“Een vergissing van de bank in uw nadeel, u betaalt f 200”
Kent u nog de Algemeen Fondskaarten van het bordspel Monopolie? Eén van de kaarten was “Een vergissing van de bank in uw voordeel, u ontvangt f 200”. De Belgische Thailandbloglezers ontvingen dan Bfrs 4000. In de werkelijke wereld maken banken geen vergissingen in uw voordeel, alleen maar vergissingen of fouten in uw nadeel.
Zo ook mijn Nederlandse bank die groot geworden is door het uitlenen van geld aan de boeren, maar tegenwoordig nog veel meer van aan buitenlui. Van mijn rekening werd bij een terugboeking een bedrag van € 78,50 afgetrokken en dat is bijna f 200. Laat mij u het uitleggen:
Op 12 december j.l. maakte ik aan mijn Thaise vriendin Athittaya Fa****g een bedrag over van € 825,-. In het verleden heb ik reeds meerdere malen succesvol geld aan haar gezonden. Normaal gesproken wordt op dezelfde dag het geld op haar rekening bijgeschreven, echter dit keer niet. Na drie dagen heb ik bij de bank navraag gedaan hoe het zat met de overboeking:
15/12 Bank: “dossier is aangemaakt en navraag gestart”
20/12 Ik: “hoe ver is het er mee?”
20/12 Bank: “vandaag herhaaldelijk telefonisch contact gezocht met de afdeling die dit behandelt maar niet gelukt”
22/12 Bank: “transactie is aangehouden omdat naam en rekeningnummer niet overeenkomen. Wilt u nadere informatie over de ontvanger zenden?”
23/12 Ik: “Beste Bank: de naam is de Engelse vertaling uit haar paspoort en die heb ik ook gebruikt in de overschrijving. Een andere naam heb ik niet beschikbaar en als het niet anders kan stuurt u het geld dan maar terug naar mijn rekening”
29/12 Bank: “we hebben een annuleringsverzoek verzonden aan de naamcontrole afdeling en het bedrag wordt teruggestort”
03/01 Bedrag teruggestort onder aftrek van € 78,50. Waarvoor weet ik niet want geen bericht of motivatie van de kosten.
12/12 Bank: “Is het geld aangekomen in Thailand aangezien de Thaise Bank heeft kosten in rekening heeft gebracht?”
12/12 Ik: “Ja, bedrag is op 03/01 teruggestort op mijn rekening onder aftrek van kosten. Maar hoe kan een Thaise Bank kosten in rekening brengen als de transactie is opgehouden in NL?”
12/12 Bank: “U heeft helemaal gelijk. Mijn excuses, zie inderdaad dat het bedrag op 3-01-2018 terug gekomen is. Dan zullen de kosten waar ik het over heb betrekking hebben op een andere buitenlandse transactie. Nogmaals excuses.”
Misschien verkeert u nog in de veronderstelling dat de bank u zelf meldt dat een betaling is opgehouden vanwege die briljante naamcontrole, maar daar moet ik u teleurstellen.
De prangende vraag is natuurlijk waarom is mijn betaling misgelopen. Ik heb twee hypotheses: 1e Schiere incompetentie om de taak uit te voeren en een naam in het Thaise alfabet te vertalen naar het Latijnse schrift. Hebben we niet iets van 44 letters in het Thaise alfabet en vertaling daarvan naar 26 Latijnse letters is een uitdaging. Als verdediging van mijn bank meld ik u dat op mijn vrouw’s ID kaart de Engelse vertaling Atthitaya Fa****g is en op haar paspoort Athittaya Fa****g. 2e De bank’s naamcontrole-afdeling gebruikt de zogenaamde verkorte naam {“om zelf gemakkelijk een begunstigde te herkennen”) in naam/rekening controle en niet de opgegeven rekeningnaam. Haar verkorte naam is “Fa****g Pranburi”. Op mijn rekeningoverzichten wordt immers ook deze verkorte naam opgegeven in plaats van de naam van de begunstigde.
