Beste lezers,
Ik was weer aan de beurt om mijn verblijf met een jaar te verlengen. Gepakt met de nodige copieen en inkomensverklaring van de ambassade op weg naar het immigrationkantoor. Bij de eerste controle bleek al dat de spelregels veranderd waren. Zoals ze me vertelden “New regulations”. De inkomensverklaring van de ambassade moet nu afgestempeld worden bij Foreign Affairs te Chaeng Wattena.
Dus ik kan maandag eerst naar Bangkok om dit formulier te laten afstempelen en dan weer op weg naar mijn bevoegd immigration kantoor. Voor mensen die hun inkomens bewijs via de post lieten bezorgen om de reis naar Bangkok te sparen zullen dus in toekomst van een koude kermis thuiskomen.
In de toekomst zullen ze toch naar Bangkok moeten afreizen om dit formulier te laten afstempelen door “Forgeign Affairs te Chaeng Wattana
Ingezonden door Emil
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Dat is in Nongkhai al jaren zo, Dus ga ik op de 8 ton regeling, ben ik daar tenminste vanaf. Klaarblijkelijk schept de brief van een Thaise bank meer vertrouwen dan het stempel van de ambassade.
Indien je gebruik maakt de 800.000 Thai Bath mogelijkheid dan krijg je niet alleen een brief mee van de bank, maar moet je ook een kopie inleveren van je bankboekje en tevens het originele bankboekje bij je hebben, indien men dat ter verificatie in wil zien. Dat zit dan aardig dicht voor de Immigration Office.
NicoB
Deze week ook mijn jaarvisum laten verlengen bij de Immigration Soi 5, maar totaal geen probleem bij de inkomensverklaring verzorgd door de Oostenrijkse ! Ambassade in Pattaya. ( 1900 Baht)
Wel vond ik de mutiple entry bewijs duur: 3800 Baht, van vorig jaar herinner ik mij dat niet meer.
Een “Multiple Re-entry ” ( geen mulitple entry, dat is alleen voor visums) is al lang 3800 Baht.
Een “Single Re-entry” is 1000 Baht.
Er zijn nog meer veranderingen
wij gaan al jaren 4 maanden naar thailand met een toeristenvisum met 2 entrees kosten € 60 pp is afgeschaft nu moeten we een visum van € 150 pp aanvragen KASSA dus.
Beste Marian,
Ik vind die kosten best meevallen als je bekijkt dat een, vrijstelling van visa voor 30 dagen bij aankomst BKK, geen geld kost dus gratis is.
Wanneer een Thai voor max. 30 dagen Nederland in zou willen zouden hun 60 euro moeten betalen per persoon.
Tevens kunt u wel 4 maanden ‘achter elkaar’ (even eruit en erin) in Thailand verblijven. Andersom is dit max. 3 maanden en anders een mvv aanvraag waarbij de kosten 233 euro per persoon bedragen.
Dus is die 150 euro dan geheel onterecht?
Mvg, Hendrik S.
Het wordt steeds moeilijker gemaakt om hier te verblijven.Maar hoe zit het dan met die andere nieuwe regeling? 6 maanden visum en 400000 baht op je rekening?
Je zal een het Multiple Entry Tourist Visum (METV) bedoelen denk ik.
Daar is een bankafschrift met een positiefsaldo van 5.000 euro voor nodig.
Staat klaar en duidelijk op de website
http://www.royalthaiconsulateamsterdam.nl/index.php/visa-service/visum-aanvragen
6 maanden visum en 400000 baht op je rekening ken ik niet.
Beste Emil ,
Spelregels veranderen al eens. Dat is nu eenmaal zo.
Het is altijd goed om regels die veranderen te melden op het blog.
Daar doet iedereen altijd zijn voordeel mee..
Toch wil ik opmerken dat dit nu zeker nog niet in elk immigratiekantoor van toepassing is.
Het is daarom ook niet nodig te schrijven dat iedereen nu maar in de toekomst naar Bangkok moet.
Best kan je als lezer, wanneer je zulke informatie leest, eerst informatie inwinnen of dit ook in jouw immigratiekantoor van toepassing is alvorens direct maar naar Bangkok te vertrekken.
Het is dan ook nuttig en noodzakelijk om de naam van je immigratiekantoor, of toch de plaats waar je immigratiekantoor is gelegen, te vermelden (zoals Erik deed) als je zulke dingen meldt.
