Wat mij ongelooflijk verbaast in Thailand is de rol van vaders. Natuurlijk, er zullen ook goede vaders zijn maar in mijn omgeving, ik woon in de Isaan in een dorpje met 200 huizen, zie ik heel veel vaders die geen moer doen voor hun kinderen.
Niets betalen en zomaar hun vrouw in de steek laten voor een jonger en mooier liefje. Domweg geen normen en waarden hebbend aangaande het gezinsleven.
Alimentatie is hierbij totaal niet aan de orde. De moeders moeten geld verdienen met als gevolg dat oma’s de kinderen groot brengen. Veel kinderen in de pubertijd zonder vader of moeder! Dat er daarvoor helemaal geen aandacht is van de regering is mij een raadsel. Ik zie veel kinderen ontsporen, vroeg aan de drank, en al snel aan de yaba. Als ze 8 of 9 zijn rijden ze al op brommers die met gemak de 100 km halen! Ze komen nauwelijks boven het stuur uit!
In mijn naaste omgeving: mijn vrouw heeft twee zonen, hun vader heeft nooit een cent betaald voor zijn ex-gezin. Mijn vrouw heeft altijd hard gewerkt, oma en de kinderen zag ze zelden. Ook nooit meer naar omgekeken door hun vader.
De zus van mijn vrouw heeft vier kinderen, vier verschillende vaders, allen door oma opgevoed. Geen cent of aandacht van de vaders! En zij maar werken. De laatste vader heeft ze een week voor de laatste bevalling weggestuurd, ze werkte hard, Hij profiteerde allen maar van haar, was vaak dronken, rookte als een ketter, wat te lui om zelfs zijn lege bord nog naar de keuken te brengen! Heb het met mijn eigen ogen gezien! Ik beheers geen Thais, dus kon ook niets zeggen.
Heel veel vrouwen hier in dit dorp zijn door hun man in de steek gelaten. Nogmaals, er zullen best goede vaders zijn, maar hier in het dorp niet veel!
Wat vinden de lezers op Thailandblog hiervan?
Ingezonden door Henk
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending2 december 2024Integratie (lezersinzending)
- Lezersinzending2 december 2024Te koop van een lezer: Ford Everest Turbo Diesel 4-Wheel Drive
- Lezersinzending2 december 2024Belgium here we come! (lezerrsinzending)
- Visumvraag2 december 2024Thailand Visa vraag Nr 215/24: Immigration Chonburi – Afspraak bij immigratie niet mogelijk
Kop moet zijn: De Thaise overheid moet vrouwen zonder normbesef aanpakken!
Zonder na te denken raken ze zwanger. En gelijk moet er dan getrouwd worden met de bijbehorende sinsot/huwelijksgeschenk om het gezicht te redden. Zo’n huwelijk raakt natuurlijk op de klippen met alle gevolgen van dien.
Een vrouw met 4 kinderen van 4 verschillende vaders, vindt je dat normaal?
Probeer er je er niet te druk over te maken en bemoei je er vooral niet mee. Straks is het allemaal jou schuld.
Gerrit
U ziet het te eenzijdig.
Er zijn ook zat moeders die hun kind in de steek laten en bij vader dumpen.
Avontuurtje gehad, kindje gekregen en kindje gedumpt bij de vader, die het kind vervolgens bij zijn moeder brengt.
Moeder weer op stap met een nieuw vriendje.
Dit gebeurt vaak bij de jongere generatie.
Gelukkig gaat er ook veel goed voor die kinderen, want ik heb zelf nog nooit meegemaakt, dat in Thailand de ouders ruzie maken over wie er voor de kinderen mag zorgen.
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat vader of moeder de ex geen contact laat hebben met de kinderen.
Kinderen worden door de een opgevoed en gaan in de vakanties vaak een paar weken naar de ander.
Dit allemaal zonder advocaten, bemiddeliaars en rechtbanken.
Dit gebeurt vaak bij de mensen die wat langer getrouwd zijn geweest.
Henk, Gerrit en Ruud generaliseren. Doe nou niet of dat de Thaise leefwijze is. Alleen….de rekkelijke minkukels vallen op, de brave huisvaders en -moeders nemen gewoon de zorg voor de kinderen op zich.
