Lezersinzending: Vervolg op ‘De logica is zoek op het Thaise Consulaat’
Geachte redactie,
Het zou fijn zijn als u onderstaand bericht alsnog zou kunnen plaatsen. Ik vind het namelijk heel sportief dat de Honorair Consul-Generaal, Richard Ruijgrok, heeft gereageerd.
Bij voorbaat dank.
Elly
Aan de lezers,
Betreft bericht op Thailandblog van 10/9 j.l. De logica is zoek op het Thaise Consulaat.
Op 11/9 j.l. heb ik na een telefoontje een goed gesprek gehad op het consulaat met de Honorair Consul-Generaal, Richard Ruijgrok. Ik kreeg een goede indruk van hem. Hij staat open voor ideeën, verbeteringen maar ook voor klachten aangaande de dienstverlening. Voor een gesprek hierover is hij altijd bereid tijd vrij te maken.
Iedereen kan hem bereiken voor een afspraak via het Thaise Consulaat in Amsterdam.
Vriendelijke groet,
Elly
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Ahoi Elly, dat is erg leuk en fijn om te horen. Ik zou zeggen laat Richard even het voorgaande blog lezen en Richard weet hem te doen staat. Zo moeilijk kan het niet zijn. Laten we eerlijk zijn, geen van de klagers gaat hiervoor een afspraak maken. Een gespek is daarvoor niet nodig. het blog is duidelijk genoeg in deze. Maar prima initiatief van jouw kant! Zonder meer. Groetjes, Ben.
Nou zou lovend hoeven we ook niet te zijn. Ben afgelopen vrijdag bij het Thaise consulaat geweest samen met een kennis die speciaal uit Spanje was gekomen. We konden onverrichter zake weer terug oude visa was nog niet verlopen. Stond inderdaad ergens in kleine lettertjes tussen de hele brij van tekst op de website. Ook zeer lomp en ongeïnteresseerd gedrag van de man aan de balie. Er wordt geklaagd dat er steeds minder mensen naar Thailand komen maar dit soort gedrag en regels zal er zeker niet aan bijdragen dat dit beter wordt.
Hallo Elly, wellicht kan je alle op- en aanmerkingen bundelen en deze naar hem toe sturen met verzoek hierop middels ons Thaiblog op te reageren. Anders wordt die goeie man moe, omdat hij nagenoeg van iedereen dezelfde vraag krijgt. “Waarom kan een ieder, die het consulaat bezoekt of belt, niet gewoon netjes geholpen worden i.p.v. het gevoel te hebben als een klein kind te worden behandeld”.
Helemaal mee eens. Ik werd een paar maanden geleden, toen ik om een multiple entry jaarvisum kwam te woord gestaan -te mooi uitgedrukt- door een uit de kluiten gewassen Nederlandse man. Ik moest op een papier het reisschema voor het komende jaar aangeven. Blijkbaar deed ik dat, beginnend met A’dam – Bkk niet goed, maar voor mijn gevoel is het ook pro forma, want ik weet nu nog niet precies waar ik mijn visaruns ga maken. Tot drie keer toe heb ik, op het gebrom van die meneer afgaand, het schema aangepast en uiteindelijk een nieuw formulier gevraagd. Hij kon het krijgen zoals hij wilde, maar ik kreeg maar niet duidelijk wat die man nou wilde. Rare, ongelikte snuiter, een consulaat onwaardig. Ik ben met een raar gevoel vertrokken, maar kreeg een paar dagen later wel mijn paspoort met visum thuis. Zeker door iemand anders afgehandeld.
Mijn gedachte is dus, als afschrikmiddel nodig is, kan ertoch ook gewoon bij de voordeur een goedgedresseerde doberman worden aangelijnd?