Ik schrijf dit stuk omdat u wellicht in de toekomst ook wel tegen een briljante naamcontrole-afdeling kunt oplopen bij uw overboeking naar Thailand en u bent dan gewaarschuwd. Voordat u mij suggesties aan de hand gaat doen voor een succesvolle overboeking meld ik u dat een Thaise burger in Thailand volgens de wet alleen een bankrekening kan openen in de Thaise naam en dat bij mijn Nederlandse bank alleen een begunstigde kan worden opgegeven in het Latijnse schrift. Ook in de omschrijving kan ik niet een naam in het Thaise alfabet invullen.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand29 mei 2021Registratie voor vaccinatie in Hua Hin
- Achtergrond20 november 2020Koopervaring SSD met Lazada
- Lezersinzending13 november 2020Lezersinzending: Eindejaars belastingvoordeel Thailand
- Lezersinzending15 januari 2018“Een vergissing van de bank in uw nadeel, u betaalt f 200”
Je kan dit probleem voorkomen.
Jouw vrouw/vriendin in Thailand opent een paypal rekening op haar engelse paspoort naam.
Jij opent ook paypal rekening op jouw eigen naam, stort daar het geld en boek dan door van paypal naar paypal jouw vrouw/vriendin. Jouw vrouw/vriendin kan het dan vanaf paypal doorboeken naar haar eigen tegenrekening. Dit alles gaat zeer snel, kan feitelijk in 1 uur rond zijn. Alleen de omreken koers naar Thai bath is iets minder maar verder ook geen kosten.
Gebruik reeds vijf jaar Western Union. Geen stress, snel en best aanvaardbare kost.
Gebruik transferwise. Hele lage kosten en heel gunstige wisselkoers. Dit komt omdat ze in ieder land een vestiging/bank account hebben en vanuit daar het bedrag nationaal overboeken. Echt super en snel. Aanrader.
Ik gebruik TransferWise. Goedkoper en een veel betere dagkoers dan Western Union, een gigantisch voordeel tegenover de klassieke grootbanken en heel eenvoudig en snel via de iphone app.
Om je een idee te geven : op 23/12 heb in 250 euro overgemaakt naar mijn schoonmoeder en zij heeft na aftrek van alle kosten 9612,77 baht ontvangen, rechtstreeks op haar bankrekening en dus geen gedoe meer met afhalingen in het postkantoor ed. Ik heb bij TransferWise ook een borderless account (naar keuze Euro, Pound of Dollar) die je over de hele wereld kan gebruiken en waaraan belachelijk weinig kosten aan verbonden zijn. Wanneer ik euro’s overschrijf is dat naar Deutsche Bank, dus wat veiligheid en garanties betreft kan je rekenen op de europese wetgeving.
waarom niet gewoon een bankpasje van nederlandse bank geven met wereldwijde dekking waarop je maandelijks 825 eur stort en dan kan zij het bedrag in 2 keer opnemen tegen 2x fee van 220 baht.
Dit gaat nooit fout en is erg eenvoudig.
veel succes.
En duur ten opzichte van alle andere opties zoals klassieke bankoverschrijving, Western Union, TransferWise etc. Als uitgangspunt kun je nemen hoe makkelijker en sneller, hoe meer service, hoe duurder je uit bent. Gemak mag wat kosten.
Kost bij de Nederlandse Bank ook nog eens per afhandeling 2,25 euro (ABN) extra
Bankoverschrijvingen zijn duur (slechte wisselkoerst en provisiekosten) en bureaucratische foutjes als beschreven zijn hoogst irritant…
PayPal heeft als nadeel dat het overschrijven van de thaise PayPal rekening naar de thaise bankrekening vijf werkdagen duurt. Ik gebruik tegenwoordig Transferwise, wat niet alleen een stuk sneller is, maar ook spotgoedkoop. Laatste keer in Thailand bij TT (goedkoopste wisselkantoor) cash geld gewisseld en op hetzelfde moment gekeken in de Transferwise app wat een overboeking zou kosten, en dat kwam op hetzelfde bedrag uit.