Met “mijn bevoegd immigration kantoor” schiet natuurlijk niemand wat op.
Toch bedankt voor de melding Emil, want het is nuttige informatie die je geeft, maar het betreft wel enkel jouw immigratiekantoor.
Beste Ronny , bij de immigration in Huahin werd mij dat (14 juni jl.) ook medegedeeld dat ik volgend jaar mijn inkomensverklaring moet laten legaliseren bij het Ministerie van Buitenlandse zaken in Bangkok. Ik heb het nog niet kunnen vinden waar dat staat en weet ook niet of daar eventuele kosten aan verbonden zijn.
Bedankt om het te melden.
Zoals ik reeds zei, regeltjes kunnen veranderen.
Kosten zullen er altijd aan verbonden zijn.
Niet alleen dat legaliseren, maar je moet er ook speciaal voor naar Bangkok.
Er zal ergens iemand op het idee gekomen zijn dat daar ook best geld uit te slaan is, voor MBZ dan. Nota rondsturen, en we zijn vertrokken.
Kan best dat het binnen enkele jaren dan overal toegepast wordt…
2 weken geleden mijn retirement visa laten verlengen in Nathon, Koh Samui.
Ze wilden niet alleen een brief van de bank, als bewijs voor de 800.000 baht, maar ook een ”statement” van je rekening en natuurlijk een kopie van alles en nog wat. En het bankboekje zelf.
Ook het nieuwe formulier van 3 A4 velletjes was hier geïntroduceerd waarop ook weer een pasfoto geplakt moet worden.
Een kennis die 1 week geleden bij immigration kwam moest ook een gezondheidsverklaring overleggen.
Nieuwe regeling. 🙂
Ze proberen ons echt weg te pesten.
Was het maar alleen een gezondheidsverklaring. Er moet bloeddruk gemeten worden, een bloedtest gedaan op een aantal ziektes en, ja echt, er moet een Röntgenfoto van de borst worden gemaakt.
Volgend jaar misschien een Full body Ct-scan en een inwendig darmonderzoek en het jaar daarna wordt je natuurlijk eerst een week in het ziekenhuis opgenomen voor een totale check-up. Oh ja en natuurlijk eerst naar de tandarts voor en gezond gebit verklaring, Wel begeleid weer door de nodige Röntgenfoto’s van de nog aanwezige tandjes en kiezen. En dan eerst alle problemen laten verhelpen anders mag je niet meer in een Thais restaurant eten hoor.
Dit is natuurlijk om te tegen te gaan dat al die zieke buitenlanders die hier wonen, straks misschien al die oergezonde Thai zullen gaan besmetten. Kijk en daar zijn die maatregelen nou voor, Om dat te voorkomen.
Je haalt hier wel het beste van beste aan: NATHON op Koh Samui. Iedereen zal nu wel al gaan weten dat dit immigratiekantoor echt the top of the bill is wat klootzakkerij betreft. Waar een verlenging normaal 19OOTHB kost kan je daar 5000THB neertellen. Doe je dat niet, wel beste vriend, dan staat er een, voor U, onmerkbaar of onherkenbaar krabbeltje in je paspoort. De volgende keer ben je de sigaar en kan je beginnen lopen. Dat is reeds een jaren gekend feit daar in Nathon en niemand die er iets aan doet. Ik zou voor de lezers dit voorbeeld best niet aanhalen. Daar op Koh Samui zit ook wel het “kruim” van de langverblijvers waarvan je je afvraagt hoe ze aan een langverblijfvisum geraken …. En denk maar niet dat ik Nathon Immigratie of Koh Samui niet ken …. ik ben pas terug in mijn homestay na het 25ste ( kan zelfs meer zijn) kortverblijf op Koh Samui. Als je van een soep met balletjes spreekt, wel immigratie Koh Samui is het mooiste voorbeeld.
Klopt.
Ik krijg inderdaad soms ook info dat in dezelfde lijn ligt als wat je schrijft.
Misschien heeft dat “kruim van langverblijvers waarvan je je afvraagt hoe ze aan een langverblijfvisum geraken”, er ook wel voor gezorgd dat het zo geworden is.
Ook in andere immigratiekantoren zie je soms dat er dikwijls lokaal strengere regels opgelegd worden
Meestal is dat omdat een nieuwe baas zich wil laten gelden en valt dat na enkele maanden wel terug,
Erger is het wanneer de oorzaak personen zijn die misbruik maken of niet kunnen voldoen aan de toch wel eenvoudige basis regels. Men gaat dan alles wat strenger maken
De “brave huisvader/moeder” die dan altijd correct is geweest moet dan hiervoor mee boeten.
