In de discussies op Thailandblog rondom de vele verkeersongevallen en de mogelijke oplossingen om daar verbetering in te brengen werd/wordt nogal eens gepleit voor veel strengere regels met daarbij ook strengere straffen. In een reactie daarop schreef ik o.a. dat strenge(re) wetgeving een oplossing lijkt maar dat de overheid eerst maar eens moet overgaan tot het handhaven/afdwingen van de naleving van de huidige wetgeving. Dáár ligt namelijk het probleem, naar mijn mening.
Bij het openslaan van de Bangkok Post vanmorgen vond ik steun voor die mening in de pakkende kop “Traffic law enforcement simply not tough enough”, boven een artikel geschreven door Taam Yingcharoen. Vrij vertaald: de verkeerswetgeving wordt onvoldoende streng afgedwongen.
Ik zal niet de hele inhoud van het artikel weergeven, maar er een paar zaken uitvissen die me opvielen. Zo wordt o.a. Nikorn Chamnong, ‘Member of the Leadership Council of the Global Network for Road Safety Legislators’ en ‘President of the People’s Safety Foundation’ aan het woord gelaten en die stelt dat er op lokaal niveau de gewoonte heerst elkaar met rust te laten wat betreft het overtreden van de verkeersregels. Hij ziet dat als deel van het Thaise DNA…
Vervolgens zegt hij het met premier Prayut eens te zijn dat er een informatiecentrum moet komen dat de ongevallenstroom analyseert om een beeld te krijgen van de werkelijke oorzaken. Tsja, dat lijkt mij nu vrij overbodig als je al hebt vastgesteld dat de regels niet worden nageleefd.
Het artikel gaat verder met vast te stellen dat er al strengere regels zijn ingevoerd, met als voorbeeld de (maximaal) 3 maanden gevangenisstraf die kan worden opgelegd voor het rijden zonder rijbewijs, terwijl dat voorheen één maand was. De schrijver kwalificeert snelheidsoverschrijdingen, het niet dragen van een helm en het door rood licht rijden – de drie overtredingen waaruit de meeste ongevallen zouden voortvloeien – als ‘petty road crimes’, oftewel nogal onbetekenende misdrijven/overtredingen, waarbij het afdwingen van de naleving tekort schiet. Ligt het aan mij dat die kwalificatie mijn gevoel versterkt dat verkeerswetgeving niet serieus wordt genomen?
Volgens het artikel wordt er ook geïnvesteerd in camera’s die snelheidsovertreders en door-rood-licht-rijders moeten vastleggen. Vermeld wordt dat in de provincie Khon Kaen de installatie van dergelijke camera’s heeft geleid tot 10% minder overtredingen. Ik begrijp niet goed hoe men aan die 10% komt, want voorheen werden die overtredingen immers niet vastgelegd/geconstateerd – het zal wel het bekende nattevingerwerk zijn….
Veel opleveren in de zin van het innen van boetes doet het niet: de schrijver stelt dat het aantal overtredingen nog verder omlaag zou gaan als de boetes ook daadwerkelijk betaald zouden worden. Nu wordt slechts 20% van de middels die camera’s opgelegde bekeuringen voor te hoge snelheid daadwerkelijk betaald, en voor het door rood licht of zonder helm rijden ligt dat percentage nog veel lager, namelijk 10%.
Mag ik voorzichtig vaststellen dat er nog héél veel werk aan de winkel is, op dit gebied?
Ingezonden door Cornelis
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Voorlichting op tv over de verkeersregels, en spotjes met hoe het niet moet en hoe het wel moet, zijn volgens mij effectiever, in combinatie met strengere straffen en hogere boetes.
Volgens mij kennen veel mensen de regels niet eens, en weten ze vaak niet dat ze in overtreding zijn.
Iedereen kijkt uren per dag tv hier, dus dat is de informatie bron waarmee je ze kunt bereiken.Hier in Pattaya
neemt de politie je rijbewijs in, en je krijgt het terug als je de boete hebt betaald.Dat is volgens mij een goede methode om het betalings percentage flink omhoog te schroeven.
@,
Rijbewijs vernieuwen, dan moet men ongeveer1.5 uur naar de televisie kijken wat wel moet/mag etc..
Alles ligt gewoon te slapen.
gewoon totaal geen interesse.
Alles afpakken, rijbewijs, brommer of auto.
Een flinke boete en met een ernstig ongeval gewoon de cel in.
