This is Thailand (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
5 augustus 2023

TiT’s, dingen die een Nederlander vanzelfsprekend aanneemt, niet voorziet of gewoonweg niet kan geloven, maar in Thailand aan de orde van de dag zijn. De kleine ’s aan het einde is, omdat het nooit ophoudt en telkens blijft gebeuren. 🙂

Iedereen kent wel een aantal verhalen als hieronder. Sommige zul je om moeten grinniken, maar wellicht ook een paar brengen je (opnieuw) aan het huilen.

Air-conditioning
De AC was stuk, ingebouwd in het plafond bij het bouwen van het huis maar ’the engineer’ had de verhuurder wijsgemaakt dat het hele plafond eruit moest en ze beter aan een externe AC konden beginnen. De huurder was er net op tijd bij om te voorkomen dat ze op zijn terrasje 15 cm boven de grond de unit wilde bevestigen en een paar enorm flinke gaten te boren in waar aan de binnenkant zijn eettafel stond. Warmte stijgt op zei de verhuurder nog, maar ’the engineer’ keek hem onbegrepen aan.

Internet aansluiting
Ten eerste stonden ze er weliswaar de volgende dag, maar de boormachine had men al in de hand om door het kozijn te boren voordat de huurder er wat van kon zeggen. Resultaat, een onbeschermde kabel van niet dikker dan wat er in 1980 van je stereo naar de speaker liep over een afstand van 30 meter en gaten dwars door het kozijn op een plek die tijdens de monsoon echt wel water zou doorlaten en verlies van signaal vanwege de lengte en dikte. Tweede gevolg; een half jaar later problemen met vocht waar zijn PC stond.

Banken: Automatische bankafschrijvingen
Banken moet je kunnen vertrouwen toch? Vergeet het maar, alles met de hand en alles dubbel checken. Bijna elke update van de bankapp, die trouwens echt bagger is, ongeacht welke bank je hebt, zijn je reserveringen weg.

Banken: Pinnen
Pin niet bij een vreemde automaat van een andere bank of op een rare plek. Het is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend dat de automaat geld uitspuugt of het juiste bedrag. Vervolgens moet je bellen eerst naar de andere bank, dan je eigen bank en superbehulpzaam krijg je binnen een week je geld. Of… het geld komt er een kwartier later alsnog uit, dus blijf in de buurt tijdens het hele bellen ook al sta je vol in de zon.

90 day report
Oh au denken een hoop mensen nu. Een aantal mensen vindt het prima een halve dag hieraan kwijt te zijn, maar velen zouden het fijner vinden als men dit gewoon elke maand online kan doen. Het kan ook online, maar regelmatig vinden er wijzigingen plaats, veranderen de regels (soms zelfs lokaal) of is er een ambtenaar die tijd heeft en je toch oproept, omdat ze graag contact met mensen willen hebben.

Post
Ja, je krijgt hier nog echte post. Het adres is vaak een ramp, maar de kwaliteit van de post of bijvoorbeeld een controle van de zeg maar wat, kamer van koophandel of sociale dienst, komt op een velletje papier wat door bezuinigingen niet meer is dan inkt op een half doorschijnend papier. Vroeger gebruikte men dat dunne spul nog weleens als goedkoop faxpapier. De inkt verbleekt snel in de zon, en tijdens monsoon verzuipt je je postbus. Dit weerhoudt de overheid er niet van je op het matje te roepen wegens verzuim en je een boete geven.

Logica in Thailand
De logica is vaak ver te zoeken, echter wat je voor ogen moet proberen te houden is dat er is weliswaar 6G (en volgend jaar zelfs 7G) in Thailand, maar dat het is verzonnen door die paar slimme mensen en de betrokken partijen alleen maar money money money zien. De rest die het moet onderhouden komt met 5 man (1 Toyota pickup + 1 brommer) naar je huis voor een klusje waar in Nederland 1 monteur voor langskomt en die persoon noemt zichzelf niet ’the engineer’.

De achtergrond is grotendeels gelegen in opleiding en cultuur, probeer het daarom niet te snappen, probeer wel te anticiperen. Je bent te gast in een land wat echt anders is. 😉

Bovenstaande heb ik of zelf of van dichtbij meegemaakt. Belangrijkste les die ik snel moest leren was; zorg dat je mensen om je heen hebt die de taal spreken, de cultuur beter kunnen inschatten en bij voorkeur langer of hier geboren zijn. Maak vrienden, sluit jezelf niet op, stel je open want het zal je helpen te acclimatiseren aan niet alleen het klimaat, maar ook de cultuur.

