stelden een alternatieve vlucht via Parijs voor, maar dat was voor mij geen optie, aangezien ik invalide ben en gebruikmaak van een rolstoel, die alleen in een speciale container in het ruim vervoerd kan worden.

Om deze reden had ik specifiek een directe vlucht geboekt. Bij mijn melding bleek dat ze niet op de hoogte waren van mijn situatie met de elektrische rolstoel. Ik ging niet akkoord met het alternatief en stond erop een directe vlucht te nemen. Uiteindelijk kon ik op de 19e met een directe vlucht van KLM reizen.

Na thuiskomst heb ik een claim ingediend bij KLM. Deze week kreeg ik te horen dat mijn claim afgewezen is, omdat ze beweren mij tussen 24 en 7 dagen voor de annulering geïnformeerd te hebben, wat onjuist is; ik ontving dit bericht al op de 12e. Bovendien lijken ze geen rekening te houden met mijn handicap. Wanneer je een klacht indient bij KLM, krijg je bericht van Air France.

Voor mij is dit de laatste keer dat ik met KLM vlieg.

Ingezonden door Willy

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

42 reacties op “‘Voor mij geen KLM meer!’ (lezersinzending)”

  1. Albert zegt op

    Ik snap uw betoog maar er zijn helaas niet veel alternatieven zonder tussen stop.

    • Rob zegt op

      Albert daar gaat het toch niet om, meneer boekt bepaalde vluchten gezien zijn handicap, als KLM deze vervolgens annuleert heeft hij zeker wel recht op compensatie, maar ook ik heb dezelfde slechte ervaringen met KLM dat ze gewoon maar dingen wijzigen en jou daar maar kort van tevoren op de hoogte stellen.
      Vervolgens zijn ze vrijwel onmogelijk telefonisch te bereiken het bandje zegt dan op onze site vind u dezelfde gegevens die wij u ook telefonisch kunnen verstrekken tuut, tuut, tuut en de verbinding is verbroken

      • Theo zegt op

        En al je zelf iet wil wijzigen is het dik betalen.Ik heb vorige week een bussiness class ticket geboekt via de klm app dat ging moeizaam iedere keer als ik wilde boeken werd het afgebroken oeps er is iets mis gegaan probeer het nogmaals. Toen het eindelijk lukte had ik de terug reis light geboekt, dit was niet mijn bedoeling. De volgende dag de klm gebeld en het uitgelegd, wij kunnen nu niets voor u betekenen maar zullen het doorgeven en er zal binnen 24 uur contact worden opgenomen met een wijzigings voorstel. Het ticket wat ik wilde was 89 euro duurder, maar het voorstel wat ik kreeg daarbij moest ik 376,29 euro bij betalen.
        De afgelopen 12 jaar heb ik veel met de klm gevlogen en altijd business class de KLM was en is ook nog eens de duurste optie maar ik overweeg toch om niet meer met de klm te vliegen.

    • Manon zegt op

      Klm is gewoon slecht.
      Wij zijn net terug uit Thailand en vliegen Eva Air.
      Dat is pas top ook met het regelen met de invalide rolstoelen is de service top.
      En op Schiphol liep dat ook fout.
      Mensen die ook klm vlogen kregen rotte vis.
      Heerlijk he.

      Sterkte
      Manon

  2. Erik Kuijpers zegt op

    Willy, je schrijft helaas niet hoeveel dagen na de geplande vlucht je naar huis bent gevlogen. Was dat een dag, drie dagen, twee weken? Dat maakt heel wat uit voor de afhandeling van de claim.

    Net wat Albert zegt, naast KLM is er alleen EVA die een rechtstreekse vlucht af Amsterdam naar Bangkok maakt. Of je moet via Düsseldorf een rechtstreekse vlucht weten te vinden.

    • Ger-Korat zegt op

      Hoeveel dagen je nadien terug vliegt maakt niet uit voor je rechten als passagier. De EU schrijft, en er is wetgeving voor, dat bij annulering binnen 14 dagen voor vertrek je recht hebt op vergoeding. Dit staat los van de eventuele andere vlucht die je moest maken.

      Hetgeen de KLM ook beweert over 7 dagen termijn of 24 dagen slaat ook nergens op, ze proberen de passagier welke recht op vergoeding heeft met een kluitje in het riet te sturen. Accepteer je wat de KLM zegt dat krijg je minder of tast je rechten aan wat wettelijk is vastgesteld.