LOUISE
zie mijn posting van vorig jaar….
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/14-minder-gevaarlijke-dagen/
Het is helemaal niet zo moeilijk. Als n bepaalde groep haar werk zou doen waarvoor zij betaald worden dan scheelde het al veel. Daarnaast n simpele regel: geen rijbewijs, verzekering, belasting betaald geen helm op, voertuig aan de kant, sleutels inleveren, lekker wandelen en kom maar terug als je de gevraagde bescheiden hebt. Een Thais heeft n hekel aan lopen.
Drugs of alcohol op achter het stuur of op de motorcy, voertuig in beslag nemen en vernietigen. Dader rijbewijs kwijt en voor 3 maanden logeren op staatskosten.
Uiteraard hoort er zorg dragen voor n goede opleiding en een deugdelijk examen ook bij.
Deze straffen zouden moeten gelden voor iedereen.
Dit is een duidelijke farang opmerking zonder benul van cultuur en gebruiken
Wanneer je als agent bij de verkeerde de auto in beslag neemt ben je je leven niet zeker meer alsmede je kinderen en familie
Zodoende uit thais oogpunt beboeten of paar dagen cel.
Je kunt er ook nog Budha bijhalen die bijna alle auto’s inwijdt en zo vrijwaart tege ongelukken. Maar ook het stukje cultuur dat jij aanhaalt zal moetren veranderen. Gebeurd dit niet dan blijven we ieder jaar weer hetzelfde n.
Als ze in Thailand eerst eens beginnen met het geven van verplichte theorieles, met daar aangkoppeld een theorie examen, dan kennen ze de verkeersregels een beetje en daarna wat rijlessen met een rij examen, dat zou al heel veel onnodige ongelukken schelen, want ook in Thailand wordt het verkeer steeds drukker.
Nu hoef je hier nog steeds alleen maar wat ogen- en reactietesten doen, daarna naar een filmpje met veel ongelikken kijken (van bijna een uur), wat de meesten doen met hun ogen gericht op hun smartphone of met hun ogen dicht en daarna kan je je rijbewijs gaan halen.
Sorry, maar onze medewerkster heeft 2 keer rijbewijs gehaald, 1 voor brommer en 1 voor auto.
Zij moest voor de theorie een hele dag in de klas zitten en kreeg serieus examen, waar ze maar 3 fouten voor mocht hebben. Dit was in Chiang mai. En ik heb zelf de vragen gezien
Tegenwoordig moet je overal 8 uur intensief theorieles volgen met de volgende dag een theorieexamen met 70 vragen max 5 fouten.
Een Thai denkt “regels zijn er om overtreden te worden” gelijk copyright staat voor “Right to Copy”.
Thaien zijn hardleers en het aantal dodelijke slachtoffers had veel meer kunnen zijn als je naar het aantal aanhoudingen kijkt voor met teveel alcohol achter het stuur.
Thailand haalt bijna het jaarlijks aantal slachtoffers in Nederland in 1 week!
Mijn inziens is alleen een zero-tolerance beleid de oplossing met een fikse boete en per 0,05 een dag cel.
Zitten de overtreders al snel 2 weken in een cel en bij niet opdagen worden de dagen maanden.
Of het helpt?
Als ik ’s morgens om 7 uur wandel door Pattaya zie ik tientallen jongeren uit de disco komen en riekend naar Thaise whiskey op d’r scooter stappen en wegrijden.
Wellicht worden ze wakker als er een film wordt gemaakt “Killing Roads of Thailand”.
Of “Songkran funerals”.
Je draagt in Thailand ook geen helm voor de veiligheid, maar dat je anders een boete van 400 baht kunt krijgen.
Wij zullen Thaien nooit helemaal begrijpen.
Thai zijn meesters in regeltjes voor nietszeggende dingen maar van verkeersregels hebben ze nog nooit iets gesnapt en zullen dat nooit ofte nimmer gaan doen. Voorbeeld: Op de Beach Road in Jomtien Pattaya staan verkeerslichten, die het nog doen ook. Ik kom er er vele jaren maar niet een automobilistje, motorbikeje stopt daar voor rood. Deze staan daar gewoon voor Jan met die hele korte achternaam.
Het probleem begint volgens mij reeds bij de vaak slechte rijopleiding,en de lokkere manieren hoe iemand een rijbewijs krijgen kan.
