Vergelijking Wise met Revolut (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: , ,
1 augustus 2024

Wanneer je buiten de eurozone reist, zoals naar Thailand en je wilt betalen of geld opnemen, kunnen daar aanzienlijke kosten aan verbonden zijn. De kosten variëren afhankelijk van de gebruikte kaart of geldautomaat en kunnen snel oplopen. Hetzelfde geldt voor geld overmaken vanuit België of Nederland naar Thailand. Internationale elektronische betaalbedrijven zoals Revolut en Wise bieden een voordeliger alternatief voor traditionele banken door betalingen in verschillende valuta’s goedkoper te maken.

Revolut en Wise zijn pioniers op het gebied van internationale betalingen en valutawissels. Deze bedrijven hebben technologieën ontwikkeld die het mogelijk maken om valuta om te wisselen tegen een veel gunstigere koers dan de meeste traditionele banken bieden. Bovendien rekenen ze lagere of geen kosten voor transacties in het buitenland.

Zo werkt het bij Wise

  • Gratis account met virtuele debetkaart. Voor een fysieke kaart betaal je eenmalig 7 euro, inclusief verzendkosten.
  • Om je account te activeren, moet je minimaal 20 euro op je account storten.
  • Transparante wisselkosten en wisselkoers. Op de website van Wise kun je voor elke betaling vooraf bekijken hoeveel het je zult kosten.
  • Gratis geld afhalen: max. 200 euro per maand of max. twee verschillende afhaalmomenten. Per extra afhaling betaal je 0,50 euro. Op alle bedragen boven de 200 euro per maand betaal je 1,75 procent afhaalkosten.
  • Let op: voor het gebruik van de bankautomaten of ATM-machines in Thailand kunnen nog steeds extra kosten worden aangerekend.

Zo werkt het bij Revolut

  • Gratis account met virtuele debetkaart. Voor een fysieke kaart betaal je enkel de verzendkosten.
  • Geen wisselkosten: max. 1.000 euro per maand omzetten naar andere valuta’s en enkel op weekdagen. Ga je toch boven de limiet, dan betaal je 1 procent wisselkosten op het te veel omgezette bedrag. In het weekend betaal je sowieso 1 procent wisselkosten bovenop de kosten die op dat moment al dan niet van toepassing zijn.
  • Gratis geld afhalen: max. 200 euro per maand of max. 5 verschillende afhaalmomenten. Daarna betaal je 2 procent op het extra afgehaalde bedrag en minimaal 1 euro per afhaling.
  • Revolut is minder transparant over de marges die het bedrijf neemt op de wisselkoers. Uiteindelijk vonden we deze vergelijkende tabel terug die een indicatie kan geven.
  • Let op: voor het gebruik van de bankautomaten of ATM-machines in Thailand kunnen nog steeds extra kosten worden aangerekend.

Bron: VRTnws (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/22/buitenland-betalen-wise-revolut/)

Ingezonden door Daniël M.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

25 reacties op “Vergelijking Wise met Revolut (lezersinzending)”

  1. Frank zegt op

    Ik heb Wise vaak gebruikt, maar voor mijn laatste trip naar Thailand gebruik gemaakt van mijn rekening bij het Spaanse OpenBank (onderdeel van Santander). Zij bieden een ‘gewone’ betaalrekening met een gratis bankpas en een spaarrekening. Als optie kun je ‘Travel+’ aanzetten (€ 2,99 p/maand, dat is een tijdelijk tarief, anders is het geloof ik € 4,99 p/maand) en direct na je reis weer uitzetten.

    Het voordeel van Travel+ is dat er geen koersopslag wordt berekend, je betaalt de Mastercard wisselkoers, 7 dagen per week, dus in tegenstelling tot Revolut ook in het weekend geen extra kosten. Die koers is zelfs nog iets voordeliger dan de middenkoers uit de Xe app. Daarnaast kun je 5x per maand kosteloos geld uit een Atm trekken. Nou heb ik dat laatste in Thailand niet gedaan (handiger dat mijn thaise wederhelft cash geld van haar Thaise rekening haalt), maar onlangs in Hongarije wel en inderdaad, geen extra kosten. Wel kun je bij bepaalde Atm’s nog de lokale kosten van de bank zelf krijgen, maar daar is zonder Thaise bankpas niet onderuit te komen. Bij Travel+ zit ook een reisverzekering, maar ik heb me niet verdiept in de kleine lettertjes, dus voordeel daarvan beschouw ik als nihil.