Vooruitkijken, langer dan je neus is, dat bestaat hier niet. Stel je er zelf op in.

Lees graag meer verhalen, maar verzoek ook om ideeën hoe je met sommige van die zaken het beste kunt omgaan, of nog beter, kunt voorkomen.

Nederlandse humor is een lach en een traan… wat dat betreft, zit men goed in Thailand. 🙂

Ingezonden door Frans

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

18 reacties op “This is Thailand (lezersinzending)”

  1. Sjaak S zegt op

    Misschien trek je dat zelf aan. Ik heb niets, maar dan ook niets meegemaakt van dit alles. Onze airconditioning is prima ingebouwd, bij internet kwam een paar jaar geleden TOT naar ons huis om van draadloos internet (16 mpbs) naar glasvezelinternet over te schakelen (900 Mbps) voor een lagere prijs. Werkt prima, werd vakkundig aangelegd.

    Mijn app van de Bangkok Bank werkt prima, ik heb weliswaar geen automatische afschrijvingen, maar ik kan absoluut niet klagen. Integendeel, hij is over de jaren alleen maar beter geworden.

    90 dagen report? In Hua Hin ben je vaak binnen tien minuten geholpen. Het “kost” ons een ritje naar de stad, waar we in Blúport, de shoppingmall waar de immigratiedienst is gelegen ook nog een hapje kunnen eten.
    Pinnen? Ik heb al op zoveel plaatsen gepind, nog nooit een probleem gehad dat niet aan mijzelf lag (een keer te vaak de verkeerde pincode ingegeven, een keer vergeten het bankpasje uit de automaat te halen…

    En heb je het over 6G en 7G, merk ik al dat je helemaal niet op de hoogte bent over wat dat is. Inderdaad zijn er slechts enkele telefoons die 7G kunnen, maar dat betreft alleen wifi en geen draadloos netwerk. Ook 6G is voornamelijk een standaard in huis. Je hebt een router die 6G kan en je laptop of telefoon kan dat ook ontvangen. Maar het telefoonnetwerk is inderdaad niet zo snel. Waarvoor ook?
    7G is nog in ontwikkeling en de routers die je er nu voor kunt kopen (Tp-link) kosten nog over de 1000 Euro. Wil je beter en sneller internet dan nu is de volgende stap 6e. Dit alles voor je eigen huis en niet voor onderweg.

    Ik zeg niet dat er geen dingen zijn die slechter zijn dan in Nederland als je al wilt vergelijken…

    Hier zijn de mijne: bouwmarkten zoals een Homepro, Global House of Thai Watsadu zijn vaak gigantisch groot, maar het aanbod aan materiaal laat vaak te wensen over. Ga je naar een Gamma of Praxis in Nederland heb je veel meer keuze en kwalitatief beter materiaal (tenzij het in de laatste tien jaar veranderd is).

    Wat je wel hebt: ga je naar de lokale bouwmarkt en je bestelt wat voor je verbouwing, krijg je het in de meeste gevallen binnen een paar uur of zelfs binnen het uur thuis geleverd. Ik kan me van Nederland herinneren dat je je spullen een week van te voren moest regelen, omdat dan toevallig de leverwagen in je buurt gepland was.
    Laten we het nog niet hebben over de prijs van het leverancieren. Dat kost hier zo goed als niets en in Nederland was dat nog eens een flinke bats geld.

    En cultuurverschil nummer één is het verkeer in Thailand. Daarover is al duizenden keren geschreven en iedere dag sta ik versteld van de manier waarop hier gereden wordt. Super langzaam optrekken bij een kruising om vervolgens langzaam maar zeker 130 km/h te rijden op een weg waar slechts 90 km/h gereden mag worden. Rij je met 90 aan de rechterhelft van de weg, en links is vrij, zijn er veel Thais die achter je blijven rijden en willen dat je naar links gaat, maar zelf te lui zijn om even links in te halen. Is misschien verboden, maar harder dan 90 is dat ook)
    U-turns: ik sta er telkens weer met verbazing naar te kijken hoe slecht 95% van de bestuurders het niet halen om een korte bocht te maken. In plaats van een stukje verder te rijden, beginnen ze te draaien, waardoor ze geen fatsoenlijke bocht kunnen maken en moeten wachten totdat er op de middenstrook niemand aan komt gereden en iedereen moet wachten die ook een U-turn wil maken (maar die vervolgens ook zo slecht draaien). Maar….. ze kunnen in de parkeergarages als geen ander hun auto achterwaarts inparkeren!