Alleen bij ons in de familie zie ik veel jonge mensen,die zelfs na het behalen van hun rijbewijs, nog steeds niet weten hoe de internationale verkeersregels te handhaven zijn.
De meesten zie je nooit een handrem gebruiken,niet omdat ze het niet willen,maar omdat ze het eenvoudig nooit echt geleerd hebben.
Ook bij het gebruik van licht,gaan velen er vanuit zolang ze zelf zien kunnen,dat alles bestens is.
Het niet weten van een Thai wat te doen is, bij het naderen van een zebrapad,is zelfs bij toeristen reeds zo vertrouwd,dat iedereen die Thailand bezoekt hier reeds mee rekent.
Natuurlijk zullen veel Thailandlovers wederom zeggen, dat dit allemaal normaal is voor Thailand,en wij niet diegenen hoeven te zijn,die hier verandering in hoeven te brengen.
Natuurlijk zijn wij niet bevoegd om hier verandering in te brengen,maar mogen wij niet als dit thema ter sprake komt op dit Thailandblog, de kennis en de omgang in het verkeer van vele Thais niet meer dan absurd vinden?
En is het dan zo verwonderlijk dat zelfs een Thai in nuchtere toestand,er met alcohol helemaal een potje van maakt?
Het problem zit op drie plaatsen t.w.:
* Handhavingsniveau door politie (of beter gezegd: het bijna ontbreken daarvan) van verkeersregels
* Adequate maatregelen (lees: veel hogere boetes op voorhand bekend maken; kans op innemen voertuig bij herhaling etc)
* Rijexamens veel strenger maken.
Deze maatregelen (met name boetes en in beslagname voertuigen etc.) herhaaldelijk op TV vertonen. Politie desnoods stimuleren met het uitdelen van een minimum aantal boetes per maand/jaar.
Ik weet van een Thai, die regelmatig te hard rijdt en geflitst wordt. Dit gebeurt gemiddeld elke maand 1 x. En elke keer een boete van TBH 500,-. Als je in Nederland in een bepaald tijdsbestek meerdere keren wordt geflitst voor te hard rijden ben je echt aan de beurt! Hier rustig 6 a 8 x per jaar en elke keer TBH 500,-. Dat is een lachertje.
Wat ik me altijd afvraag hoe het zit met het linksaf slaan bij een stoplicht. Wat ik vrijwel altijd zie (en ik doe het dus ook maar) is gewoon doorrijden als ik linksaf moet, ook al staat het stoplicht (voor rechtdoor) op rood. Is dat eigenlijk wel de juiste manier?
Beste Henk , dat is de juiste manier en mag bij de verkeers regelgeving hier in Thailand .
Ik heb vroeger ook veel in de USA gereden en daar mag het ook .
Uiteraard moet je eerst volledig stoppen totdat er geen verkeer meer nadert van rechts .
Deze regel konden ze ook beter invoeren in Nederland , is beter dan nutteloos wachten tot de lamp op groen springt .
Jan Beute .
Het zit zeker in het DNA van vele Thaise mensen om lak te hebben aan (verkeers)regels. Het toezicht door de politie is ook van een bedenkelijk niveau. Alhoewel in het centrum van Pattaya de buitenlanders toch wel goed gecontroleerd worden. Daar valt geld bij te halen en als men overtredingen begaat, verdient men dit natuurlijk ook wel. Maar ja opvoeding ten opzichte van verkeersgedrag is er toch niet bij velen. Zij laten hun kinderen begaan, met het rijden op de motorbike op zeer jeugdige leeftijd, zonder helm, rijbewijs, verzekering. Wie doet ze wat, the king of the roads. Er zijn mensen die begeleiden in rijlessen. Moet je wel met je eigen auto komen, die dus niet voorzien is van dubbele bediening etc., etc. Dat schiet dus lekker op. Er is ook geen verplichting om rijlessen te volgen. Je leert van jongs af aan door het te doen toch. Scheelt weer geld. Al de Thai die ik op hun gedrag aanspreek die kijken mij verdwaasd aan en denken waar bemoeit hij zich mee dat beslissen we zelf wel. Hardleers en war van regels. Scholen zijn van belang om lessen te geven in veiligheid en verantwoord leven. De jeugd heeft de toekomst, de ouderen zijn al te veel verpest en daar verander je niets meer aan. In Nederland geldt voor politieagenten de discretionaire bevoegdheid, wat zoveel inhoudt dat je ook nog een eigen mening mag hebben in het beslissen of je wel of niet een bekeuring uitdeelt. Wat niet wordt toegepast bij grootscheepse acties waarbij het beleid wordt vastgelegd en waarbij een ieder zich er aan houdt. Hoe dit in Thailand plaatsvindt weet ik niet. Het zou geen kwaad kunnen om deze bevoegdheid hier niet te laten toepassen en altijd verplicht een bekeuring uit te laten schrijven. Dan komen ze waarschijnlijk niet meer thuis, maar wordt men wel consequent voorzien van een bon of meer indien nodig.