Betalen aan Transferwise kan via bankoverschrijving of credit card (kleine toeslag), het bedrag staat de volgende dag op de thaise bankrekening van de begunstigde.
Gratis account open je hier: https://transferwise.com/u/frankv32 (affiliate link waarmee je de eerste keer zonder provisie een overschrijving kunt doen)
Tja, een Thaise dame met de achternaam “Farang”, dat gelooft natuurlijk niemand, maar ik vind het wel origineel………
Sorry, hoor, maar in MIJN ogen: eigen schuld, dikke bult.
U behoort exact de naam, zoals bekend bij haar bank, in Europees schrift – want andere kunnen onze Westerse banksystemen niet aan- , aan te leveren, samen met haar bij de bank bekende adres, en de juiste bank rekening en SWIFT code van die bank.
Als die naam maar iets anders is, weigert die THAISE bank, want in NL wordt enkel de NLe naam met bankrekening vergeleken.
Zelf ook eens zoiets meegemaakt, waarbij de ontvangende partij er maar een slag naar geslagen had. Werd in Thailand geweigerd, en duurde dik een maand, voordat het geld terug was. In NL: alles dezelfde dag nog. Alles maar dan ook alles moet door de Thaise bancaire bureaucratie heen.
Atthitaya bij de bank en op haar paspoort Athittaya ? Goed uitkijken bij een vliegticket boeken. één letter verkeerd, en u kunt wijzigingskosten betalen ! Staat niet voor niets uitdrukkelijk: Naam zoals in het paspoort vermeld.
Ik boek al sinds 1994 gelden over naar diverse bedrijven en personen in TH en – op één na – nooit een probleem gehad.
En natuurlijk Nederlands klagen, als de gelden daar in TH niet door Chantana maar door Chantama zijn opgehaald….
Mag ik u geheel vrijblijvend een betere leesbril en een curses Begrijpend Lezen aanbevelen. De betaling is opgehouden door de Nederlandse bank en niet eerst naar Thailand gestuurd. Tig keren is de betaling goed gegaan met dezelfde naam, rekeningnummer, SWIFT code en huisadres. Als dat al eerder niet in orde was geweest dan was de betaling in het verleden tig keer teruggekomen. Het enige dat gewijzigd is is de ingevoerde naam/rekeningnummer controle door de Nederlandse bank. Verder kunt u vooral in mijn verhaal lezen hoe de bank met een dergelijke situatie omgaat. Uw opmerking “eigen schuld, dikke bult” slaat dan ook als een tang op een varken.
Hoe moet een NLe bank n.a.w. verifiëren van een rekeninghouder in een ander land, bovendien buiten SEPA gebied ?
De Rabo is sinds kort de enige (NLe ) bank, die n.a.w. van NEDERLANDSE bankrelaties KAN verifiëren ( ik dacht sinds sept 2017) .
Dat u in het verleden geluk hebt gehad, garandeert nog geen geluk nu of in de toekomst.
Als de naam op de overschrijving matched met die de nam in het latijnse schrift zoals aangegeven Thaise paspoort/ID, het bankrekening correct is , deze ook netjes op dezelfde naam staat (in Thais schrift) en de BIC/SWIFT code correct is dan zou het allemaal goed moeten gaan.
De naamcontrole door de Nederlandse bank is geen echte controle maar een service waarbij als je wilt een overschrijving kan doorzetten ook als de naam niet geheel of totaal niet matched. Binnen Nederland (Europa?) vergelijkt men de namen dus als service. De Rabo of ABN gaat natuurlijk niet na wat de naam van rekeninghouder op het opgegeven Thaise bankrekening is. Dus als alle gegevens in alinea 1 correct waren kan het alleen zijn dat men aan de Thaise klant heeft lopen klooien en het stelletje dieven jou daardoor tientallen euro’s door de neus boord.