    De adressering van je bestellingen bij Shopee of Lazada wordt telkens verkeer geïnterpreteerd. Ik weet niet meer hoe preciezer ik ons adres moet opschrijven. Om de haverklap komt een nieuwe bezorger die weer de uitleg van mijn vrouw nodig heeft om ons huis te vinden. Ik moet zeggen dat dit bij de post nog niet een probleem is geweest.

    Maar ondanks die negatieve dingen, vind ik het het menselijke aspect het belangrijkst. Dat mag je niet verwaarlozen. In de meeste gevallen word vriendelijk bejegend. In Nederland krijg je vaak het gevoel dat jij als klant dankbaar moet zijn om iets in een winkel te “mogen” kopen.

    Al met al denk ik dat de negatieve dingen in Thailand niet opwegen tegen de positieve. Ga eens in Nederland een hotel boeken. Voor de prijs van één nacht kun je in een soortgelijk hotel in Thailand een paar dagen met je hele gezin verblijven. Prijzen in Europa zijn vaak per nacht – per persoon. Hier in Thailand per nacht, ongeacht het aantal personen, vaak met ontbijt inbegrepen.

    Ik zie het leven hier echt niet door een roze bril en erger me zelfs soms aan zaken, maar over het algemeen heb ik een heel andere ervaring dan jij beschreef.

    • Rebel4Ever zegt op

      Betreffende de slecht gesorteerde bouwmarkten helemaal met je eens. Opvallend is dat daar vaak meer werknemers rondlopen dan klanten en tevens meer interesse hebben in hun mobiel dan voor jouw wensen.

      Maar…oneens betreffende 90 dagen reporting. Het lukt mij niet in Hua Hin Bluport en ook niet bij het nieuwe hoofdkantoor in Hua Hin. Ik wordt geweigerd omdat ik niet in HH ben ingeschreven, maar in Bangkok. Klopt, maar ik woon elke maand op verschillende woon adressen en moet nauwkeurig plannen om nutteloze ritten voor het halen van een stempeltje te vermijden. Alle gegevens staan in 1 nationale databank. Je zou toch verwachten dat het overal in het land moet kunnen. Maar…eerlijk is eerlijk, er is nu de online melding en werkt bij mij uitstekend. Bedankt Immigration.

      • Wim zegt op

        De online-90dagen-melding werkt al veel langer. Ik krijg 14 dagen van tevoren van Immigration een mail ter herinnering. Afgelopen weekend nog. De ‘ 90 dagen’ stoppen op 20 augs as, vrijdag 4 augs jl een mail. 16 dagen van te voren, zal wel zijn vanwege de zater- en zondag. Vreemd dat je terwijl je van deze mogelijkheid gebruik maakt toch nog eerst een negatieve review weggeeft.

        • VMKW zegt op

          Volledig mee eens. En bovendien: Waarom zou men een 90 dagen melding maandelijks willen doen? :p

          • Rebel4Ever zegt op

            Lezen is een kunst. Er staat niet dat ik elke maand een stempel haal, maar dat ik elke maand -meerdere keren – verhuis. Voorheen moest ik daar qua bestemming rekening mee houden omdat ik per kwartaal een stempel halen uitsluitend in Bangkok kon doen en niet waar ik mij op dat moment bevond. En soms kwam dat erg ongelegen.

            Negatieve review? Ik feliciteer juist immigration met de on-line methode. Hoewel er nog wel hiaten zijn. Voorbeeld: laatste kwartaal 2022 naar Europa. Natuurlijk de 90 dagen niet kunnen doen. Dat weet immigration door de re-entry permit – zelfde centrale databank. Bij terugkomst in Thailand na 90 dagen eerst weer persoonlijk in Bangkok melden. Het ‘oude’ online password werkt dan niet meer. Eerst bij immigration melden en dan voor de volgende keer een nieuw on-line password aanvragen.