    Vooralsnog dus voor mij Wise om geld over te boeken naar een thaise bankrekening en OpenBank om ter plekke card betalingen te doen.

    • Luit van der Linde zegt op

      Frank, bedankt voor de opmerkingen over de Openbank.
      Ik heb al lang een Openbank rekening, en toen was Travel+ een gratis optie, dus die heb ik ook.
      Ik dacht wel een keer ontdekt te hebben dat de koers van Wise nog gunstiger was dan de koers van Openbank

  2. bob zegt op

    Helaas ontbreekt er iets bij WISE: de debet kaart is in thailand niet werkend als je in thailand woont. Bij REVOLUT weet ik dat niet want ik gebruik WISE als bank ook voor mijn business (met rente)

    • Hendrik zegt op

      Wise geeft geen debet kaart uit als je in Thailand woont maar kom je in Thailand op vakantie en je bent in het bezit van een debet kaart dan werkt het gewoon.
      Als je van tevoren euro’s naar baht converteer binnen je wise account dan heb je ook geen last van koersverschillen.

  3. Hans Melissen zegt op

    Kan Revolut niet gebruiken in Thailand.

    • Luit van der Linde zegt op

      Wat kan je van Revolut niet gebruiken in Thailand? Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

  4. Eli zegt op

    Ik laat mijn pensioenen en aow storten op mijn Wise rekening in Belgie.
    Daar converteer ik wat ik nodig heb, naar Thaise baht die ik overboek naar mijn Thaise bankaccount en laat de rest erop staan voor onverwachte uitgaven.
    De kosten zijn bijelkaar ongeveer 1% van het bedrag en worden afgehouden bij conversie.
    Geld sturen naar Thailand kost daarnaast 40 baht ongeveer.
    Alleen de promobelofte dat het dezelfde dag nog op je Thaise rekening staat heb ik pas 1x meegemaakt in de 6 jaar dat ik maandelijks geld overmaak. Meestal is het er de volgende middag.
    En sinds kort weigeren ze geld over te maken naar mijn bitcoin rekening. Ik denk vanwege strengere regels in de EU.

    • Lessram zegt op

      Crypto is bij Wise al lange tijd een “verboden” goed. Wanneer ze zien dat het geld van/naar crypto gaat is de kans groot dat ze je rekening compleet blokkeren, en je weken, maanden bezig bent je geld terug te krijgen. Dus kijk uit met crypto…..

      • Eli zegt op

        Ik kreeg ervoor het eerst vorige maand mee te maken dat een overboeking geweigerd werd om die reden.
        Eerdere keren waren er blijkbaar doorheen geslipt dan.
        Het “rare” is dat mijn NL bank er geen problemen mee heeft.
        Mijn bitcoin rekening is ook bij een Nederlands bedrijf

  5. Gert zegt op

    Ik zou graag willen weten welke nu het gemakkelijkste en welke het voordeligste is om geld te sturen naar een bankrekening in Thailand? Ik gebruik nu Wise en ben daar best tevreden over.
    Wel jammer dat je de debetkaart van Wise niet kunt gebruiken in Thailand, ik wilde nl ook zo’n kaart aanschaffen om in Thailand geld te kunnen pinnen.

    • Maltin zegt op

      Hoi Gert,

      Welke de voordeligste is om geld naar Thailand te sturen zal er tegenwoordig om hangen, aangezien Wise inmiddels is ingelopen door de groot banken en andere organisaties die internationale geld transfers doen.

      Wise heeft zelf ook zijn tarieven aangepast waardoor het verschil ook steeds kleiner wordt maar ze horen zeker bij een van de voordeligste.

      Ik gebruik Wise omdat het de gemakkelijkste manier is om geld over te maken naar een Kasikorn rekening in Thailand.