Ik heb 1 maal een mislukte overschrijving gehad door een eigen fout. Dat was in 2014. Mijn lief had eerst een rekening bij de Bangkok bank, later ook eentje bij de Siam Commercial Bank. Nog later liet ze die bij de Bangkok bank sluiten. In mijn Rabo internetbankieren adressenboek stond de Bangkokbank rekening onder haar roepnaam opgeslagen (een naam puur voor eigen herkenning, de bank ziet die niet), en de Siam rekening was onder haar officiële naam opgeslagen in het adressenboek. Ik had het adressenboek niet opgeschoond en mijn lief ging met mijn pasje internetbankieren en koos voor haar nickname in mijn adressenboek. Zonder op te merken dat dit de verkeerde, vervallen, rekening was. Die transactie kwam niet aan, na ruim een week kwam het geld weer terug met aftrek van zo’n 40 euro.
Zou ik vandaag de dag nog geld overschrijven naar Thailand dan zou ik daarvoor kijken bij Transferwise, XE Money Transfer, OFX etc. Even googlen op ‘Top 10 Money Transfer Services’ en je kunt zo vinden hoe je voordelig je centjes overmaakt tussen Nederland en Thailand.
ik maak al meer dan 10 jaar geld over na onze dochter en schoonmoeder.
Alles automatisch dus bank en naam is bekent en klopt dus 100 %.
Afgelopen jaar wil ik wat extra geld over maken en stort dit op het zelfde nummer en de zelfde naam .
Nu komt het geld niet aan en na herhaalde telefonisch contact krijg ik het geld terug gestort met plusminus €80 thaise bank kosten voor onderzoek.
Naam nummer klopt niet terwijl ik elke maand automatisch overschrijf.
Ik heb mijn beklag gedaan bij de Rabo maar die gaven aan dat ik het in Thailand maar moest oplossen wat natuurlijk onmogelijk is,
Het gaat hier niet om de transactie kosten maar de manier waarop zich een (medewerker)bank kan verrijken
waar onze bank en wij niets tegen kunnen doen.
Het gebeuren heb ik destijds ook op Thailand blog geplaats om anderen te waarschuwen.
Hoi John en Rembrand
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt maar dan naar een philipijnse rekening nummer .
Nu had ik dat al meerdere malen gedaan ,tot ik precies hetzelfde mee gebeurde als bij jullie.
Naar vele mailtjes en telefoontjes kreeg ik naar lange tijd mijn geld terug.
Maar ik had niks verkeerd gedaan want alles was hetzelfde gebleven.
Ik kreeg niet mijn eigen geld terug er werd gewoon een bedrag ingehouden.
Dus eerst maanden lang mijn geld vast houden en rente trekken en dan ijskoud nog een bedrag in rekening brengen.
Maar het belachelijk was dat ik het bedrag opnieuw stuurde en alles hetzelfde had gedaan,er was dus niks veranderd toen ging het wel goed.
De klote Rabobank gaf gewoon de philipijnse bank de schuld.
Maar bewijzen hadden ze niet dat daar de fout lag, lekker makkelijk geld verdien .
IK NOEM HET STELEN
Maar je kunt gewoon niks doen hun zijn de baas en jij bent een kleine jongen.
En als je het niet bevalt dan vertrek je toch gewoon op zeggen ze .
Banken zijn gewoon nooit te vertrouwen ze hebben teveel macht.
Gr Rob
Mag ik veronderstellen dat 12/12 moet zijn 12/01?
Ik ben er nog niet zo zeker van dat het bedrag door de Nederlandse naamcontrole is tegengehouden. De persoon die u aan de telefoon heeft gehad is mogelijk niet iemand van de naamcontrole. Is dat zo, dan heeft die persoon slechts in zijn of haar systeem geconstateerd dat het bedrag is teruggestort en voorbarig heeft geconcludeerd.