            • VMKW zegt op

              Lezen is inderdaad een kunst 🙂 En weten wanneer je aangesproken wordt misschien nog wel een grotere :p

              QUOTE van de POSTER Frans

              90 day report
              Oh au denken een hoop mensen nu. Een aantal mensen vindt het prima een halve dag hieraan kwijt te zijn, maar velen zouden het fijner vinden als men dit gewoon elke maand online kan doen.

    • Dirk zegt op

      Leuk stukje en grotendeels eens. Maar wb mobiele netwerken en wifi standaarden haal je zelf het één en ander door elkaar . De G standaard is voor mobiel verkeer. 6G en 7G zit er aan te komen en thailand is vaak snel met dit soort toepassingen. De wifi standaard is nu bij 7 zoals je inderdaad denk ik aangeeft.

      En rechts blijven plakken is gewoon onnodig, ook al rij je de max snelheid. Gewoon netjes terug naar links als dat vrij is. Je draait deze wel om hoor!

      • Sjaak S zegt op

        Bedankt voor de correcties wat betreft de netwerken. Wat het mobiele betreft zit ik waarschijnlijk nog op 4 of 5. Ik ken me meer uit met thuisnetwerk en daar is wifi7 net aan het opkomen, maar nog lang geen standaard.
        Wat betreft het rijden..natuurlijk heb je gelijk. Ik ben ook geen rechts plakker, maar ga ook vaak genoeg links rijden. Alleen denk ik dat iemand die perse 150 wil rijden, dat voor mijn part kan doen. Maar zijn grote pick-up maakt niet zo’n indruk op mij (wij hebben een bescheiden “normale” auto). Die willen hier vaak “king of the road” zijn en iedereen moet aan de kant voor hun.

  2. GeertP zegt op

    Ja Frans goede vaklieden vinden hier is een ramp, degene die wat kunnen gaan naar het buitenland of zitten in de regio Bangkok en Chonburi,maar is het in Nederland niet zolang geleden niet hetzelfde geweest?
    De vroegere LTS werd vervangen door een creatief met kurk opleiding want werken met je handen was vies,vergader tijger moest je worden of tenminste manager.
    Ik had een technische functie bij de NS en weet nog dat het aantrekken van technisch personeel zo’n probleem werd dat we toen maar een eigen opleidingsinstituut zijn begonnen.
    Er zijn hier inmiddels wel steeds betere opleidingen,een jongen uit het dorp heeft een 4 jarige elektro opleiding gedaan en daarna 1 jaar stage gelopen in Bangkok, ik heb zijn werk gezien en ik kan niet anders zeggen dan dat het er goed uitziet, nu maar hopen dat hij hier in de regio blijft werken.
    Nog even een voorbeeld van hoe het was,zo’n 35 jaar geleden was ik op vakantie in Koh Samui toen ik vreselijke kiespijn kreeg, geïnformeerd bij een Duitser die daar een restaurant had ,ik moest naar Nathon daar zat een tandarts genaamd dokter Charlie.
    Een bijna complete wand met diploma’s van de meest gerespecteerde universiteiten stelde mij gerust en ik ging dan ook vol vertrouwen in de stoel liggen.
    S’avonds kreeg ik een wang die eens zo dik was als de andere kant en groen en paars van kleur was,met spoed weer terug naar dokter Charlie, toen hij mij zag zag ik de paniek in zijn ogen, hij wist het niet meer en adviseerde om naar het ziekenhuis in Surathani te gaan.
    Onder de pijnstillers kwam ik daar de volgende aan ,een kaakontsteking met een bloedvergiftiging door het gerommel van dokter Charlie die volgens de arts in het ziekenhuis helemaal geen dokter of tandarts was maar na 1 jaar meegekeken te hebben bij een andere tandarts gewoon zijn eigen praktijk had geopend met fake diploma’s.
    Ik mag hopen dat zoiets vandaag de dag niet meer kan,hoewel je hier van de een op de andere dag zomaar een bedrijf kan starten.