Er zijn natuurlijk vele maatgelen te bedenken om het veiliger te krijgen, is niet zo moeilijk, maar er zijn tegenwerkers, zoals de lage salarissen voor politieagenten, het feit dat ze betaalt worden uit een pot die slecht gevuld wordt, want de belastingen daar moet het van komen en die blijven uit vanwege onder andere de armoede in dit land. Ook is de niet bereidheid van vele Thai hier een obstakel in. De armoede. Veel mensen hebben echt geen geld voor bekeuringen, ga maar eens kijken bij zo’n politiebureau, waarbij de bekeuringen geint worden , een drama met regelmatig huilende mensen. Het hele systeem zal drastisch op de schop moeten wil er verandering kunnen intreden. Dat is geen simpele opgave. Dan zijn er ook nog buitenlanders die vinden dat wij geen recht van spreken hebben en ons moeten onthouden van commentaar, want wij zijn hier te gast en de massa maakt het zelf wel uit. Ik ben bang dat het een bende blijft en dat we moeten leren “underacten” een term die door politiepsycholoog Frans Denkers is geuit en waar de beste man gelijk in heeft. Ik ben er in ieder geval niet voor geboren en blijf mijn mening verkondigen. Het horen zien en zwijgen is een slechte raadgever.
Geld is er ook niet beschikbaar voor de politie .
Voorbeeld bij ons in het dorp is een kleine motorbike repair shop .
Waarvan de jonge en handige eigenaar een goede kennis van mij is , kom er vaak om even bij te praten .
Laatst had hij er een Honda 350 CBR politie motor staan in de shop voor meer dan 6 weken .
Wat mankeerde er aan , alleen de accu was defect .
Kosten nieuwe accu 900 bath voor deze bike , moest wachten op geld van hogerhand voor de aanschaf van alleen een nieuwe batterij , en kon toen pas de weg weer op .
Daarom de voorgaande Thaise en huidige Thaise regeringen waaronder ook onder leiding van heden Prayuth, geeft geen enkele financieele prioriteit aan het politie apparaat .
Snelheids controle apparatuur roetmeters ed hebben ze ook niet .
Rijden vaak op politie motoren met zelfs gladde banden slappe kettingen en een tekort aan onderhoud .
Chineze Onderzeeboten zijn namelijk veel belangrijkerder , kunnen ze straks mee op jacht gaan naar de shark in HuaHin .
Jan Beute .
Thais trekken zich weinig aan van verkeersregels of weten niet eens wat iets betekent:
Ik vroeg aan een jongedame (met rijbewijs en auto) wat de betekenis is van een rood-witte trottoirband… ze wist het niet. En veel Thais hebben de houding ‘ma pen rai’, zijn lui, het zal wel loslopen, moet toch kunnen.. enz. Voorbeeld: op een drukke doorgaande 4-baansweg (bijv Thepprasit Road bij Jomtien) is het echt van belang dat in beide richtingen beide rijbanen vrij blijven. Wat zie ik daar dagelijks? Mensen die op de linker rijbaan parkeren, terwijl er 20 meter verderop parkeerplaatsen vrij zijn.
En de politie is vaak te lui om op te treden: bij Dongtan Beach, naast het politiebureau is een nieuw parkeerterrein aangelegd. De weg ernaast heeft een rood-witte trottoirband… de verf was nog niet droog of er stonden al auto’s geparkeerd. En dit gebeurt dagelijks. Politie kan het zien vanuit hun raam… er gebeurt niets.
Het volgend is off topic, maar wel gerelateerd aan de politie:
Er staat er een groot bord op 50m afstand van bovengenoemd politiebureau met de tekst: ‘Smoke free and zero waste beach’. Toch ook echt met de Thaise tekst erop! Maar helaas, aan het eind van het weekend ligt er regelmatig een berg vuil direct naast het politiebureau! Zie hier: https://www.thaivisa.com/forum/topic/1033633-how-to-keep-the-beach-clean/ Het probleem wordt overigens mede veroorzaakt doordat daar geen vuilnisbakken staan.