Ik wilde niet generaliseren.
Uiteraard gaat het in de meeste gezinnen goed (hoewel….als ik om me heen kijk vraag ik of dat “meeste” wel terecht is)
Ik wilde alleen tegengas geven aan de eenzijdige stelling over Thaise mannen.
Ik heb er overigens ook bijgeschreven dat een scheiding ook goed (zelfs vaak beter dan in Nederland) kan verlopen.
Welk percentage van de huwelijken uiteindelijk in een scheiding uitdraait weet ik niet.
En hoeveel mensen getrouwd blijven voor de familie-eer weet ik ook niet.
Hele interessante posting die zeer veel – en – harde discussies zal oproepen. Nou, kijk er de statistieken maar op na als men een beetje in het barcircuit komt. Meeste meiden komen uit de Isaan. Reden: Familie moet onderhouden worden hetzij door armoede of een vader die zich weer eens uit de voeten heeft gemaakt nadat zijn neukertje hem vertelde dat ze zwanger was! 16 jaar, 17 jaar. Het meisje wordt afgedankt door die looser maar er moet wel geld op de plank komen om het kind op te voeden. Is het normaal? Misschien in Thailand wel, maar ik vind het niet normaal. Ik zie het van twee kanten: Het domme meisje wat zwanger word op een veel te jonge leeftijd en daarvoor een hele hoge prijs moet betalen! De man die zijn verantwoordelijkheid niet neemt en in 99% van de gevallen het meisje dwingt tot een stap in haar leven waar ze nooit over nagedacht zal hebben dat dat haar zou overkomen ( lees enkeltje Pattaya or whatever ).
U zet de meisjes wel erg als slachtoffer neer.
De meeste meisjes zijn ’s avonds gewoon netjes thuis.
Daar kan ieder meisje voor kiezen.
Net zoals de de meeste jongens een tijd hebben om thuis te moeten komen.
Meestal 9 uur ’s avonds tot ze van school zijn rond de 18 jaar.
Hier in het dorp in ieder geval.
Van de kinderen die ik, als ik een late wandeling maak, om 11 uur nog buiten tegenkom, kun je waarschijnlijk wel verwachten, dat ze in de toekomst in de problemen zullen komen.
@ Ruud. Slachtoffers in welke context, begrijp uw relaas niet tot het onderwerp? Volgens mij begrijpt u mijn verhaal niet goed en dit is dan ook mijn laatste posting over dit onderwerp want anders wordt het chatten.
De meeste meisjes zijn gewoon savonds thuis? Welke leeftijdscategorie? We hebben het hier over kinderen die jong zwanger zijn geworden en op hun 17e met een kind zitten wat niet onderhouden kan worden. Gevolgen: Het barleven en ja het zijn slachtoffers, zelfs 2 maal. De eerste keer dat ze alleen gelaten worden en aan hun lot over gelaten worden. De andere is om met frisse tegenzin met een man naar bed te moeten om geld te kunnen sturen voor voedsel van het kind. Dit is de realiteit en als u dat niet zo wil zien, helaas! Er werd gezegd dat u generaliserd in een vorige posting. Ben het daar nu mee eens, want u zegt ook dat alle kinderen die om 11 uur nog over straat lopen in de problemen komen! Ja, ik heb het woordje waarschijnlijk gelezen. U zegt ook dat ze geen slachtoffer zijn, tja hoe bekijk je het. Ik denk nu, schrijf liever niets, verstandiger!
Moderator: u bent aan het chatten.
In de meerderheid van de gevallen heeft het ontstaan van een een-ouder gezin (vader of moeder) weinig te maken met normbesef, denk ik. Sociaal-economische factoren spelen een veel grotere rol. Wat ik hoor is dat vaders en moeders wel degelijk graag bij hun kinderen willen zijn maar dat zoiets om een aantal redenen (vooral financieel) onmogelijk is. Dat wil niet zeggen dat er geen onnozele, egoïstische of slechte vaders of moeders rondlopen. (Vergelijken met andere landen is altijd een beetje link maar in de Verenigde Staten woont 45 procent van alle kinderen in een-ouder gezinnen.)
Een staat kan een normbesef niet aanpakken dat is ook ongewenst. Maar Thailand is wel toe, en is daar ook al rijk genoeg voor, om een zeker sociaal vangnet op te zetten.