Het zou heel goed kunnen dat de Thaise bank het bedrag wel heeft ontvangen en het bij de Thaise bank fout is gegaan en dat de Thaise bank het bedrag onder aftrek van kosten min of meer direct heeft teruggestort naar uw de Nederlandse bank, maar dat de kwestie bij uw Nederlandse bank is blijven liggen om uit te zoeken. Uit verschillende andere reacties lijkt het mij dat de kosten inderdaad door de Thaise bank in rekening zijn gebracht.
Klopt, 12/12 moet 12/01. Mijn excuses voor de verschrijving.
Alle contacten zijn via de mail gegaan. Op 22/12 werd mij de volgende tekst gemaild: “De afdeling die onderzoek heeft gedaan naar uw transactie geeft aan dat de transactie aangehouden is omdat naam en nummer van de begunstigde niet overeen komen. Zou u deze gegevens willen controleren en aan ons door willen geven?
Op die manier kunnen wij dat weer doorgeven zodat de boeking voltooid kan worden”
Dus geen enkele informatie dat het in Thailand is tegengehouden. Maar het zou zo maar kunnen.
Beste Rembrand,
Uw Nederlandse bank heeft geen toegang tot de naam+nummer verificatie van buitenlandse rekeninghouders. Dat doet de buitenlandse bank (als ze dat nodig achten). Uw Nederlandse bank controleert slechts of het bankrekeningnummer bestaat en of het niet bekent staat als gebruikt door malafide personen (heb ik zelf ondervonden met mijn Spaanse bank). Voor overboekingen binnen EU vindt automatische controle plaats of de IBAN-nummer bestaat. Is dat zo, dan wordt sinds kort door enkele banken ook gecontroleerd of de opgegeven begunstiger de rekeninghouder is. Maar niet van buitenlandse rekeningnummers buiten Europa. Dat zou immers onbegonnen werk zijn met wereldwijd miljarden bankrekeningen? Automatische verificatie buiten Europa is ook niet mogelijk door de verscheidenheid van systemen.
Ik vermoed daarom nog steeds dat de overboeking wel heeft plaatsgevonden (het nummer bestaat immers) maar door de Thaise bank afgewezen en onder aftrek van kosten teruggeboekt naar Nederland.
Ik deel dat vermoeden als meest aannemelijk scenario maar zonder logboek (als ik dat zo mag noemen) uit handen van de betrokken bank(en) is het niet 100% zeker te zeggen.
Als het in Thailand mis gegaan is kan het oa zijn:
– kwam de bank niet uit de Thaise vs (diverse) Latijnse spelling van de naam?
– overschrijving gedaan op basis van de naam in het Thaise paspoort maar staat de bankrekening wel op diezelfde naam (of iets wat er op lijkt als we minimale spellingsafwijking wegens omzetten van het schrift voor lief nemen).
– …?
Volgend keer bij bezoek 9999,- euro cash meenemen, en tegen gunstige koers op Thaise bank storten – als mogelijk onder je eigen naam. Ook de vrouw een bankpasje. Probleem opgelost.
Indien er onverhoopt donkere wolken aan het huwelijksfirmament zijn kun je altijd de machtiging in laten trekken door de bank.
Doe dit al vele jaren zo, is de goedkoopste manier.
Misschien kan je de bloglezers je reisdatum laten weten, want dan is er blijkbaar een “gunstige koers”. 😉
Erg grappig, Ronnie.
Voor zou de lange versie dan:
Wij houden het Nederlandse geld uiteraard vast tot ik zie dat de baht relatief gunstig staat, er is elk jaar wel weer een dal en een piek.
Daarnaast maakt het nogal uit bij welke bank je wisselt, 30 satang onderling verschil per euro is er zomaar tussen de banken. En op krap 10,000 euro is dat weer een aardige som.
Dus: vasthouden tot de baht gunstig staat (blijft een gokje) en banken onderling vergelijken. Kan honderden euro’s schelen in een jaar op een dergelijk bedrag.
Ieder moet maar doen waar hij zich het beste mee voelt.
Trouwens, je mag veel meer meenemen dan die 9999 Euro ook hoor.