Krijg veel klachten van Thaise consulaat en heb dit gerapporteerd bij de PM office,Een vriend kwam 2 dagen voor zijn o visum afloop en werd weer als een hond naar huis gestuurd en afgeblaft. Hij moest maar 2 of 3 dagen later terugkomen. Werd toen weer weggestuurd omdat zijn jaarinkomen van 2013 niet voldoende was . Hij moest zijn laatste 2 maanden meebrengen. Let wel deze man is 75 jaar en de man aan de balie was een Nederlander,dus zou moeten weten dat zijn AOW voldoende zou moeten zijn. Erg boos geworden en vertelde dat dit de laatste keer was naar Thailand, en zo heb ik nog een tiental klachten ontvangen de afgelopen maanden.Schandelijk gedrag wat ik ook zal rapporteren aan dhr. Ruigrok zelf,want die is uiteindelijk de eindverantwoordelijke op het consulaat.
Let op. Vergissing dat AOW-gerechtigde leeftijd op zich voldoende inkomensgarantie zou zijn wordt vaker gemaakt. Echter, wanneer men een aantal jaren in het buitenland heeft verbleven is geen volledige AOW opgebouwd en kan de ontvangen AOW onvoldoende zijn voor de inkomensnorm. Daarom is een inkomensbewijs over twee maanden toch nodig voor eenieder, ondanks de bereikte leeftijd.
Ja ik had de eerste keer nog niet gereageerd maar het is echt verschrikkelijk, de informatie die ze geven klopt niet en de website is niet up to date. Ik stuur ieder jaar een mailtje met de vraag of ze mij een bestandje kunnen sturen met wat ik nodig heb omdat op de site maar de helft staat of niet klopt, en dus niet voldoende. Dit jaar kreeg ik een kort mailtje terug dat ik maar op de site moest kijken maar dat klopt dus niet. Mijn kennis is laatst geweest en werd en grof vuil behandeld en is meteen weer weggestuurd. Te gek voor woorden dat dit kan, enkele jaren geleden was het nog ok.
De erg vriendelijke dame Yvonne v/d B, die een paar jaar geleden in De Lairessestraat bij het Thai Consul. werkte is een paar jaar geleden door ruzie met haar werkgever helaas ontslagen.
Ja over het consulaat van Thailand in Amsterdam,wordt je niet vriendelijk behandeld,heb dat ondervonden bij het aanvragen van een visa bij het onbeschofte af.Na dat ik aan al mijn verplichtingen had voldaan,kon ik mijn paspoort met visum afhalen na twee dagen,kopy van mijn vliegticket moest ik achterlaten en ook van mijn inkomsten,bij mijn terug keer op de luchthaven van Chiangmai bleek dat mijn visum was verlopen en dat ik overstay dagen had,wat mij 500 thb per dag kosten heb dat betaald en uit gelegd dat dit aan hun Consulaat in Amsterdam was te verwijten om dat die mijn vliegticket copy in hun bezit hebben ik heb op het formulier in gevuld mijn vertrekdatum en terug datum ,het consulaat heeft daar niet naar gekeken, en het visa verstrekt met de datum van inlevering van mijn aanvraag moet nu weer een nieuw visa aanvragen voor mijn vlucht van 2 oktober, maar ga nu maar naar de Thai Ambassade in den-haag.
pascal Chiangmai
Beste Pascal,
Gezien de vele negatieve reacties over de medewerker van het Consulaat in Amsterdam, verbaas ik mij toch dat velen hier nog heengaan. Dat Elly hier nu melding van gemaakt heeft is fantastisch.
Ik vind dat mensen, zoals u, toch ook eens de hand in eigen boezem moeten steken. U moest een copy van uw vliegticket achterlaten. Ja, dit staat toch in de regels net als copy paspoort, pasfoto’s, aanvraagformulier etc.
Waarom kijkt u bij het afhalen van het paspoort wel of het visum in uw paspoort staat, maar niet tot wanneer dit geldig is.
Ik begrijp iets niet in je verhaal van die overstay.
Wat heeft je overstay te maken met het Consulaat te Amsterdam ?