Dus in Nathon immigration office is een income statement van de dutch embassy dus niet voldoende? Ik had begrepen dat het of/of was: 800k of income statement. Dus misschien beter naar Surat Thani Imm. office gaan voor verlenging?
En verlenging aanvragen kan pas in de 30 dagen voordat de verbijfs periode afloopt, correct?
Ja, maar sommige immigratiekantoren aanvaarden het ook 45 dagen voordien.
Het is eigenlijk onbelangrijk wanneer je het gaat indienen. De e verlenging zal toch altijd aansluitend op de vorige verblijfsperiode zijn. Er is geen winst of verlies te halen door het vroeger of later in te dienen.
Nog even aanvullen.
Ja het is altijd of/of/of …Je hebt altijd drie mogelijkheden. Staat toch nergens dat het niet of/of/of is…..
Wat hij bedoelt is dat je buiten de bankbrief (Bank letter) ook een “bank statement” (bank afschrift) moet voorleggen. Dat is geen “income statement”.
Dat “bankstatement ” moet van de dag zelf zijn. Niet vergeten dus een up-date van je bankboekje te maken op de dag zelf.
Die bankbrief (bank letter) mag meestal niet ouder dan een week zijn.
“Bank letter” en “bank statement” zijn twee verschillende zaken die dikwijls met elkaar verward worden. Vooral de geldigheidsperidoe ervan.
Beste Menno,
Surat Thani en Koh Samui immigration zijn één pot nat. Surat Thani is trouwens, als hoofdstad van de provincie, waar Koh Samui nog steeds toe behoort, het hoofdkantoor. Zij die in Nathon “wandelen” gestuurd worden gaan dan naar Surat Thani omdat ze hen in Nathon niet “kunnen” helpen. Daar in Surat Thani weten ze onmiddellijk “hoe laat” het is want zij kennen dat “Nathon krabbeltje” ook wel. Trouwens, de klachten over de handelswijze in Nathon moesten naar Surat Thani, daar blijven/bleven de klachten steken met als gevolg dat er niets tegen gedaan werd/wordt.
In Pattaya Jomtien heb ik daar nog niks van vernomen…..Iedere immigratie hanteert beetje haar eigen regels.
Ik twijfel hier in deze aan immigratie die te pas en te onpas met allerlei onzinnige en nergens omschreven “nieuwe regels” komt, die de week daarna weer anders zijn.
Hoeveel mensen hier hebben dezelfde ervaring als de inzender? Dus met de door de ambassade afgegeven inkomensverklaring ook nog eens bij het het ministerie van buitenlandse zaken langs te moeten gaan? Ik kan er op andere fora niets over vinden tot nu toe. Voor we dit tot `de nieuwe waarheid` gaan verheffen is er meer nodig lijkt me. Ik twijfel absoluut niet aan de ervaring van de inzender overigens, dit even voor de duidelijkheid.
Het door het Thaise Ministerie van Buitenlandse Zaken laten legaliseren van de handtekening van de Nederlandse Ambassade voegt feitelijk niets toe tav. de zekerheid van het inkomen dat je zelf in de inkomensverklaring opgeeft. Dat je dit zelf opgeeft staat ook op de verklaring van de Ambassade. Indien maar enigszins mogelijk maak gebruik van de mogelijkheid van een banksaldo van minimal 800.000 Thai Bath, dat er minimal 3 maanden op moet staan. Denk er aan, als je een pas hebt op die rekening, dat je het saldo wat ruimer houdt, zodat je niet onder de 800.000 komt, bv. door de afboeking van de jaarlijkse kosten van die pas.
NicoB
Sorry was vergeten te vermelden dat het Ayutthaya betrof
Ook in Nonthaburi, moet de inkomensverklaring van de ambassade gelegalisserd worden door BZ.
Het lijkt mij toch sterk dat je vanuit het hele land naar Bangkok moet.
Ik ga al sinds al die jaren dat ik hier woon voor retirement , voor de 800000 plus keuze .
Is al jaren zo dat je een certifate letter of the bank moet overleggen ( in Chiangmai niet ouder dan 7 dagen zijn ) en kopieen van je bank boekje of boeken van alleen de laatste 3 maanden .