      Kijk voor de juiste informatie op:
      https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm#cancellatioen

      of Google op :Rijksoverheid rechten vliegtuigpassagiers

      • Jack zegt op

        Bedankt Ger, ik zal het goed bestuderen.
        Ik had zelf ook een slechte ervaring met de KLM. Ik had economy comfort tickets geboekt en het vliegtuig bleek overboekt, kan gebeuren, ik in de economy. Ter compensatie kreeg ik een voucher die recht geeft op USD150 korting op een volgende KLM vlucht binnen 1 jaar. Ik vind dat niet terecht. Het gaat me niet zozeer om de hoogte van het bedrag, maar wie zegt dat ik weer binnen 1 jaar met de KLM wil vliegen? Ik wil gewoon het teveel betaalde terug.
        Ik heb dat nu 6 weken geleden aangevraagd en nog steeds geen antwoord ontvangen.

      • Erik Kuijpers zegt op

        Ger-Korat, Willy kreeg wel degelijk een alternatief aangeboden zoals hij schrijft. Met een overstap in Parijs. Meneer heeft die optie moeten weigeren vanwege speciale bagage. Maar heb je wel recht op compensatie als je door persoonlijke omstandigheden het alternatief denkt te moeten weigeren? Misschien kun jij dat vinden in de regelgeving in de EU?

        • Ger-Korat zegt op

          Staat duidelijk in de link over de EU-regelgeving: je mag weigeren en dan blijft de vergoeding voor annulering staan, stem je in dan heb je nog wel eventueel recht op vergoeding voor vertraging als dat van toepassing zijn bijvoorbeeld je arriveert vele uren later op je bestemming.

    • bert zegt op

      Er gaan al jaren geen rechtstreekse vluchten meer van Düsseldorf naar Bangkok.

  3. Berry zegt op

    Sowieso begrijp ik niet dat mensen nog met KLM vliegen. Ze zijn duur, elitair en de service aan boord is slecht. Wij vliegen altijd met Emirates. Wil je zonder tussenstop vliegen (wat wij ook vaak gedaan hebben) vlogen wij altijd met Evaair. Vele malen beter en ze zijn wat goedkoper dan KLM. Verder kun je ook rechtstreeks via Brussel vliegen en via Dusseldorf. Wij komen uit Brabant dus qua afstand en reistijd zit er weinig verschil in. Succesmet je zoektocht .

    • Rob zegt op

      Misschien dat een hoop mensen, ik inclusief, gewoon liever een rechtstreekse vlucht hebben.
      Ik vind de vlucht via Dubai of Abu Dhabi vreselijk. Je zit zes, zeven uur in het vliegtuig, moet op dat vreselijk grote vliegveld in Dubai een paar uur wachten, en dan weer zes uur in het vliegtuig. Ja, het eten is beter, entertainment systeem is beter bij Emirates en Etihad maar ik slaap liever een paar uur en ben een stuk korter onderweg. Duurder, maar prettiger.

      • Jack zegt op

        Berry, de enige die direct vliegt naast KLM is Eva en toen ik in oktober tickets kocht voor januari dit jaar vliegen was KLM goedkoper dan Eva.

    • Ron zegt op

      Beste Berry,
      Mag ik u vragen welke maatschappij rechtstreeks vanuit Brussel vertrekt ?
      Groet,
      Ron

    • Geert zegt op

      Rechtstreeks via Brussel bestaat niet meer sinds Corona… Jammer

  4. Sjaak S zegt op

    Ach wat erg. En waarmee ga je dan vanuit het kleine kikkerland vliegen? Welke alternatieve directe vluchten bestaan er dan?
    Je weet toch ook dat KLM door Air France in leven wordt gehouden?

    • Ger-Korat zegt op

      Onzin dat KLM door Air France in het leven wordt gehouden. Vergelijk je KLM met Air France dan is de nettowinst stukken hoger bij het kleinere KLM. Dit komt voornamelijk omdat de helft van winst van Air France kwijt wordt geraakt door de vele stakingen bij Air France; reden om daar niet mee te vliegen.

      • Ger-Korat zegt op

        Laatst bekende kwartaalcijfers, 3e kwartaal 2023, had KLM een en winst van 539 miljoen Euro tegenover Air France 806 miljoen Euro winst. Air France is wel 2x zo groot maar verhoudingsgewijs een veel lagere winst.

  5. Ruud Kruger zegt op

    Daarom zeg ik nogmaals…… vlieg voortaan met EVA Air. Nooit geen problemen!
    Het eten is 10x beter en de bagage is 2×23 kg inclusief! terwijl je bij die KLM er voor moet betalen!
    PS Dit bericht zal ook niet geplaatst worden, want een paar dagen geleden ook niet over een discussie over de KLM.
    Jammer dit!