Ben het oneens dat het niet met normbesef heeft te maken. Sociaal-economische redenen spelen ook wel een rol. Maak alimentatie verplicht, zal zeker helpen normbesef bij te brengen. En kost de staat niets! Wat ik zie is dat de kinderen hier de dupe zijn. En wie de jeugd heeft heeft de toekomst toch? Daaraan kan (moet) de regering veel meer aandacht schenken!
Ik ben het met Tino eens dat de problemen van een-ouder gezinnen niets met normbesef te maken hebben, noch van de man noch van de vrouw. Maar is er wel wat anders aan de hand. Veel – ik denk zelfs de meerderheid – Thaise mensen trouwen niet officieel voor de wet ofwel laten hun huwelijk niet registreren. In de Nederlandse terminologie zijn zij niet getrouwd maar leven samen en wel zonder samenlevingscontract. En, hoewel de buitenkant soms wat anders laat zien zijn huwelijken tussen de Thaise man en een Thaise vrouw meer gebaseerd op sociale conventies ( je hoort nu eenmaal getrouwd te zijn; als je een ander leuk vindt trouw je meteen), beslissingen van twee families en op financien dan op de idee van romantische liefde.
Uit elkaar gaan, scheiden, is dan ook meer een scheiding van families of familiebanden. Omdat men niet officieel getrouwd is komt de rechter er niet aan te pas om geld en goederen te scheiden of een alimentatie vast te stellen voor de kinderen en/of de partner die geen inkomen heeft. En in de gevallen dat er ook geen sprake was van liefde is er ook nauwelijks sprake van emotionele ’toestanden’ tussen man en vrouw. Scheiden is dus ‘relatief eenvoudig’.
Er is nog een heel andere reden die hieraan ten grondslag ligt: “kinderen zijn de investering voor de toekomst”, want zij zorgen straks financieel voor hun ouders. Zonder kinderen heb je geen inkomen meer als je ouder wordt.
Het rekensommetje is simpel: ouders zorgen voor hun kinderen tot ze 13-14 jaarvoud zijn, dan worden zi naar de fabriek gestuurd of moeten op andere wijze geld verdienen voor hun ouders! De ouders betalen slechts 13-14 jaar voor hun kinderen, daarna betalen de kinderen 30-40 jaar of nog langer terug, tot aan de dood van hun ouders. Dat is het kromme in dit land. Als de regering iets zou moeten doen, dan is het wel een pensioenstelsel invoeren. Dat voorkomt vele zwangerschappen, en maakt dat kinderen ook hun eigen toekomst kunnen opbouwen. Nu moeten ze hun levenlang “bloeden” voor het feit dat ze geboren zijn!
Uw rekensommetje is wel een beetje uit de tijd.
Ik weet niet de preciese leeftijden, maar een tijdje geleden is een leerplicht tot 18 jaar ingevoerd.Die is blijkbaak (officieus?) verlaagd naar 15 jaar, of mogelijk 3 jaar voortgezet onderwijs.
Daarna kunnen de leerlingen van school.
In bijzondere omstandigheden, als op jongere leeftijd de leerling echt niet wil, doet de school er ook niet moeilijk over.
Ze komen nog wel praten met de ouders en de leerling, maar gaan niet aan een dood paard staan trekken.
Voor de leeftijd van 18 jaar mogen kinderen ook niet in de fabriek werken.
Tijdens vakanties hebben kinderen vaak wel een baantje, om voor de school te kunnen betalen.
Maar dat is voor zover ik weet ook niet in een fabriek.
Dit alles gezegd hebbende, is het natuurlijk ook duidelijk, dat regels en wetten in Thailand alleen maar gemaakt worden, zodat ze overtreden kunnen worden.
Even wat cijfers voor Nederland, altijd leuk maar niet altijd verhelderend. In Nederland loopt bijna 40 procent van alle huwelijken op de klippen, waarvan 20 procent in de eerste 4 jaar, 30 procent in de volgende 5-9 jaar en 17 procent tussen de 10-15 jaar. Daar moeten dus veel (jonge) kinderen mee te maken hebben. De statistieken zeggen verder dat 1 op de 2 vrouwen geen kinderalimentatie krijgt. 1 op de 5 gescheiden vaders heeft geen contact meer met de kinderen.