De Thais weten dat de politie toch niet optreedt tegen dit soort zaken. Iemand van hogerhand zou die agenten eens de opdracht moeten geven om een uur voor zonsondergang langs het strand te lopen en tegen de mensen zeggen dat ze hun rommel mee moeten nemen naar huis. En daarnaast regelmatig overtreders bekeuren. En strandstoelverhuurders de opdracht geven hun deel van het strand aan het einde van de dag schoon te maken (sommigen doen dat pas de volgende ochtend).
Maar helaas: de politie zit liever in het airconditioned politiebureau. Ik heb werkelijk nog nooit een agent iets zien doen wat op een inspectie leek, een ronde doen, mensen aanspreken op hun gedrag…
Enige aansturing ontbreekt.
Zou het ook een goede gedachte zijn nu eens een echte rij opleiding te eisen met een aantal praktijklessen voor het verkrijgen van een rijbewijs?
Dan zullen er toch meer rijscholen moeten komen. 4 jaar terug hebben we er in Chiang Mai eentje gevonden. Ik weet niet hoe dit in andere steden is, maar het zijn er niet veel.
Ik ben ook een voorstander van verplicht rijschool volgen. Maar dan zal de overheid hier meer moeten investeren.
Zo zo een rijschool gevonden en hoe heeft deze dan zijn/haar rijbewijs gehaald ik denk eerder dat dit íemand is die lekker bijverdiend en illegaal rijles geeft zoals papa en mama ook doen.
Ik woon in het noorden van Phuket en daar geeft de politie exact aan hoe het niet moet, alles wat niet mag doen hun ook en in vol uniform zo hoe moet je dan de rest van de bevolking uit leggen dat dat niet mag ?? misschien zou dat de eerste stap moeten zijn.
Beste Mat
Spotjes op tv zal niks helpen bij de spotjes of wel filmpjes op het rijbewijzen kantoor slaapt een Thai liever dan er iets van op te steken
Nee een goede handhaving desnoods met in beslagname zal misschien meer zoden aan de dijk zetten denk ik
Nu dronken aan het stuur , ok boete betalen en dan mogen doorrijden terwijl je nog steeds dronken bent is hier normaal
Dus rijverbod, bij herhaling inbeslagname werkt beter denk ik ( werkt helaas niet altijd zelfs niet in Nederland ) maar het is een stap in de goede righting.
Een thai iets wijs maken is net als een koe die een haas moet vangen. Ik verbaasde mij ook, dat mijn vrouw een auto kon kopen, (zonder rijbewijs), terwijl ze nog nooit een auto van de binnenkant heeft gezien. De autoverkopers vragen niet eens naar een rijbewijs als je een auto wilt kopen. Kun je hem betalen, dan wordt de auto gewoon op je naam gezet en rijden maar. Een kleine proefrit, nog nooit van gehoord. Ik denk inderdaad, ga eerst je theorie halen met bijvoorbeeld minimaal 32 goed van de 40 vragen. Minimaal 10 lessen volgen bij een erkende rijschoolhouder en een examen. Alleen bij het tonen van een geldig rijbewijs kun je dan een auto kopen. De auto pas mee krijgen als deze verzekerd is. Dan heb je m.i. de eerste stap al gezet.
Beste Frans toen ik 8 maanden geleden mijn nieuwe Ford kocht moest ik wel mijn rijbewijs laten zien ,en deze werdt gekopieerd ook ivm de kenteken aanvraag bij de Thaise RDW .
En het zelfde overkwam mij ook 3 jaar geleden bij de aanschaf van de Harley Bike bij de dealer in Bangkok .
Want no driverslicense betekent ook dat de verzekerings maatschappij waar bij de voertuigen verzekerd kunnen worden , je weigert .
Misschien dat deze regel alleen aangaat bij farangs , maar ik betwijfel het .
Jan Beute .
Weet niet of het door de moderatie geraakt doch wanneer een aantal reakties die er nu staan er wel door mogen zie ik geen probleem.
Kijk, ik vind het ook verschrikkelijk al die ongevallen, gekwetsten en doden. Laat daar geen twijfel over bestaan. Maar om nu als buitenlander te gaan toeteren hoe wij erover denken en welke oplossingen we hebben is naief. We blijven te gast hier, met een simpele pennestreep maken ze er einde aan. Gaan we met zijn allen naar Cambodja of een ander Filipijns droomland nietwaar?
