Al enige jaren bezoek ik Thailand, vaak 3 of 4 maal voor een week of zes. Ben al samen met mijn Thaise vrouw door een groot deel van Thailand gereisd. En ja, dan moet je zeer regelmatig je Euro biljetten wisselen voor de Thaise baht. Natuurlijk weet ik van de werkwijze dat de aangeboden biljetten onberispelijk moeten zijn, geen notitie erop en/of beschadigingen. Maar altijd werden we voorkomend en vriendelijk behandeld, met respect over en weer. Echter, tot mijn grote verbazing maakten we, mijn vrouw 47 en ik 64 jaar oud het volgende mee:
In de shopping mall Central World in Bangkok zit een filiaal van een landelijke Thaise/Bangkok bank. We boden 8 biljetten van €50,- aan. Deze werden aangenomen door een dame van loket 7. Ze werden zeer nauwkeurig bekeken, diverse malen omgedraaid en betast. Na een keer of 4 deze ritueel werden de biljetten overgedragen aan haar collega van loket 6. Deze dame ging ze weer zeer nauwkeurig bekijken, betasten en tegen het licht houden. Ook werden de biljetten op een rij gelegd om de biljetnummers te bekijken. Nadat ze ook alle handelingen een keer of 5 had verricht gaf ze haar goedkeuring aan de dame van loket 7. Echter deze meende alles nog een keer zeer nauwkeurig te bekijken en ging zelfs op haar telefoon vergelijkbare biljetten opzoeken. Ik begon mijzelf eerst een Nederlandse boefje te voelen en uiteindelijk voelde ik mijzelf een lid van een internationale valsmuntersorganisatie. Maar uit respect voor mijn vrouw, ik kookte ondertussen, besloot ik maar wat afstand te nemen van de balie. Immers ik wilde mijn vrouw niet in een scene betrekken met een “loosing face” tafereel.
Na een blijk van acceptatie, dachten we dus, ging de dame van loket 7 naar achteren. En ja hoor, daar kwam ze terug met 1 biljet waar een enorme scheur van nog geen 2 mm op de vouwrand zat. Deze werd dus niet geaccepteerd. Buiten dit alles werden de biljetten ongeveer 10 keer geteld en steeds kwamen ze uit op eerst 8 en dus later 7 biljetten. Na het invullen van wat papierwerk ging de dame de biljetten wisselen. En kreeg mijn vrouw een stapeltje Baht terug zonder uit te tellen. Met andere woorden, het aannemen van de biljetten duurde ongeveer 10 minuten en tig handelingen. En het afgeven van de Thaise biljetten duurde 3 seconden.
Ik heb enorm veel positieve ervaringen in Thailand maar dit was by far de meest niet-respectvolle ervaringen.
Ingezonden door Simon
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Misschien heeft ze onlangs valse biljetten geaccepteerd en op haar kop gekregen, of is het van haar salaris ingehouden.
Het had erger kunnen zijn, als er inderdaad een vals biljet tussen had gezeten.
Ik denk dat je gelijk hebt. Iets wat wij in Nederland niet kunnen geloven maar in Thailand worden vaker gemaakte fouten of zelfs niet verwijtbare tegenslagen op het salaris van de betrokken werknemer ingehouden. Dan pas wel op de volgende keer.
Bangkok Bank in Central World, ja ken ik ook, op 5 meter van een wisselkantoor van Superrich waar je aanmerkelijk meer baht voor je Euro krijgt. Ik denk dat dit hetgeen is waardoor men je scheef aankeek want een ieder gaat naar het loket tegenover de bank, er zal daardoor wel gedacht zijn dat er iets was met je Euro-biljetten want waarom minder geld willen ontvangen door een paar meter verderop te wisselen.
Nou Simon,
TIT, komt er een Farang, jaja, met een onbekende munt soort om te wisselen.
Oppassen!!
Wij hebben tijdens ons laatste bezoek aan Thailand, een dergelijk geval meegemaakt.
We wilden voor €1000,- wisselen.
ALLE briefjes werden uitgebreid geïnspecteerd, en kwam tenslotte ter conclusie, dat een briefje van €50,- een ezelsoor (een vouw in een van de hoeken) had.
En die kregen we terug!
Verbaasd keken we elkaar aan, en zei: “niet goed” Nee, was het antwoord, zat een vouwtje in.
Ik keek ze aan, en zei: “Dat meen je niet” het was het woord vouwtje nog niet waard.
Zo minuscuul was dat vouwtje.
“Dan alles terug” It’s the same, but different” was mijn antwoord.
Ze pakte alle briefjes bij elkaar en wilde het terug schuiven, tot ze in inkeer kwam, en zei:
“Oke, oke, 1000 euro, but not good, not good”
En zo kan het ook werken.
Precies zoals al gezegd wordt als het personeel een fout maakt moeten ze er zelf voor opdraaien. Ze willen gewoon geen fouten maken, je kunt het op jezelf betrekken maar dat heeft er niks mee te maken.