In Thailand is het lang niet altijd de schuld van de vaders dat ze hun kinderen niet bezoeken of onderhouden. Meestal is het de moeder die pertinent weigert de vader een verdere rol bij de opvoeding te geven.
https://www.heinpragt.com/scheiding/echtscheidingcijfers.php
Daar hoef ik geen twee keer over na te denken. Laat vader maar betalen voor zijn kind, hopelijk wordt er dan aan die kant ook een beetje nagedacht voor men op het amoureuze pad gaat. Moeders hoeft de gevolgen niet in haar uppie te dragen.
Ik denk dat hier vooral Isaanse toestanden worden omschreven. Ik stel in mijn omgeving ( Hoofdstedelijke middenklasse) dat niet vast.
Liefdevolle gezinnen waar de vaders op een echte leuke manier met de kinderen omgaan is hier echt geen uitzondering.
Een paar weken geleden hadden we betreffende de Thaimannen een haast gelijke discussie,waarbij genoemd werd,dat men niet generaliceren mag. Op het dorp waar ik woon zie ik echter erg veel mannen die met hun gedrag dit negatieve beeld ondersteunen. Opvallend veel Thaimannen hebben problemen met alcohol,denken voor een groot deel alleen aan hun eigen plezier,en nemen de verantwoording voor hun familie niet serieus. Als ik hier in het dorp kijk,zie ik veel mannen die erg gemakzuchtig zijn,om niet te praten van lui. Of vrouw, en kind wordt in de steek gelaten,of de vrouw heeft genoeg van het luie leventje,
en het overmatige alcohol gebruik,en verlaat daarom haar man, om zelf voor het financiële te zorgen. Meestal blijft de jonge moeder geen andere keuze, als het kind bij de oma onder te brengen,in de hoop ergens werk te vinden. Veel Farangs zouden nooit in contact komen met een Thaivrouw,als deze niet zelf op zoek ging naar meer sociale zekerheid,en een partner ,die uit een cultuur komt,waar verantwoording meer de regel is. Er zijn zeker Thaimannen die anders zijn,maar de massa van negatieve ervaringen geven iedere keer opnieuw aanleiding tot deze discussies.
Beste Henk,
Ik begrijp je volledig en ben ook die mening toegedaan.
Ik heb steeds in Belgie voor mijn 2 kinderen stipt en correct iedere maand gedurende respectievelijk 12 en 14 jaar lang alimentatiegeld betaald voor mijn kinderen.
Maar meer dan normaal,dat ik mijn verantwoordelijkheid nam destijds.
Henk,begrijp goed dat we hier in een andere cultuur leven.
Andere leefgewoonten,denkwijze,wetgeving,kortom alles in anders.
Het is niet aan ons farang om daar verandering in te brengen.
Dus Henk,niet over nadenken en best met je handen afblijven.
Want het zou misschien de verkeerde mensen op slechte gedachten kunnen brengen en uiteindelijk ben jij dan de dupe.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Groetjes Gino.
Kinderen opvoeden zien de meeste Thaise niet als het hoofddoel in hun leven, wel willen ze allemaal graag op zeer jonge leeftijd kinderen want dan horen ze er een beetje bij.Het percentage oma s dat in de Isaan vooe de opvioeding van die kinderen zorgen is ontstellend groot. Die jonge meiden willen een leven leiden die ze van horen zeggen mogelijk is. Er komen geen normen en waarden on de hoek kijken en het is naief te denken dat in Pattaya en Phuket de meisjes gedwongen werken on het gezin te onderhouden. Het is in 80% van de gevallen een eigen keuze en een heel makkelijke manier om geld te verdienen. Thuis weten velen niet beter of dochterlief heeft een baan in een winkel. Niet de familie eist geld (men kan zich uitstekend in leven houden met 8 tot 10 duizend bath per maand) nee de dochters willen een luxieus leven leiden en hebben vaak enkele Farangs die ze maandelijks financieel steunen, haakt een zo een Farang af dan hop is nummer zoveel snel gevonden.