Ik merk dat het meestal expats of toeristen uit Pattaya die de meeste onzin uitkramen:
“Het zit in hun dna”
“Ze zijn lui”
“De buitenlanders worden wel goed gecontroleerd”
“Voertuig in beslag nemen en vernietigen”
“Ze zijn hardleers en war van regels”
en is er iemand die nog snel zijn gram erbij sleurt aangaande het huisvuil op Yomtien. Een echt paradijselijk strand, me5 of zonder vuil.
Zijn dat nu adequate opmerkingen en/of oplossingen?
Jullie komen allemaal naar hier, net als ik, net vanwege die lage regelgeving. De grote tolerantie die Thai hebben waarderen we en maken we handig gebruik van. De lage prijzen willen we liever behouden maar de Thai moeten nu financieel geraakt worden.
Begrijpe wie kan … .
O ja, nu ik toch bezig ben: het meervoud voor een aantal Thaise mensen is Thai.
Niet Thaien.
Met excuses voor deze reaktie maar het moest van mijn hart.
Beste Inquisiteur,
Natuurlijk vindt iedereen het verschrikkelijk, dat al die verkeersslachtoffers te betreuren zijn en ongetwijfeld zullen ook in Thailand op den duur maatregelen genomen worden, om daar wat aan te doen.
Wat dat betreft is Thailand net zo uniek als bijvoorbeeld Nederland in de 50er en 60er jaren, toen er ook duizenden doden te betreuren vielen in het verkeer. Daarbij komt dat motoren zeer gevaarlijke vervoermiddelen zijn. Je kan echter arme mensen niet verplichten een auto te kopen, of het op vele plaatsen, nauwelijks, of niet aanwezige, openbaar vervoer te nemen.
Armoede is sowieso een riskante levenswijze. Meer welvaart zal ongetwijfeld het aantal verkeersongevallen gaan verminderen.
Om even in de stijl van de meeste commentaren te blijven: “Het is belachelijk, dat de Thai geen aardappels met jus eten”.
Beste Inquisiteur, ik ging naar Thailand voor een eenmalige vakantie/reis. Ik kom er terug omdat ik toen de pech had in de Isaan een schat van een meid te treffen.
Het gebrek aan regels of naleving er van doet mij vaak verdriet. Of het nu om verkeersregels gaat of op andere fronten (arbeidsmarkt bijvoorbeeld) waar het gebrek aan regels, handhaving enzovoort slachtoffers maakt. Niet dat regeltjes en handhaving alles oplost. Zo noemde Chris wat goede punten: grotere psychische pakkans bijvoorbeeld. Een cultuuromslag dat alcohol niet te combineren is met verkeersdeelname en elkaar durven aan te spreken op wangedrag.
Ik voel me niet te gast, het land is waar mijn schoonfamilie en vele vrienden en vriendinnen wonen. Ik geef om dit land en ga graag de dialoog aan over hoe het beter en rechtvaardiger kan voor de gewone burger. Met mijn lief kon ik lang praten over de stand van het land (Thailand en Nederland/Europa).
Ik ben het wel met je eens dat de opmerkingen die je citeert ongepast en kortzichtig zijn. Je kunt niet ieder over één kam scheren, een volk als minder afschilderen of dat de (Thaise) maatschappij niet veranderlijk is of kan zijn.
U bent en blijft hier nog steeds een gast die zich elke 3 maanden moet melden en elk jaar mag hopen dat u weer een extensie krijgt om hier weer een jaar te mogen verblijven wel of geen schoonfamilie of vrienden.
wel eens gehoord van ‘permanent residence” ????
geen 90 dagen , geen visa
wel eens gehoord van Elite Card?
Wat een afschuwelijke gemeenplaatsen. Niet over de Thais maar nu over de expats.
Ik ben hier helemaal niet naar gekomen 10 jaar geleden vanwege de ‘lage regelgeving”. Ik werk hier voor een veel kleiner salaris dan in Nederland en lever ook nog eens 2% jaarlijks van mijn AOW in. Maal ik daarom? Geen seconde.
Als je hier echt 40 uur per week werkt dan weet je dat de Thais helemaal niet zo tolerant zijn maar best vaak buitenlanders discrimineren, zeker op de werkplek. Naast het dagelijks raciusme over Indiers, Russen,. Chinezen en de zwarte medemens.