Je bent Nederland gewend personeel kan fout op fout maken, de werkgever betaald en als je het als werkgever beu bent mag je ook nog een ontslag vergoeding betalen. Dan liever Thailand, waar het personeel zijn verantwoordelijkheid neemt ook al komt dat soms wat vreemd over.
Als je bekijkt hoe er met de Thaise bankbiljetten wordt omgegaan vind ik het niet begrijpelijk dat er zo naar buitenlands geld wordt gekeken. Waarom dit onderscheid. Het personeel voor deze onzin laten opdraaien is derhalve in mijn optiek afkeurenswaardig. Zo’n opdracht zou nooit gegeven moeten worden. Maar goed dat er nog geen scan apparaten bij de bank staan die de biljetten op covid-19 besmettingen kunnen testen. Dan wordt er nog meer afgekeurd. Maar misschien komt dit nog, het is en blijft Thailand.
Uit ervaring (collega’s van mij) weet ik dat in Nederland diverse werkgevers hun personeel ook financieel op laten draaien voor fouten van de werknemer. De kas moet kloppen op het eind van de dag en te weinig geld mag je als werknemer bijleggen…
Het meermaals en extreem controleren van biljetten inclusief het kleinste kreukeltje zal dus weinig te maken hebben met “verantwoordelijkheid nemen”, maar meer instructies van boven dat de biljetten om welke reden aan ook in praktische 100% perfecte staat dienen te zijn. Het waarom ontgaat mij nog steeds, als ik mag gissen: de werkgever is als de dood dat een “beschadigd” biljet afgewezen wordt en dan is gaat dat ten kosten van de marge. Dan maar liever alleen perfecte biljetten om op veilig te spelen. Had het alleen om beveiliging gegaan dan had een normale check op echtheid volstaan, waarbij die controle niet lang hoeft te duren als medewerkers dat type biljet met grote regelmaat tegenkomen en dus vertrouwd zouden moeten zijn met de kenmerken van die coupures.
Raar verhaal Rob.
Je weet toch dat de werknemer in NL het bijzondere recht heeft om alles te verklooien als het maar niet verwijtbaar is?
In Thailand speelt dat bedrijfsrisico ook en de details kan je op het internet zoeken maar daar is de werkgever bij normale foutjes degene die het risico op zich moet nemen.
https://www.fnvrecreatie.nl/actueel/blog/1437/mag-je-werkgever-kastekort-verhalen-op-jouw-loon-of-fooi
Raar maar waar, dat komt door het zetten van druk en aanpraten of beroep doen op het schuld gevoel van de werknemer. In de paar praktijk gevallen die ik ken komt dat kort weg op het volgende neer: de werkdag zit er op, de dagteller vindt plaats, en men constateert een kasverschil. Dan zegt de chef: “Sjaak, er zou duizend euro in kas moeten zijn maar er zit maar 950 euro in…” . Sjaak: “Wat, oei! Werkelijk? Ja, ik zie het, dan heb ik misschien een fout gemaakt?” Manager: “Waar de fout ook zit, er is een tekort, hoe lossen we dat op?? Je weet toch dat je altidj het geld na .oet tellen bij betalingen?? Hoe kan dit?? We zitten met re weinig geld!” Sjaak voelt zich schuldig en stelt zelf voor om het dan maar van zijn fooien af te halen…
Dat je wettelijk gezien op je strepen kan gaan staan, dat het geen opzet was en algemeen bedrijfsrisico… daar kwam het in deze gevallen niet van terecht door de zaak zeer persoonlijk te spelen. Bij een van mijn werkgevers (een restaurant) leegde de werknemer zijn zakken en vetrok daarna per direct, bij de andere was het verschil ongeveer een week aan fooien uit de pot en werdt het zo opgelost zodat de werknemer zelf niet direct pijn ervaarde en het gevoel had zijn fout zo weer goed gemaakt te hebben…
Als het personeel geen fouten mag maken, moeten ze natuurlijk wel opgeleid worden om IEDERE fout die ze zouden kunnen maken niet te maken.
Gelooft u dat dat gebeurt?
Waarschijnlijk staat er op een briefje dat ze geen beschadigde, of gekreukelde biljetten mogen aannemen en als de leidinggever, die waarschijnlijk net zo slecht is opgeleid en ook geen fouten durft te maken maar streng genoeg is, zal een omgevouwen hoekje al snel “gekreukeld” betekenen.
Datzelfde hebben mijn vrouw en ik ook meegemaakt , waarschijnlijk bij dezelfde bank,.
Later zijn we naar een geldwisselkantoor gegaan waar de koers ook nog gunstiger was, sneller gewerkt werd en geen gezever over een klein scheurtje of wat dan ook.
Ik heb het ook al meegemaakt dat een EURO bankbriefje werd geweigerd wegens kleine schade. Ook een bankbriefje waar iets stond op geschreven wilden ze niet aanvaarden.
Nu let ik steeds goed op wanneer ik EURO biljetten meeneem want ik weet uit ervaring hoe moeilijk men doet als ze niet intact zijn.
Maar ook met een Baht biljet moet je opletten want ook daar kreeg ik er al eentje van retour wegens gescheurd
Dat Baht biljet is vreemd, want als ik mij niet vergis, zijn banken verplicht die beschadigde biljetten uit omloop te halen.
