Trouwen in Thailand, welke stappen zijn er nodig?
Om in 2024 te trouwen in Thailand had ik deze documenten nodig:
1) internationaal uittreksel van de gemeente in NL. Dit kan je online aanvragen. Vervolgens deze gelegaliseerd bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag en daarna gelegaliseerd door de Thaise ambassade.
2) op de NL-ambassade in Bangkok – document 1 inleveren en 2 formulieren invullen m.b.t. intentie om te trouwen en lijst van Nederland getuigen met inkomenverklaring.
Na afloop krijg je een verklaring van ongehuwdstatus en een gelegaliseerde kopie van je paspoortfoto.
Let op: bij de meeste Thaise gemeenten is dit document slechts 1 maand geldig.
3) de documenten van de ambassade laten vertalen in het Thais door een beedigd vertaler.
Vervolgens de vertaling alsmede de originele documenten laten legaliseren door het Thaise ministerie van Buitenlandse zaken.
4) Tenslotte in het gemeentehuis waar je wilt gaan trouwen, documenten uit stap 3 inleveren, samen met je paspoort en Thaise ID van je partner. Vervolgens mag je in de rij aansluiten om te gaan trouwen.
In totaal heeft het mij 105 euro gekost voor het legaliseren in NL en door de NL-ambassade en 3.700 baht voor het laten vertalen en laten legaliseren in Bangkok, zonder het loopwerk te doen in Bangkok.
In een vervolgbijdrage zal ik de stappen uiteenzetten om een Thaise huwelijksakte te laten registreren in NL en vervolgens je Thaise partner, die niet in NL verblijft, inschrijven voor partnerpensioen bij je pensioenfonds.
Ingezonden door Eddy
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending17 december 2024Te koop van een lezer: twee unieke percelen bouwgrond (Don Sae-Phimai-)
- Golf17 december 2024Golfclub fitting (lezersinzending)
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 225/24: TM86 formulier bij omzetten van Tourist naar Non-immigrant O
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 224/24: Kan ik meerdere malen per jaar naar Thailand op Visa exemption?
Eddy,
Bedankt voor de heldere uiteenzetting!
Hallo Eddy,
ben erg blij met jouw bijdrage, er zijn dit jaar andere stappen/documenten vereist dan vorig jaar.
Graag wil ik jou nog, na mijn ervaringen met kontakt met de Thaise ambassade in Den Haag, enkele vragen stellen, is dat mogelijk?
De redactie heeft mijn mailadres, en bij deze geef ik de redactie toestemming mijn mailadres aan jou bekend te maken. Maar misschien heb je er geen bezwaar tegen jouw mailadres op Thailandblog te plaatsen.
Bij voorbaat dank.
M/vr.gr.
Evert
Hallo Eddy,
Wat is de geldigheidsduur van document 1 als je deze gelegaliseerd bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag en daarna gelegaliseerd door de Thaise ambassade?
Met vriendelijke groet
Jeroen
Ter aanvulling:
Het komt weleens voor dat de Thaise partner een naam heeft veranderd. In dat geval klopt dat niet meer met de geboortenaam en moet dat bij huwelijk in Thailand ook een bewijs van deze verandering bij het gemeentehuis gevraagd worden. Mogelijk kan dit momenteel inmiddels op ieder gemeentehuis.
In het geval de partner ooit getrouwd was moet deze een verklaring van ongehuwd overleggen. Dit bewijs kan verkregen worden op ieder gemeentehuis en twee getuigen moeten na een gesprek met een ambtenaar dit bevestigen.
Normaliter zijn er ook 2 getuigen bij het huwelijk nodig maar dat kan in principe iedereen zijn dus ook elke voorbijganger aan de balie tijdens het opmaken van de huwelijksdocumenten.