      Echter wil ik wel een kanttekening plaatsen over de transfertijd. Sinds enige tijd duurt het soms langer dan een paar seconden dat het geld daadwerkelijk is overgemaakt. In een aantal gevallen enige minuten en een enkele keer de volgende dag pas. Wellicht had dat te maken met het tijdstip van overboeken; Weekend en/of kantoortijden oid.

      De debit card is wel degelijk te gebruiken in Thailand zowel fysiek (plastic) als via de Wallet van mijn iPhone. Sinds kort is het zelfs mogelijk om via de Thaise digitale betaalmanier te betalen, namelijk via het scannen van QR codes.

      Geld pinnen kan gewoon met de debetcard bij alle ATM’s die MastercardVisa accepteren maar het is voordeliger om geld over te maken naar een Thaise rekening en die rekeninghouder het geld op te laten nemen. Zij betalen namelijk geen provisie van 220tb per opname.

      • Bruno zegt op

        Ik vraag me altijd af wat het probleem is als je geld binnen enkele seconden dan niet binnen enkele minuten op je rekening in Thailand staat? Dat maakt toch helemaal niets uit. Dit is zelfs geen opmerking waard.

        Ik boek een 3 tal keren per jaar over, een beetje rekening houdend met de wisselkoers. De bedragen zijn dan meestal wat hoger. Normaal heb ik mijn geld de volgende dag of uitzonderlijk eens na 2 dagen. Perfect toch!

        • Luit van der Linde zegt op

          Ik vind het wel een opmerking waard om te vermelden dat transfers niet altijd binnen enkele seconden zijn, terwijl dat vooraf wel wordt beloofd.
          Soms krijg je ook vooraf de informatie dat het langer duurt, maar ik vind dat informatie die vooraf gegeven wordt betrouwbaar moet zijn.
          Voor sommigen maakt het niet uit wanneer het geld precies wordt overgeboekt, maar soms is het ook wel belangrijk.
          Zo heeft ieder zijn eigen wensen
          Voor mij is het bijvoorbeeld niet van belang hoe de koers van de baht is als ik geld overboek, ik heb meestal op mijn Wise account ook wel een saldo in Thaise baht, dus kan daar vandaan overboeken.

          • Willem zegt op

            Juist, Wise kan dat beloven en als die flitsoverboekingen niet altijd lukken is dat dan de schuld van Wise?

            Voor overschrijvingen vanuit de Eurozone naar Azie zijn meerdere partijen betrokken. Alles moet perfect gestroomlijnd verlopen om het geld in een paar seconden in Thailand te hebben. Een kleine hapering, niet eens bij Wise, kan al roet in het eten gooien.

            Maar nu hebben we weer iets om over te klagen. Ik zou beginnen denken dat hier heel veel oude mannen zitten 😉

            • Luit van der Linde zegt op

              Of Wise er wel of niets aan kan doen is voor mij niet relevant.
              Ik neem een dienst af van Wise, en wie zij daar allemaal voor inschakelen maakt mij niet uit, dat is hun verantwoordelijkheid.
              Zolang het niet al te vaak gebeurd, vind ik het niet zo belangrijk.
              Maar het lijkt wel een trend te zijn dat het vaker fout gaat met de snelle overboekingen.
              Dat is niet direct klagen, maar meer het constateren van een feit.

        • Marc zegt op

          Je hebt daar een feit Bruno.

          Er zijn voor aangenamere bezigheden in het leven dan op mijn scherm zitten turen hoeveel seconden een overschrijving duurt. Ik hou me daar niet mee bezig.

          Als ik een overboeking doe krijgt mijn echtgenote van de bank een bericht op haar telefoon als het geld er is. Komt dat berichtje nu na enkele seconden of pas morgen daar lig ik niet wakker van.

          Ik lees dat anderen daar wel een probleem van maken. Zolang we maar gezond blijven zeg ik altijd 🙂

          • Maltin zegt op

            Beste,

            Ook Thailand gaat mee in de vaart der volkeren. Het komt steeds vaker voor dat ondernemers in Thailand alleen digitale betalingen accepteren bijvoorbeeld via de QR codes, ze accepteren zelfs geen cash. Dit gaat inmiddels zelfs op voor foodstalls naast de weg.