  3. Adri zegt op

    Ook een goed voorbeeld als je de auto naar de MG garage breng voor een onderhoud beurt.
    Er was een geel lampje gaan branden net er voor dat ik mijn wagen weg had gebracht voor die beurt.
    Mijn vrouw heeft het door gegeven bij de receptie en ons werd mede gedeeld dat gaat een hele dag duren maar ze wisten gelijk al wat het allemaal al ging kosten.
    Wij zijn naar huis gegaan en zowat tegen sluiting tijd gaan we onze auto ophalen hij zou klaar zijn.
    Ik stap in de auto en controleer of het gele lampje uit zou zijn maar dat was niet het geval het brand nog en heb de monteur er bij gehaald.
    Hij zij, wij kunnen het niet vinden wat het probleem is maar je kan er gewoon mee gaan rijden.
    Maar dat hebben we niet gedaan en ik heb gezegd dat eerst het probleem van het brandend lampje maar eerst opgelost moet zijn voordat ik er mee gaat rijden.
    Het moraal van dit verhaal is als je het probleem niet kan vinden word het niet gemaakt.
    Omdat vorige week 5 feestdagen waren hier in Thailand heeft mijn wagen daar een week in de garage gestaan, vervolgens een echte monteur uit Bangkok laten komen om die storing op telossen.
    Nu is het ok, de reparatie is geheel gratis uitgevoerd we hoefde niks te betalen.

    .

    • Peter zegt op

      Mooi toch Adri, je wagen heeft uiteraard een aantal dagen in de garage gestaan omdat er door het lange weekend NIET gewerkt werd.

      Bepaalde specifieke problemen kunnen inderdaad niet door iedereen opgelost worden. Wees blij dat dit zo snel werd aangepakt. De specialist is dus heel snel vanuit Bangkok over gekomen. Ik noem dit een super service! En geheel gratis, wat wil je nog meer? Ook dit is Thailand, maar dan de positieve kant …

    • Raymond zegt op

      U weet hopelijk wel nu wat voor een storing het lampje aangaf, anders is het maar te hopen dat ze het gele lampje niet onklaar hebben gemaakt, toch? Dan lijkt het ook dat de storing verholpen is. 555.

  4. Rebel4Ever zegt op

    Nu we toch mogen klagen… Ik vind het frustrerend, dat alle winkeliers voor goederen dezelfde prijs moeten hanteren. Denk aan witgoed, electronica, mobiels, pc’s, etc. Gedwongen prijzen opgelegd door de fabrikant, importeur, tussenhandel. Prijsconcurrentie bestaat hier niet, (extra) korting mag niet. Het heeft geen zin voor een product een lagere prijs te zoeken.

    Anderzijds hebben dienst-leveranciers nooit van inflatie gehoord. Ruim 10 jaar dezelfde prijs voor de tuinman, de pool boy, bewaking, etc.

    • Kris zegt op

      Al 10 jaar dezelfde prijs voor diensten? Wat een onzin.

      Er werd hier al steen en been geklaagd dat een werkman een pak meer kost dan enkele jaren geleden en dat kan ik bijtreden. De prijzen zijn zowat verdubbeld.

    • Sjaak S zegt op

      Is het echt zo dat er geen prijsverschillen bestaan? Ik meen dat ik dat verschil wel degelijk meemaak. Kijk maar eens op Lazada of Shopee en dan in de winkels. Soms zijn de verschillen enorm, en niet altijd in het voordeel van de online winkels.
      Ook bij een Homepro en Global House zijn er prijsverschillen.

      • Jan zegt op

        Och ja Sjaak, een mens moet toch over iets gefrustreerd zijn 😉 Wat zou je hier anders elke dag moeten doen?

        Vooraleer ik iets aankoop vergelijk ik altijd de prijs en zoals je zegt zijn er wel degelijk grote verschillen. Ik weet dus niet waar onze Rebel zijn informatie vandaan haalt.

  5. Raymond zegt op

    Mijn ervaringen betreft prijsverschillen en kortingen zijn totaal anders dan U beschrijft. In zowat iedere winkel, klein of groot (Home Pro, Global H), weet mijn vrouw korting te bedingen. Wasmachine, koel/vriescombi, airco, tv, computer, telefoon, enz. Beetje rondshoppen loont echt de moeite. Ook voor nieuwe auto heeft mijn vrouw rondgebeld en onderhandeld met verschillende toyota-dealers, met als resultaat dat we in een andere provincie een hoge korting plus extra’s kregen op aanschaf nieuwe auto. En dan heb ik het niet over ’n paar duizend TB.

  6. VMKW zegt op

    Quote: “90 day report
    Oh au denken een hoop mensen nu. Een aantal mensen vindt het prima een halve dag hieraan kwijt te zijn, maar velen zouden het fijner vinden als men dit gewoon elke maand online kan doen”,

    Waarom zou iemand een 90 dagen report MAANDELIJKS willen doen?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website