    • Rob zegt op

      Je hoeft niet te betalen bij KLM voor je bagage, alleen als je het goedkoopste ticket neemt. EVA Air is inderdaad prima, maar heeft beperkt aantal vluchten per week.

  6. Carlos zegt op

    Door de vertraging heeft u recht op een schadevergoeding.
    Ga naar uw rechtsbijstand verzekering of een sociaal advocaat !
    Succès.

  7. Bas zegt op

    Is Eva air geen oplossing?

  8. Eddy zegt op

    Wat had u dan verwacht, dat ze uw reis zouden terugbetalen.
    Je bent toch met een vlucht rechtstreeks thuis geraakt.
    Trouwens KLM is overgenomen door AIRFRANCE dus is het logisch dat je.correspondentie krijgt van AirFrance.
    Je kan ook nog rechtstreeks met Eva-air vliegen, die gaan ook rechtstreeks van Schiphol maar Bangkok
    Succes

  9. RoyalblogNL zegt op

    Ik snap uw teleurstelling, en frustratie.
    U kunt ongetwijfeld aantonen wanneer de annulering is geschied – als dat buiten de aangegeven periode valt, kunt u alsnog een claim/klacht indienen.
    Tegenwoordig is het (vaak) zo dat KLM (en andere luchtvaartmaatschappijen) bij het annuleren van een vlucht zelf met een alternatief komen, waarbij wordt geprobeerd de passagier zo snel mogelijk op zijn/haar bestemming te krijgen. Dat staat bijvoorbeeld ook in de KLM-app en email wanneer een annulering wordt aangekondigd. Je hoeft dan – indien de omboeking geen ongewenst resultaat oplevert – verder niet in actie te komen.
    In hoeverre er aan die omboeking een persoon te pas komt, danwel dat de computer het regelt, weet ik niet. Ik weet ook niet in hoeverre bijzondere wensen/eisen (zoals de rolstoel) gekoppeld zijn aan de reservering, en of die ook meteen zichtbaar zijn in het systeem. Maar het aanbod – de omboeking – hoeft niet te worden geaccepteerd; de laatste keer dat mij zo’n annulering op het dak viel (op een Europese bestemming), wilde de omboeking dat ik een halve dag eerder naar huis ging.
    Telefonisch overleg leverde een geschikter tijdstip op, zoals ook U uiteindelijk rechtstreeks kon vliegen.
    Wat ik er mee wil zeggen: annuleringen komen (helaas) voor – de afgelopen maanden zelfs regelmatig vanwege weersomstandigheden op Schiphol. Luchtvaartmaatschappijen proberen zo snel en zo goed mogelijk alternatieven te bieden, en voor maatwerk neemt de passagier zelf contact op.
    U vliegt voortaan niet meer met de KLM; ik kan u alleen verzekeren dat dit ook had kunnen gebeuren met andere maatschappijen. Wie deze week met Lufthansa had willen vliegen, is ook niet ver gekomen (staking).
    Wat rest is: aantonen dat de annulering niet tijdig is geschied. Dan heeft u zeker recht op compensatie.
    Maar verder is in het algemeen bij het reizen enige flexibilteit vereist.

  10. Marcel zegt op

    Mij ontgaat het probleem. KLM bericht een annulering van een directe vlucht, biedt een alternatief aan, die wordt afgewezen, waarna een alternatieve directe vlucht volgt, maar dan enkele dagen later. Dat KLM niet op de hoogte bleek avn de aanwezigheid van een electrische rolsteol kan er ook aan gelegen zijn dat dit door betrokkene onvoldoende is gecommuniceerd. Een goede les voor volgende keren. Dat Air France antwoord geeft is niet uitzonderlijk als het om KLM gaat. Tot slot: een voorval als deze kan bij elke maatschappij voorkomen. Heeft nies met KLM te maken.

    • Awten zegt op

      Klopt helemaal. Wij hebben geweldige ervaringen met KLM. Toen een zoon van ons gerepatrieerd moest worden vanuit Azië. We boeken altijd KLM op intercontinentale vluchten. Fijne service. KLM is overigens ook Air France.

  11. Gijs Langsdeweg zegt op

    Ik ben geen fan van de KLM maar bij gebrek aan beter vlieg ik ze regelmatig. Het communiceren met andere maatschappijen is bijna onmogelijk. Met de KLM kun je tenminste nog bellen. Als je een beter maatschappij vindt laat het even weten.