Tevens moet je het originele bank boekje of boeken kunnen laten zien tijdens het interview .
De wachttijden zijn lang hier in CM , maar ben je eenmaal aan de beurt en heb je de boel voor elkaar , nog geen 10 minuten werk .
Ik denk dat de Thaise immigratie nu eindelijk inziet dat er veel gefraudeerd wordt met die inkomsten verklaringen .
De ambassade hoeft niet te controleren dat wat je opgeeft ook daadwerkerlijk klopt met je inkomen .
Ze worden hier in Thailand bij de immi , ook steeds slimmer .
Jan Beute .
in Nakhon Raychasima = Korat: brief van de bank waarin het saldo wordt bevestigd = certicate.
En dan dit jaar voor het eerst ook nog een verklaring van de bank dat het saldo er 3 maanden op staat
dus 2 verklaringen. En nota bene het bankboekje geeft dit alles ook aan, maar ja wat wij Westerlingen logisch en duidelijk vinden daarvoor vraagt de Thai om een bevestiging in veelvoud. (idem overal een hele reeks handtekeningen : maar waarvoor ??? . Volkomen overbodig , maar ja dat kun je hen niet vertellen.
En sinds 3 jaren verlangt men ook een transactie te zien op de dag van melding bij de Immigration in het bankboekje ( even 100 baht storten ) : is dus een 3 dubbele check van het saldo / van de 800.000 baht.
En als klap op de vuurpijl: sinds vorig jaar dient de bankbrief van dezelfde dag te zijn als de extension of stay oftwel je dient eerst ’s morgens naar de bank ( alle bank kantoren open om 10.30 h en vervolgens met de bankdocumenten op weg naar Immigration. En ik heb nog geluk dat ik in de buurt woon , 25 km ervandaan.
Vorig jaar dacht ik een dag eerder de brief van de bank alvast te laten maken maar dit werd niet geaccepteerd .
En zo verandert er elk jaar wel iets waardoor je 2 keer naar de bank moet.
En nu we het over de Immigration in Korat hebben : internet geeft alle documenten weer die je kunt downloaden. Heb je het gedownload en ingevuld en lever je ze aan kijken ze je aan of ze het in Keulen horen donderen , echt waar elke weer bij verschillende personen . En vragen dan doodleuk waar je dit in hemelsnaam vandaan heb gehaald . Braaf antwoord ik dan : van jullie eigen website ….
Gelukkig maak ik me er helemaal niet druk om , vindt het eigenlijk wel grappig en typerend voor de Thaise bureaucratie. Ik weet dat het zo gaat en heb gelukkig tijd genoeg en vind het prima.
Effeciëntie, zoeken naar oplossingen , overleg etc. zijn de eenmaal Westerse waarden. Hierop kun je ze niet aanspreken, zowel in het bedrijfsleven als bij de authoriteiten.
Inderdaad checkt de ambassade de inkomstenverklaring niet. Het is namelijk een eigen verklaring en geen ambassadeverklaring. De ambassade stempelt alleen af en op formulier staat ook duidelijk dat jijzelf verklaart.
Ik vraag mij af hoe Thaise BZ de verklaring zou kunnen checken. Jaaropgaaf! Ach ook die is te vervalsen.
Onder aan de inkomsten verklaring staat, dat de Ambassade niet verantwoordelijk is voor het op gegeven en ingevulde bedrag, hier zit de kneep in, bij de USA Ambassade trekken ze het wel na, en moet je plechtig beloven dat je de waarheid spreekt.
Het is dus natte vinger werk , want je kunt elk bedrag invullen, en gefineerde papieren meenemen naar de immigratie.
Ik vind dat de Ambassade , samen met de pensioenfondsen, ( als het moet kunnen ze heel gemakkelijk op het intranet van de fondsen komen ) het daadwerkelijk moeten controleren, nu is het eind gewoon zoek en de ambtenaren van de immigratie zijn beslist niet dom, dat kan wel inhouden …dat een meneer op Watana ineens weiger om een stempel te zetten ( legalized ) Dan zijn de rapen gaar….en sta je er gekleurd op.
Hier in Cambodja gaat het een stuk gemakkelijker, als ik mijn 1 jaar visa met multiply entry moet verlengen, breng ik mijn paspoort naar een reisbureau met visa service, betaal de kosten $280 en een dag of tien later heb ik mijn paspoort weer terug met een nieuwe visa. En dat zonder aanvraag formulieren en/of bankboekjes.