De Thaise autoriteiten waarschuwen chauffeurs er voor dat hun verzekering niet zal uitkeren als ze rijden onder invloed.
De directeur van het Department of Disaster Prevention and Mitigation, Chumpot Wannachatsiri, laat weten dat degenen die ongevallen veroorzaken waarvan is bewezen dat ze meer dan 50 milligram alcohol per 100 milligram van hun bloed hebben, ze niet het recht hebben om de schade te claimen bij hun verzekeringsmaatschappij. De dronken bestuurder is als enige verantwoordelijk voor beide partijen voor eventuele schade.
Dit artikel stond in de Chiang Rai Times is ingezonden door Cornelis. Hij schrijft daarbij: Het pijnpunt – en tegelijkertijd het verschil met NL – is dat de schade die een dronken verkeersdeelnemer bij een ander aanricht bij een aanrijding NIET door de verzekering wordt vergoed. Het slachtoffer moet dit zelf maar op de veroorzaker zien te verhalen. In NL betaalt de verzekering van de veroorzaker in zo’n geval wèl, en verhaalt de schade vervolgens op die verzekerde. Een groot verschil……..
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand30 december 2024Dokters (lezersinzending)
- Belasting Nederland30 december 2024Thailand belasting vraag: betreft pensioen afkoop
- Gezondheid30 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Complexe gezondheidsklachten in het buitenland en kan Ivermectine mij helpen?
- Visum Kort Verblijf30 december 2024Schengenvisum vraag: Met mijn kleinzoon naar Nederland
De laatste alinea is voor mij dan ook een (mss gedeeltelijke) verklaring waarom autoverzekeringen hier een heel pak goedkoper zijn dan in Belgie (en Nederland ?).
Ik voel me wel ineens een heel stuk minder veilig nu, dit door dezelfde alinea.
Daarom zelf zorgen voor een verzekering die uitkeert bij schade aan je eigen voertuig en natuurlijk ook lijf en leden! Sowieso aan te bevelen want relatief veel Thaise bestuurders hebben geeneens een Wa-verzekering. En als buitenlander is het vaak extra moeilijk om je onschuld aan te tonen, laat staan je schade vergoed te krijgen. Van een kale kip valt niets te plukken.
All-risk verzekering voorkomt dat je met eigen schade blijft zitten.
Zeker een all-risk verzekering kan hier hier een voordeel zijn,hoewel de fietser en eventuele voetganger die door een bezopene, voor zijn leven kreupel gereden wordt, nog steeds niet beschut is voor zijn behandeling,en verdere levenskosten.
50 milligram alcohol per 100 milligram bloed …….dat is onmogelijk , want dat betekent 50% alcohol in het bloed . Dan is men zo dood !
Waarschijnlijk moet dit – zoals ook in NL en vele andere landen – 0,5mg per ml bloed zijn.
0.5mg zal het wel zijn
Da’s lekker dan als je slachtoffer bent of schade leidt door zo’n randdebiel. Waarom keert verzekering schade niet uit aan benadeelde? Dat ze geen schade vergoedt aan drankrijder lijkt me logisch.
Maar moet benadeelde derde dan ook nog een procedure gaan voeren in de hoop, dat er wat te halen valt?
Anderzijds, er zijn waarschijnlijk maar weinig auto’s/bestuurders (voldoende) verzekkerd voor schade aan derden.
Nu daar ben je dan mooi klaar mee, want daar valt meestal niks te halen. Geen goed plan vind ik.
Bij deze regeling wordt het deelnemen aan het Thaise verkeer nog avontuurlijker.
In mijn omgeving is rijden onder invloed helemaal geen uitzondering,maar erg vaak de regel.
Mocht je met zo iemand die alcohol gedronken heeft dan een ongeluk krijgen, dan kun je er vaak van uitgaan,dat je van een kale kip geen veren plukken kunt,zodat je erg lang op je geld kunt wachten.
Stel je blijft,wat zeker niet uitgesloten is,je hele leven invalide,zodat je niet meer voor je zelf en je familie zorgen kunt,is dit in Thailand met al dat gezuip en dergelijke verzekeringen geen enorm risico?
De reden dat het niet zo is als in Nederland,dat de verzekering later het geld van de veroorzaker terug verlangen kan,zal voor de Thaise verzekering zeker met dit vaak financieel uitzichtloze feit samenhangen.
Dat is exact een familielid van mijn Thaise partner overkomen ja.
Hij, die de rest van z’n leven in een rolstoel zit, kwam als bijrijder, met de bestuurder, die gedronken had terug van een feestje, raakte met z’n auto een betonblok, waar een geesteshuisje op stond, de ironie.
De bestuurder had niets (airback) maar de bijrijder had er geen, ook zo iets onzinnigs van de autoindustrie, en kwam met een dwarslaesie in de rolstoel terecht zonder ook maar iets van een vergoeding te krijgen.
Is het niet allang zo , dat als je in Thailand in een auto of op een motorbike stapt . Voor jezelf een geweldig avontuur aan gaat .
Jan Beute .
Janbeute,Dat klopt inderdaad,alleen lag in mijn eerste zin de betoning op (nog) avontuurlijker,dat is namelijk een stijging van het bereids voorhanden zijnde avontuur.