    • Rob zegt op

      Bij gebrek aan beter zegt u? Ik geloof niet u de antwoorden van andere lezers leest maar EVA air vliegt ook direkt van amsterdam naar bangkok waarbij je inclusief 2 x 23 kg bagage mee mag nemen, u wordt niet bediend door arrogante.boerinnen en het voedsel vindt ik ook smakelijker, KLM is vele honderden euros duurder en dan zegt u “ bij gebrek aan beter” bovendie worden volgend jaar nieuwe bestelde airbussen ingezet op de lijn taiwan naar amsterdam via bangkok maar blijft u maar fijn met die ouwe troep van KLM vliegen hoor, ik vindt het prima, is er weer een stoeltje extra voor ons EVA vliegers,slaap lekker verder.

  12. Ria Steentjes zegt op

    Eva Aire .Wij is vliegen altijd met Eva air..ook ik heb hulp nodig.Altijd perfect geregeld.

  13. William zegt op

    het is meermaals bij klm dat men vluchten aanbied die voor u goed zijn van uren maar eens geboekt niet meer voor gelden
    vorig jaar een vlucht geboekt naar Bangkok heenvlucht zoder problemen maar de terugvucht een en al probleem 2 maand voor mijn vertrek een mail ontvangen dat ik mijn vlucht gemist had hoe kan ik mijn vlucht gemist hebben als mijn vlucht 2 maanden later vertrekt maar stellen een andere vlucht voor heb deze niet aanvaard
    op de dag van mijn vertek bied ik mij aan op luchthaven met mijn vluchtgegevens maar daar weet men van niets en dus vertrek ik op tijd en op tijd iin amsterdam en daar gaat het mis mijn vlucht naar Brussel die vertrekt 8 uur met aankomst 10,15 in brussel hebben ze gewoon verplaats naar vertrek van 16;30 dat is een dag vertraging ben direkt naar de klachten gegaan om klacht in te diene maar dat kan daar niet alles moet via mail gebeuren daar kan vind u de juiste plaats niet en als het dan lukt krijgt men te horen dat u klacht niet ontvankelijk is daar staat u dan voor een ganse dag zonder drank en iets te eten dus de vlucht heeft 1 dag vertaging en 50 euro gekost
    NOOIT nog een vlucht met KLM
    het is hen te doen om zo meer passagiers te hebben anders had ik goekt bij een andere vlucht maatschappij
    het is niet te verwondere dat ze niet meer bij de beste horen

  14. Hennie zegt op

    Eva air vliegt ook direct van Amsterdam- Bangkok . En zo ook rechtstreeks retour.
    Eva air is een goede maatschappij.

  15. Hennie zegt op

    Ik heb ook al meermaals problemen gehad met KLM. En dan worden ze ook nog sjachreinig. Ik ik nooit bij andere maatschappijen meengemaakt.

    • Rob zegt op

      Ik heb meer dan twee miljoen mijl gevlogen met allerlei luchtvaartmaatschappijen, en KLM is zeker niet de beste maar ook zeker niet de slechtste. Het eten is de laatste jaren wel erg achteruit gegaan, vanwege de klimaat gekte, waardoor ze nauwelijks vlees serveren, maar voor de rest zijn de toestellen ok-ish, en het personeel zeker niet slechter dan elders. Ik ben altijd blij is ik na een trip hoor “goedenavond, welkom aan boord”. Weer een beetje in Nederland.

  16. bert zegt op

    Het lijkt ook bij andere aiirlines steeds meer voor te komen dat vluchten uitvallen. Bij de KLM krijg je gelukkig bericht en kun je communiceren. Dat is bij veel andere airlines een stuk slechter gesteld.
    Uitvallen van een vlucht is vooral bij overstappen heel vervelend. Je eerste vlucht gaat gewoon, maar de tweede niet. Je moet dan urenlang rondhangen op een unheimische luchthaven. Als het meezit krijg je wel een tegoedbon om wat te eten en te drinken, maar vaak is dat onvoldoende op zo’n peperdure luchthaven.
    Overigens vlieg ik naast andere airlines al jarenlang regelmatig met KLM. Nooit geen problemen gehad.

  17. Han klare zegt op

    Ik heb veel met klm gevlogen ,over eten valt te twisten ,wel arrogantie ten top ,bij de senior purser de oudere tenminste,de jonge seniors zijn soepel vriendelijk , Eva air is prima service,als er iets bellen met Amsterdam
    En het wordt opgelost nooit geen probleem, is mijn mening ,

  18. Nico zegt op

    Ik begrijp het niet… Misschien kan Willy eens wat meer details geven, zoals datum vlucht, reden van anulatie (staat in de e-mail van cancelling), precieze datum van ontvangst bericht.

    Want ik heb hetzelfde voorgehad én wel een compensatie ontvangen, zie mijn bericht hierover.