Een overstay kan je alleen hebben wanneer je de verblijfsduur, dus de datum die in de Arrival stempel staat en die je krijgt bij binnenkomst in Thailand, overschrijdt. Deze wordt door immigratie gegeven en heeft niets te maken met Ambassade of Consulaat. Indien je die datum overschrijdt is dit alleen jou fout en van niemand anders (of de reden moest staking, ongeval, ziekte, etc zijn)
Overstay heeft dus helemaal niks te maken met geldigheidsduur van je visum. Indien die verstreken zou zijn, geven ze je gewoon 30 dagen Visa Exemption bij binnenkomst, maar je krijgt geen 500 Baht boete per dag omdat je geldigheidsduur van je visum is verlopen.
even aanvullen om volledig te zijn – Overstay kan je natuurlijk ook hebben als je de datum van je verlenging overschrijdt maar dat is hier niet het geval denk ik.i
Moderator: uw reactie is off-topic.
Ik kan helaas de teneur van de bovenstaande commentaren bevestigen. Vroeger was het een plezier om het Thai consulaat te bezoeken. Als je iets vergeten was, kon je dat gewoon later opsturen. Vriendelijke dames en een fijne sfeer. Nu wordt je inderdaad als een hond behandeld. Wat een onaangename vent werkt daar.Je wordt behandeld als een mogelijke staatsvijand die er op uit is om de boel te belazeren. Je kunt er weinig tegen in brengen, want je wilt natuurlijk niet dat je visum wordt afgewezen. Het is al lastig genoeg dat het visum niet op dezelfde dag kan worden afgegeven, daar kan nog mee leven, maar de sfeer en de behandeling is bepaald geen reclame voor Thailand .en zal het toerisme niet bevorderen.
Ik ga als gepensioneerde al jaren voor kortere of langere tijd naar Thailand omdat mijn vriendin helaas in dat corrupte land woont.
Die onbeschofte bejegening op het Thaise Consulaat, mijn mijn geval door die Kenau, heb ik vorig jaar ook meegemaakt. Toen ik een opmerking maakte over haar ”serviceverlening” kon ik naar mijn visum via haar fluiten. ”Ga maar naar Den Haag”, was har antwoord terwijl ze wist dat dat niet meer kon vanwege mijn vlucht.
Gisteren werd ik geconfronteerd met een geweigerde aanvraag per aangetekende brief. Als ik de laatste regels van hun site had gelezen had ik geweten dat dat sinds …… niet meer kan. Die aanvraag kan wel via een commercieele bemiddelaar. De logica lijkt mij zoek, tenzij iemand van Thailand blog mij de reden kan vertellen waarom ze daar mee gestopt zijn?
Voor al die personen die klachten hebben over het Thaise Consulaat: waarom doen jullie die aanvraag niet via een bemiddelaar, kost je misschien wat maar spaart je ergernis, reistijd en reiskosten uit? Of geef ik nu een heel stom advies?
mijn lieve mensen , ik krijf de kriebels van deze ( hulpvaardige mensen op de ambasade).
Hoe toch anders in het Duitse Essen.
Kunnen de Nederlandse medewerkers hier geen cursus krijgen.
Van de man met een enorme snor,
On voorstelbaar hulpvaardig en buitengewoon vriendelijk.
3 maanden o single entry in halfuur wachten(in het cafe vd buren voor kopje koffie)klaar.
wordt een fijne reis en verblijf in Thailand gewenst.
We zien u graag als toerist in Thailand.
Hulde en Respect voor onze Hulpvaardige buren in Duitsland.
Vooropgesteld heb totaal geen ervaring met het consulaat te Amsterdam doch wat me altijd weer opvalt dat wanneer de verkeerde (ingevulde) formulieren, documenten en copieen overhandigd worden en vervolgens daarom logischerwijze visa etc. afgewezen worden het nóóit ligt aan de desbetreffende aanvrager maar altijd aan de verstrekker.
Soortgelijke reacties hoor je ook over de Nederlandse ambassade te Bangkok voorbijkomen blijkt achteraf op het document bijvoorbeeld een verkeerde geboortedatum of een naam verkeerd gespeld zijn te geweest van zijn Thaise liefje…
Let wel: keur het daarom absoluut niet goed dat de medewerker nors en onbeleefd reageert.
Dank je wel Elly !
Komt er nog een vervolg op of zou het hier bij blijven ?
Ik krijg niet het gevoel dat De heer Richard Ruijgrok onze klachten gelezen heeft .