            Wat mij vorig jaar is overkomen is het volgende: Ik moest met mijn vrouw een aantal betalingen doen ivm verzekeringen in de grote stad. Ik had het geld cash bij mij echter dat werd niet geaccepteerd ook geen credit card, QR only. Dit was nog voor het mogelijk was om met Wise QR betalingen te doen.

            Ter plekke heb ik het bedrag via mijn telefoon overgemaakt naar ons K Bank account echter ik kreeg de melding dat het ongeveer drie kwartier zou duren voor de overboeking voltooid zou zijn. Geen nood we zijn ergens wat gaan drinken en eten en zodra we de melding kregen dat de overboeking geslaagd was hebben we de betaling alsnog gedaan.

            Wanneer deze overboeking pas de volgende dag zou zijn gedaan hadden we opnieuw naar de stad gemoeten vanuit ons dorp. Zo zie je maar dat in sommige gevallen de beloofde flits transfers door Wise wel degelijk van belang zijn.

            • Willy zegt op

              Ondernemers die enkel digitaal geld accepteren handelen tegen de wet. Cash is een wettelijk betaalmiddel en MOETEN ze aanvaarden.

      • Luit van der Linde zegt op

        Maltin,

        Je mag me toch eens uitleggen hoe dat met die QR code met Wise werkt.
        Ik heb het niet kunnen ontdekken, en navraag bij de klantenservice van Wise leverde alleen maar op dat het op dit moment nog niet mogelijk was om gebruik te maken van het Thaise QR systeem.

        Ook ik heb de ervaring dat af en toe transfers niet onmiddellijk gaan, terwijl dat vooraf wel wordt beloofd.
        Soms helpt het cancellen en opnieuw doen van de transfer.

        • Maltin zegt op

          Hoi Luit,

          Raar om te horen dat Wise klantenservice niet weet dat QR betalingen in Thailand wel mogelijk zijn.

          Allereerst moet je een Wisetag aanmaken.
          Ga in de app naar ‘Payments” (het icoontje helemaal rechts onderin de app) scroll omlaag en activeer de Wisetag. Dit is overigens een persoonlijke QR code waar je ook zelf betalingen op kan ontvangen.

          Eenmaal geactiveerd, ga je in de app weer naar “Payments” scroll omlaag naar “Payment Tools” en klik op “Your Wisetag”.

          Er verschijnt nu een scherm met jouw Wisetag. Scroll omlaag en je ziet dan drie buttons, de rechter button is de scan button. Voilà

          • Luit van der Linde zegt op

            Maltin,

            Deze Wise tag werkt alleen met andere Wise gebruikers, niet buiten Wise.
            Ik heb dat geprobeerd en toen het niet werkte de klantenservice van Wise om uitleg gevraagd, en toen kreeg ik dus de uitleg dat het niet werkt in Thailand:

            Thanks for getting in touch with Wise.

            We understand your concern about the QR payment method. In order to solve your case we have to inform you that the countries were this feature is available are:

            Brazil

            Switzerland

            Unfortunately we can’t support yet this feature for Thailand.

          • Berry zegt op

            Bedoel je een QR code om transacties tussen Wise klanten uit te voeren of om bijvoorbeeld in Thailand, in een restaurant, te betalen met gebruik van een Thaise QR code?

            Ik dacht dat deze QR code enkel geldig was om transacties uit te voeren tussen Wise klanten, maar niet voor Thaise QR codes (Promptpay).

      • Lessram zegt op

        Mijn fysieke debetcard van Wise gebruik ik al jaren in TH. Maar dat QR gebeuren is nieuw voor mij. Zit de QR scanner/camera in de Wise app ergens “verstopt”?
        Hoe gebruik ik het? Want dat betekend weer minder de ATM’s bezoeken voor FoodCourts e.d. En dat scheelt dan toch telkens weer die 220 Baht ATM-fee.

    • Ton zegt op

      Gert, woon zelf in NL en gebruik de Wise debetkaart al jaren probleemloos bij allerlei betalingen in supermarkten, restaurants etc. Ook geen enkel probleem om geld te pinnen bij een ATM.

  6. H Jansen zegt op

    Ik heb goed ervaringen met Wise. Ook in winkels betaald. Ik heb het idee dat dat geen extra kosten oplevert. Of zit ik er naast?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website