Thailand is met Lybie het land met de meeste verkeersslachtoffers. Onverantwoord rijgedrag heeft iets te maken met het niet kunnen bedwingen van primaire driften…het recht van de sterkste, van de snelste…en dat is een wezenlijk onderdeel van de vooruitgang van de beschaving, over de hele wereld. Landen waar mensen zich niet langer als beesten gedragen (roven, moorden, sex met iedereen, de zwakkeren afmaken of verstoten) maar hun driften meer onder bedwang hebben (al dan niet gesteund of beschermd door de overheid) noemen wij beschaafd. (zie de boeken van Norbert Elias: Het civilisatieproces). Op het gebied van verkeersveiligheid is Thailand geen beschaafd land. En daar mag iedereen wat van zeggen. En dat helpt Thailand op weg in haar beschaving.
Overigens ben ik hier helemaal geen gast maar een werknemer, echtgenoot van een Thaise vrouw en belastingbetaler. Gasten vertrekken na verloop van tijd.
Misschien dat je je roze Thaise bril eens moet afzetten.
Beste Inquisiteur,Het gevaarlijke Thaise verkeer,hoewel wij als buitenlander hier zeker geen verandering in brengen kunnen,zal bij geen duidelijke verandering altijd een thema van discussie blijven.
Een discussie die hoogstens bestaan kan uit het geven van suggesties,en die van de meesten ook zeker niet anders bedoeld zijn.
Ook ik ben het volledig met je eens dat generaliserende of vooroordelende commentaren,niets te doen hebben met dit thema.
Vooroordelen dat de Thai dit in hun d.n.a hebben, lui zijn,of dat alleen buitenlanders gecontroleerd worden etc,zijn natuurlijk absurd,en kunnen ook nooit de oorzaak zijn van de vele ongelukken met dodelijke afloop.
Verder vindt ik wel,dat men zeker intern op dit blog, ook als gast van een land nog steeds discuseren kan, waar dit probleem dan wel mee te maken heeft.
Is het de slechte rijschool?
De andere omgang met alcohol?
Het onderschatten,of het niet weten wat alcohol in het verkeer veroorzaken kan?
Misschien dat velen niet voldoende op de hoogte zijn van de verkeersregels?
Lappen misschien velen de geleerde regels aan hun laars?
Of zijn het de milde straffen,en de slechte politie controle’s?
Of kunnen veel Thais zelfs in nuchtere toestand reeds niet autorijden?
Etc etc.allemaal geen vooroordelen maar serieuze vragen na mogelijkheden.
Dat de Thaise mensen zo geweldig tolerant en vriendelijk zijn,en dat het nog steeds een goedkoop land is waardeer ik ten zeerste,alleen helpen mij deze feiten niet verder als een familielid van mij,of ik zelf wordt aangereden van een Thai die zijn verkeersregels niet kent,en bovendien ook nog bezopen is.
De manier waarop alles gaat in thailand vind ik zo geweldig.
In de meeste berichten lees ik dat de meeste nederland willen copieeren,maar dat zal nooit lukken.
Thaien leven hun eigen leven en daar voel ik me erg thuis.
Ben het volledig eens met Peter. Als ik terugkom in NL dan word ik echt gestoord van alle regeltjes en de controle door de overheid. O.a. op 20 km autoweg 5 verschillende max. snelheden, alleen maar om je een deftige bekeuring in je maag te splitsen. Het aantal verkeersborden per km2 is m.i. nergens hoger dan in Nederland. Alles wordt je voorgekauwd en daar heb je maar aan te voldoen. Nederland is er alleen nog voor grijze muizen.
Wat een verademing als je dan weer in Thailand bent. Je kunt je eigen verantwoordelijk nemen hoe je je in het verkeer gedraagt. Ik geniet er intens van om laat in de avond nog even in korte broek en met flipfops aan op mijn scooter te stappen (ja, soms ook zonder helm, heerlijk de wind door je haren). Niet elke minuut hoeven op te letten of je niet te snel rijdt. Als ik zo de reacties lees moet je min. een kevlar motorpak aantrekken voordat je je in het verkeer waagt.
Beweeg mij nu al ruim 10 jaar door o.a. het Thaise verkeer zonder enig probleem. Als je een beetje goed oplet hier dan heb je de Thaise verkeersgewoontes snel onder de knie en pas je je simpelweg snel aan.