Wie zou dat anders moeten doen?
Als ik contant geld opneem bij de balie. worden slechte biljetten trouwens ook uitgesorteerd.
is enkel te wijten aan de bediende zelf.Had hetzelfde voor in Korat bij de Kasi bank de vrouw bekeek de biljetten alsof haar leven ervan afhing.Werkte zodanig op mijn zenuwen dat ik alles uit haar handen trok en naar de bangkokbank ging.Daar was alles geregeld zonder probleem.Dus niet de bank maar de bediende is aan de basis van het geleuter.Tussen haakjes hun thaibiljetten zitten vol gekrabbel.
Een bekend ritueel inderdaad. Toen ik nog euro- en dollarbiljetten wisselde voor baht, zorgde ik vanwege deze “dans bij de bank” vooraf altijd voor onberispelijke biljetten. Je leert snel van je Thaise ervaringen, en meegaan in plaats van er tegenin gaan is de enige oplossing….
Als de dame van de keuringsdienst van waarde (letterlijk, in dit geval) haar goedkeuring had gegeven, moest ik dan altijd wat glimlachen over de kwaliteit van de bahtbiljetten: grofweg de helft van de briefjes heeft aantekeningen en scheurtjes die op euro- en dollarpapier een resolute wisselweigering opgeleverd zouden hebben….
Maar buiten de bank, in winkels, op de markt en op straat, kan je overal gewoon met elk biljet betalen.
Want daar is geld gewoon geld!
Koekje van eigen deeg?
Ieder biljet uiterst nauwkeurig bekijken, liefst foto met de smartphone maken en dan maximaal uitvergroten, en ook werkelijk over IEDERE vliegenkeutel vallen en teruggeven.. Kijken, hoe snel ze fatsoen leren.
Overigens: daarom pin ik daar ook altijd.
Mijn vrouw strijkt het geld voor dat we naar de bank gaan,nooit problemen gehad
Beste schrijvers,
ik kan u uit ervaring melden dat er flink wat valse 50 Euro biljetten in omloop zijn en dat het Thaise personeel van de banken geen zin heeft hiervoor te moeten opdraaien.
Gr.,
Theo
Daarom is het ook niet leuk dat de banken in NL hebben besloten om geen contant geld
meer te verstrekken.
Voorheen kon je contant geld bestellen en aangeven wat je wilde en zodoende ook biljetten
van 500 euro kon bestellen.
Nu ben je aangewezen op een pinautomaat waar het hoogst mogelijk biljet
er eentje van 50 euro is.
Men wil steeds meer het contant geld uitbannen zodat alle transacties zichtbaar zijn.
Dit alles onder het motto om het criminelen moeilijker te maken
Ik zou de Thaise bankbiljetten ook stuk voor stuk controleren en diegene die een scheur, ezelsoor of beschreven zijn teruggeven! En dan zeggen NO GOOD………….
Koekje van eigen deeg………
En nog een fijne dag iedereen.
Heb ik al meer dan 1 keer gedaan. Wanneer het briefje is geplakt neem ik het niet meer aan. Zeker niet als het er eentje is van meer dan 20 Baht.
Ik zou zeggen kijk eerst eens na wat voor biljetten je krijgt, en alles wat beschadigd, of beschreven is, niet accepteren en een goed exemplaar voor verlangen. niet dat het veel helpt maar dan krijgen ze hun eigen gedrag terug.
Yup, als je komt wisselen, dan gaat dat zo.
Maak er geen punt van en laat het maar begaan.
Wordt ook nog eens lastiger voor ze, als je nieuwe en oude versie biljetten mee neemt, dan wordt eerst alles gescheiden daarop en dan maar kijken en voelen en checken.
Heb ik ook meegemaakt die comedie.
Hun maar controleren zoeken controleren.
Ik maar wachten wachten wachten.
Toen ik mijn Thaise biljetten kreeg ging ik hetzelfde toneelstuk spelen.
Ik die biljetten inspecteren en onderzoeken. Ik bleef gewoon op de stoel zitten voor die balie.
Dat bankpersoneel, die gezichten. Onbetaalbaar.
Het was best druk in het filliaal.
Ik heb nog nooit problemen gehad bij het geld wisselen, maar dat is wel zo’n 15 jaar geleden. Biljetten werden toen nagekeken op echtheid, niet op kwaliteit. Het waren biljetten van 50, niet mooi nieuw maar gewoon gebruikt.
Afgelopen 15 jaar alleen nog maar geld uit de automaten daar gepind. Dat “enorme” koersverschil waar iedereen het altijd over heeft in vergelijking met contant wisselen valt reuze mee.
Hier zal ik wel zo commentaar op krijgen… 😉
Wij nemen al 10 jaar contant geld mee naar Thailand, inderdaad worden de biljetten heel grondig nagekeken en zelfs gefotografeerd, sinds 1919 kun je ze niet meer aanbieden bij je eigenaccount dat we hebben bij de Kasikornbank . Sinds die tijd gaan we naar een wisselkantoortje, niet prettig om steeds met een boel geld over straat te lopen.