  19. Paul zegt op

    Ook voor mij geen KLM meer. Afgelopen december gevlogen naar bangkok met KLM, economie premium. Kom ik op een stoel waarvan de been ondersteuning vast zat, iets schuin omhoog, dus erg irritant,. ..daarbij kwam dat de display kapot was , dus geen goed beeld…het cabine personeel heeft er alles aan gedaan om het te herstellen, maar helaas niet gelukt. Dus ik zou een tegoedbon krijgen. En inderdaad, een week later een tegoedbon van een schamele 60 euro. Nu komt het leukste, wil ik een business class ticket kopen voor een reis naar bangkok dit jaar, via de klm app, word mijn code van de tegoedbon niet geaccepteerd. Meerdere keren ingevoerd maar lukt niet. Ik contact opgenomen met KLM, vertelden ze me zonder blikken en blozen, ach meneer , dit is een tegoedbon nummer die u alleen bij air face kunt omwisselen,…mijn broek zakte af…ik vroeg bij air face, ik heb een ellendige vlucht gehad bij KLM en nu kan ik de bon alleen bij air france omwisselen. Intussen was mijn vlucht in 5 uur tijd via de KLM app met 300 euro duurder geworden.. KLM heeft voor mij afgedaan, hier vlieg ik niet meer mee…voor mij een derde rangs vliegmaadschapij

  20. Rob zegt op

    Ik begrijp dat het heel vervelend is.
    Een paar dingen: KLM biedt meestal een alternatief, dag eerder of later aan (was bij mij het geval toen ze een toestel wijzigden en mijn Premium ticket plotseling Economy werd). Ik heb toen gekozen voor een dag eerder vertrek. Een vlucht via Parijs is niet slecht, de luchtvaart maatschappij zorgt ervoor dat uw rolstoel op de nieuwe vlucht komt, en de maatschappij zorgt er ook voor dat u van de ene gate naar de andere komt.
    Als de maatschappij u op tijd gewaarschuwd heeft over de nieuwe vlucht heeft u geen recht op vergoeding. Hebben ze dat niet gedaan, dan kunt u zelf, of via een club als EUClaim tot 600 euro terug claimen.

    • Bert zegt op

      Als er vertraging optreedt heb je wel deugelijk recht op compensatie. De compensatie staat los van het alternatief.
      Eerder terug is voor mij geen optie.
      Pakt men mijn premium economy stoel eis ik een hogere klasse.

      • Jack zegt op

        Ja Bert, ik eiste ook een hogere klasse maar dat werd simpelweg niet ingewilligd. En daar sta je dan met je bagage en je echtgenote. Ik zei ook nog dat mijn bloedeigen zus al meer dan 20 jaar stewardess is bij de KLM.
        Nogmaals, alle begrip dat er soms iets mis gaat, gebeurt bij andere maatschappijen ook, maar kom niet aan met zo’n voucher en verstop je niet achter een onmogelijke website waar niet mee te communiceren is.
        Ik vermoed dat de tactiek is om de klager moedeloos te laten worden in de hoop dat die het er dan maar bij laat zitten.

  21. bennietpeter zegt op

    Na covid 2022, eindelijk weer naar Thailand.
    Boeking gedaan, alles binnen, op eens mail verandering, vlucht was op ander tijden.
    Gecheckt zou geen probleem op leveren.
    Week of zo erna weer melding, vlucht was weer terug op “oude” tijden.
    Tja wat moet je hier nu mee? Gebeld en zo waar persoon aan de lijn en gevraagd hoe of wat nu.
    Conformatie omtrent oude gegevens. OK , hehe.
    We gaan vliegen, nee toch niet, er blijkt een passagier zoek, een uur vertraging.
    Jeepers haal ik mijn ander vlucht in BK nog wel? Nee dus.
    Gelukkig had deze maatschappij (Thaivietair) ook problemen en kon op een latere vlucht mee.
    Zelfs de latere vlucht had problemen qua tijd, dus flinke tijd gewacht.
    Waarom Thaivietair, omdat de rest allemaal van Don Mueang gaan.
    Eerste keer dat ik zoveel problemen tegen het lijf liep en ik vlieg al aardig wat jaren met KLM.
    Nieuwe setting van KLM na covid? Ik hoop het van niet.

  22. Mister BP zegt op

    Snap de frustratie van het niet weten dat de jlant afhankelijk is van een rolstoel en liegen over de datum. Persoonlijk vind ik vliegen met de KLM erg prettig, allereerst door de sympathieke behandeling, het uitstekende eten en de versnaperingen tussendoor. Dat ik toch niet meer met KLM vlieg, heeft te maken met de enorme hoge prijs die ze voor een ticket vragen. Dan val je bij mij af.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website