Zoveel je wil, alleen moet je het dan aangeven bij vertrek uit Europa, en indien meer dan 20 000 Dollar ook bij aankomst in Thailand.
Gewoon overschrijven als de Baht wat gunstig staat levert evenveel op en veel minder kopzorgen dan gans het jaar met dat geld rond te lopen, bij te houden in een sok of wat ook tot er dan die piek is…
En is het dan wel “de” piek, of gaat hij nog hoger, of valt hij weer terug naar beneden… ?
Trouwens de Baht draait nu rond de 39. Dit ter info.
Heb sinds kort een nieuwe app op mijn telefoon genaamd Revolut, deze zou geen kosten berekenen.
Ik ben hier achter aan gegaan omdat ik de kosten van Sns wel een beetje aan de hoge kant vond terwijl ik eerst de schuld bij de Bangkok Bank wilde neerleggen maar toen ik navraag ging doen bij een medewerkster kwam die terug met een uitdraai van de overboeking.
Sns pakt 0,5 € als de tegenrekening zijn eigen kosten betaalt en aangezien ik dat zelf ben doe ik dat dus maar want ik denk het zal in Thailand niet zo duur zijn.
Maar wat blijkt nu als ik de uitdraai zie, Sns maakt het geld eerst over naar Deutsche Bank AG en die pakken ook nog eens €15 en nadat ik ik hierover een klacht heb ingediend krijg ik gelijk want dit staat niet op de site vermeld.
Misschien inderdaad een goed idee om de Rabo een logboek/verslag te vragen omtrent de mislukte transactie om te zien waar het nou exact is misgelopen en waar die kosten vandaan komen en of die kosten wel terecht zijn of in verhouding staan. Dan zijn we ook af van de discussie wie er schuld heeft: zat’je zat zelf fout’, ‘Rabobank zat fout’ of ‘Thaie bank heeft lopen klooien’ en wat er nu exact fout gegaan is.
Als de Rabobank zelf heeft lopen kloten of een andere tussen bank dan zou ik van Rabo een gehele of gedeeltelijke vergoeding eisen (uiteraard afhankelijk van wie er ‘schuld’ heeft aan het mislukken van de transactie).
Beste Rob,
Ik ben helaas niet in de positie om een dergelijke actie te doen. Laat me even de Rabobank schilderen: 30 jaar goede klant zonder enig probleem probleem voor de bank. In mijn naïviteit vertel ik de bank dat ik in Thailand ga wonen maar m’n rekening wil.aanhouden. Oh, dat moeten wij helaas de roodstaan faciliteit (op aanraden van bank, maar nooit gebruikt) en uw credicard intrekken. Ondanks dat mijn spaarrekening en effectenrekening tig keer het risico van de bank dekken. Ook een gedeeltelijke blokkering van de spaarrekening om de credit card te dekken is niet mogelijk.
Dus spaarrekening en effectenrekening naar de SNS bank waar ik nu ook een creditcard heb. Helaas stopte de SNS met effectenbeheer zodat ik deze weer terug naar de Rabobank bracht. Als ik terecht verhaal ga halen over het incompetente handelen van de Rabobank dat zeggen ze me direct de rekening op. Ik gebruik de Rabobank om geld over te boeken naar Thailand omdat zij slechts € 7 per overschrijving rekenen. Eén dag voor de overboeking zend ik het geld van de SNS bank naar de Rabobank. Voor de rest van de maand hou ik het saldo op € 100,— Die gekke SNS bank zendt het geld eerst naar de Deutsche Bank, die zendt het naar de SCM in Thailand en die zendt het vervolgens naar mijn rekening bij de Bangkok Bank. Kosten per overschrijving € 40.
De Rabobank zond me ook nog een “anoniem” evaluatieformulier over mijn laatste contact met de bank. Je denkt toch niet dat ik zo gek ben om dàt in te vullen. Maar ik moet wel zeggen dat het schrijven van bovenstaand – op feiten berustend – stuk genoegelijk smaakt.