A) ontbreekt het aan sexuele voorlichting
B) vaders ontspringen in elk opzicht de dans
C) de inkomsten leveren de arme farmers in de Isaan kansen om te overleven
Inmiddels is de nieuwste trend al weer ingezet en gaar men in grote getalen naar Korea want daar liggen de verdiensten per maand hoger dan in Thailand.
De Thaise overheid zou zich meer moeten bezig houden mety deze zaken.
Wat ik vaak storend vind aan dergelijke vragen of stellingen, is dat zo generaliserend zijn de Thai wordt hier zo vaak als een stereotype neergezet (en ik weet wel dat het niet met opzet gebeurt),maar nu moet het normbesef weer worden aangepakt, en dat alles word geconstateerd door ons de ‘farang’ uit het Westen. Je weet wel het Westen, daar waar ze wel weten hoe of het allemaal moet, (niet dus)!
De loyaliteit is ontzettend sterk aan de Thaise familie, dat is wat ik om mij heen zie in mijn familie en bij buitenstaanders in Thailand, de meeste ouders doen hun best doen om zo goed mogelijk voor hun kinderen te zorgen, en als de ouders bejaard zijn dan doet het kind zijn uiterste best om voor zijn ouders te zorgen, als we dan toch gaan vergelijken, dat is bij ons in het westen toch net effe anders.
Cijfertjes, Statistieken, Rekensommetjes, ik heb er niets mee,en hecht er weinig of geen waarde aan, het gaat om de realiteit en die is niet af te lezen aan cijfers etc., het heeft met zoveel aspecten te maken, sowieso speelt geld een belangrijke rol.
Maar als ik zie, en of het nu in BKK of in andere plaatsen is, dat daar mensen, vrouwen en mannen honderden kilometers van huis aan het werk zijn, en soms maanden niet thuis komen, om een paar centen voor hun familie te verdienen, en met hun zuur verdiende centjes er voor zorgen dat hun kind naar school kan. Dan heb ik daar als farang uit het Westen grootste respect voor, en dan denk ik dat het normbesef bij de grootste meerderheid van de Thaise mannen wel goed zit. (en ja er zijn uitzonderingen, net als bij ons in het Westen. )
Mijn reactie is,dat in dit land het recht van/voor vrouwen ver is te zoeken.Vrouwenemancipatie zou meer gestimuleerd moeten worden.De mannen kunnen doen en laten wat ze willen.Alimentatie laat me niet lachen;ken je de procedures.
Sexuele voorlichting op scholen lijkt me erg belangrijk om te voorkomen dat er kindjes komen.Ik vraag me af of een tiener weet wat een condoom is.Abortus is a shame,zelfs voor zeer jonge meisjes.
Ik ken een zeer extreme situatie een vent die 7 keer trouwt,zijn ex-en laat verrekken en nu met een meisje van 23 is getrouwd en een kind bij haar krijgt;hij is 71 jaar oud.Meneer is rijk kan zich veel veroorloven maar zijn verantwoordelijkheid voor zijn scrapatsen is ver te zoeken;het kind zit opgezadeld met een opa.Ben benieuwd hoe lang hij het bij haar houdt.
Wat mij bevreemdt is dat er geen vrouwen opstaan om te vechten voor vrouwen-gelijkheid.De vrouw heeft in dit land een ondergeschoven positie.De vrouwen accepteren teveel.De mannen moeten eens aangepakt worden.
Herkenbaar verhaal van Henk. Gebeurde ook met mijn vrouw. Zeker in de kleine dorpen op het platteland wordt de status van de Thaise man nog veelal afgemeten aan de Mia Noi die hij er op nahoudt, i.e. de minnares. Die moet overladen worden met geschenken (status moet aangroeien) en dit gaat soms zeer ver, en uiteraard ook ten nadele van het “wettelijke” gezin. Soms is de wettelijke echtgenote op de hoogte van de buitenechtelijke maneuvers van manlief, maar zolang papa goed verdient en de eigen familie kan rechthouden, houdt mama wijselijk haar mond. Vroeg of laat komt er echter geldtekort (mia noi wil bvb een auto …), en dan gaat papa geld lenen, enzovoort enzoverder. Dagelijkse kost (en dit keer niet van Jeroen …) in de thaise huishoudens! Het is een jarenlange ingebakken cultuur en die ga je er volgens mij niet in enkele generaties uitkrijgen.