Vrijheid en regels zijn twee kanten van dezelfde medaille. Vrijheid zonder regels is chaos. Als je dan toch zo van complete vrijheid houdt, raad ik je aan met de motor door Lybie te gaan reizen. Een land dat sinds enkele jaren geen centrale regering meer heeft (dankzij de invalen van westerse mogendheden) maar waar benden om elke kilometer macht bevechten.
Daar kun je niet alleen de wind door je haren voelen maar ook elke minuut de kogels langs je oren horen fluiten. Daar maken ze je voor 5 dollar koud, en zeker voor een motor. Veel plezier.
Vanavond op BVN een Belgische reportage over strenge alcohol/ drugscontrole.
Gevolg 48 % ! minder verkeersdoden!
Eerst de politie aanpakken, dan verkeersdeelnemers.
Mentaliteit verander je niet zomaar, de Thai is vrij in denken en doen en dat toont die ook in het verkeer.
In Thailand is gewoonweg alles veel te snel gegaan. Het verkeer is op 30 jaar van de middeleeuwen naar de 21 ste eeuw gekatapulteerd. Toen ik hier in 1978 de eerste keer kwam reden er 5 auto’s tegenover 30 brommers. Nu rijden er 30 auto’s voor 5 brommers. De meeste Thai rijden dan ook met hun pk monsters precies op de zelfde manier als ze reden of zouden rijden met hun scooter.
Ik ken omzeggens geen enkel land waar zo veel mensen zonder enige vorm van opleiding of kennis met zulkse nieuwe zware auto’s rijden.
Alle Nederlanders die ik in Thailand overdag en in de avond in restaurants zie, drinken allemaal een stevige slok alcohol. En stappen daarna gewoon in de auto of op hun scooter. En werkelijk allemaal klagen ze stuk voor stuk over de dronken Thais in het verkeer.
Beste lezers,
Niks helpt, de Thai is nummer 1 in de wereld met het hoogste aantal verkeersslachtoffers. Deze plaats willen ze onder geen voorwaarde afstaan. Dat weet ik zeker na mijn terugreis van 500 km naar huis onder zeer slechte weersomstandigheden, Kon bijna niets zien vanwege de hevige regen. De Thai?, die kallen gewoon door met 140 of meer, Zeker 10 vreselijke ongelukken gezien.
Cock.
Het niet naleven van de verkeersregels is met name bij de motorsai. Hun gedrag brengt veel al de auto chauffeur in de problemen.
Ook de tuktuk chauffeurs zijn kamikaze piloten.
Gelukkig of ongelukkig wordt er niet of weinig bekeurd.
In Nederland heb ik redelijk mee betaald aan de snelwegen.
In Thailand een aantal keren aangehouden, vriendelijk te woord gestaan, keken alleen naar verzekeringspapieren en gordel.
De Thai moeten meer laten zien. In nonthaburi worden bijna dagelijks controles gehouden. En ook bekeurd. Er staan meerdere agenten en je krijgt keurig een bon mee.
Indien jezelf rijdt in Bangkok en de weg weet is het geen probleem. Spiegels links en rechts gebruiken en anticiperen op de anderen. Snelheid op de rondweg aanpassen en niet steeds van links naar rechts veranderen.
Zo gauw je een GPS gaat gebruiken wordt het ingewikkelder daar uitvoegstroken enz vaak meerdere richtingen hebben.
En dan ga je twijfelen. Zolang je consequent de weg weet is rijden met een auto geen punt.
De grootste ergenis is het tegen het verkeer in rijdende motorbikes, deze menen meer rechten te hebben en hierdoor moet je uitwijken.
Ook zonder verlichting rijdend is gevaarlijk, het lijkt dat ze, denken dat ze electriciteit moeten betalen.
Iets, meer, strukturen van langzaam verkeer links op een 3 baans weg en het steeds uutvoegende minibus en bus verkeer op alle mogelijke en onmogelijke plekken zal al een verbetering geven.
Een auto rijden zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs of verzekering wordt nagenoeg niet gecontroleerd.
Ook een soort APK kennen we niet.
Tuurlijk is alles voor verbetering vatbaar. Maar veranderingen komen langzaam. Dit is Thailand en hier hebben we voor gekozen om er te zijn.
Landen zoals Noorwegen en Zweden bv zijn strengin regelgeving. Voel je je thuis met meer regelgeving of toch maar in Thailand blijven en accepteren hoe het hier toegaat?