Natuurlijk kun je hem benaderen mist je word doorverbonden .
De moeite die u genomen heeft is geweldig .
Dat de heer Ruijgrok ook iets gaat veranderen blijft voor mij nog onbeantwoord .
Wanneer iemand het emailadres van dhr. Ruijgrok weet, kan je een copy maken van de url’s en naar hem toesturen met het verzoek om commentaar daarop namens allen, die gereageerd hebben. Dat zou natuurlijk ook per post kunnen. Ik denk dat Elly daar wellicht de persoon voor zou zijn, omdat zij reeds contact heeft gehad met dhr. Ruijgrok.
De wijze waarop je de laatste jaren “geholpen” cq behandeld wordt, met name door de “heer” welke zich profileerd als leiding gevende van het buro, is ook door mij ervaren als zeer onaangenaam.
Deze man is ten schande voor Thailand !
“Als kind behandeld” ; “behandeld als een hond” wordt hier in dit blog geschreven.
Dit zijn maar al te vaak de gedachten geweest welke ook ik had bij het verlaten van het Thaise consulaat in A’dam.
Ik zal de woorden om uitdrukking te geven over hoe ik over deze “Meneer van het consulaat” denk niet noemen….
Naar ik mij mag wensen vindt de organisatie spoedig een plaats vervanger.
Ik kan alleen maar bevestigen wat ik hier tot nu toe lees. De man die de scepter zwaait op het consulaat is ongeschikt voor zijn functie. Misschien bedoelt hij het goed, maar hij laat blijken dat hij iedereen stom vindt en dat dienstverlening niet tot zijn kerncompetenties hoort. Hij zegt alleen dat iets fout ingevuld is, maar niet waarom of wat. Het maakt hem ook niets uit of hetgeen ingevuld wordt (bijv. in het reisschema) overeenstemt met de werkelijkheid, als het maar overeenstemt met de verstrekkingsregels.
Ik was daar laatst en de sfeer was om te snijden. Iedereen was over de rooie. Dit is de slechtste vertegenwoordiger van het land van de glimlach die men zich wensen kan. Ter verdediging kan ik slechts aanvoeren dat de man het allemaal alleen doet en dat het inderdaad vrij druk kan zijn. Verder hebben sommige mensen wel erg slecht gelezen of begrepen wat van hen verwacht wordt. Misschien zou ik zo nu en dan wel net zou reageren als hij, maar daarom neem ik die baan niet. Ik zal geen suggesties doen waar hij wel geschikt voor is, want ik houd het graag beschaafd.
Tip: bij Visum2Go, Duivendrecht, de goedkoopste bemiddelaar, ben je voor 30 euro bemiddelingskosten plus 2 maal 10 euro voor aangetekend verzenden klaar en checken ze ook nog of je handel compleet is. Heb je geen last van de ”serviceverlening” op het Thaise Consulaat, bovendien bespaar je je reistijd en reiskosten.
Ik kan alleen maar n.a.v. mijn eigen ervaringen een oordeel geven over de be(af)handeling van het consulaat in Amsterdam en als ik bovenstaande verhalen lees ben ik toch genoodzaakt hiervan af te wijken.
Ik kom al 15 jaar in Th, (2a3xp/j) en heb al de nodige verschillende visums nodig gehad en nog nooit een probleem gehad vwb dit gebeuren.
Natuurlijk is er in de afgelopen jaren wel het nodige veranderd, maar daar hebben ze een website voor.
En als daar iets in staat waaraan je twijfeld een telefoontje is genoeg.
En verder zorgen voor de juiste gegevens die bij het voor jou nodige visum nodig zijn en normaal gesproken (in mijn geval) altijd correct behandeld.
Het gaat mijn te ver om nu gelijk een aantal veren ergens in te proppen maar ik vind dat de andere kant ook wel eens belicht mag worden.
Die mensen doen gewoon hun werk en naar mijn idee goed.
Gr Peter Bol
Hallo Elly
Wordt er door de consul ook iets ondernomen om de klantonvriendelijke houding van die meneer op het consulaat te verbeteren?
Na zoveel negatieve reacties kan hij dit toch niet blijven tolereren.